Might and Magic Heroes VI: Odstíny temnoty - recenze
6/10
zdroj: tisková zpráva

Might and Magic Heroes VI: Odstíny temnoty - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

21. 6. 2013 20:30 | Recenze | autor: Karel Drda |

Máte fungující značku. Máte zázemí dokonale zpracovaného pokračování a máte i samostatně hratelný datadisk. Co víc si po odpočinku od klasické hry můžete přát! Vítejte opět ve světě Might and Magic Heroes VI, který skrze datadisk Odstíny temnoty dává prostor temným elfům.

Není tomu tak dlouho, kdy jsem byl účastníkem debaty tří fanoušků fantasy, kteří se snažili dobrat zdánlivě jednoduché informace. Kdy světlo světa spatřila prapodivná rasa temných elfů? Vsadím se, že to bylo mnohem dříve než v Might and Magic. Bez internetu jsme samozřejmě nezjistili zhola nic a stejná otázka se objevila o měsíc později, když mi na stole skončil datadisk Odstíny temnoty.

Samostatně hratelná novinka má za cíl přidat nějakou tu hodinu zábavy k základní hře Might and Magic Heroes VI, která, bůhví proč, má původně první slovo v názvu na konci. Aby toho nebylo málo, český distributor podtitul datadisku přeložil doslovně (asi ani jinak nemohl) a Odstíny temnoty tak zní jako nějaká nová podoba Lybaru, který zpevní i tu nejsplihlejší trvalou. Obsah datadisku jsem však projel skrz naskrz, takže vám milerád povím, jaký je.

Hrdinou je „trochu jiný“ elf

Příběh Slavy, který je nosnou kostrou šestky, vás nezajímá. Chcete si něco zahrát, nejlépe od prostředka a nechcete se moc seznamovat s dějem. Filosofie samostatně hratelných přídavků je však celkem rozumná, nenutí vás k ničemu a je jen na vás, jak se rozhodnete. Temní elfové se vyloupli v celé sérii v páté hře, v šestce je však tvůrci z příběhu zcela vynechali a my už víme proč. Rasa tvorů milujících tmavě modrou barvu se objevuje až nyní.

K Heroes hrám můžete mít vztah v několika rovinách. Někdo u nich tráví čas, protože jej baví budování měst, jiný raději obráží svět s hrdinou na oři a třetí početnou skupinou jsou ti, kteří k tomu všemu ještě sledují pečlivě příběh a jsou rádi, když to do sebe všechno pěkně zapadá. A i když tu o příběh tolik nejde, pokud jste původní zápletkou úplně nepolíbení, moc toho nepochopíte. Radši dejte původní hru, stojí za to.

Já sám jsem dlouho vzpomínal na to, co jsem vlastně prožíval s šestým dílem před necelými dvěma roky. Za temné elfy se do světa Heroes vrátíte po sto letech od událostí Heroes VI. Do rukou se vám dostane jejich vůdce Raelag v celkem bojovném rozpoložení. Se svým mentorem Sorshanem chce sjednotit temné elfy, ale k tomu potřebuje učinit několik kroků symbolického až mystického charakteru. Hned na začátku se tak v tradičním schématu klasické kampaně vydáte s Raelagem hledat popel nějaké ženské, který je uložen v Relikviáři.

Datadisk pro hard core

Jsem rád, že jsem se po další pauze mohl vrátit k šestým Heroes a zahrát si hned dvě zbrusu nové kampaně, které jsou přeplněny všelijakými klišé, až se z toho jednomu motá hlava. Nic nového, nic originálního, ale za chvíli vlastně máte radost, protože jestli něco na datadiscích nenávidím, tak je úporná snaha vývojářů být najednou originální.

