Final Fantasy XI - recenze
9/10

Final Fantasy XI - recenze

12. 2. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Po deseti dílech Final Fantasy přišel další, který je čistokrevnou MMORPG pro PC i PlayStation 2. A jelikož je u nás informací o tomto multiplayerovém skvostu poskrovnu, nenechte si ujít tuto podrobnou recenzi.

Autor: Ondřej Prokop
Publikováno: 12.února 2004
Verze hry: prodávaná
Doba recenzování: pár týdnů

Obrázek zdroj: tisková zpráva Když před pár lety Square Enix (tehdy ještě Squaresoft) oznámili vývoj jedenáctého pokračování ságy Final Fantasy, vyvolala tato zpráva velký rozruch. Jelikož v ní bylo řečeno, že se bude jednat o MMORPG, bylo hned jasné, že bude Final Fantasy XI vybočovat z řady. Spousta skalních fanoušků série byla zklamána. Postupem času, jak prosakovalo více informací a nějaké ty obrázky, se z Final Fantasy XI stala jedna z nejočekávanějších MMORPG her vůbec. Už jen proto, že se jedná o první hru, která spojuje hráče PC a Playstation 2 do jediného virtuálního světa jménem Vana'diel.

Já se v této recenzi budu věnovat anglické PC verzi a hned na začátku se musím přiznat, že Final Fantasy XI je víceméně mým prvním MMORPG titulem. Proto ho nemohu příliš srovnávat s konkurenčními tituly a budu hru popisovat spíše z laického pohledu, tedy pohledu většiny českých hráčů, kteří obvykle s podobnými hrami nemají zkušenosti.

ONLINE ÚNOR na TISCALI GAMES
Čtvrtek 5.2.
Čtvrtek 12.2.
Středa 18.2.
Pátek 27.2.
Bonus

Obecné informace
Nejprve by bylo dobré říci si pár slov o tom, co je vlastně k samotnému hraní potřeba. Hra Final Fantasy XI je určena pouze pro japonský a severoamerický (USA a Kanada) trh, proto ji není snadné sehnat. Nejspíše si ji budete muset jako já objednat ze zahraničí, k čemuž je potřeba embossovaná kreditní karta, kterou pak později budete platit i měsíční paušál, který činí 12,90 dolarů (tzn. asi 300 Kč). Pokud budete chtít vlastnit více postav, zaplatíte za každou další jeden dolar navíc. První měsíc od registrace je zdarma.

Dále budete samozřejmě potřebovat připojení na internet. Na to Final Fantasy neklade vysoké nároky a hrát se dá klidně i na modemu, ale pak se připravte na několikahodinové stahování patche, který má nyní přibližně 160 MB. Pro hraní musíte být neustále připojeni, offline hra nefunguje.

Tvorba charakteru
Po nainstalování všech 5ti CD, poměrně dlouhé registraci a stáhnutí patche se ocitnete přímo v menu. To vám momentálně nabízí pouze volbu tvorby charakteru, za který budete hrát. K dispozici máte celkem pět ras - lidi (Hume), Elfy (Elvaan) a TaruTaru - u všech si můžete zvolit ještě mezi ženou a mužem. Dále hra nabízí čistě ženské pohlaví lovkyně (Mithras) a naopak obří Galky pouze v mužském podání.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jak už to tak bývá, každá rasa má nějaké ty výhody a nevýhody, například počet hitpointů nebo zásoby many, a proto se každá hodí na jiný druh povolání. Lidé a Mithry jsou vhodní na všechny druhy povolání, ale ani v jednom nebudou vynikat. Elfové podle japonského zpracování ty „naše“ příliš nepřipomínají, jde o rasu specializující se spíše na hrubou sílu. Mají hodně životů, ale zase málo many. Podobně jsou na tom samozřejmě Galky. Nakonec TaruTaru je nejvhodnější na magii, protože má ze všech největší zásoby many. Na druhou stranu je velmi slabý, kvůli nízkému počtu hitpointů.

