zavřít

Jak se hraje ve dvou: Nájezdníci ze severu a Settlers: Zrod impéria

- Deskové hry autor: Patrik Hajda Komentáře: 0

Spousta z nás má doma drahou polovičku, se kterou si občas chceme střihnout nějakou tu deskovku jen tak ve dvou. To samé může samozřejmě platit i o dobrém kamarádovi. Pro tyto účely existuje celá řada her určených čistě pro dva hráče, ale i ostatní hry na krabici přeci uvádějí například „2–4“. Rozhodl jsem se, že přesně takové tituly prověřím pouze z pohledu dvou hráčů v nové a velice nepravidelné rubrice nazvané výmluvně: „Jak se hraje ve dvou“. Startujeme dvojicí Nájezdníci ze severu a Settlers: Zrod Impéria.

Nájezdníci ze severu

2–4 hráči | 60–80 minut | Od 12 let | česky, minimum textu

S Vikingy se nám v poslední době roztrhl pytel. Ne, to není stížnost. Jen ať ti zombíci už konečně ustoupí. Nastal čas svalnatých chlapů s hustými vousisky, kteří se krytí štíty a přilbami ženou za bohatstvím. Nájezdníci přijedou ze severu, zabijí naše muže, přivlastní si naše panny a seberou, na co padne jejich zrak. Téma je to sice drsné, ale jen v případě, že si ho tak sami představíte.

Nájezdníci ze severu totiž vypadají docela nevinně. Herní mapa zobrazuje vaši malebnou vesničku, azurové moře a vzdálené břehy okupované kláštery a hláskami. Nikde ani stopa po krveprolití, ke kterému chtě nechtě dojde. Jediný náznak agresivity poskytují stylizované, dle mého názoru krásné ilustrace válečníků, kteří na váš příkaz s radostí zemřou v bitvě a setkají se s Ódinem ve Valhalle.

Nájezdníci ze severu

Byť je zde téma cítit na každém kroku, z herního hlediska jde o čistý workerplacement, což se ne vždy slučuje. Tah hráče spočívá buď v přípravě na nájezd v rodné vísce, nebo v samotném nájezdu. Když se věnujete přípravám, umisťujete jednoho vesničana na některé z políček, díky kterému shromáždíte proviant, doplníte posádku, vyzbrojíte se, prodáte kůže, nebo třeba přinesete oběti bohům. Následně musíte jiného vesničana stáhnout z plánu a provést i jeho akci.

Vesničané jsou navíc ve třech různých barvách, a ne každý může na každé políčko. S černou figurkou toho vykonáte nejvíc doma, případně se můžete vydat k protějším břehům, pleněním získat jejich bohatství a zpátky si odvést šedého dělníka. S jeho pomocí už můžete dál do vnitrozemí a po vypálení klášterů získat bílého vesničana, se kterým se konečně můžete pustit i do pevností a ukončit tak hru.

Nájezdníci ze severu

Proč to tu ale tak detailně popisuji? Kouzlem hry je právě tento přirozený postup. Na začátku se držíte jen ve své vesnici, aby se pak první Vikingové osmělili vstoupit do vody. Záhy jsou vám odměny z přístavů málo a zatoužíte po strážnicích a klášterech, abyste se záhy hrdinně vrhli za hradby osad.

Hra příjemně plyne kupředu, nutí vás nedržet se zpátky, vytěžit z každého tahu maximum a neudělat chybu v plánování. Boj o vítězné body probíhá na mnoha frontách – plenění, přinášení obětin, soutěžíte ve zbrojení, zabíjení valkýr, i posádce. Nájezdníci ze severu mě mile překvapili svou svižností, jednoduchostí pravidel a hloubkou snadno pochopitelných mechanismů.

Jak se hra mění ve dvou hráčích?

Nijak! V pravidlech nenajdete žádné výjimky ani úpravy mechanismů. Dokonce se prakticky nemění délka hry. Konec totiž nastane, pokud zbývá poslední nedobytá pevnost, zemřely všechny valkýry, nebo došla nabídka obětin. Těchto cílů se ve dvou dosáhne stejnou cestou, jako ve vyšším počtu s tím rozdílem, že oba hráči mají k dispozici více tahů. Z hlediska hry je tedy jedno, kolik hráčů u ní sedí. Samozřejmě nedochází k takovým tahanicím o políčka mapy, ale ničemu to nevadí. Soupeř vám stejně něco vyfoukne, něco zaplácne nebo vás okrade. Absenci dalších hráčů jsem tedy vůbec nepociťoval.

Dostane hra doporučení?

