zavřít

Pán prstenů zdarma - příběh o tom, jak LOTRO vstalo z popela

Windows

- Téma autor: Redakce Games.cz Komentáře: 0

Zadarmo ani kuře nehrabe. Zahrát si zadarmo epické MMORPG ze světa Pána prstenů ale možné je. Hra Lord of the Rings Online amerického studia Turbine totiž na podzim minulého roku přešla na model Free-to-Play. Nebo je v tom nějaký háček? Podívejme se na F2P LOTRO z pohledu hráče, který ve hře žije už déle než tři roky.

Na začátku si pojďme vyjasnit dvě věci: a) co je Lord of the Rings Online za hru? Nevíte? Přečtěte si recenzi původní hry nebo datadisku Mines of Moria. b) Co to je za vynález, to Free-to-Play (F2P)? Není to trochu podezřelé, když někdo něco dává zadarmo? Většinou ano. F2P ale neznamená, že si vývojáři osvojili fotosyntézu a tím pádem nepotřebují jídlo ani peníze. Naopak - v Turbine si už na příkladu MMO Dungeons and Dragons Online ověřili, že F2P model dokáže vydělat velmi slušné peníze.

Připadá vám to jako perpetuum mobile? Funguje to mnohem prozaičtěji: zadarmo si z webu stáhnete hru (připravte se na download asi 10 GB), zadarmo si vytvoříte účet a zadarmo začnete hrát. Jako F2P hráč máte k dispozici celý herní svět Středozemě (jen projít ho křížem krážem vydá na desítky hodin), můžete plnit epickou linii úkolů, která se točí kolem knižního příběhu Pána prstenů a ve které potkáte všechny známé postavy Společenstva prstenu, Frodem počínaje a Aragornem nebo Gandalfem konče, nebo se můžete věnovat kutání rudy, kování zbraní či nějakému dalšímu řemeslu.

Ze všech stran na vás ale budou vyskakovat různá - tu větší, tu menší – omezení: Na serveru můžete mít pouze jednu postavu (platící hráč jich má až devět). Když kolem 20. úrovně opustíte úvodní lokace, nezadá vám nikdo žádné úkoly (kromě těch epických). Na nošení předmětů máte jen omezený inventář. A pokud jste spořivý trpaslík (tedy chamtivý malý hráč s plnovousem), zjistíte, že se vám do měšce nevejde víc než pouhé dvě zlatky.

A zároveň vám hra začne našeptávat: "Mám pro tebe nabídku, která se nedá odmítnout - stačí utratit pár eur za body do obchodu LOTRO Store a omezení jako kouzlem zmizí." Je to tak - hned s prvním nákupem bodů se hráč přesune do skupiny Premium hráčů, kterých už se některá omezení netýkají. Zcela neomezený přístup ke všem možnostem LOTRO pak mají VIP hráči, kteří platí měsíční poplatky, nebo si pořídili doživotní předplatné.

Zkušenosti Turbine ukazují, že hráči raději utrácejí malé částky za konkrétní vylepšení, než by zaplatili vyšší paušál. LOTRO Store navíc nabízí každou chvíli nějakou slevu, akci nebo výprodej, takže se třeba všechny balíky úkolů pro jednotlivé lokace dají při troše štěstí a trpělivosti pořídit opravdu za pakatel. V obchodě je navíc spousta lákadel i pro platící hráče - třeba zrychlení plnění slayer deedu (speciální a mnoha hráči nenáviděný typ úkolu spočívající v mechanickém povraždění určitého počtu potvor), lektvary, svitky, fešné kousky oblečení atd. "Turbiňáky" jen cinkají a vývojáři si mnou ruce. F2P určitě vymyslel trpaslík!

Pohled hráče na F2P - Miranori, guardian, rytíř Anaruth Order

„V dnešních dnech, kdy je dostupný nespočet online her, byl přechod na nový model plateb určitou nutností. Základem většiny online her je rozšiřování obsahu pro hráče a toho se u LOTRO v poslední době nedostávalo. Proto bylo velkou úlevou, že se přechod podařil, pro Turbine to byl úspěch ekonomický, z čehož vyplývá, že pro nás hráče je to úspěch herní. Začínají se objevovat informace o nových rozšířeních, úpravách, předělávkách, což v poslední době nebývalo zvykem.

