zavřít

Návrat ke třem sci-fi deskovkám z loňského roku

- Deskové hry autor: Alladjex Komentáře: 0

Dnes ráno jsem dočetl Válku s mloky od Karla Čapka. Musím konstatovat, že tohle je ten pravý Warhammer! Tato klasika tuzemské literatury dokládá, jak extrémní rozsah i přesah může mít sci-fi. Konflikt s obojživelníky? Steampunkem naočkovaná společnost raného industriálního věku? Falloutovské postapo? Vesmírné cesty a osidlování jiných planet? Bezbřehá fantazie se proplétá nejen řádky beletrie, ale kreativitou srší i tvůrci deskových her. Sci-fi tématikou je skrz na skrz protkaná trojice her, které se objevily v závěru loňského dubna a průběhu května a které jsme opomněli zmínit. Lokalizované premiéry si odbyly deskovky Scythe a MARS: Teraformace. Garde jim dělá postapokalyptická Outlive, která se dostala ke crowfundingovým backerům.

Scythe

Kickstarterový mazlíček, který si prošel veleúspěšnou kampaní, zažil v zahraničí nebývalý úspěch. České fanoušky potěšilo Albi, které si lokalizované vydání téhle mohutné hry odbylo na začátku léta. Skutečně hra samotná, její kvalita, ale také objem a hmotnost boxu, v němž vám přijde, vyvažuje bohatě částku, kterou za hru zaplatíte.

Příběh je standardně nekošatý, jak je u „euroher“ zvykem. Je ale i přitažlivý – je zasazen do alternativní minulosti, dvacátých let dvacátého století rozdrásaných první světovou válkou. Po pláních se vedle zchudlých rolníků a námezdních dělníků prohánějí obří mechové, kteří pomáhají zavést nové pořádky, řád a zformovat nové státy.

deskovky

Nejen ilustrace na krabici, ale i celková grafická stylizace vytváří na herním stole prazvláštně melancholickou atmosféru, která drží pohromadě také se samotnou hrou a jejími principy. Decentně mrazivý podtón zvláštní poválečné doby nemusí být každému příjemný. Možná je třeba odehrát víc než jednu partii, aby člověk docenil neotřelou poetiku hry. Přestože jde o strategickou a komplexní hru, je atmosféra nedílnou součástí herního zážitku.

A herně? Pravidla o 32 stranách jasně avizují, že tu máte dočinění s obsáhlým titulem. Hráči rozhodně nemohou být žádná ořezávátka, pokud se chtějí do Scythe pustit. Už při přípravě se projeví velká variabilita hry. Každý stratég si zvolí či vylosuje svoji frakci a k ní dostane jednu z desek s akcí. Frakce mají různé schopnosti. Desky akcí obsahují osm akcí svázaných různým způsobem do párů, navíc s odlišnou cenou za provedení.

deskovky

Postupně budujete své impérium, roztahujete se po světě, těžíte suroviny, rozšiřujete zástupy svých dělníků a stavíte mechy. Všechno podřízené pevné ruce hrdiny, který se sám pouští do půtek se sousedy. Jedna z věcí, která může hrdé novopečené majitele hry zaskočit, je, že se nejedná o válečnou hru, a to i přesto, že se tak Scythe zprvu tváří. Boje jsou čistě taktickým elementem hry, protivníkovy figurky neumírají, ale pouze se vrací do základny. Navíc útočník přichází o jednu ze zásadních komodit, kterou je popularita. Ta má totiž vliv na počet bodů získaných na konci hry a tudíž vítězství.

Čím dříve hráči akceptují boj jako taktický prvek, a ne jako prostředek odplaty, tím dříve si mohou vychutnat mnohovrstevnatou hratelnost. Druhým úskalím hry je totiž zdánlivá nevyrovnanost schopností jednotlivých frakcí. Jenže hodnocení po prvních prohraných partiích je u této hry velmi ošidné. Je třeba prokouknout jaký herní styl zvolit i s ohledem na obdrženou desku akcí. Některým frakcím svědčí rychlá a bezbřehá expanze, jiné jsou poziční s pomalejším vývojem.

deskovky

Rozkrývání tajemství tohoto světa rozhodně stojí nějakou energii a Scythe není hra určená těm, kdo hledají spíš jednohubku. Nemusí chytnout hned při první hře a člověk si o ní musí trochu podumat, než odhalí bohaté hájemství zábavy. Kvalitní partie si uzurpuje vaši plnou pozornost včetně sledování hry protivníků. Ale tahle počáteční investice začne záhy přinášet tučné dividendy a dlouhodobý zisk zábavy, která se jen tak neomrzí. Scythe má svižné tempo a ani v pěti hráčích nemáte čas si zdřímnout než na vás přijde řada.

Outlive

Už jsou to tři roky, co se našimi mobily a tablety prohnal Fallout Shelter. Někdo byl nadšený, někdo znechucený, někteří se nadchli a pak hned znechutili. Nicméně podobnou myšlenku péče o přeživší v postapokalyptickém světě adoptovala také desková hra Outlive. Ta se před rokem objevila na Kickstarteru a svoji úspěšnou kampaň završila v květnu předchozího roku rozesláním her a odměn svým backerům.

deskovky

Rozhodně patří k výrazným počinům, které pochází z této crowdfundingové platformy. Překlad a lokalizované vydání si pod křídla vzalo Albi. To se rozhodlo pro český název Pustina, který ke hře perfektně sedí. Boj o vodu, jídlo a další těžce dostupné zdroje se odehrává ve zničené oblasti s unavenou a vyčerpanou přírodou, v ruinách bývalých letovisek na pobřeží zálivu, ale především ve stínu nevyzpytatelných událostí spojených s radioaktivitou a jejími následky.

