zavřít

Panství hrůzy – recenze atmosférické deskovky

- Deskové hry autor: Patrik Hajda Komentáře: 0

Lovecraftova hororová díla jsou na poli deskovek často recyklovaným materiálem. Nejlepší hry pak pochází ze stáje giganta Fantasy Flight Games – na špičku pomyslného žebříčku bezesporu patří jejich Arkham Horror, Eldritch Horror a ani Temné znamení (Elder Sign) není moc pozadu. A jak si po jejich boku stojí nejnovější Panství hrůzy? Nekráčí vedle nich, ale je vůdcem celé skupiny.

Panství hrůzy – druhá edice (Mansion of Madness)

1–5 hráčů | 120–360 minut | Od 14 let | česky

Jak již název napovídá, není to poprvé, co se vydáváme do strašidelného domu plného vyznavačů ikonického boha s chapadly. S Mansion of Madness jste se mohli setkat již v roce 2011, nicméně tou dobou v Čechách ještě nebyla tak velká kupní síla, abychom si zasloužili počeštění. Situace se od té doby naštěstí změnila, takže druhá edice této atmosférické hry náš jazyk už neminula.

Druhá edice není pouhým druhým vydáním stejné hry. Původní Mansion of Madness byste tu hledali marně. Hlavní změna? Zatímco před sedmi lety se jeden hráč v roli kultistů postavil proti ostatním hráčům, dnes je tato funkce zastoupena aplikací a jde tak o čistou kooperaci. Ale netřeba deskovku zatracovat. Aplikace jí totiž dodává nesmírně hutnou atmosféru.

Kdo se bojí, nesmí do domu

A znáte tenhle? To se takhle sejde parapsycholožka, komorník, kněz, sekretářka, atletka, hrobník a milionář, a společně vstoupí do tajemného domu na kopci. To, co tam uvidí, jim navždy změní život. Kněz z těch bezbožných bytostí zešílí, komorník se uzavře před světem v komoře, atletka vezme nohy na ramena, hrobník se radši zakope, sekretářka se ztratí v čase i prostoru, milionář si koupí lístek do jiného světa a jediná parapsycholožka to vše pochopí.

Panství hrůzy zkrátka nejste vítáni. Nechtějí vás zabít jen jeho obyvatelé v pláštích a monstra z jiných dimenzí, ale i jeho stěny a podlahy. Možná vás napadá, proč tam tedy lezete? Inu, vyvolávání prastarých bohů se samo nezastaví…

Kouzelný tablete, ukaž mi budoucnost

Jak již zaznělo výše, Panství hrůzy nahrazuje „pána jeskyně“ mobilní aplikací. Pokud jste na tyto fúze stolního a digitálního světa alergičtí, máte bohužel smůlu. Panství hrůzy si bez telefonu, tabletu či Steamu nezahrajete. Ale pokud jste tak ještě neučinili, tak je nejvyšší čas překonat svůj odpor. Panství hrůzy je skvělá deskovka právě díky této aplikaci.

Základní hra nabízí čtyři scénáře, které se odlišují jak příběhovou zápletkou, tak i délkou hraní. Zatímco první se dá sfouknout během několika hodin, na čtvrtý si vyhraďte odpoledne i večer. Každý scénář je uvozen česky dabovaným příběhovým zasazením, ale poté vás čeká už jen velká spousta vlastního čtení.

Aplikace se stará téměř o všechno. Říká vám, jaké místnosti se nacházejí za kterými dveřmi, s jakými předměty v místnosti můžete interagovat, kde se objevují a jak se chovají různí nepřátelé, hází vám klacky pod nohy nepříjemnými událostmi, staví před vás hlavolamy atd.

Nicméně velká část hry se stále odehrává na skutečné desce stolu. Můžete jít, kam jen se vám zlíbí, dělat přesně to, co vy chcete a naštěstí stále vrháte fyzickými kostkami. To v případě, že se snažíte otevřít zámek, vyvolat kouzlo, trefit hada mezi oči… Hra nabízí opravdu hodně možností a o to víc odstavců textu s nimi spojenými.

Vítej v knižním klubu

Nedělám si legraci. V naší skupině jsem byl jediný hráč, který všem předčítal zobrazované texty. Po několika hodinách vás začnou chytat křeče do žvýkacích svalů a s radostí tablet předáte další osobě. Určitě doporučuji se v četbě střídat. Ať už totiž chcete ve hře udělat cokoliv, musíte si o tom přečíst. Chcete zaútočit na příšeru? Aplikace vám odvypráví, jak boj probíhá. Chcete si promluvit s nějakou postavou? Skutečně povedete rozhovor s volbou otázek. Zajímají vás noviny na stole? No tak čtěte!

