America Army - průvodce hrou, 1.část
zdroj: tisková zpráva

America Army - průvodce hrou, 1.část

29. 8. 2003 0:00 | Návod | autor: Redakce Games.cz |

America Army: Operations je netradiční a vysoce kvalitní simulátor boje, který vás bude opravdu bavit díky propracovanému hernímu systému, jehož pochopení usnadní náš podrobný průvodce hrou.

Autor: Mickey Mouse
Publikováno: 29.srpna 2003


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Dnešní článek je tak trochu netradiční, protože v něm nepřiblížím žádnou novinku, nýbrž se bude celý točit okolo projektu existujícího už déle než rok. Z názvu je patrné, o jakou hru přesně půjde a já teď vysvětlím, proč jsme se k tomuto článku uchýlili. America’s Army: Operations (dále jen AAO) je výjimečný a vysoce kvalitní multiplayerový projekt. S tím jsou spojeny i vyšší požadavky kladené na začínajícího hráče, který může počáteční dezorientaci podlehnout. AAO je vynikající hra a proto by byla škoda každého, kdo by se o ni nechal připravit. Nedávno vyšlá verze 1.9 (recenze) jen potvrdila správný směr jejího vývoje a už tak dobrý základ opět notně povýšil, k čemuž řadím i vizuální zdokonalení.

Mám-li hru na úvod stručně charakterizovat, řeknu o ní, že je v současnosti asi jediným opravdovým simulátorem boje, který ho zachycuje mnohem více než jakýkoli jiný produkt. Zároveň je hra zpracována způsobem, který vás bude opravdu bavit a donutí chovat se, jako by šlo o opravdové životy. Tomu napomáhá i herní systém, jenž na první pohled nemusíte hned odhalit, nicméně ve hře je a jeho zpracování má na hraní dost podstatný vliv. O tom, jak s hrou začít, jak vše funguje včetně co nejvíce praktických tipů nejen do začátku budou pojednávat následující odstavce. Pokud hru ještě nemáte, stahujte její plnou verzi zcela zdarma odsud.

 Nejdřív je tu trénink
V AAO plníte úlohu vojáka americké armády, od jeho prvních kroků až do stavu ostříleného veterána. Vše začíná vytvořením vašeho online hráčského účtu (v menu položka Personal Jacket), na který se pak budou výsledky vašeho počínání v tréninku i v ostrém boji zaznamenávat. Po úspěšném vytvoření účtu přichází na řadu trénink (v nabídce položka Training), který je nezbytným předpokladem budoucích bitev na herních serverech.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Začínáte cvičnými střelbami (ostatní tréninky nemáte zatím přístupné), kde je potřeba trefit minimálně 23 terčů ze 40 ran k úspěšnému absolvování a postupu dál. V tomto prvním tréninku je ale ukryta ještě jedna magická hranice, a tou je 36 zásahů. Pokud tohoto čísla dosáhnete, zapíšete se jako elitní střelec a budete mít pak možnost v bojích používat i sniperku, což určitě stojí za trochu toho trápení. Abych vám je co nejvíc ulehčil, uvedu několik osvědčených tipů.

 Sniperem snadno a rychle
Miřte na spodní část panáků. Vždy střílejte skrz hledí. Vnímejte vojákovo dýchání a vystřelte jen v pauzách mezi nádechem a vydechnutím. Pokud terč minete, už na něj znova nestřílejte. Pro střelbu si v testu nabindujte klávesu, abyste si stisknutím tlačítka myši nerozhazovali mušku. Ve volbách hry si nastavte senzitivitu myši na nejnižší hodnotu. Nenechte se špatným výstřelem psychicky rozhodit, střílejte úplně v klidu.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Z toho, co tu o střelbě píšu, už můžete nabývat první dojmy, co všechno na střelbu bude mít vliv. Jednak je to vaše poloha - v běhu je to horší než při pohybu pomalém, ve stoje je nepřesnost vyšší než v podřepu a zdaleka nejlepší výsledek je při střelbě vleže a v klidu. Tím ale zdaleka nekončíme - už jsem psal, že je pro přesný výstřel třeba mířit skrz hledí, nikoli od boku. Dále je tu vliv dýchání, které se vždy při zalícení projeví. Dokonce má na přesnost střel vliv i váš aktuální zdravotní stav, kdy vlivem zranění se vaše schopnost dobře zamířit a vůbec udržet mušku v naprostém klidu bude snižovat.

