GTA IV: Lost and Damned - recenze

23. 2. 2009 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Nika v roli ústřední postavy vystřídal protřelý motorkář Johnny Klebitz, který v obsahově nabušeném a také dosti násilném datadisku rozpoutá válku gangů. PRVNÍ ČESKÁ RECENZE

Autor: Michal Jonáš
Publikováno: 23.února 2009
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze: X360/anglická/stažitelná
Doba recenzování: 4 dny

První přídavek pro loňský bestseller Grand Theft Auto IV, exkluzivně existující jen pro Xbox 360, si Microsoft už dříve pojistil částkou údajně převyšující 50 milionů dolarů. Tudíž převod na další platformy tak má jen velmi malé šance. Za poněkud vyšší cenu 1600 MS bodů (asi 600 korun při nákupu stíracího kupónu) dostanete na Xbox Live přístup ke stažení dost macatého balíčku o velikosti 1,78 GB, který je pak spustitelný skrze původní médium GTA4. Lost and Damned není ani tak datadiskem, vhodnější je nazývat ho spíše novou samostatnou hrou.

Johnny místo Nika
Tentokrát není hlavní postavou nezkušený přistěhovalec Niko, nýbrž protřelý motorkář Johnny Klebitz, toho času viceprezident motorkářského gangu Lost z Alderney. Ten na rozdíl od Nika zná Liberty City, mimochodem již od počátku hraní zcela přístupné, jak své boty a dokáže se v jeho galerce pohybovat jako ryba ve vodě. Jenže jeho plány mu tak trochu kříží stále ještě lídr gangu Billy Grey, který Johnovu politiku usmiřování zavrhne a rozpoutá v ulicích nové peklo klanových válek.

I když je Johnny v partě spíše ten mírumilovnější, tak když přijde na akci, nezná žádné slitování, tudíž za svým sadistickým šéfem rozhodně nijak nezaostává. O nějakém kladném charakteru, který přese všechno dřímá v Nikovi z původního dobrodružství, se v případě hlavních hrdinů Lost & Damned nedá vůbec mluvit. Možná i díky tomu mi Johnny zrovna k srdci moc nepřirostl, protože jeho mírnější úmysly nejsou humánní, ale pouze obchodní.

Paralelní příběh
Jelikož Lost & Damned současně alternuje příběh původního GTA4 z jiného pohledu, s Nikem se párkrát potkáte v roli nehratelné postavy a dokonce dojde i na menší spolupráci v rámci některých misí. Pamatujete ještě pašované diamanty z intra GTA4? Tak s nimi si užijete své. Stejně tak jistě poznáte i několik dalších starých známých, jako je bujná Elizabeta, Ray, nebo Dimitri, a skvělou miniroličku si střihne i Roman. Dokončení originálního GTA4 ale není pro hraní Lost & Damned podmínkou. Naopak se na scénu dostávají i zbrusu nové figury, mezi nimiž vyniká zkorumpovaný a svérázný senátor Stubbs, jenž se jednou ukáže tak, jak ho pánbůh stvořil, tedy aby bylo číhajícím mravokárcům opět učiněno za dost.

A učiněno bylo opravdu měrou vrchovatou, protože příběh Lost & Damned je mnohem více násilný, než události v původním GTA4, když většina misí pouze obměňuje zabíjení členů konkurenčních gangů i strážců zákona doslova po desítkách. Už tak jsem měl problém se s Johnym a jeho pohůnky ztotožnit, ale kvůli těm potokům krve, jsem ho spíše začal trošku nenávidět. Navíc realita dostává více na frak, potom co kupř. doslova vyvraždíte několik jednotek policistů, načež vedle mrtvol v pohodě nasednete a odjedete zpátky do svého klubu, jakoby se nechumelilo.

Byť se Johnny naoko krotí, stejně je pohlcen na můj vkus až moc přehnanou vlnou násilí, kterou často odnášejí nevinní lidé a kterou na rozdíl od smolného Nika, s nímž si události krapet pohrály, sami přímo rozpoutáváte. Hra je tak opravdu brutální, tedy co se počtu zastřelených týká. S tím souvisí i méně rozmanitá náplň hlavních misí, což znamená povětšinou právě velmi krvavý střet s jinou skupinou, ať už jsou to konkurenční motorkáři, nebo strážci pořádku.

