Fallout: Desková hra – recenze

PlayStation 4 Windows PlayStation 3 Xbox 360 Xbox One

- Deskové hry autor: Patrik Hajda Komentáře: 0

Čekali jsme opravdu, ale opravdu hodně dlouho. Teď nemyslím na českou verzi, ale samotnou stolní hru podle skvělé počítačové série Fallout. Čekání sice sem tam zkrátila nějaká deskovka s podobnou postapo atmosférou, ale staronovému Falloutu se prostě nic nevyrovná. Deskovka tak od začátku čelila opravdu velkému tlaku. Nesměla zklamat fanoušky původní série. A jakožto jeden z nich mohu s klidným srdcem prohlásit, že Fallout: Desková hra rozhodně nezklamala.

Protože by úplně nemělo smysl myslet na minulost, neočekávejte hratelnost ve stylu her z přelomu tisíciletí – žádné tahové souboje se nekonají. Fallout: Desková hra se inspiruje převážně třetím a čtvrtým dílem, které zná přeci jen širší publikum. Každý fanda těchto dvou her tak snadno pozná známé postavy, navštíví tradiční lokace a dá si ikonické pokrmy. Adaptace videoher se dají pojmout všelijak, v tomto případě se nakonec sáhlo po „solitérním multiplayeru“.

Fallout: Desková hra tedy není kooperací, i když můžete všichni poměrně snadným způsobem prohrát. Když už ale někdo vyhraje, bude to jen jeden ze čtyř hráčů. V průběhu hry ale nedochází k přímému konfliktu mezi hráči. Jedinou možností uškodit je vyfouknout soupeři splnění úkolu pod nosem. Hráči totiž neplní své vlastní mise, ale ženou se všichni za stejnou nabídkou útrap a odměn. Jediné, co si každý drží v tajnosti před ostatními, jsou vítězné body. Jak k nim přijít vám říká unikátní kartička, přičemž další se dají získat v pozdější fázi hry za plnění náročnějších úkolů.

Fallout: Desková hra

Asi nejlepší zprávou je, že deskovkový Fallout je ryzí RPG. Začínáte prakticky s ničím, jen s jedním vybavením či vlastností související s vaší postavou a její krásnou figurkou. Můžete se stát jedním ze tří nabízených lidí, ghůlem nebo „přátelským“ supermutantem. Od té chvíle jsou vaše kroky nevyzpytatelné. Při prohledávání pustiny naleznete různé doplňky svého inventáře, setkáte se s mnoha NPC, a zaútočí na vás nejedno zmutované stvoření.

Nechybí samozřejmě systém sbírání zkušeností za zabitá monstra a splněné úkoly. Postup na novou úroveň pak znamená zisk jednorázového, ale velmi silného perku, nebo obohacení vašeho systému SPECIAL o nové písmenko. V tomto směru se deskovka sice odklání od své předlohy, ale pro účely hratelnosti jí to odpouštím.

Hru začínáte jen se dvěma písmenky, která mají vliv při přehazování kostek. Splnění úkolu často vyžaduje projít zkouškou. To znamená hodit na třech kostkách určitý počet symbolů zásahu, přičemž každé písmenko uvedené u zkoušky, kterým je vaše postava vybavena, vám zajišťuje jeden přehoz libovolného počtu kostek. Jednoduché, elegantní, funkční. V boji vám pak výhodu přehazovat kostky garantuje zase vybavená zbraň, pokud opět máte písmena shodná s písmeny na její kartě.

Fallout: Desková hra

A když už jsme u toho souboje, dá se očekávat, že v atmosférické hře bude řešen náhodou, tedy kostkami. Tvůrcům se ale i tak podařilo šikovně zakomponovat systém V.A.T.S. Sami sice neurčujete, zda nepříteli zasadíte ránu do čela, ale abyste nepřítele zranili, musejí vám na kostkách padnout zásahy do těch částí těla, kde je zranitelný. Přehozy a speciální schopnosti zbraní vám s tímto nelehkým a náhodným systémem samozřejmě pomohou a nikdy jsme nepocítili, že by nás náhodou vyloženě potopila.

Smrt zde totiž do určité chvíle není definitivní. Na desce svého hrdiny si hlídáte aktuální stav životů zprava a radiaci zleva. Jakmile se tyto dva ukazatele potkají, umíráte. V tu chvíli se vrátíte na začátek modulární mapy, jejíž hexové díly jste do té doby jeden po druhém odhalovali. Životy se vám sice doplní do maxima, ale radiace zůstává. S každým dalším pohybem skrz zamořenou oblast se vaše dny zkracují, a pokud by se mělo stát, že se ukazatel radiace dostane na druhou stranu své dráhy, úplně vypadáváte ze hry. Takového scénář se nám ale nepovedlo dosáhnout.

Teď už je ale na čase posvítit si na ten vůbec nejlepší prvek celé hry – úkoly. Už jsem o nich hovořil výše, ale ještě jsem vůbec nezmínil, jak jsou silně příběhové. Fallout: Desková hra obsahuje objemný balíček s téměř 160 očíslovanými kartami. Jeden ze čtyř scénářů vám přikáže začít určitou kartou, od které se začne rozvíjet příběh na základě rozhodnutí všech hráčů.

Fallout: Desková hra

Většina úkolů jde totiž řešit několika způsoby, přičemž každý z nich vede k jiné kartě a tedy rozvíjí celý příběh jiným směrem. Rozhodnete se prohledat mrtvolu nebo skříň? Pomůžete zmatené dívce, nebo se jí raději vyhnete? Zdánlivě malá rozhodnutí mohou mít efekt mávnutí motýlích křídel. Jeden příběh se může linout napříč několika kartami a následky svých rozhodnutí rozhodně pocítíte. V dobrém i špatném smyslu.

Úkoly, o které se hráči veřejně perou, jsou zpracované na výbornou, a podobně jsou na tom i karty setkání. Když jdete prohledávat trosky v pustině, zapojíte tím hráče po vaší pravici. Ten totiž vezme kartu daného místa z balíčku za vás, přečte vám kratičký úvod, a následně vám nabídne několik možností, jak se v dané chvíli zachovat. Z kontextu dokážete vytušit výsledek, ale nikdy si nemůžete být jistí, co se stane, pokud se rozhodnete okrást banditu – bude se bránit, uteče, rovnou vám něco dá? Dokud protihráči nesdělíte svou volbu, tak se to nedozvíte.

Fallout: Desková hra

Tento prvek se stará o skvělé napětí, šikovně zapojuje ostatní hráče mimo jejich tah a je zároveň provázaný s hlavními úkoly. Balíčky prohledávání ruin jsou totiž na začátku vždycky stejné, ale i ty se v průběhu hraní obohacují o nové karty. Úkol někdy vmíchá novou kartu mezi několik vrchních karet a nebude možné v něm pokračovat, dokud danou kartu v pustině neodhalíte.

Fallout: Desková hra dělá dobře snad úplně vše, pokud nejste zarytými odpůrci solitérních multiplayerů. Cítíte vývoj své postavy, baví vás objevovat nová místa mapy, plníte úkoly způsobem, jakým chcete vy (jste-li rychlejší než soupeři), ale především si ve velkých dávkách užíváte barvité příběhy. Sice jich není nekonečně mnoho, ale díky větvení se vám jeden ze čtyř scénářů hned tak neohraje. A když ano, můžete se těšit na velké rozšíření New California s novými postavami, kartami, díly mapy a tak dále.

Fallout: Desková hra

Tagy: Fallout (série) sci-fi postapokalyptická deskovka deskové hry desková hra stolní adaptace

Zdroje: vlastní