zavřít

Případ Reflex aneb lži o zadržení vývojářů Arma 3 v Řecku

Windows Xbox 360

- Téma autor: Dan Vávra Komentáře: 0

Představte si, že by se filmař Jan Svěrák rozhodl natáčet svůj nový film v Řecku, a poté co si při jízdě taxíkem natočil okolí silnice, by byl na hotelu zatčen, uvězněn v uprchlickém táboře a měsíce vězněn, protože soudci zrovna stávkují. Doma by pak o oscarovém režisérovi "prestižní" společenský týdeník napsal, že může být rád, že ho nezastřelili a úřady zcela kašlaly na jeho osud. Pokud vám to přijde neuvěřitelné, pak vězte, že přesně tohle se právě děje vývojářům světoznámé série Arma, které se řecké úřady rozhodly alespoň šikanovat, když už jim nemůžou zakázat vývoj jejich nové hry (Arma 3).

Reakce Jana A. Nováka na tyto události, publikovaná na webu magazínu Reflex, mě zvedla ze židle. Dříve skvělý magazín je poslední roky na špici v psaní tendenčního bulváru, ale míra diletantství, kterou předvedl zmíněný autor je tak veliká, že mě donutila reagovat. Vezměme si tedy jeho článek řádek po řádku a usvědčme autora z diletantství přímo při činu. Jan A. Novák nejdříve přirovnává moje kolegy ke zlodějům a následně píše:

"Co ... mají dělat Řekové se zaměstnanci firmy Bohemia Interactive, jež načapali, jak si na ostrově Limnos natáčejí vojenská zařízení? Tedy téže firmy, která vyvinula hru Arma 3, v níž se odehrává vojenské přepadení téhož Limnu?"

Druhý odstavec článku a hned lež (kterou redakce po smršti v diskusi rychle pozměnila, bez omluvy a upozornění). Arma 3 zatím nevyšla, vydání je naplánované na rok 2013. Hra se navíc odehrává v roce 2035 a podle autorů se v ní nenacházejí žádné současné vojenské instalace. Řekové v ní ještě ke všemu budou zobrazení jako hrdinové bojující proti Íráncům, kteří obsadili Turecko! Zní vám to pořád jako arogantní útok na něčí suverenitu, nebo jako science fiction? Pan Novák očividně nezná ani základní fakta, což mu ovšem nebrání napsat o tom článek.

Celý spor je o tom, že se místnímu starostovi Antonisu Hatzidiamantisovi nelíbí, že jeho ostrov se objeví ve hře s vojenskou tematikou, jak vyplývá z jeho loňského prohlášení pro athénský list Eleftherotypia: „Nejsme schopni pochopit, jak to že se náš ostrov, místo míru a stvoření, promění ve scénu pro násilí a bitvy." Klasický protest populistického politika okresního formátu, který se díky pseudokauze dostane do televize a nahrabe hlasy od důchodců, kteří vidí v počítačích ďáblovy mašiny. Místo aby byl rád, že hra na ostrov naláká turisty, což je vzhledem k tomu, jak je krásný a jak je Arma populární, dost pravděpodobné, bude si radši honit triko laciným populismem.

Tak přesně tohle fotili lidé z BIS v roce 2010 na Limnosu, když tam byli opravdu pracovně - květinky

Podobně protestovali Italové, když jsme vytvářeli Mafii. Podobně protestují všelijaké náboženské a jiné spolky proti prakticky čemukoliv, co se jim nelíbí. A spolkům se většinou nelíbí skoro nic. Problém podobných uskupení je v tom, že žijeme ve světě, kde zatím panuje svoboda slova a demokracie a věci se (zatím) necenzurují podle toho, jak se kdejakému lokálnímu klaunovi zamane. Jak se ovšem ukazuje, v Řecku jde někoho zadržet, obvinit a hrozit mu kriminálem velmi snadno, čehož místní spasitel spravedlnosti obratně využil.

Starostovi totiž hraje do karet fakt, že na ostrově jsou vojenské objekty, které se nesmí fotografovat, protože jak říká další řecký potentát Costas Adamidis: „Je v národním zájmu, aby určité lokality na ostrově byly utajené, ale ve hře jsou zobrazeny ve vysokém rozlišení.“ Jan Novák z Reflexu mu pak zdatně sekunduje:

"Limnos (nebo také Lemnos) leží na severu Egejského moře, nedaleko břehů Turecka, s nímž mají Řekové vztahy, proti kterým jsou někdejší česko-německé spory bratrským škádlením. Kontroluje také vjezd do Bosporské úžiny, což je citlivé místo velmi zajímající Rusko, ale i další supervelmoci. Vojenské základny na ostrově tedy nejsou pro legraci."

