Rise of Nations - recenze
8/10

Rise of Nations - recenze

3. 6. 2003 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Real-time strategie Rise of Nations staví na velmi slušné základně, jejíž cestička je vydlážděná tituly Age of Empires, Civilization nebo Empire Earth, ale proč byste měli hrát právě ji? Odpověď je v recenzi.

Autor: David Ducháček
Publikováno: 3.června 2003

Obrázek zdroj: tisková zpráva Že by další pochybná strategická hra z produkce nevyzpytatelných Microsofťáků nebo nové kódové označení operačního systému? Tak jednoduché to opravdu není. Rise of Nations (dále už jen RoN) staví na velmi slušné marketingové základně, jejíž cestička je vydlážděná tituly Age of Empires, Empire Earth nebo Warrior Kings. Nebýt Civilizace, tak dnes nemám o čem psát. Tato fantastická tahová strategie vnesla do strategických vod takové množství inovací, že i řada odpůrců nestačila hledat negativní vliv na lidskou psyché. Dosti však bylo šedivé minulosti. Civilizaci potkalo ještě několik dalších pokračování, ale originál nepřekonal žádný z nich a kvalitnější audiovizuální stránka se nepočítá. Rise of Nations mi svojí strukturou oživil vzpomínky na maniakální piplání městeček a honbu za čísly.

Hra ale zdaleka nevychází jen z této zažité ba částečně přežité koncepce. Spoustu prvků RoN evidentně „opsal“ od spřízněného soukmenovce Age of Empires. Tomuto skvostu se vyhnul jen málokdo, pokud se vám to ale přece povedlo, nehledejte stará CD a radši hupněte na Rona (Potterovci prominou). Jenže, možná si říkáte, proč byste se vlastně měli do RoN pouštět? Nabízí něco víc než jen pouhou kompilaci strategických hitů? Nevím, jestli se mnou budete souhlasit, že hledat v dnešní době originální strategii je dost velký problém. Síla RoN je tedy v něčem jiném než omračující grafice a spoustě nových nápadů.

Začínáme...
Tutoriál přeskočíme, je sice zajímavě zpracován, ovšem je poměrně zbytečný. Nápovědu si totiž můžete „přivolat“ kdykoliv během hry, navíc všechny jednotky i akce jsou detailně popsány. Zkuste tedy rozjet novou kampaň, vyberte si jeden z osmnácti národů a začněte svoje taktické manévry na mapě světa. Zatím je vaše zemička zastoupena jen malou barevnou skvrnkou, nemáte moc nepřátel a nabízí se vám celá řada možnosti - kam zaútočit (podobně jako v Duně 2), zda využít diplomacie nebo agresivní síly. V této fázi hra vypadá jako klasická tahová strategie a do AoE režimu se přepne v momentě, kdy se rozhodnete pro útok. Až vyhrajete pár bitev, obdržíte bonusové kartičky, jejichž účinnost v žádném případě nepodceňujte, právě ony vám totiž mohou velmi usnadnit boj.

Jste-li rozený diplomat, můžete si protivníkův celek odkoupit. To je, co? Lahůdkou je získávání mimořádných staveb, jejichž potenciál a efektivita vám ulehčí řadu problémů. Jsou mezi nimi dobře známé divy světa - Socha svobody, Eiffelova věž, Versailles, Super Collider, Rhodský kolos a řada dalších. Divy lze vybudovat v multiplayeru nebo je získat v klasické kampani - musíte se hodně modlit a ještě víc bojovat a devastovat. RoN dále nabízí skirmish, souboj s časem (nebo na čas?) a samozřejmě nechybí hra po síti. Tradiční přehledný a hlavně funkční editor misí je přitom také, takže pokud by vás omrzel strategický život, vytvoříte si svoje vlastní kampaně.

