Op. Flashpoint: Red Hammer - recenze
5/10

Op. Flashpoint: Red Hammer - recenze

24. 1. 2002 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Původní hru jste si mohli užít pouze za Američany a tak Codemasters na četné žádosti hráčů připravili do Gold edice kampaň za ruskou stranu, konkrétně za příslušníka elitních SpecNaz Dimitri Lukina.

Autor: Leon
Publikováno: 24.února 2002

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ve světě je zcela běžné, že k úspěšným hrám vznikají datadisky. Nikoho proto ani nepřekvapilo, že k mimořádně úspěšné hře (o čemž svědčí nejen počet prodaných kusů, ale také spousta ocenění jako nejlepší hra loňského roku - naše recenze) Operation Flashpoint vznikl také datadisk. Ne zcela tradiční je ovšem to, že si přídavek ke hře vytváří sám distributor bez pomoci vývojářů, kteří mají na svědomí originální hru. Právě toto je ovšem případ datadisku Red Hammer, který se rozhodli vyrobit v Codemasters bez pomoci českých Bohemia Interactive (dále jen BI). Nejen tím se ale Red Hammer vymyká tradičním představám o datadisku…

Za ruskou stranu
V původní hře jste si mohli zahrát kampaň pouze za Američany, což byla určitě škoda. Brzy po vydání se logicky začaly objevovat požadavky ze strany hráčů, kteří si žádali i sled pěkných misí za stranu ruskou. Někdy v září, když Flashpoint vyšel i v USA a ihned se i tam dostal na první příčky prodejnosti, si u Codemasters řekli, že by nebylo na škodu využít vlnu velkého zájmu o hru, narychlo vytvořit datadisk a vydojit tak z hráčů další peníze. Tak se také stalo. Těžko přesně říct, co způsobilo to, že BI nebyla do projektu zapojena. Je pravda, že hoši u BI měli v té době hodně práce s tvorbou updatů pro hru, které ji velmi zlepšili a zdokonalili. Možná v tom bylo ale i něco jiného, o čem se veřejnost nedozví.

Codemasters se tedy pustili do projektu, který byl označen poněkud vznešeně jako Operation Flashpoint Gold. Ten se distribuuje ve dvou verzích - buď jako původní hra s updaty, novou kampaní a bojovou příručkou, nebo si ji lze stáhnout z internetu, což pak ale nabídne jen onu kampaň. U nás ale datadisk v obchodech nenajdete, takže jedinou možností je pro vás objednat si ho z internetu a platit mezinárodní platební kartou. U nás není tento způsob příliš oblíbený, z čehož vyplývá, že mnoho z vás to asi neudělá. Další otázkou pak je, jestli vůbec stojí za to si Red Hammer pořídit. Následující odstavce by Vám měly napovědět.

Jak jsem již zmínil, lze si datadisk pořídit i se všemi updaty. Pokud máte ale přístup na internet nebo máte k dispozici nějaké covercd papírového časopisu (Level, Score, Gamestar), máte již updaty patrně dávno nainstalované. Pro úplnost dodávám, že Red Hammer je pro verzi 1.30 (na původní hru je třeba instalovat patch 1.20 a pak 1.30). V tom tedy rozhodně smysl datadisku nehledejte, protože tohle vše se dá bez problémů sehnat jinde a příznivci hry mají patche dávno nainstalované. Navíc již existuje patch na verzi 1.42 …

Scénář kampaně
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Hlavním (a vlastně jediným) přínosem datadisku tak zůstává kampaň. Ta se sestává ze dvou desítek misí, ve kterých si můžete zahrát za druhou stranu, konkrétně za příslušníka elitních SpecNaz Dimitri Lukina. Bohužel (nebo bohudík?) podle klasického amerického scénáře musí být Dimitri kladný hrdina, takže po několika misích zjistí, že stojí na nesprávné straně barikády a zběhne. Více vám raději nebudu prozrazovat, protože v rámci recenze není vhodné prozrazovat příliš příběh. Jak ale asi čekáte, můžete „americký“ scénář čekat až do konce.

Nevím jak vám, ale mě by se více líbila klasická kampaň, ve které by byl Dimitri klasickým fanatikem v řadách SpecNaz a bojoval by stejně zaníceně jako Američané proti rudým. Je to ovšem otázka názoru. Také mně vadí, že již od počátku je naprosto zřejmé, jaký je Dimitri intelektuál a svými kladnými vlastnostmi mi připomíná některé postavy z trapných amerických seriálů. Zkrátka scénář kampaně mně nějak neohromil.