Mám pocit, že pokud mají Turci, řečtí "spojenci" z NATO, nějaké nekalé plány, pravděpodobně mají ostrov zmapovaný a nafocený ve vysokém rozlišení ze špionážních satelitů a letadel do posledního detailu. Pokud nemají, tak si ho můžou prohlédnout na Google maps, nebo si zcela legálně koupit výškové mapy ostrova, stejně jako to určitě udělali hoši z BIS - a stejně jako to dělá jakýkoli vývojář her (včetně nás), když se rozhodne vytvářet reálnou lokalitu. Těch několik málo míst, která jsou na Googlu zatmavená, pravděpodobně už někdo dávno vyfotil líp (než dva turisti z Bohemia Interactive) cestou taxíkem z letiště, i vzhledem k tomu, že je na ně odevšad vidět.

Takhle padly památky Prahy v MW3, měli bychom za to někoho zavřít...nebo se aspoň zlobit

Celé je to o to vtipnější, že proti celé situaci neprotestovala ani řecká vláda, ani armáda, ani ministerstvo zahraničí, ale starosta osmnáctitisícového ostrůvku a místní zastupitel. Řecký ministr obrany dokonce před rokem tvrdil, že celý projekt Arma 3 prozkoumali a neshledali na něm nic, co by poškozovalo řecké zájmy!!! Také se nechal slyšet, že se současnou technologií nelze zabránit tomu, aby vznikaly snímky řeckého území.

Obvinění je tedy zcela absurdní a podobně závažné, jako kdyby černej šerif z Protržený Lhoty protestoval proti natáčení nového trháku Zdeňka Trošky, protože natočením záběru místních kasáren ohrožuje národní bezpečnost České Republiky. Fantazie pana Nováka ovšem nemá hranic a začíná tak sepisovat doslova špionážní román (i když mým slovům dává zároveň nechtěně za pravdu):

"Ostrované o chystané hře věděli a pochopitelně se jim nelíbila. Taky by se nám asi nelíbila hra, v níž žoldáci demolují Karlův most. Stěžovali si svému parlamentu, ten nic neudělal a v podstatě ani dělat nemohl. Zůstala jen hořkost."

Her a dalších tvůrčích počinů zobrazujících reálné lokace jsou tisíce a je to zcela normální a správné. Mají se snad odehrávat všechna umělecká díla na fiktivních lokacích, abychom náhodou neurazili něčí hrdost? Předěláme snímek Zachraňte vojína Ryana, aby se odehrával na anonymní pláži a zobrazoval konflikt Banánistánu a Bužumbury? Zakážeme jeden z nejlepších válečných filmů Black Hawk Down, protože popisuje reálný konflikt na reálném místě a jeho aktéři ještě žijí? Takhle by si to Novák představoval?

King Kong odjakživa demoloval New York a demolovat ho bude, i kdyby se starosta New Yorku třeba stavěl na hlavu. Mimozemšťané, Transformeři a všelijaké jiné zrůdy odjakživa likvidují nejrůznější světové metropole. Hitchcock si dovolil ve svém filmu "zprznit" monument v Mount Rushmore přestřelkou, James Bond už vyhodil do pověří bezpočet základen nejrůznějších, vůči Británii ne zrovna přátelsky naladěných, mocností a jezdil dokonce na tanku po moskevských ulicích.

Pražské hlavní nádraží z MGS 4, fotky Karlova mostu se totiž velmi špatně dohledávají :)

A co se týče demolice Karlova mostu, tak ten drahý Jane Nováku byl zdemolován například ve vynikající hře Metal Gear Solid 4, stejně jako Staroměstské náměstí, které je epicentrem bojů i ve veleúspěšné hře Modern Warfare 3. Nedaleko od něj bydlím a moje hrdost zůstala nedotčena. Většina Čechů z přítomnosti Prahy v tak slavných hrách řičela radostí. V MW3 mimo jiné spadne i Eifellovka, což se také překvapivě obešlo bez protestů značně patriotických Francouzů. V MW2 pak byla velice nehezká a brutální scéna na moskevském letišti a většinu Rusů taktéž nechala v klidu. Novák ovšem pokračuje neohroženě ve své demagogii:

"Pak se najednou dva autoři hry na ostrově zjeví — a ještě si z auta natáčejí vojenské objekty (což připouští i jejich obhájce). Takže na průšvih zaděláno. Nechtěl bych být v jejich kůži."