ACH, TA CENZURA!
Zajímavé věci způsobilo uvedení Lost & Damned v různých oblastech, protože prudérní Austrálii, jejíž verze GTA4 byla od začátku cenzurována ohledně množství krve a pohledu na sexuální scény, se po stažení přídavku rázem vše odemklo. A opačně, v Evropě zase uzamklo. Přitom to asi mělo být přesně naopak. Chyba byla na straně Rockstaru, který hbitě zareagoval a vydal mini-patch, jenž protinožce opět bere na hůl a evropským hráčům odemykl vše zpět.

Držte si partu
Parťáci bojující po vašem boku se absolvováním každé bitvy zocelují a roste jim jejich zdraví, tudíž toho příště více vydrží. Kvůli tomuto lehkému RPG prvku je tak záhodno aktivně se účastnit všech přestřelek, protože pokud ostříleného kolegu zabijí, na jeho místo přijde nováček, jenž není tolik zkušený. Podobně i Johnnyho můžete mírně přitvrdit, když jízdou ve formaci motocyklů se mu drobně vylepší hodnota zdraví.

Ovšem ani když přijdete o život, není nic ztraceno, protože se vám ihned nabídne sms s možností restartu mise. Navíc ale nezačínáte znovu od píky jako v původním GTA4, nýbrž se teleportujete pár okamžiků před poslední akci, takže nepovedené mise nemusíte opakovat celé. Škoda jen, že to platí pouze v rámci přídavku, nikoli i na mateřskou hru.

You never walk alone...
Johnny si na rozdíl od Nika vychutnává bratrskou podporu svých druhů na motorkách, v což počítám jejich přispěchání na zavolání, ale hlavně ozbrojený doprovod, protože hlavní hrdina často řeší veškeré situace výhradně za vydatného řevu svých parťáků na silných chopperech. Kromě kožených bund, tetování a bradek, jsou bublající dvoukolky s dlouhou vidlicí základní ingrediencí přídavku, když zde naleznete rovnou 17 nových strojů, včetně několika supersportů. Ale také trojici nových automobilů, počítaje v to pohřební dodávku a odtahovku. I když choppery jezdí trošku svérázným stylem a s pozměněnou fyzikou oproti originálním strojům, mají vylepšenou stabilitu a zajímavě se řídí, takže je to k volantu vítaná alternativa.

Zcela nový a náležitě akční příběh z pohledu čerstvých postav je asi tím nejzajímavějším aspektem Lost & Damned, ale absolutorium si zaslouží i jeho podání. Dabing je opět znamenitý a náležitě květnatý, stejně jako vynikající mimika všech postav a skvěle vystižené chování a osobnosti jednotlivých aktérů pokřiveného světa Liberty City. Byť jsem si zde nikoho tolik neoblíbil jako sympatického Nika, fantastické ztvárnění hlavních postav vás určitě okouzlí, možná i více než dříve.

Přehršel novinek
Přídavek sice nenabízí žádnou novou lokaci, ale jinak je doslova napěchovaný novinkami, že by se k Rockstarům mohli chodit povinně školit kolegové z Bethesdy i Lionheadu. Oproti jejich dřívějším přídavkům pro Fallout 3 a Fable 2 je totiž Lost & Damned úplně jiná liga a spíše nová plná hra nabušená lákavým obsahem.

ROCKSTAR: STAHOVATELNÝ OBSAH JE BUDOUCNOSTÍ
Šéf vývojářů Rockstaru Jeronimo Barrera se nechal slyšet, že v podobných přídavcích, jako je jejich Lost & Damned, vidí budoucnost herního průmyslu. Hráči to prý vidí stejně, což ukázal v minulých dnech i nebývalý zájem právě o stažení tohoto prvního DLC do GTA4. Těžko se panu Barrerovi divit, když Rockstar za tvorbu dvou stahovatelných epizod pro Xbox 360 verzi inkasoval velmi nadstandardní honorář. Nicméně i Microsoftu se tato pojistka jistě vyplatí, protože tím může nalákat i majitele konkurečních platforem, na které přídavek stoprocentně nevyjde. Na každý pád ale mohou být spokojené všechny strany. Microsoft si sice hodně pustil žilou, ale získal za to výborně odvedenou práci, na které rozhodně neprodělá a my hráči zase nebývale rozsáhlý datadisk.

Rozšířen byl zbraňový arzenál, který obsahuje novou automatickou pistoli, dvě brokovnice, trubkovou bombu, tágo a hlavně výborný granátomet, jenž po balistické křivce způsobuje při dopadu opravdu pěknou paseku, takže je to rázem nejsilnější zbraň, která se vám dostane do rukou.

