Čtenářská recenze

Recenze a hodnocení mohou přidávat jen přihlášení uživatelé.

Jak moc důležiý je pro příběh happyend

18. 5. 2013 v 22:40 - Autor: frantisek_nejezchleba 0

Hodnocení čtenáře 8/10

(obsahuje spoilery)

Zavřen v policejním autě s želízky na rukou. Velký hřích, promarněná láska a nulové vyhlídky na to opět vést normální život. Přesto se však něco změní: jako ranou z čistého nebe právě v tuto chvíli celá civilizace upadá do krize těch nejtvrdších možných parametrů. A náš zločinec z toho těží – avšak žádným rabováním nebo násilnostmi, to by bylo pro hluboké drama příliš laciné téma. Hříšníkovi se do cesty připlete dítě a ve všeobjímající choré atmosféře se rozhodne, že mu, resp. jí vytvoří rodinné přístřeší.

Možná trochu podbízivé téma si na hráče tvůrci z amerického studia TellTale Games nachystali ve své dosud jednoznačně nejúspěšnější hře The Walking Dead, avšak ono to náramně funguje. Minimálně do první dohrávky všech pěti episod, na které je hra rozdělena. A protože o principech a obsahu hry samotné toho bylo řečeno/napsáno již hodně, tak bych zde raději místo klasické recenze rozebral v několika málo bodech své vlastní pocity, které ve mě dílo po dohrání vyvolalo.

1. První sezóna ukázala, jak moc důležité pro příběhy obecně je, aby končily šťastně. Vždy jsem snil o příbězích, které nekončí dobře a snad jsem i takové v některých filmech či knihách našel, ovšem závěr The Walking Dead byl se svou depresivitou postaven ještě o level výš, než o čem jsem kdy snil či kdy viděl/četl. Není mi ani měsíc po dohrání příjemné na vyvrcholení v tomhle stylu pomyslet, sevře se žaludek a je mi divně – co si z tak neuvěřitelně těźkého díla mám mám vlastně odnést?

2. Hru mám chuť dohrát znovu, jinak, dospět ke konci, který by mě obšťastnil (tj. přežít s oběma) – ono to však nejde. Nelze měnit podstadné věci, nelze činit děj-měnící rozhodnutí. Je frustrující jen na to pomyslet, projít si totiž oním peklem znovu s vědomím, že vše skoční nakonec stejně, to je úkol pro masochisty.

3. Štve mě, že v konceptu, v jakém hra funguje, se v závěru nezobrazila žádná statistika vztahu s ústřední dětskou postavou.

4. Jímá mě skutečnost, že hudba může opravdu přenášet. www.youtube.com/watch?v=exJoRBSyWTU

5. Absence finálového „I love you“ (aspoň v mém scénáři) je děsivá a vpravdě bolestná. Přes to všechno, co v rozhovorech můžete ovlivnit, říct různě, nebo naopak neříct vůbec, je toto na první pohled tristní. Avšak lze pochopit, že na to ani jedna strana neměla sílu. Zjevně to lze brát jako další a poslední přilití oleje to žáru výjimečné reálnosti, jakou hra po většinu času oplývá.

6. Silnější vztah s ústředními postavami jsem v žádném jiném dramatickém díle neměl. Otázkou je, jestli je toto náčrtek budoucnosti herního byznysu, nebo toho filmového? Každopádně platí: nejfilmovější hra, kterou jsem kdy hrál; nejinteraktivnější film, jaký jsem kdy viděl (resp. jediný interaktivní; se starým českým Kinoautomatem osobní zkušenost nemám, ale věřím, že oproti The Walking Dead to byl velice slabý čajíček).

---

K mému hodnocení: pokud by vás zajímalo, proč zrovna 8/10, nemohu jinak, než odkázat na sumář z oficiálního fóra TellTale (viz odkaz níže), s nímž se prakticky plně ztotožňuji.

Hodnocení uživatelů

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PlayStation 4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Nintendo Siwtch, 3DS, DS, PS Vita, Android a iOS. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i pravidelné testy a novinky z oblasti hardwaru, podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Kingdom Come: Deliverance, Red Dead Redemption, Call of Duty, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield, nebo FIFA.