zavřít

Arcade Olé! #5: Battlezone

Windows Arcade

- Retro autor: Martin Bach Komentáře: 0

Představte si vývoj videoher ve formě jednoho obrovského rodokmenu, sahajícího až k nejhlubším kořenům. Máte? Nyní se soustřeďte na větev 3D akčních her a podívejte se až úplně dolů. Ne... Ještě pod DOOMa... Ještě pod Wolfenstein 3D... Dokonce ještě pod MIDI Maze. Až tam totiž uvidíte hru, která v roce 1980 položila samotné základy herní disciplíny později nazvané „střílečky z pohledu první osoby”. Jmenovala se Battlezone a v roce 1980 ji v kancelářích Atari vymysleli lidé kolem programátora Eda Rotberga a šéfa vývojářů Morgana Hoffa.

Foto: Pavel Dobrovský

Battlezone vyšla původně na automatech, později se ale dočkala celé řady portů a klonů od jiných firem. Právě takto zprostředkovaně s ní potkala i většina českých hráčů, včetně Jana Orny z Arcadehry.cz. „Verze, kterou jsem hrál já, se jmenovala 3D Tank Duel a v polovině osmdesátých let to byl mezi všemi spektristy velký hit.” Příběh originálu ale začal mnohem dříve a krásně ilustruje bezprostřednost a rychlost, ve které uháněl tehdejší zlatý věk videoher...

Když mluvíme o Battlezone, musíme začít technologií. Atari mělo koncem sedmdesátých let velký technologický náskok před ostatními herními firmami a nebálo se jej náležitě využít. Padlo tedy rozhodnutí o vývoji dvou her, které měly využít speciálního procesoru pro generování vektorové grafiky, který byl už předtím využit ve veleúspěšných Asteroids. První z nich se jmenovala Red Baron a šlo o letecký simulátor z 1. světové války, druhý projekt měl být tankovým simulátorem a nesl název Battlezone.

Na každé z her pracovaly nezávisle na sobě dva týmy, které sice využívaly stejné technologie, ale k jejich aplikaci přistoupily odlišně. Důsledkem toho bylo, že tým Eda Rotberga dokončil Battlezone o půl roku dříve, než se do heren dostal Red Baron. Není asi třeba zdůrazňovat, že v tomto případě byl časový náskok rozhodující a jasně určil míru popularity obou her.

Atari do světa vypustilo přes patnáct tisíc automatů Battlezone. To je velmi vysoké číslo, hlavně s přihlédnutím k tomu, že šlo o hardwarově velmi drahé řešení. Kromě dvou zákaznických procesorů, obstarávajících počítání vektorové grafiky, je třeba do nákladů na výrobu započítat ještě speciální vektorový monitor. Šlo o speciální černobílou CRT obrazovku, která namísto jednotlivých bodů zobrazovala čáry, a barvu jim dodávaly speciální fólie.

Obrazovky vyrábělo přímo Atari pomocí technologie, kterou firma pyšně nazývala Quadrascan. Ta sice byla drahá, ale zase umožňovala tehdejšímu hardwaru vykreslit 3D grafiku v dostatečné rychlosti. „Firmy ale začaly tenhle zázrak tehdejší techniky poměrně rychle opouštět, nákladná totiž nebyla jen výroba, ale i následný servis,” říká technik Arcadehry.cz Vesly. V Červeném Újezdě tak najdete jen tři automaty, které využívají vektorové monitory. Vedle Battlezone jde ještě o Asteroids a Space Castle (známé také jako Star Castle).

Zatímco klasický monitor do automatů je technologicky velmi blízký televizi a opravit jej umí (s nadsázkou řečeno) kdekdo, vektorový monitor je skutečným oříškem. „Měli jsme rozbité dva a oba jsme opravili, ale pro většinu sběratelů je to nepřekonatelný problém,” říká Honza Orna a vzácnost funkčních vektorových monitorů ilustruje na tom, že před časem viděl na Ebay funkční repasované monitory v přepočtu za 15 tisíc korun a rychle se po nich zaprášilo.

Ani automat koupený pro Arcadehry.cz, přestože byl takřka bez problémů funkční, nezískal Orna zrovna lehce. „Jel jsem pro něj sám v půjčené dodávce někam na sever Německa. Bylo to v zimě a za úplně šíleného počasí mi cestou zpátky začal docházet benzin. Nikde kolem nebyla žádná čerpací stanice, takže jsem vypnul topení a jel, jak to nejúsporněji šlo. Druhý den jsem se doma probudil s šíleným nachlazením a vysokými horečkami,” dokládá Honza fakt, že sběratelství občas musíte obětovat nejen peníze a čas, ale i zdraví.