 Nastavení detailů
No a na konec ještě nezapomenu ani na vliv zkušeností, díky nimž se vám pomalu zvedá míra maximální efektivity, které jste schopni dosáhnout. Zde uvedu jeden častý prolém, který hráči při používání mířidel mívají - vidí je zcela rozmazaná. Jejich zobrazení ovlivňuje nastavení World Detail v grafických volbách a proto je nutné je nenastavit na nejnižší úroveň, ale zvolit nějakou vyšší.

Střelba je základ a doporučuji se s ní ve výcviku pořádně seznámit. Jak vidíte, je ovlivněna celou řadou faktorů a podobně propracované budou i další herní prvky. Výsledky každého úspěšně zvládnutého testu můžete online zapsat na svůj účet a tam už budou navždy uchovány. Abolvováním tréninku se vám většinou otevře přístup k výcvikům dalším. Pokud si trénink zopakujete a dosáhnete lepšího výsledku, můžete ten původní uložený přepsat novým. Postupně absolvujte tréninky všechny, abyste mohli v ostré hře využívat všechny její možnosti. Čím víc se toho v tréninkovém táboře naučíte, tím lepší bude váš ostrý start. Pokud nevládnete dobře angličtinou, najdete na konci naší recenze výsledky zdravotnických testů.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Další tréninky
Z dalších tréninků zdůrazním jen to nejpodstatnější. V pohybovém tréninku Obstacle Course se držte v bílé dráze. Při nácviku střelby z granátometu se naučte dobře mířit. V boji je to velice užitečná zbraň. Vyzkoušejte si, že vystřelený granát vybuchne pouze tehdy, pokud letí aspoň patnáct metrů. Při házení ručními granáty používejte k míření ukazovák druhé ruky. Granáty jde v AAO házet horním i dolním obloukem. Naučte se obojí a vyzkoušejte, jak daleko granáty létají. Při házení granátem využívejte i možnost jej odjistit už v ruce (vlevo dole se objeví blikající nápis Live grenade!) a ovlivnit tím čas, za který po odhozu vybuchne (výbušný a kouřový explodují cca 5 sekund po uvolnění pojistky, oslepovací 1 až 2 vteřiny).

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Po padlých hráčích lze sbírat primární zbraně. Pokud nesete dvě střelné zbraně, nemůžete házet granáty. Musíte vždy jednu z nich nejprve položit. Při plížení si všimněte, že pokud přepnete na plížení pomalé (standardně klávesa Shift), držíte zbraň pořád zacílenou. To samé platí i o dalekohledu, tak si to zapamatujte a používejte. Sniperka M24 zanáší mírně doleva dolů. Při střelbě z ní na drobné cíle proto její kříž umístěte těsně vpravo nad cíl anebo na jeho okraj. Při snipování je důležité ležet a pokud možno mít vytažen bipod, jinak budete mít se zaměřením potíže. Při skoku padákem směrujete svůj let taháním za šňůry. Pro správný dopad je potřeba se těsně před kontaktem se zemí dívat rovně před sebe a stisknout klávesu pro „použití“.

 Lehko na bojišti
AAO je ryze multiplayerová hra, kterou si můžete zahrát jak po lokální síti, tak především po internetu. Poslední verze hry zaznamenala boom v řadách hráčů i serverů a jejich počet výrazně narostl, čímž se hra zařadila mezi nejhranější tituly. Následující tipy si přečtěte ještě před skočením do první bojové vřavy.