Výběr povolání
Po vytvoření charakteru si musíte zvolit jedno ze základních povolání. To je narozdíl od výběru charakteru nezávazné, protože lze později povolání měnit. Hra nabízí na začátku pouze šest zaměstnání. Warrior je typický válečník využívající hrubé síly, hodí se pro něj především Elfové a Galky. Obdobou válečníka je Monk, který disponuje více hitpointy, ovšem má jiné schopnosti. Posledním povoláním na boj zblízka je Thief, tradiční zloděj. Nebo si můžete vybrat jednoho ze tří mágů. Whitemage má kouzla spíše podpůrného charakteru, jako léčení či štíty a je základním kamenem každé party. Blackmage naopak ovládá černou magii a bojuje pomocí útočných kouzel. Jako posledním mágem je ve hře Redmage, který v sobě spojuje kouzla obou předchozích povolání, a navíc se dokáže i dobře ohánět s mečem.

FF XI ovšem nabízí dalších devět „advanced“ povolání, které ale nejsou k dispozici od začátku. Nejprve budete muset svou postavu s jedním ze základních zaměstnání dostat na 30. úroveň a pak vám bude umožněno splnit quest, který odkryje jedno z rozšířených povolání. Mezi ně patří Paladin, který v sobě spojuje válečníka a čaroděje bílé magie. Dále Dark Knight, který je přesným opakem paladina, Beastmaster, který dokáže ochočit a vést k boji kteroukoliv nepřátelskou bytost (přibližně na jeho levelu). Bard je potulným pěvcem - díky svým písním, které zvyšují útok, obranu nebo přidávají životy a manu svým spojencům, je to velmi vyhledávaný charakter do party.

Dále tu je Ranger, specialista na boj z dálky, který dokáže svými zbraněmi způsobit velké zranění. Summoner zase ovládá magii zvanou summon, ta mu umožňuje vyvolávat bytosti pomáhající v boji. Podobně je na tom Dragoon, který dokáže jednou za dvě hodiny přivolat na pomoc dráčka. Posledními jsou Samuraj a Ninja, velmi podobní svým skutečným předlohám. Používají speciální meče – katany. Samuraj může držet obouruční katanu a Ninja zase, jako jediné povolání, dokáže bojovat dvěmi zbraněmi současně.

Od osmnáctého levelu můžete splnit quest, který vám umožní použít tzv. "subjob". Za něj si můžete zvolit jakékoliv ze základních nebo odkrytých advanced povolání. Lze tak využívat všech schopností obou. Jediným omezením je, že subjob je pokaždé na polovičním levelu, než hlavní job (například warrior18/monk9, whitemage13/blackmage6 apod.).

Vítejte ve Vana'diel!
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Po vytvoření vaší virtuální podoby jste postaveni před výběr jednoho ze tří hlavních měst, které se stane vaší novou vlastí. Jsou jimi průmyslový Bastok – domov lidí a galek, Elfské království San d'Oria a překrásné přírodní město Windurst, obydlené mírumilovnými TaruTaru a Mithry. Pokud svou postavu zrodíte v kraji, do kterého je určena, dostanete do začátku speciální prsten, přidávající vhodné vlastnosti pro vaše povolání.

Před výběrem města lze ještě zvolit „svět“ (server) - pro volbu určitého světa potřebujete, aby vám jiný hráč koupil přímo ve hře tzv. "world pass", který zde zadáte. Pokud byste tedy chtěli hru začít, je dobré kontaktovat buď přímo mě, nebo napsat na níže uvedené fórum, abyste se objevili na stejném serveru, kde jsou ostatní čeští a slovenští hráči.

Po shlédnutí animace, během které je vám stručně představeno město a jeho obyvatelé, se ocitnete před prvním questem. Tím je najít jednu postavu a donést jí předmět, který je vám na začátku dán. Quest má za úkol především to, abyste se zorientovali ve městě a osvojili si základní ovládání a principy hry. Po prvním rozkoukání ve městě se jistě vydáte k dalšímu zkoumání obrovského světa Vana'diel.

Ve Final Fantasy jsou vašimi protivníky pouze počítačem řízené potvory, hra totiž nepodporuje vzájemné souboje hráčů (PvP) jako například Ultima Online. Takže si musíte dávat pozor jen na určité druhy monster, které útočí samy od sebe. Ostatní nejsou agresivní. Souboje probíhají v "reálném čase po kolech", kdy každý úder je ovlivněn dobou prodlevy jednotlivých zbraní a každé kouzlo se dá opakovat po určité době.