Ale zpět k Battlezone. Automat byl po technické stránce zajímavý i dalšími prvky. Tím nejnápadnějším byl periskop, přes který se hráč koukal na herní obrazovku podobně jako v klasickém tanku. Hra měla i speciální joysticky, kterými se ovládaly pásy tanku a dalo se jimi hýbat tedy jen vertikálně. „Právě tyhle věci udělaly z Battlezone unikátní a autentickou hru,” říká Vesly. Atari zhruba po roce vydala revizi automatu bez periskopu, ale ta už mezi hráči nevzbudila zdaleka takový ohlas a vyrobeno bylo jen málo kusů.

Autentičnosti Battlezone si ale nevšimli jen hráči. Zhruba měsíc po vydání hry přišla do Atari speciální poradní skupina americké armády a objednala si prototyp upraveného Battlezone, který chtěla předvést na konferenci TRADOC v březnu roku 1981. Na vývoj tedy měli lidé z Atari jen tři měsíce a Ed Rotberg v rozhovoru pro knihu Jamese Haguea Halcyon Days vzpomíná, že v podstatě celou tuto dobu strávil v práci, včetně víkendů a nocí.

Vývojáři z Atari v čele s Rotbergem měli navíc problém se samotnou spoluprací s armádou. Atmosféra ve firmě byla tehdy úplně jiná, než v dnešní době a řada programátorů a designérů raději kouřila trávu a poslouchala reagee, než aby v časovém presu pracovala pro Strýčka Sama. „V době nejtužší studené války mohla spousta z nás pracovat pro firmy dělající na armádních zakázkách,” řekl Rotberg v Halcon Days. „My jsme si ale z osobních důvodů vybrali právě firmu, která nebyla v těchto věcech zapletená. Hádal jsem se se svým šéfem celou tu dobu a opravdu považuji tuhle část svého života za úplně ztracenou.”

Z hlediska herní branže šlo ale o plodnou spolupráci. Upravené armádní automaty sice vznikly nakonec jen ve dvou prototypech, z nichž jeden je ztracený a druhý se nachází v jedné soukromé sbírce v USA, nicméně vývojáři z Atari získali díky úpravám požadovaných armádou mnoho nových poznatků. Například základy speciálního ovladače, který se měl co nejvíc blížit ovládání skutečného tanku, byly později využity v komerčních automatech Atari včetně velmi úspěšného Star Wars.

Legenda Battlezone se mezi hráči šířila rychle a podobně jako u jiných her, i zde vznikla celá řada rekordů a mýtů. Nejlepší zápis, co do počtu bodů, si v roce 1985 připsal americký rekordman David Palmer, který na svůj výkon potřeboval neuvěřitelných 23 hodin. Pamětníci navíc vyprávějí, že poté už vyčerpaný David od automatu odešel, přestože měl ještě tři životy.

Palmer tak definitivně vyvrátil mýtus, který se šířil jako lavina mezi americkými hráči. Tvrdilo se totiž, že pokud dostatečně dlouho jedete směrem k vybuchujícímu kráteru na horizontu, nakonec k němu dojedete. Pak můžete vyjet na kráter a uvnitř hory najdete hrad. Jiný mýtus zase tvrdil, že u sopky se nachází továrna, která chrlí nepřátelské tanky. No řekněte, není ta herní minulost kouzelná?

Název: Battlezone
Vývojář: Atari
Výrobce: Atari
Země původu: USA
Rok výroby: 1980
Váha: 132 Kg
Počet hráčů: 1
Oficiální rekord: 23 000 000 bodů, David Palmer, USA, srpen 1985

Pokud si chcete vyzkoušet Battlezone a další desítky klasických arkádových her v jejich původní podobě, navštivte muzeum Arcadehry.cz - otevřeno je každý víkend!

Seriál Arcade Olé!: Space Invaders, Cosmic Alien, Gauntlet, Ms. Pac-Man, Battlezone, Operation Thunderbolt, Galaga, Golden Axe

Tagy: retro klasika Arcade Olé! automatovka

Zdroje: wikipedia,Vlastní,Arcadehry.cz,Arcade-museum.com,Arcade History,Halcyon Days

Kupte na Alza.cz

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PS4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Wii, 3DS, DS, PS Vita, iPhone a iPad. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Call of Duty, World of Warcraft, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield nebo FIFA.