Takže, jediná známá oficiální informace je, že kolegové z Bohemia Interactive cestou z letiště natáčeli z autobusu cestu na hotel, a když viděli ceduli netočit, tak přestali točit a na jejich záznamu je zachyceno přesně 14 snímků vzdáleného objektu, viditelného každým ze silnice - tedy přesně PŮL SEKUNDY, díky které zřejmě Turci plánují zahájit válku z Řeckem. Aspoň podle Nováka a starosty Hatzidiamantise. Poslední zlověstná poznámka pak dramaticky předestírá, že za tak strašný zločin hrozí hochům z BIS minimálně soudce lynč nebo nějaké mučení na tajné základně. Přesně jak by člověk od členské země EU a kolébky civilizace čekal. Novák vykresluje Řeky jako nějaké agresivní barbary s mačetami, což by mě, být Řekem, pěkně vytočilo.

Až do doby, než se prokáže, že se Ivan Buchta s kolegou dopustili něčeho horšího, platí v civilizované zemi, že se ničeho nedopustili a Novákova teorie je tak čistě jen a pouze výplod jeho fantazie. Faktem je, že nebyli chyceni při přelézání ostnatých drátů v blízkosti stíhaček, ale na hotelu, kam si pro ně přišla policie. Když budu fabulovat jako Novák, přijde mi mnohem pravděpodobnější, že pánové byli na černé listině starosty a po té, co se ocitli na ostrově a hoteliér je nahlásil úřadům, začala přichystaná pomsta. Ale to je jen fabulace, byť je zřejmě mnohem pravděpodobnější, než scénář, že Turecko, člen NATO, vyhlásí válku Řecku, taky členu NATO.

Jelikož by dále nebylo o čem psát, protože agenturní článek AFP, ze kterého Novák čerpá, má jen asi deset řádků, musí kreativní autor přihodit i další stálici na svém repertoáru - tím je upřímná a neskrývaná nenávist a pohrdání národem, jehož je příslušníkem, hraničící v případě Novákových článků někdy až s hanobením podle paragrafu 356 (schválně se podívejte na jeho další články):

"Nebudeme si nic namlouvat: Češi mají špatnou pověst všude, kde se vyskytují v počtu větším než malém, což je i případ Řecka. Příliš mnoho jich věří, že za hraniční čarou přestávají platit zákony přírodní i lidské. Léčbu mindráků prostřednictvím turistiky si našinec ordinuje častěji, než bývá ve vyspělém světě zvykem. O českých zlodějích v samoobsluhách, hotelích a penziónech ani nemluvě."

Dostáváme se na bod zlomu, kdy se z článku stává jedno velké „WTF“, naprosto nesouvisející s celou kauzou. Jelikož bydlím v centru Prahy, dovolím si poznamenat, že Češi v Chorvatsku jsou se svýma řízkama v alobalu naprostí beránci oproti zahraničním pijákům a uřvaným jižanským národům, jež nám dennodenně řvou v delirických stavech pod okny. "Špatná pověst" Čechů spočívá především v tom, že chorvatské majitele restaurací irituje, že si vaříme sami.

Památná mise "No Russian" z MW2 možná dala vzniknout několika článkům v ruských médiích, ale nikdo kvůli ní neskončil ve vězení

Tohle je jen zatrpklý blábol někoho, kdo zjevně nevytáhne paty z baráku. Já osobně jsem už byl leckde a NIKDY a NIKDE jsem se nesetkal s jakoukoli averzí vůči tomu, že jsem Čech. Spíš naopak. Pokud se k Novákovi někde chovali hnusně, možná to nebylo kvůli tomu, že je Čech, ale kvůli tomu jak se choval. Jen jednou v jedné nejmenované asijské zemi jsem se stal, spolu se studentským asistentem George Bushe seniora (!), v luxusní restauraci objektem rasismu, ale nikoli kvůli tomu, že jsem Čech, ale že jsem byl považován za bílého Američana. Pokud by to ovšem nestačilo, tak Novák v tuto chvíli rozjíždí už naprostý freestyle v dadaistických asociacích:

"Ani trapně proslulou bruselskou plastikou Entropa jsme si moc nepolepšili. Řecko tam v českém pojetí reprezentuje vyhořelý les — což je v podstatě pohled burana z perspektivy jeho rekreace na Olympské riviéře, který v životě neslyšel o Periklovi, Platónovi, Demokritovi …

Když se příslušník národa ne moc oblíbeného ještě ke všemu pustí do fotografování něčeho, co by i úředně uznaný blb Švejk dokázal identifikovat jako vojenské zařízení, pak si složky mající na starost bezpečnost asi také vzpomenou, jak důkladně je Česko promořené agenty Kremlu a jak pěkně si u nás žijí vysloužilí komunističtí rozvědčíci. Když je Čechem s kamerou ještě ke všemu spolupachatel hry Arma 3... no, schválně, co myslíte, že se stane?"