Přehnaná obtížnost misí
Ani samotné mise, ze kterých je kampaň složena, se mně nezdály příliš geniální. Oproti původní hře jsou dost rozdílné - delší, komplikovanější a mnohem těžší, což je ale spíše na škodu. Jednotlivé mise jsou místy nesmyslně dlouhé, neustále se mění úkoly a ukládají se pozice. Několikrát se mně stalo, že jsem po dohrání mise vůbec netušil, co jsem měl vlastně původně za úkol. Myslím, že členění do více kratších misí by bylo jen ku prospěchu věci.

Také obtížnost je doslova nechutná. Od datadisku se logicky očekává větší obtížnost, ale když i já, který hraji Flashpoint téměř denně, mám po několika hodinách problémy vůbec dohrát některé mise, pak něco už není v pořádku. Díky poměrně častým ukládání pozice většinou nemusíte hrát příliš velký úsek hry znova, ale i ten kousek, během kterého vás neustále zabíjejí, se stává neskutečně otravným. S obtížností je to zkrátka v datadisku přehnané.

Zpracování samotných misí po technické stránce je na slušné úrovni. Dobře a nápaditě jsou vytvořena úvodní intra i ostatní cutscény. Během hraní jsem také nenarazil na žádný bug týkající se editace mise. Hlavně zpočátku kampaně narážíte na nepřítele v podobě civilistů ozbrojených pouze kozlicemi. Jejich obtížnost tedy spočívá pouze v počtu, nikoli v kvalitě. Přiznávám, že právě počátek kampaně se mi zdál vyloženě slabý. V dalších misích to už bývalo zajímavější i díky některým nápadům ohledně úkolu v misích, což ale zase kazila zmíněná překomplikovanost a nesmyslná obtížnost.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Vzhledem k tomu, že jde vlastně jen o přídavnou kampaň, nečekejte žádné novinky po stránce grafické a až na „ruské“ hlášky ani po straně zvukové. Třeba hudební stopa žádná nová nepřibyla. Jako celek je ale datadisk náročnější na výkon počítače, což je celkem logické k faktu, že je již více než půl roku po vydání původní hry. Je dobré také upozornit, že ač datadisk není lokalizován do češtiny, funguje bez problémů pod českou verzí hry.

Datadisk nebo volně stažitelné mise?
Abych to všechno nějak shrnul - datadisk Red Hammer si mě příliš nezískal. Když se to vezme kolem a kolem, jde jen o kampaň o 20 misích, které jsou zbytečně komplikované a nechutně obtížné. Doporučuji vám proto dobře zvážit, zda o něj usilovat. Kromě nedostupnosti v ČR hovoří proti i další věci - nejde o datadisk, který by pro hru samotnou přinesl něco nového. Na internetu lze najít stovky kvalitních misí (jen my jich na Flashpoint Tiscali máme teď kolem 250), kde se můžete za ruskou stranu vyřádit až do aleluja. Nechci tvrdit, že všechny mají vynikající úroveň, ale některé jsou i lepší než ty z datadisku. Stáhnout si je samozřejmě můžete zdarma a jejich velikost je většinou (pokud neobsahují vlastní hudbu či zvuky) do 100 kB. Zvažte proto sami, zda vám stojí za to si objednávat z ciziny kampaň o 20 misích…

Ať si kdo chce říká, datadisk Red Hammer (či Operation Flashpoint Gold, je jedno, jak tomu budeme říkat) nesplňuje požadavky na klasický datadisk, takže se dá hodnotit pouze jako jakýsi přídavek v podobě kampaně. Codemasters se sice snažili, ale na výsledku je poznat, že nějakou mimořádnou invencí netrpěli. Možná je to i nespoluprací s BI (tam dorazila pouze víceméně hotová kampaň ke shlédnutí a nalezení případných chyb), která asi jako jediná mohla přinést do přídavku něco nového. Na opravdový datadisk, který je již vyvíjen přímo v BI, si tedy počkáme až do léta. Zatím není oficiálně prozrazeno, co by měl datadisk přinést, ale dají se čekat opravdové novinky, ne pouze kampaň jako u Red Hammer.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Závěrem vám mohu s klidem oznámit, že pokud Red Hammer nemáte, o nic moc vlastně nepřicházíte. Stáhněte si potřebné patche a přídavné mise třeba od nás a získáte prakticky to samé (ne-li více) zadarmo. Operation Flashpoint Gold je prostě něco, co nemusí mít ani velcí fanouškové hry.

Stáhněte si: Trailer (4,5 MB)

Leon

Operation Flashpoint Gold alias Red Hammer bych uvítal jako přídavek zdarma, jako placený „datadisk“ ale za to nestojí.