První důležitá schopnost k osvojení je vzhled spoluhráčů a protivníků. V AAO hrají všichni za americké vojáky. Rozdíl je v tom, jak se vidí navzájem. Ať hrajete za kteroukoli stranu, vždycky uvidíte spoluhráče jako vojáky, protivníka jako teroristy. Podstatné je, že teroristé mají vesměs trochu tmavší horní polovinu těla, černou čepici a vousy. Pokud vidíte cíl a nejste si jisti, nikdy nestřílejte. Zranění anebo zabití spoluhráče má dost negativní vliv na vaše hodnocení, ke kterému se dostaneme za chvíli. Nyní ještě chvíli setrváme u identifikace spolu a protihráčů.

 Spoluhráč nebo nepřítel?
Velice důležité je mít přehled o poloze spoluhráčů. Ve hře nenajdete žádný radar, ale jsou tu pomůcky, které vám jej z velké míry pomohou nahradit. Předně je to kompas v horní části HUDu, na kterém se zobrazují ikony udávající směr k cílům mise, dále zde vidíte velitele celého týmu i jednotlivých jeho družstev a zdravotníky.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

K určení nepřítele pomohou i další postřehy. Například střelba ze soupeřova kulometu vrhá nazelenalé odlesky, takže i když střelce nevidíte, poznáte, ke kterému týmu patří (pokud ovšem z nepřítelova kulometu nestřílí vaši). Nepřátelský samopal (Kalashnikov) snadno poznáte i podle jeho specifického zvuku. Už jsem tu psal, že po padlém hráči lze sebrat jeho primární zbraň a nosit s sebou i dvě naráz. Pokud tedy na vás nevyšla na začátku hry sniperka, můžete čekat, až vám snipera trefí a sebrat po něm jeho nádobíčko.

 Udávání polohy
Druhý způsob, jak si udržovat přehled, je v časté komunikaci. Hra disponuje klávesou (standardně U), která vyšle do vysílaček všech spoluhráčů údaj o vaší poloze. Tímto způsobem se hráči navzájem často dorozumívají a dávají si vědět, kde se který nachází. Zvykněte si na to. Pro pochopení oznámené polohy je potřeba danou mapu znát, protože zpráva o poloze vypadá takto: „Kanonýr Vopička: Severní lávka mostu na straně obránců.“ Pokud netušíte, co se pod tímto označením skrývá, těžko vám ta informace k něčemu bude. Mapy jsou rozděleny na pojmenované sektory a právě toto jméno se při vyslání signálu o poloze zobrazí. Při hře mapou tento údaj najdete vždy v pravém horním rohu obrazovky.

 Prostředky komunikace
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pro komunikaci odvedli autoři AAO rovněž pořádný kus práce. Celkem se zde setkáte s používáním vysílaček, ale také povelů křičených, šeptaných, a dokonce i se signály zcela tichými, pomocí gest. Navíc je role velitele týmu i družstva obohacena možností posílat rozkazy jen svým podřízeným. Ručních signálů je celkem devět, ostatní povely tvoří shodnou množinu vysílanou pouze jiným způsobem o četnosti 27 kousků.

Krom toho se samozřejmě lze domlouvat přes konzoli jak v týmu, tak i s protihráči. Většina hráčů má pro komunikaci nabindovány klávesy s často používanými textovými hláškami. Často používané zkratky jsou „e“ pro nepřítele (enemy) a „f“ pro spoluhráče (friendly). Pokdu pak uvidíte třeba hlášku „e left“, znamená to, že nepřítel se objevil někde vlevo. Za ošetření zdravotníkem je slušnost poděkovat, po vítězném kole se často hráči v týmu sami pochválí hláškou „gj“, případně „gjt“, což je zkratka „good job - dobrá práce“, resp. „good job team - dobrá práce týme“.

