Steam má problém - příliš mnoho her
zdroj: tisková zpráva

Steam má problém - příliš mnoho her

16. 5. 2014 15:30 | Byznys | autor: Adam Homola |

Steam byl dříve těžko dostupnou platformou, a když se na ni vývojář dostal, neměl sice vyhráno, ale byl hodně na očích. A někdy to k úspěchu stačilo. Jenže postupem času a s velkým rozmachem nezávislých her v posledních letech Steam bobtnal. Proto přišel Greenlight, který je mezikrokem před tím, než se Steam nakonec otevře úplně všem. Takový je alespoň plán a je jen otázkou času, kdy se to podaří realizovat. Jenže na Steamu začíná být hodně těsno už teď. Jen za letošní rok na Steamu vyšlo víc her než za celý rok 2013. A to je problém.

Do jisté míry za to může právě Greenlight, přes něhož hry prochází po desítkách či stovkách. Stačí se podívat na grafy z Gamasutry. Najednou už k úspěchu nestačí být na Steamu, protože se můžeme ptát "kdo tam vlastně není?"

Opakuji, cílem Valve je Steam otevřít úplně všem - každý vydavatel či vývojář si pak bude moci udělat vlastní verzi Steam obchodu a nikdo nebude nic schvalovat. Jak se pak ale v takové záplavě stovek a stovek her měsíčně či týdně vyznáte? Prý s pomocí uživatelů.

Vedení Valve se líbí komunitní správa Redditu a časem by chtěla Steam svěřit víceméně kompletně do rukou hráčů. Co probublá na domovskou stránku Steamu, musí mít hodně “lajků”, jinak se hra utopí mezi tisícovkami dalších titulů. Snahu tlačit dopředu hlas lidu můžeme na Steamu sledovat už delší dobu. Ať už jde o Greenlight, uživatelské recenze nebo o relativně nedávno spuštěné tagy, které však zatím slouží spíš trollům namísto normálních uživatelů.

steam-greenlight-logo zdroj: tisková zpráva

S celou kalkulací přišla Gamasutra, která v původním článku s pěknými grafy odhaduje, že pokud se dosavadní tempo udrží, mohlo by vyjít na Steamu letos přes 2000 her. Loni jich přitom vyšlo jen 600.

"A to ve výpočtech nezohledňujeme postupné otevírání Steamu, což Valve slibovala. Konkurence je obrovská už teď - když vydáte hru na Steamu, jde proti 9 nebo 10 jiným novým hrám jen v tom jednom dni,” upřesňuje Gamasutra.

Steam se tak rychle blíží k problému, který sžírá App Store a Google Play - na obou platformách je tak neuvěřitelné množství aplikací i her, že pokud vás provozovatel nepropaguje nebo nejste v některém z TOP10 žebříčků, máte pramalou šanci že si vás někdo všimne.

Na tento problém upozorňuje i Tom Ohle, šéf Evolve PR. Podle něj už jednoduše nestačí vydat hru, která je docela dobře hodnocená. Jakmile nebudete mít vyvíjející se a unikátní hratelnost, nebo zábavný či dojemný příběh za vývojem, nikdo si vás prostě nevšimne. “Musí si o vás povídat hromada lidí, abyste mohli opravdu prorazit,” řekl Ohle.

Ne že by snad marketing a PR nebyl doposud důležitý, ale dobrá propagace a komunikace obecně bude v době otevřeného Steamu důležitější než kdy jindy. Zatím asi nemůžeme očekávat, že by se vedle Valve vyloupla jiná firma, jejíž distribuční platforma by během pár let nasbírala víc uživatelů než Steam a stala by se standardem pro nakupování PC her. Standardem je Steam a na tom se v dohledné době nic nezmění. Valve ale musí inovovat a čas na zásadní redesign Steamu pomalu přichází, byť o něm firma neřekla ani slovo.

gog zdroj: tisková zpráva

Problém s příliš velkým množstvím her a omezeným prostorem na hlavní stránce nepociťuje jen Valve, ale také CD Projekt se svým portálem GOG, který podle hlavního šéfa Guillaume Rambourga přistupuje k byznysu tak, aby to bylo udržitelné a trh zůstal zdravý.