Bez jakéhokoliv přemýšlení, dostane. Krásné ilustrace, kvalitní komponenty, čistá hratelnost. Někdo by mohl říct, že jde jen o další workerplacement. A měl by pravdu. Nicméně tady se skvělé téma promíchává s chytrými prvky, které perfektně fungují i ve dvou. Nájezdníci ze severu zůstanou v naší poličce a na stůl se určit ještě podívají.

Settlers: Zrod impéria

1–4 hráči | 45–90 minut | Od 10 let | česky, středně textu

I když název i téma této ryze karetní hry napovídá, že by mělo jít o licenci legendární počítačové série The Settlers, není tomu tak. Když si navíc její anglickou část textu přeložíte do češtiny, vyjdou vám z toho zase osadníci, i když tito nejsou z Katanu. Settlers: Zrod impéria je zkrátka naprosto svá, což mi ostatně potvrdíte, pokud si ji sami vyzkoušíte.

Samozřejmě vám půjde o osidlování a rozvoj civilizace, ale děje se to způsobem, se kterým se jinde nesetkáte. Nemáte zde velkou mapu, kde by se jednotlivé národy rvali o území. Každý hráč si jede na svém písečku. Tu zaměstná dřevorubce, támhle zlatníka, postaví větrný mlýn a strážní věž. Vše ale v podobě karet jejichž využití je mnohé.

Settlers: Zrod impériaSettlers: Zrod impériaSettlers: Zrod impéria

V Settlers: Zrod impéria začínáte s ničím a končíte s jměním. Váš národ postupně produkuje víc a víc surovin, což mu dovoluje stavět další a další výrobny, tedy získávat ještě více surovin a tak dále. Jakmile si připravíte stabilní ekonomiku, bude na čase investovat do zajímavějších projektů, které vám vynesou nějaké ty vítězné body.

I když si každý národ pracuje na svém, často dochází k projevům nepřátelství. Běžné karty protihráčů, které se draftují ze společného balíčku, totiž můžete zbořit, máte-li na to dostatek prostředků a za předpokladu, že si je soupeř nebrání zuby nehty. Pak si ale každý hráč rovněž dobírá své unikátní frakční karty, které vám už nikdo nesebere, pokud tedy nehrajete za sebevražedné Japonce.

Settlers: Zrod impéria

To vše se děje na ploše pouhých pěti kol. Jakmile odehrajete své první – zhruba tak během dvou minut –, řeknete si, že konec musí nastat do čtvrt hodiny. Ale opak je pravdou. Každý další tah je o pořádný schod komplexnější, když se vám díky většímu množství surovin otevírá celá paleta možností, které můžete s aktuálními kartami na ruce vykouzlit. Přesto se vlezete do jedné hodiny a bude vás neustále svírat pocit, že nemáte dostatek času na uskutečnění svých megalomanských plánů. Dejte mi ještě jedno kolo navíc! Ne? Tak dobře, já to nějak vymyslím…

Kapitolou sama pro sebe je grafický design. Pokud se budete plně soustředit na perfektní provedení tahu, tak si ničeho pravděpodobně nevšimnete. Avšak jakmile si dáte pauzu a pozorně zabrejlíte na jednotlivé obrázky, objevíte spoustu malých, úsměvných detailů. Ilustrátoři jsou hračičkové a i díky nim mají hráči u stolu koutky úst hodně vysoko.

Jak se hra mění ve dvou hráčích?

Stejně jako v předchozím případě ke změnám nedochází, byť tentokrát je hra ve dvou přeci jen svižnější. Takové zjištění vždy vítám s otevřenou náručí, protože v dnešní době je největším nedostatkem právě čas. Hru si ve dvou užijete zcela bez omezení. Upřímně bych se vůbec nezlobil, kdyby zde možnost více hráčů nebyla. Ani mě taková partička neláká. Settlers: Zrod impéria je totiž "dvojkovka" jak vyšitá.

Dostane hra doporučení?

Žádné drama se nekoná. Settleři jsou už nějakou dobu stálicí na našem trhu, čehož je důkazem fronta rozšíření, která čeká na věrné fanoušky. Settlers: Zrod impéria je jednou z nejlepších her uznávaného autora Ignacyho Trzewiczeka a nejinak tomu je v „pouhých“ dvou hráčích. Tahle deskovka si své místo v poličce zaslouží a prach na ní padat nebude.

Tagy: vikingové deskové hry svět a civilizace Jak se hraje ve dvou

Zdroje: vlastní

Některé naše odkazy mohou vést na prodejce her či hardwaru. Pokud si skrze takový odkaz něco koupíte, můžeme z prodeje obdržet malá procenta. Více informací zde.

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PlayStation 4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Nintendo Siwtch, 3DS, DS, PS Vita, Android a iOS. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i pravidelné testy a novinky z oblasti hardwaru, podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Kingdom Come: Deliverance, Red Dead Redemption, Call of Duty, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield, nebo FIFA.