 Osobní hodnocení
Dostáváme se k další šikovnosti AAO, a to systému bodování hráčů. Toto hodnocení se sleduje při hraní na oficiálních serverech (v server-browseru je poznáte podle zelené ikonky s hvězdičkou). Hlavní hodnocenou veličinou je u každého hráče tzv. HONOR, představující jeho dosavadní bojové zkušenosti. Má na ni vliv řada faktorů, z nichž se při hraní vypočítává vaše aktuální skóre. Všechny potřebné údaje vidíte vždy na ukazateli skóre, kde zcela vlevo na řádku každého hráče najdete právě hodnotu HONOR. Vpravo od jmen je pak první sloupec Score, ukazující vaše aktuální skóre, na základě něhož se HONOR aktualizuje. Vliv na skóre mají pak všechny parametry, které jsou v dalších sloupcích.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Sloupec Goals představuje body získané plněním úkolů daných mapou a rolí v týmu (například medik za léčení raněných). Ve sloupci Leader se kumulují body velitelům družstev i veliteli týmu v případě, že v daném kole zvítězíte, při prohře o body přicházejí. Sloupec Enemy zobrazuje body získané zastřelením nepřítele - za každého je 10 bodů. KIA je naopak ukazatel počtu vašich vlastních smrtí, opět každá za 10 bodů, ale záporných.

 Pozor na vlastní řady
ROE je poslední zaznamenávanou veličinou, na niž je třeba dávat pořádný pozor. Je to zkratka Rules Of Engagement a znamená v podstatě záporné body v případě, kdy poraníte nebo dokonce zastřelíte spoluhráče. Tato veličina naskakuje velice rychle a má tudíž na vaše skóre veliký negatívní vliv. To je ale jenom dobře, jelikož si tak hráči chtě nechtě musí dávat pozor na své chování a hře to nesmírně pomáhá. ROE je jakýmsi přirozeným zákonem, determinujícím vaše působení na serveru. Pokud budete jednat jako šašek, ROE vám pokazí hodnocení. Zároveň když jeho hodnota vyroste nad mez určenou správcem serveru, budete z něj bez pardónu automaticky vykopnutí. Tohle jednoduché pravidlo velice pomáhá trvalému držení disciplíny a právě díky ní je na herních serverech s AAO pořádek a klid. Kdo má zkušenosti s internetovými debily, ví o čem mluvím.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Přesný vzorec, kterým se výsledné skóre z uvedených veličin počítá, neznám, ale průběžným sledováním časem zjistíte, jak to asi funguje, co se navzájem ovlivňuje s čím atd. Co ale přesně vím, je způsob, jak se na základě skóre hodnotí váš HONOR. Je to takhle: je-li vaše aktuální hodnota HONOR v rozmezí 0 až 10 (s hodnotou 10 začínáte), potřebujete postupně nasbírat vždy 500 bodů (score) k tomu, aby se vám HONOR zvýšil o jeden stupeň. Při hodnotách rozmezí 11 až 20 je to už 1000 bodů na jeden stupeň, při 21 až 30 je to bodů 2500, při 31 - 40 bodech stojí každý postup bodů 4000, v rozmezí 41 až 50 je to 6000 a při 51 - 60 dokonce 8500 bodů na každé povýšení. Pokud by se vám náhodou podařilo svůj HONOR zredukovat až na nulu, váš hráčský účet se automaticky zlikviduje a museli byste začít zcela od začátku včetně tréninků.

Okamžité skóre každého hráče se odesílá ze serveru do databáze vždy po desíti kolech anebo když se hráč s ze serveru odpojí. Přitom platí, že případné body, získané v kole, během něhož se odpojí, se mu už nezapočtou. Skóre se v databázi kumuluje a až se nashromáždí dostatek bodů pro povýšení či zredukování, automaticky se váš HONOR zaktualizuje.