Za zmínku stojí určitě i rozšíření hráčské komunity, protože každá hra stojí a padá právě na tomto nejdůležitějším faktoru, který nejen ovlivňuje hru zevnitř, ale i z venku. Rozšiřování se nevyhnulo ani kinshipu Anarúth Order, na evropském serveru Laurelin, který od spuštění F2P přijal více než dvacet nových členů.

Tento kinship provozuje RP, nikoho k němu nenutí, ale rozhodně od něj nikoho neodrazuje. Události v kronice tohoto řádu jistě napoví mnohým začínajícím hráčům, že síla této online hry tkví nejen v hráčích samotných, ale i v tom, jak úspěšně se tvůrcům podařilo přenést svět z pera J.R.R. Tolkiena do hry.“

Nový život LOTRO

LOTRO si za ty tři roky vybudovalo pověst MMORPG s vyzrálejší a dospělejší komunitou, než je v online světech obvyklé. Logicky: když už jste hrdinou bojujícím proti temným silám Mordoru, přijde vám trochu nepatřičné pobíhat Morií jako šílenec a pokřikovat "OMG! WTF? Sauron's noob!" A právě komunita reagovala na oznámení F2P dost rezervovaně a s obavami: servery zaplaví pubertální nevychovanci, zničí se atmosféra tolkienovského světa, všechno se bude dát koupit za body – prostě: přijde něco jako kataklyzma ;-)

Zatím se zdá, že se černá očekávání nevyplnila. Start F2P v Evropě sice byl poznamenán dlouhým zákulisním vyjednáváním Turbine s evropským distributorem Codemasters, ale nakonec jsme se 2. listopadu dočkali. A bylo načase - v posledních měsících hra stagnovala takovou měrou, že komunita začala Turbine vážně podezírat, že plánuje její zavření.

Od vydání Mines of Moria před dvěma lety se LOTRO dočkalo jediného většího rozšíření světa – a nazývat update s Mirkwoodem (Temným hvozdem) plnohodnotným datadiskem si nedovolili ani sami vývojáři. Nejaktivnější hráči z nedostatku jiné zábavy propadali altaholismu (projevuje se tím, že máte větší než malé množství postav na maximální úrovni a přestáváte rozlišovat, za kterou právě hrajete), nejnáročnější instance znali i poslepu a začali pošilhávat po jiných hrách.

S F2P se do hry vrátil život, což je pro fanoušky zřejmě ta nejdůležitější zpráva. Na jihu Eregionu přibyla nová lokace Enedwaith, která posunula dějovou linii zas o krůček blíže k Mordoru - tentokrát cestujeme s Šedou družinou hraničářů na jih, kam nás povolal Aragorn. Enedwaith sice neobsahuje žádné nové instance nebo raidy, ale graficky (a zvukově) jde o vydařený kus herního designu se svébytnou atmosférou – například svištění větru po pláních zamořených vrky a půlorky je opravdu hodně sugestivní.

Vývojáři z Turbine také znovu použili známou strategii: když nemáme tuny nového obsahu, překopejme aspoň ten starý tak, ať to jako nový vypadá. Úprav (a škálování, takže jsou teď výzvou i pro hráče na nejvyšším, 65. levelu) se dočkala řada starých známých instancí i raidů. Některá neprávem zapomenutá místa - třeba hrobky v troskách Annuminasu, kdysi slavného města králů Arnoru, které založil sám Elendil - se tak těší novému přívalu hráčů. Můžete tu plnit denní úkoly a odměnou jsou speciální marky, které se dají vyměnit za nové sety brnění a další předměty. Stejně tak hráči znovu objevují raidování v Helegrodu, které vrcholí kdysi jedním z vrcholných střetů celé hry - bojem s drakem Thorogem.

Zároveň je na hře znát - pro některé skalní hráče velmi politováníhodný - trend směřující ke zjednodušování a příklon k příležitostným hráčům. K instancím se hráči už nemusí složitě sjíždět koňmo či pěšmo, ale rovnou se do nich teleportují z jakéhokoli místa ve hře. Rozsáhlejší instance také vývojáři rozdělili do menších "křídel", která zaberou méně času.

Stále větší procento obsahu se také přesouvá z kategorie skupinového hraní k sólové hře - například nové kapitoly epických úkolů jsou složené už jen ze sólo instancí. Sice už nemusíte hledat dalších pět spolubojovníků, kteří by se s vámi do dungeonu vydali, ale zase se připravujete o zážitek z hraní ve skupině, který je v drtivé většině případů násobně zajímavější než sólování.

