Valve představila Market, návody a koupila studio
zdroj: tisková zpráva

Valve představila Market, návody a koupila studio

14. 12. 2012 13:30 | Téma | autor: Adam Homola |

Valve není firma, která by vydávání her nějak hrotila a dělala si starosti s tím, co že to vydá tenhle kvartál. V poslední době byla ale hodně aktivní na “neherním” poli - spustil se Steam Greenlight, Big Picture mód, předtím ještě mobilní aplikace, na Steamu se už objevil i neherní software a možná se od Valve dočkáme i jakési “Steam konzole”. Dalším velkým rozšířením Steamu je nyní Community Market, který je zatím v betaverzi a pouze pro Team Fortress 2.

Předtím šlo kšeftovat s různými předměty, především v TF2. Teď si můžete kupovat virutální věci za reálné peníze, přes Steam Wallet. Beta Community Marketu je zatím velmi omezená a dovoluje nakupovat a prodávat pouze spotřebovatelné věci do TF2. Tohle omezení se ale časem bez pochyby rozšíří a to jak v záběru předmětů, tak her, které budou obchodování podporovat.

“Systém obchodování byl pro nás velmi úspěšný, každý týden se uskutečnilo přes půl milionu transakcí. Rozšiřování herní ekonomie z obyčejného obchodování a umožnění hráčům přeměnit hratelnost v peněžní prostředky, použitelné na nové předměty a hry je klíčovou součástí pro posunutí tohoto počátečního úspěchu kupředu,” napsal v tiskové zprávě Tony Paloma z Valve.

Valve z toho taky samozřejmě má nějaké to procentíčko - 10 procent jde na “TF2 poplatek” a 5 procent jde na poplatek za transakci přes Steam. Výše procent, které si Valve účtuje, se může do budoucna změnit. Samotný market vypadá opravdu hodně spartánsky a bude chtít ještě notně upravit, doladit a přidat nějaké možnosti filtrování, kategorie apod. Ale to přijde, zatím je to jen čerstvě spuštěná beta.

Horní hranice pro transakce je zatím nastavena na 200 dolarů, spodní hranice není. Obojí se samozřejmě může změnit. Jde vidět, že pro Valve je herní ekonomika zajímavé téma, které nechce nechat ležet ladem a aktivně v něm jde kupředu. Relativně nedávno dokonce najala i ekonoma a bude zajímavé sledovat, jakým směrem to všechno bude směřovat a hlavně jaký vliv to bude mít na budoucí hry od Valve.

Zjednodušeně řečeno si tak hraním TF2 můžete vydělávat na nové hry na Steamu. Což je moc hezký model, který už funguje i v jiných hrách. Například v Diablu III můžete taky prodávat všechno možné na aukcích, vydělávat na tom těžké prachy, a pak si za to platit třeba herní čas do World of WarCraft. Podobné herní ekonomiky se budou v dohledné době jistě rozšiřovat i do jiných her, pro které by to dávalo smysl. I pro samotné vydavatele a studia je to nepochybně zajímavá oblast: hráč hraje jejich hru, vydělávání přes ni peníze a ty pak utrácí v jejich vlastním systému. Ideální.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

To ale není jediná zpráva, která z Valve vyšla. Dalším vylepšením Steamu je rozšířená komunitní sekce, ve které teď můžete vytvářet herní návody, tipy a triky. Funkce se jmenuje Steam Game Guides a je zatím také v betaverzi. Vedle textu, ke kterému můžete přizvat i jiné hráče, můžete do návodů vkládat obrázky (i ty vytípané přímo skrze Steam) a videa z YouTube.

Jestli jste tak v nějaké hře opravdový odborník, nemusíte své znalosti dávat někam na fanstránky, komunitní weby nebo klasické velké weby, které také umožňují tvorbu návodů. Můžete jít přímo ke zdroji a dát svůj návod na Steam. Steam už tak pomalu přestává být jen digitální distribucí a dělá první malé krůčky k tomu, aby se z něj za pár let mohl vyklubat třeba speciální herní operační systém. Ten by pak poháněl ten mysteriózní Steam Box, který ve Valve asi chystají.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

A do třetice ještě jedna Valve novinka. Tentokrát nic se Steamem, ale s nákupy. Valve totiž po dlouhé době koupila vývojářské studio. Naposled to bylo Turtle Rock Studios, které dělalo na Left 4 Dead. Tentokrát je to maličké studio Star Filled Studios. Že neznáte? Nedivím se. Studio funguje teprve pár měsíců a zaměstnává jen dva lidi - Jeffa Gatese a Toda Sempleho. Oba pánové také nejsou zrovna nejznámější herní celebrity, ale mají za sebou zajímavé projekty. Na zprávu upozornil web Valve Time. Následně to pro Edge potvrdil i samotný Gabe Newell.

Jeff Gates pracoval v Blizzardu na Diablo III, v PopCap týmu který udělal Plants vs Zombies, pro Maxis udělal první, buněčnou, fázi Spore a kdysi dělal také v PayPalu. Tod Semple pracoval také v Blizzardu, kde dělal čtyři roky na enginu pro Diablo III, aby se pak přesunul do Lucas Arts, kde měl na starosti engine pro Star Wars: The Force Unleashed. Těsně před Star Filled Studios dělal také v PopCapu na Plants vs Zombies.

Co měli Star Filled Studios tvořit zatím nevíme, na webu mají jen stručnou zmínku o tom, že chtějí, aby jejich hry “hráli všichni a byly dostupné na iPhone, Steamu a spoustě dalších různých platformách.” Studio je staré jen tři měsíce a už je koupila Valve. Jestli vize o hrách pro všechny na iPhone a Steam platí i teď, kdy mají oba pánové otevírat nové Valve studio v San Francisku, se zatím můžeme jen dohadovat.

Zprávu o tom, že studio koupili Valve, napsal Tod Semple na svůj LinkedIn profil a v současné chvíli si tam říká “vývojář ve Valve Corporation” a Star Filled Studios uvádí jako své bývalé zaměstnání. Takže asi spíš než o takhle mladičké studio, zřejmě bez projektu, technologií či jiných zajímavých “assetů”, měla Valve zájem o oba dva pány. Budou tam Semple a Gates pracovat na nové hře, stávající hře, aplikacích, nebo nějakých dalších rozšířeních Steamu?

Nejnovější články