Zmiňovaného Švejka by si měl pan Novák přečíst a zamyslet se nad sebou, protože se chová jak poručík Dub. U poslední větičky bych se pak pozastavil. "SPOLUPACHATEL" hry! Vytvářet hry je podle Nováka zločin? Rád bych ho upozornil, že hry od Bohemia Interactive jsou ve světě možná známější než Formanovy filmy. Mají na kontě celou řadu ocenění a prodaly se jich miliony kusů. Ty hry jsou navíc velmi unikátní a dobré a rozhodně to nejsou žádné bezduché komerční vymatlanosti.

Naší zemi dělá Bohemia Interactive skvělou reklamu a poměrně nemalou částkou přispívá i našemu HDP. Ivan Buchta, který je pak jejich spoluautorem, není žádná asociální kreatura, jak si ho asi v Reflexu představují, ale slušný kultivovaný člověk ve středních letech. O Platónovi zcela jistě nejen slyšel. Asociální kreatura jsem možná já a zcela určitě Jan A. Novák, který se chová jako vzteklý buran a svým článkem urazil několik set herních vývojářů v této zemi, kteří vytvářejí světoznámé hry. Já si jeho žlučovitý článek beru velmi osobně.

A zde máme dokonce případ prznění českých dějin - Svatá Anežka Česká byla "zneužita" pro potřeby upírské hry Vampire: The Masquerade – Redemption

"Takže kdyby měli autoři hry jen trochu soudnosti, sotva by pojali dovolenou jako fotografování divných hangárů z auta. A kdyby se zajímali o řeckou mentalitu, tak by jim pud sebezáchovy nejspíš velel nejezdit do Řecka už ani jako turisté. Ostrovu samotnému by se doživotně vyhýbali jako čert kříži."

Opět naprostá a ničím nepodložená fabulace doplněná choromyslným vyhrožováním jakýmsi potenciálním násilím a předesíláním, že ze strany milých a pohodových Řeků snad hrozí turistům s foťáky okamžité lynčování. Nevím, o čem Novák sní, ale nechtěl bych to vidět.

"Řecké vlastenectví je totiž hodně jiné než české. Tam se sice neřve, že kdo neskáče, není Řek, ale když jim na jejich zemi někdo sáhne, pak neznají bratra. Národní heslo „Elefteria i thanatos“ (Svoboda nebo smrt) myslí — na rozdíl od českého „Pravda zvítězí“ – smrtelně vážně.

Ani v druhé světové válce nemudrovali o tom, že stojí proti přesile a že Spojenci mají úplně jiné starosti než jim pomáhat. Italy prostě zahnali a Němcům se bránili, dokud to šlo. Vykládat Řekům o Mnichovu nebo o srpnové invazi 1968 nemá cenu — nepochopí to. Přátelé se hostí, vetřelci potírají. Autoři naturalistické simulace války na řeckém území nejsou přátelé. Tečka. U nás by to šlo okecat, v Řecku ne. Budiž ostatně přičteno Řekům k dobru, že na to šli cestou úřední — v jiných částech světa by pánové za podobných okolností prostě jen zmizeli."

A jsme zase u bezbřehé nenávisti maloměšťáka k vlastnímu národu. Nováka sice strašně štve, že nemáme národní hrdost, když se ovšem nějaké její vzedmutí objeví, štve ho to ještě víc. Taková schizofrenie musí být strašná. Novák je učebnicový příklad chorobného oikofobika.

Řekové ve druhé válce zcela jistě projevili velkou statečnost. V boji proti nacistům tam zemřelo 20-35 tisíc mužů a civilní ztráty dosáhly 300 000 obětí. Jak na tom byli podle Nováka "zbabělí" Češi? V boji na nejrůznějších bojištích války padlo 25 tisíc vojáků a civilních obětí bylo 300 000. Aha!

Mám pocit, že i pohodář, jakým byl nedávno zesnulý generál Sedláček, by za podobné kecy zlomil o Nováka svojí hůl. Nejinak by se asi zachovala většina těch chlapů, co byli odhodlaní bránit naše hranice, a pak přes ně statečně prchali, aby se mohli zapojit do boje proti okupantům, nebo tu potupu neunesli a páchali sebevraždy ze cti, jako třeba vojín Hrad.

Jak s Prahou zatočili tvůrci Soldier of Fortune II, to snad ani není třeba rozebírat. Skončili snad na Pankráci?

