Spintires: MudRunner – American Wilds – recenze
6/10

31. 10. 2018 19:15 | Recenze | autor: Ondřej Švára |

Dost bylo ruské tajgy! Což takhle zapadnout do amerického bahna? Vyjde to ale skoro nastejno, jak ukazuje nová edice hry Spintires: MudRunner s podtitulem American Wilds. Trenažér jízdy v terénu se dočkal obohacení o nové mapy, auta i výzvy, ale novotou ani tak nezáří. Otázkou je, zda má oficiální rozšíření tohoto typu smysl, když hru bohatě zásobuje komunita.

Zpátky do bahna

Spintires je herní značka s nevyužitým potenciálem. Perfektně zpracovaná jízda terénem by si zasloužila doplnit mnohem smysluplnější herní kampaní směřující nejen od jedné nakládky dřeva ke druhé, a stejně tak příjemnějším uživatelským rozhraním. Vždyť jen přitáhnout se navijákem ke stromu je kvůli neposedné kameře a zbytečně komplikovanému ovládání stále horor. Nemluvě o složitějších manévrech, třeba s nakladači. Koncepční problémy však nové DLC neřeší, a Spintires tak navzdory špičkovému jízdnímu modelu potěší jen nejotrlejší hráče.

Spíš než stále dokonalejší produkt připomíná Spintires ten, který se umí vícekrát prodat. Již čtyři roky starý nápad se totiž dodnes stylizuje do role žhavé novinky. Tentokrát díky kompilaci American Wilds, která obsahuje aktuální stejnojmenné DLC a dva starší bonusy Valley a Ridge.

V balení samozřejmě nechybí ani základní hra, vylepšená loni aktualizací „Mudrunner“, u které však veškerý technický pokrok skončil. Poté, co hra jednorázově vylepšila svůj vzhled a fyziku jízdy, už jen decentně posiluje v obsahu a neřeší přitom špatný interface a stále stereotypnější formu zábavy.

Ta „pravá“ Amerika

Původní ruskou tajgu doplnilo ve Spintires postupem času několik dalších lokací včetně dvou nejnovějších s inspirací v amerických regionech Montana a Severní Dakota. Kvůli nevýraznému designu si však této změny nemusíte všimnout. Jednak proto, že i ve skutečném světě jsou si jehličnaté lesy velmi podobné a bláto státní příslušnost nemá, jednak kvůli společným grafickým prvkům, které autoři k tvorbě krajiny neustále používají.

Prakticky pokaždé vytvářejí tu samou krajinu, jen s jinými detaily, nyní například s novou architekturou městeček, která ovšem v terénním simulátoru nejsou až tak podstatná. Tudíž, kdyby vám nyní sundali z očí šátek uprostřed nového prostředí, vůbec nepoznáte, že jste na jiném kontinentu.

Zemi strýčka Sama pro vás ztvární až nový vozový park čítající devět slavných kousků včetně Hummeru H1, Fordu F150 či tahače Freightliner. Vozy mají spoustu nových doplňků, aby v ostrém provozu byly co nejuniverzálnější. Jelikož se však nezměnila ani herní pravidla a struktura kampaně, jsou stroje de facto jedinou skutečně přidanou hodnotou nového DLC. A zároveň i neměnnou podstatou celé hry.

Spintires: MudRunner – American Wilds zdroj: tisková zpráva

Jízda chlapů

Ve zpracování jízdy terénem je naštěstí Spintires stále bezkonkurenční. Sednout za volant velkých amerických tahačů, džípů a strojů do lesa je opravdová čest. Nejčastěji je budete řídit v podmínkách, do kterých by se nechtělo ani koním, a to je na Spintires to nejkrásnější. Opět si užijete, jak měkké podloží polyká podvozky, jak se bláto realisticky lepí na kola a jak je hluboké kaluže zase omývají až do typicky lesklé černé, dokud neuschnou. Tohle v jiné hře neuvidíte.