Skupiny jako základ hry
Na začátku můžete hrát sólo, což se většinou vyplácí do desátého levelu. Dále už je víceméně nutné spojování hráčů do skupin. Plnou skupinu tvoří šest hráčů, ty se pak dále mohou spojit do aliance čítající maximálně 18 hráčů. Všichni hráči v jedné partě by měli být stejný level, v rozmezí dvou, maximálně tří úrovní. Pokud tomu tak není, hráč na nejvyšší úrovni bere největší část experience bodů (potřebné pro postup na další level), ostatní dostanou minimum.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Celé Final Fantasy XI stojí a padá na těchto skupinách. Správně fungující parta spojuje různá povolání do dokonalé symbiózy. V první linii se bijí válečníci, sloužící jako živé štíty pro mágy, kteří je ze zálohy léčí a doplňují svými bojovými kouzly. Většinou platí pravidlo, že bílí mágové mají nejmenší problémy s hledáním skupin, protože jsou základem každé party. Právě ono čekání na grupu se někdy stává trochu otravným a trýznivě stráveným časem, zvláště v „čase Japonců“. Ačkoliv najdete hodně japonských hráčů, kteří rozumí anglicky, z velkého množství dostanete jen vše říkající odpověď „I cant speak english“. Abych ale neodrazoval - to, že nemůžete najít partu, není rozhodně žádným pravidlem, jen se to občas prostě přihodí, obzvlášť na vyšších levelech.

Počet experience bodů pro následující level se po každém dalším dosaženém zvyšuje. Po skončení úrovně se vám automaticky přidávají hitpointy, mana a různé vlastnosti (síla, vitalita, přesnost atd.). Nerozdělujete si je podle sebe, jako například v Diablu. Pokud vás nepřítel zabije, nepřijdete o žádné předměty, „jen“ o 10% experience, z celkových které potřebujete do dalšího levelu. Což je, zvláště později, velmi drsné, protože oněch 10% se rovná třeba i několika hodinám hraní. Pokud nebudete mít štěstí na kolemjdoucího bílého mága s kouzlem "raise", kterým dokáže obživit padlé, můžete se znovuzrodit na vašem posledním homepointu, který jste navštívili.

Ekonomický systém a civilní zaměstnání
Final Fantasy XI samozřejmě nabízí spousty jiné zábavy než jen zabíjení všemožných monster a plnění hlavních questů. Můžete plnit spousty vedlejších questů nebo mise v každém městě a zvyšovat si tak popularitu (fame). Také se můžete věnovat jednomu z civilních zaměstnání jako je rybolov, vaření, alchymie a spousta dalších.

Hra také obsahuje velmi propracovaný ekonomický systém. Můžete vydělávat díky prodávání předmětů padajících ze zabitých potvor nebo dostávát peníze za splněné questy. Taktéž lze vydělávat civilním povoláním, ovšem u většiny z nich platí, že ze začátku spíše proděláváte. Peníze potřebujete téměř na cokoliv - na nové zbraně, brnění, na nákup kouzel atd. Obchodovat můžete jak s NPC postavami v tradičních obchodech, tak i s ostatními hráči v aukční síni.

Hlavní náplní FF XI je tedy především neustálé zvyšování levelu vaší postavy. Díky velkému množství zaměstnání a dobré možnosti kombinace mezi nimi vás budou neustále lákat jiná povolání. Několikrát tak tedy budete začínat vlastně úplně od začátku. Samozřejmě, že je potřeba plnit i různé questy nebo mise pro jednotlivá města - ať už od těch nejjednodušších spočívajících v chycení jedné sardinky a následné předání NPC postavě, po ty časově náročné, jako například zabití draků ve všech třech městech. Každým splněným questem si zlepšujete popularitu v daném městě a můžete tak využívat různých výhod. Čím vyšší popularitu máte, tím je pro vás zboží u NPC postav levnější, dostanete další složitější questy (za které je samozřejmě mnohem lepší odměna) atd.