Pohled hráče na F2P - Borindil, kapitán, rytíř Anaruth Order

„Myšlenka dobrá, implementace pokulhává. Ač vývojáři původně tvrdili opak, v Lotro Store se objevuje čím dál více store-exkluzivních předmětů, které nelze získat ve hře jiným způsobem, čímž se hra pomalu a nenápadně mění ve virtuální obchodní dům místo hry na putování světem z pera pana Tolkiena. Jakožto majitel lifetime účtu se všemi datadisky dostávám měsíčně zadarmo tolik bodů, že není pro mě potíž si tyto věci kdykoliv koupit, ale není to zábava. Mnohem raději bych si například pěkný plášť pro postavu získal ve hře místo toho, abych pobíral bezpracnou rentu a po pár kliknutích v obchodě si ho nechal spadnout do klína.

Další velkou chybou z mého pohledu bylo zpřístupnění možnosti "instance join", což je funkce, která vás odkukoliv přenese do zvolené instance a po jejím dokončení vrátí zpět. Strašně tím utrpěla atmosféra, části Středozemě, kde jsou vstupy do instancí, se náhle staly úplně mrtvými. Můžete tam běhat půl dne a nepotkáte živáčka. Ve výčtu takovýchto novinek, které zazdívají atmosféru, by se dalo pokračovat dlouho.

Trendem je prostě vše zjednodušovat a zpohodlňovat, bez ohledu na to, co to provede s atmosférou světa, s tím žel asi nic neuděláme. Ale abych nebyl jenom negativní a kritický, zdá se, že intenzita updatů razantně narostla a poslední update, který přinesl do Středozemě oblast zvanou Enedwaith, ukázal, že Turbine stále umí to nejdůležitější: a to vytvořit úžasnou uvěřitelnou krajinu a osadit ji příběhem, který je radost prožít.“

Vzhůru k Železnému pasu

S F2P přišlo do Středozemě také několik dalších, techničtějších změn: v řemeslech, uživatelském rozhraní, ne úplně povedenou změnou (naštěstí více než napravenou hned v listopadovém patchi) prošel inventář, přibyl šatník na uskladnění kosmetických doplňků, implementace DirectX 11 (okem téměř neviditelná), podpora Lua skriptů pro vytváření uživatelských rozšíření (ta ale dál v LOTRO nehrají zdaleka tak zásadní roli jako třeba ve World of Warcraft) a mnoho dalších.

Nejvýraznější proměna, kterou do hry přinesl tým vedený novou šéfkou Kate Paiz (předtím převedla na F2P systém i už zmiňované a ještě nedávno skomírající Dungeons and Dragons Online), je ovšem jasná: po měsících stagnace Lord of the Rings Online znovu ožil. Příliv nových (i návrat některých bývalých) hráčů je ve hře jasně patrný. A jen několik týdnů po spuštění F2P přišel první update. Listopadový patch se sice zaměřil hlavně na opravy, přinesl ale také změny dvou herních tříd nebo nový typ úkolů pro postavy na nižších úrovních.

Hráči nyní zažívají něco, na co nebyli z uplynulých měsíců už vůbec zvyklí: vývojáři (aspoň v USA, výkony Codemasters na poli komunikace s hráči jsou bohužel úplně jiná kapitola) komunitu pravidelně zásobují informacemi o svých dalších plánech. Kate Paiz tak v pravidelném měsíčním dopise hráčům odhalila podrobnosti o updatu, který má přijít na jaře. Pokud se plány vyplní, přibude nový obsah (instance a raidy) pro hráče ne nejvyšším levelu a velké změny se dočká kontroverzní radianční systém, který stanovuje omezení pro vstup hráčů do raidů.

A všichni samozřejmě už teď čekají také na podzim 2011, kdy se máme v dalším plnohodnotném datadisku dostat k Železnému Pasu (Isengardu), kde se utkáme se Sarumanovou skřetí armádou rozloženou kolem věže Orthanc. Zase se prostě máme na co těšit. Řečeno stylově: v houstnoucí tmě vůle prstenu sílí, ale nic není ztraceno: leží před námi velké činy.

Autor článku, David "Rraven" Slížek, je editorem online deníku Aktuálně.cz a rytíř kinshipu Anarúth Order na serveru Laurelin

David "Rraven" Slížek

Tagy: online fantasy

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PS4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Wii, 3DS, DS, PS Vita, iPhone a iPad. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Call of Duty, World of Warcraft, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield nebo FIFA.