"Vytvářet hru o válečných operacích na řeckém ostrově tedy je nejen arogantní netaktnost, ale ještě ke všemu také projev ignorance a naprosté neznalosti řeckých reálií. Anebo snad další stupeň ve vývoji virální reklamy? I to mi nějak brání soucit s „oběťmi“ řeckých úřadů příliš přehánět."

Jediný netaktní ignorant je tady Jan Novák, který na základě krátké tiskové zprávy pozurážel a poplival celou Českou Republiku, všechny herní vývojáře a vlastně i Řecko. Vytvářet umělecká díla na libovolná aktuální témata je svatým právem kohokoli v demokratické společnosti. Jsem si takřka jistý, že drtivé většině Řeků Arma 3 nejen, že nebude vadit, ale bude se jim líbit, mimo jiné proto, že jsou ve hře podle všeho vykreslení jako hrdinové.

Kdyby někdo udělal hru, kde Češi bojují proti okupantům, velmi rád si ji taky zahraju. Jediný důvod proč se tak zatím nestalo přímo od BIS je ten, že tvůrci potřebují mapu ohraničenou přirozenou bariérou, k čemuž je ostrov ideální, a jak známo u nás moře není. Na závěr nám pak autor přichystal ještě trochu falešného soucitu, okořeněného opět jedovatými úšklebky a výhružkami:

"Nicméně zaměstnancům firmy Bohemia Interactive nepřeji nic zlého, tím spíš, že balkánská vězení většinou nemají zrovna rekreační charakter a balkánská justice občas bývá... no, prostě balkánská. Tohle je opravdu chvíle, kdy by náš stát měl jednat. Ale současně také vyvodit důsledky směrem dovnitř, protože na neomalenost určité části českých taky turistů doplácíme všichni."

„Ano stát by měl jednat. Zakázat tu hru, všechny tvůrce zavřít, nebo poslat do kotelny! S nepřáteli státu je potřeba zatočit!“ Zdá se mi to, nebo čtu skutečně Rudé Právo z roku 1950? Rád bych se taky dozvěděl jak Jan A. Novák doplácí na to, že se Ivan Buchta stal objektem šikany úřadů jednoho malého města za to, že si natočil video z okýnka autobusu, a jak konkrétně si "jednání" státu představuje?

Nevím, jak to všechno ve skutečnosti proběhlo, ale to rozhodně neví ani Jan A. Novák a tím pádem je naprosto neuvěřitelné, co dokázal na základě takové nevědomosti vypotit. Z toho co jsem v jeho článku vyčetl pod čarou, si myslím, že je to zatrpklý a zlý člověk, který ztratil jakoukoli soudnost.

Tohle je "Socha spokojenosti" z GTA IV, a pokud v tom vidíte podobnost se "Sochou svobody" z NY, tak je čistě náhodná...

Jsem přesvědčen, že Ivan Buchta, kterého trochu znám, je slušný člověk, a přestože nevěřím tomu, že by spáchal něco horšího, než zmiňovanou půl sekundu z taxíku, tak i kdyby si vyfotil něco důležitějšího, přijde mi v době satelitů a bezpilotních špionážních letadel reakce úřadů naprosto neadekvátní. I vzhledem k tomu, jak na situaci reagovala skutečná oficiální místa - tedy nijak.

Nejsmutnější ovšem je, že takovýto článek je poměrně reprezentativní vzorek úrovně kdysi skvělého časopisu, který jsem pravidelně četl a odebíral téměř celých dvacet let, jehož první čísla máme doposud doma, a kterému jsem několikrát rád poskytl interview. Dnes zůstalo jen jméno a uvnitř zoufalá tendenční a povrchní šmíra podobného ražení, jako tento výplod. Není to zdaleka první podobně příšerný článek v Reflexu, ale jelikož se mě osobně dotýká, přinutil mě reagovat. Co se mě týče, ode mě už soudruzi neuvidí ani korunu. Nedej bože, že bych se s nimi někdy ještě byl ochoten bavit. Společnost redakce tohoto "společenského" časopisu není společnost pro mě.

Pokud máte také pocit, že je to celé spatně, podpořte petici za propuštění Ivana a Martina: http://www.helpivanmartin.org/

Tagy: komentář akční vojenská

Zdroje: Vlastní,NBC News,Reflex

Novinky na CZC.CZ

Související videa

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PlayStation 4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Nintendo Siwtch, 3DS, DS, PS Vita, Android a iOS. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i pravidelné testy a novinky z oblasti hardwaru, podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Kingdom Come: Deliverance, Red Dead Redemption, Call of Duty, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield, nebo FIFA.