"Pokud si lidé koupí hru, která se jim opravdu líbí a dokončí ji, pak zůstanou svému koníčku pravděpodobně věrní i z dlouhodobého hlediska. Sami často vedeme interní debaty o tom jestli bychom neměli být pro vývojáře dostupnější. Nakonec je to ale vždycky otázka rozsahu," řekl v rozhovoru pro Gamasutru Rambourg.

Pak ještě dodal, že problémy kterým Steam musí čelit, chápe naprosto perfektně. Poláci si jsou vědomi, že to může časem potkat i je, ale zatím se snaží vydávat týdně výrazně méně her než Valve, aby se lidi na GOG nezahltili.

Podobný přístup sice dává jistý smysl, ale Steam a GOG nejsou jediné služby a hráči jsou zahlcení i nabídkou z dalších portálů a permanentních slevových akcí, které když nejsou na Steamu, jsou vždycky někde jinde: Origin, Amazon, Uplay, GameFly, kamenné obchody. Nemluvě o výhodných akcích na Humble Bundle nebo třeba free to play hrách. Prorazit v takové záplavě bude čím dál těžší.

Zatímco lepší viditelnost na jiných digitálních distribucích může pomoct, Steam dominuje i jinými prvky, než je mocná hlavní stránka. Svými sociálními funkcemi. Už hodně dlouho není Steam jen obchod, v podstatě jde o herní sociální síť, na které tráví hráči až nepěkné množství času. A díky tomu se může hra slušně prodávat i dlouho po vydání, jak pro Gamasutru potvrdil David Galindo, tvůrce Cook, Serve, Delicious:

“Cook, Serve, Delicious se prodávala skvěle dlouho po vydání díky komunitním funkcím Steamu. Šeptanda je mezi hráči na Steamu úplně šílená. Naprosto nic se jí nevyrovná. Bez ohledu na to, co se děje na hlavní stránce a ovlivní to váš první den a týden po vydání, pro mě osobně byly důležitější následující měsíce. A i přes přebytek nově vydaných her si moje hra udržuje solidní týdenní prodejnost, což je vážně úžasné,” pochlubil se Galindo. Důraz na sociální prvky, stejně jako na chytré algoritmy, bude muset Valve chtě nechtě v budoucnu ještě více akcentovat.

cook serve delicious zdroj: tisková zpráva

Různá doporučení na základě přátel už Steam nabízí v současné době, ale pořád jde pouze o první krůčky směrem k “Reddit modelu”. Na Steamu ještě máme štěstí, že vývoj většiny PC a indie her trvá déle než vývoj jednoduché mobilní hry - problém, který Apple nedávno pocítil na vlastní kůži.

Údajně se na App Store objevovalo přes 60 klonů Flappy Bird každý den. Něco podobného se může časem stát i otevřenému Steamu a budou to právě uživatelé, kteří by měli takové věci nechat na dně, a na povrch vytáhnout jen kvalitní tituly. Ti samí uživatelé, kteří dávají Call of Duty: Advanced Warfare tagy “House of CODs”, “Nudity”, “murica”, “DLC”, nebo třeba “Retro”... Cesta bude ještě dlouhá...

Až si ale otevřený Steam projde vlastní early access fází, podobně jako Greenlight, SteamOS a ostatně i tagy, čeká nás snad funkční model digitální distribuce, která bude otevřená všem. Nezbývá než doufat, že období divokých začátků překlene Steam rychle a že se v záplavě tisícovek her ročně a potrefených uživatelů mnoho kvalitních indie her neztratí.

Nejnovější články