Chvilkové rozptýlení jistě najdete v páce, což je vtipné využití minihry na drcení tlačítka, ovšem tímto způsobem se dají vydělat poměrně solidní peníze na sázkách. Oproti tomu hádání hodnot v karetním dýchánku vám přidá spíše drobnější bakšiš, ale já si nejvíce lebedil u Air hokeje, známé to hry, kdy odpinkáváte terčík klouzající po vzduchovém polštáři. V klubu si také můžete znovu zahrát kulečník, nebo automat QUB3D.

Vedlejšáky i s kamarády
Výborně jsem se vyřádil i v nově pojatých motorkářských závodech, protože dlouhý chopper je obzvláště za vysokých rychlostí hodně divoký. I když zpravidla závodíte s dalšími členy gangu, stejně se můžete za jízdy přátelsky pošťuchovat basebalkami po hlavě, což při silnějším bacení krásně sundá jezdce ze sedla na jediné máchnutí. Ještě lepší to je se živými protivníky v multiplayeru, jenž dostal šest nových režimů, nebo variant na dřívější módy.

Kromě zmíněných závodů ála Road Rash jsem si dále oblíbil souboj dvojice hráčů, kdy jeden na motorce musí utéci stíhacímu letu lovce v ozbrojeném vrtulníku. I když má helikoptéra raketovou výbavičku, není likvidace titěrného jezdce úplně triviální, to spíš vykosíte celé okolí a cíl stále uniká. Pokud jste v řízení vrtulníku hodně zkušení, nabízí se cesta rozšmelcování jezdce rotorem, ovšem mé první pokusy skoro vždy skončily nárazem do blízké budovy. Každopádně je tento mód velmi zábavný, už jen z toho důvodu, že pro dokonalé vychutnání nepotřebujete opravdu dobře kooperující kolegy, což je u jiných týmových režimů až pro 16 hráčů základním požadavkem. A to stále není všechno!

Pokud za nadstandardních zhruba 10-12 hodin dohrajete hlavní příběh, popř. vyzkoušíte multiplayer, stejně ještě musíte ulovit 50 racků, vymlátit 25 gangů ve vedlejších misích a splnit úkoly náhodných postav, což znamená na přídavek opravdu výjimečnou herní dobu! K tomu vám bude vyhrávat 54 nových skladeb v rádiích, stejně jako plkání moderátorů v nových rozhlasových pořadech. Odměnou jistě bude tradičně 5 dalších achievementů za 250 bodíků. A po těžké šichtě si pak dejte relax před televizí s čerstvými programy, nebo si brouzdejte po internetu, kam přibylo několik nových webových stránek, třeba nepřátelských Zvětšit zdroj: tisková zpráva motorkářů.

Chcete-li se navíc při hraní hodit do stylu, doporučuji ještě šátek na hlavu, koně na nohy a koženou bundu na tělo. Tím budete ladit s vaším avatarem, jehož podobně můžete obléknout do 17 nových motorkářských oblečků, nabízených stejně jako balík hráčských obrázků (gamerpictures) s motivy Lost & Damned na Xbox Live zdarma.

Grand Theft Auto IV Lost and Damned johnny trailer

Stáhněte si: Trailery, Videa...

Související články: Novinky, Grand Theft Auto IV X360 recenze a PC recenze, GTA IV PC singleplayerová video-recenze a multiplayerová video-recenze, Multiplayerová recenze, GTA IV vs. Saints Row 2 téma, Průvodce hrou a zpověď recenzenta, Proč si GTA IV nezaslouží desítku téma

Michal Jonáš
autorovi je 30 let, pracuje jako IT specialista v právní firmě a herní novinařině se věnuje skoro 10 let v mnoha internetových i tištěných médiích; vede si www.gamesblog.cz; mezi jeho záliby patří modelářství a deskové hry

Michal Jonáš

Zbrusu nový příběh a skvěle vykreslené postavy jsou parádní vizitkou Lost & Damned, byť je náplň většiny pozdějších misí na jedno brdo a hlavní hrdina už nemá takové charisma jako oblíbený Niko. Nicméně ve spojení příběhu s obří porcí novinek a čerstvého obsahu je tento přídavek hozenou rukavicí ostatním. Svojí rozmanitou náplní i dlouhou trvanlivostí připomíná než datadisk spíše celou hru, vedle které se může stydět i lecjaký titul za plnou cenu (naposledy Shellshock 2).