Třeba Daedalic Entertainment je až na malé výjimky známá pro své klasické point-and-click adventury, které namísto herních principů mění maximálně svět, v němž se jednotlivá dobrodružství odehrávají. Právě Daedalic však nedávno překvapila, když vydala adventurní dobrodružství Journey of a Roach, za nímž stojí neznámé švýcarské vývojářské studio Kobold Games.
Žánrově bychom sice Journey of a Roach zařadili mezi adventury, ovšem forma vyprávění a především způsob pohybu skrze herní svět je na tento žánr dosti svébytný. Ostatně, znáte šváby? Někdo z vás s nimi určitě měl co do činění a dost možná se mezi vámi najdou i jedinci, kteří s nimi válčí celý život. Švábi jsou totiž dost nepříjemný, ale přitom šíleně odolný hmyz. Odborníci o nich dokonce tvrdí, že by přežili i atomový výbuch. A právě z této premisy vycházeli scenáristé hry Journey of a Roach.
Na výletě se šváby
Svět zničil atomový výbuch, který nepřežilo skoro nic až na šváby, blechy, pavouky a pár mravenců. V takovém světě je i květina velká vzácnost a jednu takovou na obhlídce povrchu právě zahlédl malý šváb. O svém objevu okamžitě peláší povědět svému bratrovi, načež se sourozenecké duo pro květinu vydává.
Cestou ovšem dochází k malému neštěstí, větší z bratrů švábů padá do propadliště a je zajat krutou armádou mravenců. Z výpravy za květinou se tak rázem stává složitá záchranná akce, kterou si prožijete v těle malého švábího bratra.
Pobyt v těle švába obnáší řešení podobných logických zádrhelů, jako v těle jakéhokoliv lidského hrdiny s tím rozdílem, že vedle země polezete i po stěnách a stropě. Běžně nedostupné části obrazovky autoři ověsili slušným množstvím aktivních předmětů, takže tato schopnost zde není jen do počtu, ale vychází z ní spousta originálních logických zádrhelů, které vás dostanou na kolena – v tom správném slova smyslu.
Jízda na centrifuze
Journey of a Roach ale není kdovíjak obtížná hra. Zpočátku vám možná situace bude ztěžovat zvyk z hraní jiných her. Až se od něj dokážete odpoutat a ke každé lokaci začnete přistupovat komplexně s vědomím toho, co všechno šváb umí a začnete se soustředit i na horní části obrazovky, hra začne krásně odsýpat a pohltí vás tak, že si nebudete chtít dát ani pauzu na večeři.
Večeřet, obědvat nebo se jinak stravovat před a při hraní Journey of a Roach vám ale nedoporučím z jiného důvodu. Kamera se natáčí tak, aby hlavní hrdina vždycky stál v dolní části obrazovky, což slabším povahám může při slézání stěn působit mírnou žaludeční nevolnost.
Zejména to platí v případě, že ovládání směrovými šipkami zvládáte na jedničku a pobíhání mezi jednotlivými aktivními body vám hezky odsýpá. Platí tu totiž přímá úměra – čím rychleji běháte, tím častěji se kamera otáčí a tak se po vypnutí hry můžete dopracovat i k pocitům, jaké byste měli po jízdě na centrifuze.
Srozumitelně nesrozumitelně
Dobrodružství Journey of a Roach dokážete zdolat za jeden večer, s přestávkami na rozdýchání nevolnosti spíše za dva. Možná si říkáte, proč byste vůbec něco takového měli podstupovat? Inu, svět Journey of a Roach je prostě kouzelný, krásně barevný a příjemně trhlý.
Hlavní hrdina je roztomilý a vedlejší postavy jsou minimálně úsměvné. Najdou se však mezi nimi i charakterové perličky, které vás ponouknou k huronskému smíchu, přestože po celou dobu hraní neřeknou jediné smysluplné slovo. V Journey of a Roach se zkrátka nemluví, což hře dodává na originalitě, aniž by přišla o svou přístupnost, nápaditost a srozumitelnost.
Vyzdvihnout je třeba i zajímavé logické hádanky, které se vzájemně proplétají jako klubko hadů a dávají vzniknout dynamickému a jiskřícímu celku. Pokud patříte mezi fanoušky adventur a neustále brbláte nad zástupem neinovativních her, které jen opakují zaběhlé principy, pak je Journey of a Roach něco pro vás. Umí oslovit stylem, drobnými i většími odlišnostmi v tradičních formulkách a nakonec vás odzbrojí i svou roztomilostí.