Inspirace v Civilizaci nebo Age of Empires
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Patříte-li mezi ostřílené strategické veterány (věk i pohlaví nerozhoduje), asi se okamžitě vrhnete do boje. Chvályhodný postup, ale nejprve bych vás seznámil s herními principy. Nejde o nic složitého, ovšem není na škodu vědět, co je cílem hry. Tak tedy, vážení a milí, na začátku nezačínáte zcela nazí a chudí. První městečko už stojí na svém místě a v jeho dosahu se obvykle vyskytuje i nějaké to (zatím neobdělané) pole. Vidíte, první odlišnost od zaběhlého standardu - nebudujete základnu, ale osidlujete způsobem podobným Civilizaci.

Abyste se mohli dále rozvíjet, musíte si zajistit trvalý a co možná nejrychlejší přísun surovin, potravin a duševní energie - jídlo, dřevo, kamení a úroveň vzdělání. Pamatujte také na základní ekonomické ukazatele a pro každé město zajistěte karavanu - koník obtěžkaný zbožím, které směňuje na neviditelném černém trhu. Karavanu lze stejně jako obchodníka získat na tržišti. Obchodník ovšem v této hře zastává spíš funkci ekonomického dohlížitele a šamana - pouze on může získávat speciální bonusy ukryté na různých místech mapy.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Nezanedbatelnou výhodou RoN je neomezené množství přírodních surovin, takže si nemusíte dělat starosti, že nebude co sklízet. Zvláštní, ale extrémně pohodlné a účinné. Jídlo můžete sklízet z polí (počet závisí na daném stupni rozvoje a národnosti), lovit ve formě rybích bestií z moří nebo jej kupovat. Těžba dřeva je také poměrně snadná, stačí přímo u lesa zbudovat pilu + dřevozpracující továrničku. Stejně tak je tomu u zpracování kamene. Doly rozmístíte u kamenitých svahů a těžba může začít. Dejte si však pozor, základní přísun surovin a pochutin musí mít každé město! Stejně tak nespoléhejte na jednu pilu a kamenolom, ale postavte jich co nejvíce - zrychlíte tím produkci/těžbu.

Vzdělanost a objevy
Ale zpět k novému a důležitému ukazateli - vzdělanosti. Čím zvýšit rychlost vynalézání a přísun nové svěží inteligence? Jednoznačně počtem mudrců, vzdělanců či jinak duševně vyspělých jedinců, jejichž líhní jsou univerzity (opět je nezapomeňte postavit poblíž každého města). V univerzitách se nadané bytosti shromažďují a ovlivňují produkci „vědění“. Rychlost lze dále do jisté míry zvyšovat upgrady.

Zmínil jsem podobnost s kultovní Civilizací, což potvrzuje systém objevů. Ve srovnání s Civilizací jde o velmi zjednodušený model, jelikož rozvíjíte pouze čtyři oblasti - teorii vědy (ovlivňuje produkci inteligence), vojenství (rozvoj armády, populace), společenskou úroveň (ovlivňuje maximální počet měst) a komerční sféru (vyšší produkce a rychlejší obchodování na trhu). Jakmile vyčerpáte všechny výzkumné programy, přicházejí na řadu speciální bonusové super-technologie - světovládá (okamžité obsazení města jednotkou), protiraketový štít (protivník vás nemůže ohrozit raketou), globální prosperita (zvýší všechny množstevní přírůstky na maximum), umělá inteligence (jednotky se vyvíjí okamžitě, stačí jen kliknout a tank nebo jakákoliv jednotka okamžitě vypluje na povrch).

18 národů na výběr
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jak se jste možná již dovtípili z názvu titulu, RoN je megalomanským internacionálním soubojem osmnácti zcela odlišných či příbuzných kultur. Je libo Francouze, Angličany, Rusy či snad Aztéky? Jenže špatní nejsou ani Římané, Namibijci, Řekové a Turci. Autoři hry si dali na kulturních a společenských rozdílech jednotlivých etnik docela záležet, což znamená, že žádná zem není vyloženě slabá a nelze říct, že by třeba Řecko bylo nejideálnější volbou. Egypťané mají již od začátku sýpky a jejich města mohou být živena ze sedmi farem.