Technické zpracování
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ačkoliv hra není naprostou novinkou kvůli tomu, že vyšla nejprve v japonské verzi, má opravdu překrásné zpracování. Celý svět je vymodelovaný do těch nejmenších detailů, neustále se měnící počasí, detailně vymodelované postavy, úžasné efekty kouzel a speciálních schopností postav a zbraní - to vše tvoří jen zlomek grafiky. Design je opravdu různorodý a co lokace, to úplně jiné podnebí. Obraz vás někdy tak uchvátí, že se člověk na chvíli zastaví a prostě se jen kochá prostředím. Takový východ slunce nad oceánem pozorovaný z lodi je fantastický zážitek. Ostatně stačí se podívat na screenshoty okolo tohoto textu (díky Kilerkovi).

Na to, abyste si Final Fantasy XI vychutnali ve vší kráse, potřebujete procesor alespoň 2 GHz a dobrou grafickou kartu typu Geforce 4 Ti či rychlejší. Hru si zahrajete i na mnohem slabších strojích, ovšem určitě ne na plné detaily a ve vypjatých bitvách nebo přecpaných místech se vám bude nepříjemně zpomalovat.

Ruku v ruce s grafikou se nese i zvuková kulisa. Šumící les, šplouchající vlnky na pláži a další zvuky jsou překrásné a dokonale doplňují již tak skvělý zážitek. To vše ještě doprovází klasická Final Fantasy hudba, která ačkoliv je dělaná tak, že se musí líbit snad každému, po delším čase hraní omrzí. Jediné, co trochu zamrzí, je poměrně složité a „nenastavitelné“ ovládání, na kterém je vidět, že hra je primárně určena na Playstation 2 a pro PC jde jen o konverzi. Ačkoliv jsem s tím měl na začátku trochu problémy, zvykl jsem si.

další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů

Resumé
Vzhledem k tomu, že není možné v obsahu jedné recenze kompletně popsat tak rozsáhlou hru, jakou bezesporu Final Fantasy XI je, pomalu bych na tomto místě článek skončil. Podle hracího času zaznamenaného přímo ve hře jsem u ní doteď strávil 11 a půl dne, což je 276 hodin čistého hracího času. Za tu dobu jsem dokázal dostat jedno povolání na 31. úroveň (maximum je 75), další tři na patnáctou a celkově dobře poznat celý svět. Kromě zmíněných drobností jsem na Final Fantasy XI nenašel žádnou velkou chybu a pořád mě velice baví.

Pro případné zájemce
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pokud již vlastníte embossovanou kreditní kartu (většinou ji lze snadno poznat podle vystouplých čísel), můžete si hru objednat například z kanadského obchodu CDROM shop. Datum dodání je různé podle způsobu doručení, pokud využijete stejně jako většina lidí leteckoiu přepravu (Air Mail), budete na hru čekat 5–10 pracovních dní. Spoustu zajímavostí se můžete dozvědět na diskusním fóru české komunity, nebo v diskusi k této recenzi, kde se vám budu snažit odpovídat na případné dotazy.

ONLINE ÚNOR na TISCALI GAMES
Čtvrtek 5.2.
Čtvrtek 12.2.
Středa 18.2.
Pátek 27.2.
Bonus

Stáhněte si: Trailery, Benchmark...

Související články: Novinky, Final Fantasy VIII recenze (3/2000)

Ondřej Prokop
autorovi je 18 let, studuje střední průmyslovou školu, nejraději má akční a strategické hry, ale nepohrdne ani kvalitní sportovní či závodní simulací, dříve psal pro Gameplanet, jako admin působí ještě na GameZone a E-sports.cz.

Ondřej Prokop

Hodnocení Final Fantasy XI je pro mě velmi těžkým úkolem, protože nemohu příliš srovnávat s ostatními podobnými tituly. Hodnotím hru podle sebe a podle ostatních hráčů z české komunity. Kromě nutnosti seskupování od vyšších levelů, absenci jakékoliv sólo alternativy a trochu kostrbatého ovládání není hře příliš co vyčíst. Snad jen to, že je opravdu velmi návyková a zabere vám mnoho volného času. Perfektní zábavu doplňuje dokonalé zpracování. Pokud máte slabost pro MMORPG hry, nebo byste chtěli nějakou (jako já) poprvé zkusit, Final Fantasy XI rozhodně není špatnou volbou.