Na realističnosti hře přidává také zcela plynulý pohyb veškeré hmoty a jemné přechody grafických efektů. Například bahnité stopy po výjezdu na asfalt slábnou tak věrně, že by si z toho mohla vzít příklad každá rallyová arkáda. Tradiční třešničkou na dortu je perfektní zpracování hmotnosti, setrvačnosti a odpružení všech vozidel dle dané kategorie, stejně jako běsnění velkoobjemových motorů v plném zápřahu.

Horor za volantem

Boj s terénem je de facto jediná skutečná náplň hry, a jakmile navijákem vyrvete ze země i poslední smrček na dohled, budete si muset pro zapadlé trucky dokonce volat pomoc. V závislosti na schopnosti řešit problémy se každá jednotlivá mise může protáhnout i na hodiny, což ze Spintires činí hru pro opravdové vytrvalce. Bohužel, vytrvalí a trpěliví musíte být i ve vztahu k uživatelskému rozhraní.

Svéráznost hry jde na úkor běžného komfortu. Dodnes jí například chybí minimapa, jako by snad drsnému simulátoru mohla ublížit. Nemluvě o celé řadě drobných podivností a nesmyslů. Jestliže například v navigaci zmáčknete po naplánování trasy tlačítko „Ok“, celá se smaže. Kdo by si na to chtěl zvykat? Přímo katastrofální je stále také práce s kamerou, která nikdy neposkytne ten správný a potřebný přehled o situaci pod koly.

Častou příčinou nejrůznějších problémů a karambolů je neschopnost řidiče mít co nejlepší přehled o extrémních podmínkách a držet tím svůj stroj efektivně pod kontrolou. Kromě neposedné kamery na tom svůj podíl viny nese neintuitivní interface. Pro většinu povelů je bohužel nutné otevírat „akční menu“ a následně ho zase zavírat. To příliš zdržuje a odvádí pozornost. Ideálně by měla obsluha stroje v rozhodujících okamžicích fungovat snadno a rychle.

Postupem času si lze na nemotorné ovládání interaktivních prvků do jisté míry zvyknout. Hra pak nabídne i vcelku solidní zábavu. K tomu přispívá i vaše postupná znalost lokality a její infrastruktury. Průzkum se opravdu vyplatí, neboť v každé mapě se postupně objevují nové čerpací stanice, depa, nové vozy, které si můžete odemknout, a samozřejmě i konkrétní lokality s úkoly k co nejefektivnějšímu splnění všech vytyčených cílů. Pak ani beznadějně zapadlé vozidlo nemusí znamenat konec, jako spíše novou příležitost. Na druhou stranu, jiný koncept hra nezná a předkládá ho stále dokola.

Kam směřuješ, Spintires?

Stereotypní úkoly a uživatelská nemotornost jsou velkými slabinami hry, která přitom nabízí naprosto nevšední pocity z řízení těžkotonážních strojů v blátivé kaši. Mistrně vystihuje, jak zranitelné se v těžkém terénu stávají i ty vozy, které jinak na obyčejných silnicích budí hrůzu. Nevidíte-li však smysl v nakládce materiálu, se kterým okamžitě zapadnete až po kabinu do bahna, raději o Spintires neuvažujte.

Navzdory novému obsahu je Spintires stále víceméně uzavřený svět. Drsný a chlapácký, ale pro leckoho příliš pomalý, nepochopitelný a navzdory přibývajícím novinkám i čím dál stereotypnější. Mimochodem, smysl oficiálních DLC poněkud naráží na snaživost hráčské komunity. Co je pár nových aut proti desítkám již dávno vyrobených amatéry? Pravým důvodem vydání American Wilds bylo spíše připomenout, že Spintires stále existuje. To se povedlo. Ale vzhledem k obrovskému potenciálu hry je načase přemýšlet o vyšších cílech.

Simulace terénní jízdy bobtná v obsahu, ale nějaké pozitivní změny v hratelnosti nečekejte. Může za to hlavně křečovité ovládání a fakt, že monotónní práce v lese už také začala být trochu nuda. Pokud ale s původním titulem pořád trávíte spoustu času, American Wilds není špatný přídavek.