Na začátku hry se ujímáte role manažera jednoho z úkrytů, který obsahuje vstupní přechodovou komoru, tři základní místnosti a čtyři speciálky, které si na začátku hry každý hráč vylosuje. Začátek kola na vaše bedra naloží nepříjemné události. Následně vyšlete hrdiny do lokalit na herním plánu s cílem získat materiál na opravu místností v úkrytu, sehnat něco na zub, zajistit vodu nebo vyštrachat nějaké ty přeživší, kteří by přiložili ruku ke společnému dílu. Jenže soumrak padá rychleji, než by bylo milé. Je potřeba nakrmit hladové, opravit získané vybavení, zapojit lenochy do práce a zprovoznit ubikace. Máte šest kol na to, abyste úkryt udrželi v chodu, ale zároveň se vyšvihli nad úroveň soupeřů.

deskovky

Pravidla hry jsou tak akorát. Ani složitá ani triviální. Hlavně si je rychle osvojíte a hra má relativně hladký průběh. První seance je opravdu jen seznamovací. Člověk tápe ve třech druzích materiálů, munici a třech druzích poživatin. Ovšem ve druhé hře se už vaše myšlenky mrskají jako ryba ve vodě. Hra balancuje na tenké hranici mikromanagementu, kde o přežití rozhoduje, zda máte jednu nebo dvě kapičky vody na konci tahu. Přesto pro mě nikdy nepřekročila pomyslnou hranici frustrace. V Outlive jedna chyba neprohraje celou hru. Bonusem je krásný tematický vizuál, který vykresluje falloutovskou atmosféru zmírajícího světa. Ve hře navíc neotravují žádné přiblblé zombie.

MARS: Teraformace

Zvláště v posledním roce se čeští distributoři opravdu vyšvihli a zajímavé deskové hry vychází s relativně malým zpožděním po své světové premiéře. Loňský Essen přinesl dva výrazné herní počiny: Great Western Trail, který u nás vyšel s podtitulem Cesta na západ, a Terraforming Mars, který si jmenovku přelepil na MARS: Teraformace. Oba zářezy má na svém kontě Mindok.

deskovky

Ústředním motivem hry je oživování dřímajícího Marsu. Společným dílem soupeřících kolonizačních společností je zvednout teplotu, zaneřádit ovzduší kyslíkem a zaplevelit povrch oceány optimálně složenými z vody. K tomu slouží nezměrná řádka karet technologií (je jich kolem dvou set), které slouží jak k hrátkám s uvedenými parametry životního prostředí, tak získávání zdrojů. Hráči operují ve svých základnách rovnou s šesti položkami. Finance doprovází těžba rudy a titanu. Hrátkám s energií měnící se na teplo sekunduje organický balast měnící se v lesy.

Peníze jsou sice hlavním prostředkem při budování nových karet technologií, ale jednotlivé položky rozpočtu jsou zajímavým způsobem provázány. Během hry, je nutné žonglovat se všemi zdroji. Až v první partii si lze osahat, jak jednotlivé části hry do sebe zapadají, proč produkovat rudu, když se můžu pustit rovnou do těžby titanu. K čemu jsou symboly vědy na kartách a proč jim vůbec věnovat pozornost.

Od mnoha čistě karetních strategických her se MARS: Teraformace odlišuje herním plánem, který neslouží pouze jako počítadlo kol, bodů či úrovně kyslíku ve vzduchu. Hráči, respektive jejich společnosti, budují na povrchu města, vysazují lesy a rozšiřují zmiňované oceány. Soupeří navíc o patero titulů jako je nejrychlejší lesník či budovatel metropolí. Bodovací hrátky dotváří pět soutěží, z nichž se ale v závěru hodnotí pouze tři. Které to budou, se volí v průběhu hry a záleží to na samotných hráčích.

teraformace

Osobně se mi líbí na fotografiích založený vizuál hry. Příjemná změna po kartách plných americké retuše, špičkové leč všudypřítomné ruční ilustrace. Nemusí ale sednout každému. Naštěstí se po internetu povaluje halda fotografií, abyste si mohli v předstihu zjistit, jestli bude vaše oko uraženo či potěšeno.

Někteří hráči tvrdí, že pravidla jsou jednoduchá. Nechci se přít, ale neřekl bych, že je jejich pochopení úplně snadné. Naštěstí při hře už se člověk do rulebooku mrkne opravdu jen sporadicky. Zákeřná pro někoho může být herní doba, která se nezřídka může vytáhnout až ke třem hodinám. Vyplněné prohlížením unikátních karet ale utečou nebývale rychle.

Tagy: deskové hry

Zdroje: Vlastní

Některé naše odkazy mohou vést na prodejce her či hardwaru. Pokud si skrze takový odkaz něco koupíte, můžeme z prodeje obdržet malá procenta. Více informací zde.

Novinky na CZC.CZ

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PlayStation 4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Nintendo Siwtch, 3DS, DS, PS Vita, Android a iOS. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i pravidelné testy a novinky z oblasti hardwaru, podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Kingdom Come: Deliverance, Red Dead Redemption, Call of Duty, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield, nebo FIFA.