Francouzská vojska zase mohou být resuscitována pomocí Supply Wagonů a jejich armáda se z továren dere o čtvrtinu levněji a polovinu rychleji než u konkurence. Májské stavby již od pradávna patřili mezi architektonické skvosty, není tedy velkým překvapením, že vaše budovy budou o polovinu silnější než u ostatních národností a vybudujete je v polovičním čase. Dejte si pozor na zákeřné Rusy, vstup na jejich území znamená výrazný úbytek vaší životní energie (to víte, zima). Nebezpeční jsou také ruští špióni, kteří jsou zatraceně levní a solidně disponovaní (že by prapočátky KGB?).

Masové boje a dobývání pevností
Boje lze zařadit mezi nejzábavnější a zároveň nejproblematičtější prvky RoN. Vybudování dobré armády není velký problém. Musíte dobře rozvrhnout výrobu jednotek, abyste měli od každého druhu dostatečný počet (maximum je 200) a hlavně neprodukovali zbytečné v boji nevyužitelné jednotky (i to se může stát). Vlastní vojsko se vás snaží překvapit automatickými formacemi, ty lze případně manuálně upravit, ale to je stejně k ničemu. Špatně nastavené skripty umělé inteligence často zapříčiní „bojový chaos“ - třicet jednotek útočí na daný cíl a dalších XY se zabývá jakoukoli jinou činností - pozorováním stromů, houbařením atd. Svolávání jednotek nám sice tvůrci usnadnili spoustou klávesových zkratek, ale i přesto často ztratíte přehled a budete čekat, jak boj dopadne.

Poměrně originálním způsobem je řešeno dobývání cizáckých měst. Nejprve musíte překročit hranice sousedních okupantů (přestříhat dráty) a poté se zaměřit na největší města. Ty jsou velmi dobře bráněna, takže se připravte na silný nepřátelský odpor. Ideálními jednotkami pro masovou devastaci jsou katapulty a trebuchety v začátcích hry a tanky a jaderné hlavice v konečných fázích - nukleární hříbek vypadá impozantně. Častokrát se vám však nepodaří městečko ani škrábnout, jelikož vaše jednotky pozabíjí koňská jízda útočící vždy zákeřně a ze zálohy. Rozhodně vám nedoporučuji ničit ostatní např. zemědělské stavby nebo továrny. Jakmile totiž obsadíte polo-zničené město (což trvá pěkných pár minut), usurpujete si všechny okolní příbytky včetně bonusových kapybar.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ale ani ostatní jednotky nejsou k zahození. Vojsko se mění v závislosti na období, takže s obyčejných phalaxů mohou být během chvilky střelci s puškami - tzv. skupinový upgrade jednotek. Je toho spousta. Bojové bitevní lodě, rybářské kocábky, letouny, pěchota, dělostřelectvo, lučištníci, kopiníci, velitelé, jejichž taktické a vojenské schopnosti ovlivňují celou skupinku vojáků. Použitelní jsou i špióni a průzkumníci, ale jejich účast v pravé bitvě je spíše kosmetická. Krom klasických jednotek má každý národ k dispozici unikátní bijce.

A.I. - Armed individuality?!
Ano, ano, je to tu zase. Umělá inteligence připomíná kobylu od Salvadora Dalího - jedna elegantně vyhublá nožka je o dvacet metrů delší než ostatní. Je smutné, že i v horké novince, jakou RoN je, nacházíme klasické chyby, jejichž výskyt pamatuje i Duna. Seskupování jednotek do bizarních tvarů je efektní způsob, jak si znepříjemnit bojové škádlení. Jeho význam je tedy spíš kosmetický - aneb: „koukejte, jak mi ti legionáři vesele pobíhají v obdélníku“.

RoN nerespektuje (díky bohu) terénní nerovnosti jakými jsou kopce, stromy, stavení a různé jiné hlouposti. Jednotky se tedy neprobojují stromořadím, ani nezdolají skály. Zcela zaručeně se vám stane, že budete chtít zaútočit s početnou armádou na poměrně vzdálené město. Což o to, jednotky se pohybují celkem svižně a ve většině případů se snaží plnit to, co po nich požadujete, ale jakmile mají možnost volby - jít 100 km oklikou nebo kratší úzkou stezkou - zvolí v 99 ze 101 případu tu horší (časově náročnější) variantu. Vzhledem k tomu, že řada misí je vlastně jen souboj o čas, podobné zákeřnosti vašeho pluku dokážou pěkně zvednout hladinu adrenalinu.