Hned zkraje pochopíte, že tvůrci ponechali obtížnost pěkně nahoře s laťkou v olympijské výšce. Není to žádný med a někdy opravdu chvíli trvá, než pochopíte, jakou strategii zvolit – vymlátit všechny potvory ve zbytečných bitvách, nebo světem kroužit velmi opatrně a šetřit své síly? Might and Magic Heroes VI se vrátili k úspěšnému konceptu třetího dílu. Za to jim patří velký dík a na litanie o absenci originality není pravověrný fanoušek vůbec zvědavý. Je moc fajn, že tu máme další kampaň s novou rasou, ale původní koncept zůstal zachován. Příběh je to napínavý a určitě se vyplatí alespoň občas u filmečků vydržet a vyslechnout nějaká ta moudra, která nás nenápadně postrkují kupředu.

Vývojáře lze s klidem označit za pedantské detailisty, kteří se v šestce mazlili opravdu se vším. Pestré finesy používané v tahových soubojích, putování po mapě, ale i vývoj měst zůstaly v principu stejné, jen byly ušity se stejnou precizností na novou rasu.

Bohužel ne všechno zlato se třpytí a Odstínům temnoty lze bez uzardění vytýkat hodně chyb, z nichž některé zavání snad i úmyslem. Odstíny působí jako titul smíchaný z hlavních ingrediencí, tak aby potěšil pravověrné fanoušky. Těm novým, co nastoupili do rozjetého vlaku až s šestým dílem, vlídnou tvář hra příliš neukazuje. I zde platí pravidlo pro tento svět dané - nad vším bdí Conflux, který však vyžaduje připojení na internet. Na druhou stranu o této novince jsme psali bez výhrad již v recenzi na hlavní hru, takže neberte to jako výtku.

...

Umělá inteligence kope za počítač

Heroes hry mají jednu vzácnou schopnost - pro každou ze znesvářených stran máte jisté pochopení, rozumíte jim, proč se chovají v příběhu, tak, jak se chovají. Podobně je tomu i v Odstínech temnoty. Nějaký Slava je během několika málo chvil zapomenut, je tu nový hrdina a vy jeho potřeby chápete a jdete za ně dát hlavu na špalek. Taková proměnlivost není v žádné jiné hře. Vzpomínám si na kamaráda, který v Command and Conquer nemohl prostě hrát za NOD!

Sice si můžete navolit míru obtížnosti, ale na druhou stranu nejlepší je zlatá střední cesta, byť někdy budete muset kampaň restartovat, nebo si budete muset zvyknout na velmi časté ukládání pozic. Spoléhat se na automatické ukládání rozhodně nelze. Nevyváženost umělé inteligence zde dosahuje až neupřímnosti vůči samotnému hráči. Rozhodně nebudete trpět přebytkem jednotek a spíše se budete snažit prolézat mise tak, aby vám zůstalo hodně potvůrek pro finální střet.

Fakt, že je tenhle datadisk hratelný bez původní hry se zde stává jen jakýmsi marketingovým bonusem. Pokud jste nehráli šestku, tolik si Odstíny temnoty neužijete. Znalost prostředí a příběhové linie není vyloženě nepostradatelná, ale je pro pochopení toho, proč zrovna hraji za nemrtvého rytíře, či elfa, velmi důležitá. AI není naprogramovaná špatně, ale stojí na straně počítače. Náročnost hry tak dělá z Odstínů temnot parádní jízdu pro věrné a zaryté fanoušky. Není to špatné rozhodnutí, ale vnucuje se otázka, zda to tak tvůrci původně zamýšleli.

A ještě dva malé dovětky. Lybar je tužidlo, které my starší pamatujeme z koupelen našich matek. A temní elfové? Tak jako vždy, i tentokrát má uměleckou licenci na svých bedrech Tolkien. Říkal jim Avari a patřili k nim vzdáleně i elfové z temného hvozdu.

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

Pokud jako fanoušci Might and Magic: Heroes VI prahnete po novém obsahu, je pro vás samostatně spustitelný datadisk Odstíny temnot nutnost. Pokud jste šestku nehráli, datadisk obsahuje spoustu nepříjemných překvapení, pramenících zejména ze silně nevyvážené AI.

Nejnovější články