Zaměstnanci Unity zjišťují, že pracují pro armádu. A nemají radost
zdroj: Battlestate

Zaměstnanci Unity zjišťují, že pracují pro armádu. A nemají radost

24. 8. 2021 14:02 | Novinky | autor: Patrik Hajda |

Společnost Unity Technologies známá svým herním enginem Unity má na krku nepěknou kontroverzi. Její zaměstnanci totiž zjišťují, že nevědomky vyvíjejí technologie užívané armádou. A ne každý z takového zjištění jásá radostí.

Zaměstnanci do firmy mnohdy nastoupili proto, že chtěli posouvat hranice videoher, umělé inteligence a podobných systémů. Nikdo se jim bohužel neobtěžoval sdělit, že společnost své technologie poskytuje i vládnímu obrannému orgánu či soukromým společnostem soustředícím se na s válkou spojené služby.

Engine Unity se sice schovává ve stínu mocnějšího Unreal Enginu, ale neznamená to, že by šlo o zanedbatelný nástroj. Vznikly v něm například hry Subnautica, Escape from Tarkov, Cities Skylines či český Beat Saber. Má proto dostatek sil dát vzniknout nejrůznějším simulacím, které se armádě hodí k výcviku vojáků. Zaměstnanci se ale obávají, že je jejich práce přímo spojovaná s válečnými konflikty, a s něčím takovým často nechtějí mít nic společného.

Tři anonymní zdroje, současní i bývalí zaměstnanci Unity, prozradily webu Vice (díky, PC Gamere), že je tíží otázka mravních zásad, kdy se vojenské projekty potenciálně mohou prolínat s těmi nevojenskými. Když se například umělá inteligence vyvíjená pro hry použije v armádě, aniž by o tom její vývojáři věděli.

Web Vice požádal šéfa Unity Johna Riccitiella o komentář, který nato rozeslal zaměstnancům interní sdělení, že společnost je v otázce výběru vojenských kontraktů velmi přísná a dbá na to, aby případná spolupráce s obrannými složkami neporušila zásady a hodnoty firmy. Zároveň prozradil, že v rámci firemní struktury existuje rada mající za úkol právě kontrolu etiky případných nových spoluprací.

Přestože jsou někteří zaměstnanci rádi, že takto pomáhají vojskům své země, někteří jejich kolegové nejsou ani po ujištění Riccitiella klidní. Šéf Unity proto na příští týden naplánoval firemní poradu, kde se celá věc bude řešit.

Je zřejmé, že vedení Unity mělo být ke svým zaměstnancům upřímnější. Zároveň ale nejde o vyloženě překvapivé chování provozovatele enginu. Epic se se svým Unreal Enginem otevřeně hlásí ke spolupráci s vojenskými a policejními složkami, stejně jako Microsoft se svým holografickým headsetem. Ostatně i česká Bohemia Interactive Simulations provozuje simulační engine VBS4 šitý na míru armádním účelům. Ve vojenství se zkrátka točí velké peníze, kterým provozovatelé enginů zjevně neumějí říct ne.

Nejnovější články