Na novém Xboxu si prý bez internetu nic nezahrajete
zdroj: tisková zpráva

Na novém Xboxu si prý bez internetu nic nezahrajete

5. 4. 2013 10:50 | Téma | autor: Adam Homola |

Náznaky toho, že nový Xbox bude vyžadovat neustálé připojení k internetu, kolují éterem už měsíce. Microsoft konzoli pořád neoznámil a možná se dočkáme tento měsíc, možná prý v květnu, ale nejpozději na E3 bychom měli vědět většinu základních informací. Redakce Kotaku teď ale na základě vlastních zdrojů přišla s dalším tvrzením, že nástupce Xboxu 360 by měl opravdu vyžadovat neustálé připojení k internetu. Bez něj si na nové konzoli nic nezahrajete. PlayStation 4 přitom online připojení vyžadovat nebude, Wii U ho po vás také nechce.

“Pokud nemáte připojení, nespustíte žádnou hru ani aplikaci. Pokud se vám připojení přeruší, tak se po třech minutách hra vypne a spustí se pomocník s problémy sítě, pokud si ten čas pamatuju dobře,” řekl pro Kotaku nejmenovaný zdroj, který má být s novou konzolí a plány Microsoftu obeznámen. Neustálé připojení se prý vyžaduje od vývojářských verzí konzole, což by ještě dávalo smysl - Microsoft devkity pořád aktualizuje a navíc je chce mít pod kontrolou, ale právě podle zdrojů Kotaku se to bude týkat i finální verze konzole, která se bude prodávat zákazníkům.

Jiní lidé prý nemohli pro Kotaku nutnost připojení potvrdit ani vyvrátit - jednoduše o tom prý nevěděli. Microsoft má ale údajně možnost jednoduše změnit názor a pomocí aktualizace firmwaru neustálé připojení přestat vyžadovat. Motivace Microsoftu pro vyžadování připojení je jasná. Vedle monitoringu konzolí je to hlavně snaha vymýtit trh s hrami z druhé ruky, který je trnem v oku všech vydavatelů už dlouhá léta, protože tzv. pre owned hry nejsou zase o tolik levnější a všechno z jejich prodejů jde obchodu, nikoliv vydavateli/vývojáři.

Zvěsti o tom, že na novém Xboxu si skutečně bez online připojení nezahrajete potvrdily i zdroje Edge, IGN a webu VGLeaks. Navíc sílí šuškanda, která byla obzvláště intenzivní teď na GDC. Spousta herních vývojářů si zatím pochvaluje spolupráci se Sony na PlayStation 4, ale kolem Microsoftu koluje nemálo zmatených nebo sem tam i negativních názorů a zpráv. Až to skoro vypadá, jako by si MS se Sony prohodil pozice - Sony šla do současné generace z pozice neotřesitelného lídra a svým způsobem narazila hlavou do zdi. Zato Microsoft začínal jako outsider a Xbox 360 se mu povedl.

Oficiálně zatím o nové konzoli nepadlo z Redmondu ani slovo, ale už teď jde ze všech těch drbů a náznaků vycítit jakási absence pokory, velká sebejistota a odvaha razit svoji vlastní cestu. Tedy přesně to, s čím šla před sedmi lety na trh Sony a nesetkala se s moc vřelým přijetím. Přílišné spoléhání na připojení a na novou verzi Kinectu by se Microsoftu nemuselo u tradičních konzolových hráčů vyplatit, ale co my víme. Třeba má MS v hledáčku cílovou skupinu Nintenda Wii, nebo casual hráče obecně. Z nich by totiž přes různé free to play modely a předplatné mohlo kápnout teoreticky víc, než z prodeje velkých konzolových her, v porovnání s náklady.

Neustálé online připojení s sebou samozřejmě nese také výhody. Především by odpadla nutnost na cokoliv čekat, řešit patche a podobné věci. Všechno by se vám stahovalo a aktualizovalo samo a služba Xbox Live by se o hry starala sama, podobně jako vám na PCčku pořád všechno na pozadí aktualizuje Steam. Tuto funkcionalitu slíbil Mark Cerny, když na konferenci PlayStation Meeting 2013 představoval PlayStation 4, byť to pro novou konzoli od Sony bude spíše dobrovolná funkce, ne povinnost.

Spekulacím navíc přidal ještě kreativní šéf Microsoft Studios, Adam Orth. Ten se na svém Twitteru (thx Jarda Faltus) opřel do názorů, že něco takového není důvodem ke koupi: “Promiňte, ale opravdu nechápu to drama, které vzniklo kolem neustále připojených konzolí. Každé zařízení je dnes neustále připojené. Takový je svět, ve kterém žijeme,” napsal na Twitter a ještě k tomu přihodil hashtag #dealwithit (“smiřte se s tím”). Když mu Manveer Heir z BioWare oponoval jestli se nepoučili ze startů Diabla III a SimCity, Orth jen stručně odpověděl: “Elektřina taky vypadává.”

Orth pak přihodil ještě trošku rýpavé tweety: “Někdy vypadne elektřina. Nekoupím si vysavač.” Nebo: “Pokrytí mobilním signálem v této oblasti je nespolehlivé. Nekoupím si mobilní telefon.” A na závěr krásné: “Chci, aby bylo každé zařízení neustále připojené.” Jako oficiální potvrzení to brát nemůžeme, ale samozřejmě tím spekulace nevyvrací a spíše tak s nimi můžeme počítat, pokud si to Microsoft na poslední chvíli nerozmyslí.

Kreativní šéf Microsoft Studios má pochopitelně pravdu v tom, že dnes je “always on” každé zařízení, ale jaksi zapomíná na to, že když nemáte mobilní signál, tak si třeba v metru na svém iPhonu/Androidu stejně pořád můžete pustit řadu her a aplikací a telefon/tablet využívat. Pokud na novém Xboxu bez připojení nic nespustíte, tak vám bude v ten moment najednou nová konzole k ničemu. Orth se potom prý za své ostřejší Tweety omluvil, jak reportuje CNET, ale bohužel to nevidíme - svůj Twitter účet si totiž před veřejností uzamknul.

Oficiální oznámení nového Xboxu je doslova za rohem a i kdyby novou konzoli Microsoft oznámil s nutností online připojení, tak se to může do vydání klidně ještě změnit. Otázkou je, jestli dá MS na případné nářky (jen pozor abyste si přitom skoro nepřivodili infarkt :) ) a petice hráčů, nebo si bude dělat všechno jen podle sebe. Diablo III i SimCity dokázaly, že nutnost připojení a velké problémy při spuštění hry nemají vliv na komerční úspěšnost. Obě hry se prodávaly nad očekávání, což by mohlo Microsoft utvrdit ve správnosti záměru, který by pak navzdory stížnostem hráčů dotáhla firma do konce.

Nejnovější články