Textů je opravdu tuna a neopakují se tak často, aby vás přestaly zajímat. Hra je díky tomu mnohem atmosféričtější, než Arkham a Eldritch Horror dohromady. Navzdory fantastice cítíte realitu. Vaše kroky mají následky, bojíte se našlapovat do neznáma, zajímá vás každý interaktivní předmět, chcete s každým mluvit.

Panství hrůzy

A víte, co je na tom nejzajímavější? Že vlastně nevíte, proč to děláte. Vy jen víte, že v tomto domě se k něčemu schyluje, ale nemáte vůbec tušení. Takže procházíte jednu místnost za druhou a odhalujete střípky budoucích událostí. Časem se dohrabete pravdy a snad ještě nebude moc pozdě na její odvrácení. Tento prvek opět přispívá atmosféře – cítíte se jako praví vyšetřovatelé. Cítíte důležitost neznámého úkolu.

Pokud to z tématu náhodou nevyznělo, tak zdůrazním, že nepůjde o procházku růžovým sadem. Vaši hrdinové jsou prostí lidé. Snadno přijdou k tělesným i duševním zraněním, která je mohou dočasně oslabit, případně úplně zabít. V případě náporu na mozek se můžete zbláznit natolik, že až do konce hry budete postiženi náhodným šílenstvím. Může jít o nové podmínky vítězství určené čistě pro vás (např. sebevražda), nebo úprava vašeho chování jakožto hráče (ztráta řeči).

Vyšlu ještě jedno díky směrem k aplikaci. Stará se o znovuhratelnost. Druhý průchod stejného scénáře má sice stejné základy, ale spousta věcí podléhá náhodnému výběru. Jiná monstra potkáváte na jiných místech, čtete jiné příběhy, nacházíte jiné předměty… Opakovat scénář je zábava i v případě, že jste ho po několika hodinách konečně porazili.

Co je tohle za pokrouceninu?

Zatímco aplikaci tvůrci věnovali opravdu nadstandardní péči, hlavní vizuální tahák totálně odbyli. Řeč je o figurkách. V nové verzi DOOMu (recenze) nám FFG dokázali, že i oni umí vytvořit opravdu krásné figurky. V nové verzi Panství hrůzy se ale vracíme o několik let zpět. Což o to, detaily jsou pěkné. Ale systém čudlíků, kterými figurky mají držet v podstavcích, zoufale nefunguje.

Nejenže se při jejich zacvakávání bojíte, abyste něco neulomili, ale ty šedivé mršky tam nakonec ani nedrží. Což je hloupé, když je často musíte zvedat, abyste se podívali na informace na spodní straně podstavce. Naštěstí nemáte žádný důvod figurky z podstavců sundávat, takže doporučuji vteřiňák…

A když už jsme u těch záporů, neodpustím si zmínku na konto překladu. Je mi jasné, že v tomto případě měl překladatel opravdu spoustu práce, a nějaká ta chybka by se tak mohla objevit. Jenže, jak už je u vydavatelství Blackfire bohužel zvykem, těch chybek není málo. Zatímco u jiných her překlepy v pravidlech nevadí tolik, zdvojené věty, neshody v rodech a třeba i chybějící slova vás při čtení příběhových textů vytrhnou z atmosféry. A to je vážně velká škoda.

Panství hrůzy

Vstup podruhé do stejného domu

I přes tyto dva nezanedbatelné nedostatky jsem se v každé partii královsky bavil. Panství hrůzy ostatním hrám s aplikacemi nastavuje hodně vysokou laťku. Takhle to totiž má vypadat. Ne jen doprovodný pomocník, se kterým je otrava pracovat. Upřímně, s lepším spojením aplikace a deskovky jsem se ještě nesetkal.

Panství hrůzy patří do poličky her, kterých se nikdy nezbavím. A těch je sotva deset. Jen doufám, že se od Blackfire dočkáme i dodatečných rozšíření. Jak si totiž můžete povšimnout v aplikaci, kromě čtyř základních scénářů již existuje dalších devět. A vy je budete chtít poznat a zahrát.

Tagy: deskovka mobilní aplikace deskové hry desková hra Lovecraft stolní hry panství hrůzy

Zdroje: vlastní

Některé naše odkazy mohou vést na prodejce her či hardwaru. Pokud si skrze takový odkaz něco koupíte, můžeme z prodeje obdržet malá procenta. Více informací zde.

Novinky na CZC.CZ

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PlayStation 4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Nintendo Siwtch, 3DS, DS, PS Vita, Android a iOS. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i pravidelné testy a novinky z oblasti hardwaru, podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Kingdom Come: Deliverance, Red Dead Redemption, Call of Duty, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield, nebo FIFA.