 Týmové role
Skóre a HONOR hráče má pro hráče i další praktický význam. Projevují se totiž při obsazování týmu, kdy si před začátkem každé série kol hráči vybírají, jakou pozici by kdo chtěl zastávat. Hra nabízí v podstatě různé typy postav - běžného vojáka, vybaveného puškou M16A2 střílející v dávkách anebo jednotlivě. Dalším typem vojáka je střelec vybavený stejnou puškou, doplněnou o granátomet M203, čímž získává velkou výhodu a je o jeho post nebývalý zájem. Dobrý granátometčík může být rozhodující postavou celé bitvy. Třetím typem je kulometčík vybavený kulometem M249 SAW, jehož role je většinou v krytí spoluhráčů palbou dlouhými dávkami. Posledním čtvrtým typem z hlediska vybavenosti je pak velice oblíbený sniper, o jehož roli je sváděna také velká konkurenční bitka.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů

Kromě týmových rolí z pohledu výbavy jsou ještě některým vojákům přidělovány velitelské funkce a dobrovolné role zdravotníků. Tým se podle toho, kolik je v něm aktuálně hráčů, automaticky dělí do družstev s předdefinovanou výbavou. Je určen velitel celého týmu a každé družstvo rovněž získá svého velitele, podřízeného tomu hlavnímu. Absolventi medicínského kurzu si pak mohou v menu zvolit, zda chtějí využívat zdravotnické schopnosti a pokud to struktura týmu dovoluje, stávají se kromě své funkce i příležitostnými ošetřovateli raněných (každé družstvo může obsadit jen jednoho).

Hru za zdravotníka doporučuji všem nováčkům, neboť se tak pomalu dostanou do hry a naučí se pohybu mapou, přičemž se budou držet vzadu a vybíhat k linii, až když je přivolají ranění. Tím si zároveň zvyknete i na vesměs pomalejší herní tempo. Nikdo zkušenější neběží rambo-stylem vstříc nepříteli, což má za následek jen jeho zbytečnou smrt a čekání v limbu do nového kola. Hra za medika má další světlou stránku - dá se jí získat poměrně dost bodů, aniž by se hráč riskantně vystavoval nepříteli.

 Priority výběru postav
Zvětšit zdroj: tisková zpráva U týmových rolí se ještě vrátím k hodnocení hráčů, kdy právě hodnota jejich HONORu a aktuální skóre společně vytvářejí algoritmus, podle něj se určují prioroty při výběru postav. Teoreticky si může každý hráč vybrat libovolnou postavu v týmu, za kterou chce do boje nastoupit (pouze snipera může hrát jen ten, kdo v tréninku nastřílel patřičné skóre a medika dělat absolvent testů). Pokud projeví více hráčů zájem o stejnou roli v týmu, pak rozhoduje právě jejich HONOR a skóre o tom, komu tento post připadne. Jednoduché a spravedlivé, nutící hráče na sobě pracovat. Navíc to má i logiku, aby ty specifické role jako velitel, sniper či granátometčík dělali ostřílení kozáci a nováčci si kroutili své pěšácké role. Tím, že lze zbraň po padlých sebrat, se i tak příležitostně k preferovaným zbraním dostanete.

V druhé části průvodce hrou America's Army: Operations zhruba za týden se budeme věnovat mapám, roli pozorovatele, počítání padlých, pohybovým specialitám, offline tréninku a dalším drobným radám.

Stáhněte si: America Army 1.9 kompletní instalace (634 MB), Patch v1.9 z předchozí v1.7, Screenshoty od M@stera

Související články: America Army 1.9 recenze (8/2003), America Army: Recon verze recenze (7/2002), America Army: Sniper School dojmy (8/2002), Novinky

 
Mickey Mouse
autorovi je 34 let, pracuje jako grafik na volné noze, hrami se zabývá od dob osmibitů, zaměřuje se hlavně na akční a sportovní hry nebo ty s podporou multiplayeru (všechny články autora)


 
 
Mickey Mouse

Nejnovější články