Průměrná grafika a vysoké HW nároky?
Opravdu mi není jasné, proč je hra tak hardwarově náročná. Nedělám si legraci. Ono na tom taky není nic vtipného, když RoN vypadá téměř stejně jako AoE II a při minimálním zoomu (je zobrazena velká část bojiště) a větším množství jednotek (padesát) má znatelné problémy s plynulostí na 2GHz procesoru. Kdybych měl 1GHz procesor a 256 MB paměti, tak bych to s klidem a lehce dementním výrazem ve tváři přešel, ale s půl gigabajtem RAM se dost divím. Trhání sice na mém není příliš výrazné, ale vzhledem k tomu, že mezi fanoušky strategií se zcela jistě pohybují i mnohem nižší konfigurace, řada potenciálních kupců má smůlu.

Pokud překousnete počáteční problém s přehnanými a neopodstatněnými HW nároky, můžete si všimnout, že grafika je docela obstojná. Postavičky jsou i přes svoji titěrnost poměrně detailní a obzvláště solidně vypadají detonace bomb a raket. Destrukce ovšem již od pradávna fascinovala herní publikum, nedivím se tedy, že se tvůrci vyřádili i zde.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Mírným zklamáním z vizuálního hlediska je prostředí. Ne snad, že by bylo nerealistické nebo nedej bože futuristické, ale postrádal jsem variabilitu - stále stejné stromečky, kapříci, kopce atd. Na druhou stranu musím pochválit ztvárnění vodní hladiny - vlnky narážející na pobřeží jsou super. Počet bojových jednotek mi málem vyrazil dech! Vojáčků je tolik a liší se snad ještě víc než v AoE. Moc pěkně vypadá většina budov, jejichž vzhled a množství detailů je fascinující. V pozdějších fázích hry si budete připadat jako v Simcity - mluvím o příbytcích z období Information Age. Animace jednotek není bezchybná, ale až na pár výjimek (pohyb koní se mi stále moc nezdá) jde o slušnou práci - rozkládání katapultu nebo trebuchetu je lahůdka, vojáci s puškami během bitvy nabíjejí a průzkumní psíci zkoumají vše, na co přijdou.

Něco tu hraje... a piští
Hudební doprovod je, řekl bych, trochu uspěchaný. Možná se mnou nebudete souhlasit, ale přesně takový pocit ve mně zanechaly pasáže z RoN. Hudba je bez diskuse pestrou směsicí žánrů od takřka lidových motivů, po etnické celky (skotské kytarové melodie, ruské atd) s klasickými nástroji. Tu a tam se dokonce melodie stočí až k východním hranicím, ale nečekejte nic muzikálně převratného. Na druhou stranu zklamáni se v mém případě také nedostavilo.

Melodie velmi zpříjemňují hraní a navozují obvykle tu správnou bojovou atmosféru. Skladatel měl zřejmě hodně svázané (doslova) ruce a nemohl si dovolit složit 18 rozdílných doprovodů (pro každý národ) + několik bojových motivů, takže se musíte spokojit s mixem všeho během jedné mise. To je rozhodně škoda a nedává to žádný smysl, ale rozčilovat se můžete jak chcete, stejně vám to nebude nic platné.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Skladby si můžete přehrát i mimo hru, jelikož jsou uloženy v adresáři hry ve formě Wavů. Kvalita je ale díky nelogickému ořezání o 22KHz pouze průměrná. Zvuky sice ve strategií tak zásadní nejsou, ale řinčení ocele by mělo alespoň částečně připomínat realitu. Skřeky a všechny ostatní efekty znějí celkem reálně, ale opět jsou nasamplovány na frekvenci 22 KHz, což je šetření na špatném místě. Přitom stačilo kvalitní ozvučení zkomprimovat do MP3 nebo OGG a bylo by všechno v pořádku…..

Stáhněte si: Demo, Patch, Cheaty, Trailer, E3 video