Cold War Conflicts - recenze
7/10

Cold War Conflicts - recenze

19. 5. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Cold War Conflicts je realtimová strategická hra, která využívá engine už postarší hry Sudden Strike 2 stejného ražení, ale narozdl od ní se vše odehrává během korejské a izraelsko-arabské války v letech 1950-1973.

Autor: Matto
Publikováno: 19.května 2004
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: anglická/finální

Oblíbenou metodou většiny vydavatelů počítačových her je využít úspěchu některého z titulů a „nastavit“ ho titulem více či méně podobným. Přesně takový je případ Cold War Conflits a jeho už docela starého předchůdce Sudden Strike 2 (SS2). Cold War Conflicts (dále jen CWC) od tvůrců z Walkon Games je realtimová strategická válečná hra, zabývající se akcí a bojem a používající stejný engine jako SS2. Tedy nic nestavíte, nebudujete ani netěžíte, ale jste nuceni vybojovat bitvu s tím, co dostanete.

Jak už název napovídá, tvůrci si za historické pozadí vzali konflikty studené války a to v rozmezí let 1950-1973. Konkrétně jde o korejskou válku a dvě izraelsko-arabské války. Poněkud opomněli snad hlavní konflikt této doby, válku ve Vietnamu, což je možná škoda. Na druhou stranu, až se dostaneme ke grafice, možná pochopíte proč.

Kampaně a scénáře
Ve hře pro jednoho hráče jsou v CWC čtyři kampaně. Izraelská skládající se z osmi nelineárních scénářů (postupujete dál i v případě neúspěchu, ale na jiném místě a za jiné situace) se odehrává za druhé izraelsko-arabské války v roce 1956. Egyptská kampaň je situována do třetí izraelsko-arabské války z roku 1973 a obsahuje šest opět nelineárních scénářů. Lineární jsou naopak kampaně z korejské války, jedna za Severní Koreu a druhá za jednotky OSN. Obě se skládají z 5 scénářů. Dohromady je tedy ve hře 24 scénářů, ale na jedné mapě se vždy odehrává několik z nich, čili celkový počet map je výrazně nižší.

Základní princip hraní
Samotný princip hry je stejný jako v SS2 s několika novinkami a patřičnými změnami vzhledem k modernější výzbroji. Základem bojového uskupení je pěšák. Těch může být několik druhů a mohou být přiděleni jako obsluha i k těžším zbraním, jako jsou kulomety či děla všech druhů. Pak zde jsou specialisté jako pěšák typu „posádka“, z nichž složíte posádku tanku, tahače, náklaďáku či opravářského vozidla. Nebo ženista, důstojník, odstřelovač a další. Specialitou CWC jsou pak piloti, které, jak jinak, použijete v případě, že máte k dispozici letiště a na něm letadla či helikoptéry.

Jak už je zvykem, jednotky můžete seskupovat do libovolných oddílů a přidělovat jim klávesové zkratky, udělovat různé rozkazy podle typu jednotky, řadit rozkazy do fronty a to celé za běžícího nebo zastaveného času. Každý scénář je pak složen z několika úkolů, které na sebe více či méně navazují a je jen na hráči, jak a v jakém pořadí je splní.

Stejná grafika jako v Sudden Strike II
Po grafické stránce se toho opravdu moc nezměnilo. Když se podíváte po okolních obrázcích, zjistíte, že hra je po grafické stránce skutečně shodná se svým předchůdcem, což vzhledem k době vydání SS2 (2002), je už poněkud vousaté. Nepopírám, že je to v zásadě hezké a koukat se na to rozhodně dá, nicméně v době, kdy i rok starý Blitzkrieg je graficky daleko lepší a detailnější, je to podle mého záporná vlastnost CWC.

Grafické ztvárnění si navíc uchovalo některé neduhy, které mělo i v době SS2. Některé jednotky mají tak věrné a kvalitní maskování, že objevit je v podrostu je vskutku nemožné. Což je v případě, že s nimi máte hrát, vskutku značná nevýhoda. A nemusí to platit jen o malých pěšácích. Běžně se stane, že vám některý tank či nákladní auto zaparkují za domem, skalou či jen pod stromy a vy je prostě nevidíte.

Další nedodělky
Zvětšit zdroj: tisková zpráva A když už jsme i těch neduhů, tak budu pokračovat dalšími. Tady jde bohužel o zápory, které se objevily až v CWC a které bych tedy viděl jako významné. Má oblíbená strategie je pořádat mohutné dělostřelecké přepady. Udělám si tedy dvě skupiny složené jen z dalekonosných děl či raketometů (a přiřadím jim klávesovou zkratku), vhodně je umístím a vybavím dostatečnou zásobou střeliva a pak prostě a jednoduše přeořu nepřátelské opevnění, útočící tanky, cokoliv. Tedy tak jsem to dělal v SS2. Zde to nefunguje. Z označené skupiny totiž střílí jen jedno dělo, ostatní relaxují. Jedině v případě, že cíl je spatřen, střílí děla všechna … Rozhodně nemyslím, že by to byl záměr autorů.

Na další chyby jsem narazil u některých scénářů. Stalo se mi totiž, že je nešlo ukončit. Když jsem zkoušel kampaň za Koreu, hned první mise spočívala v obsazení nepřátelského letiště a využití ukořistěných letadel k útoku na nepřátelský zásobovací sklad. Jenže ouha, letiště jsem obsadil, ale neměl jsem piloty. Ať jsem dělal cokoliv, neměl jsem je. Začal jsem tedy misi znova a hle, krátce po začátku přijel džíp i s piloty. Podle čeho se scénář rozhodl, že mi je poskytne, netuším.

Nebo hned další mise spočívá v obraně půlky mapy před protiútokem. Frontu tvoří z větší části řeka, a tak nejsnazší obranou je zničit mosty a odrazit výsadek a zbývající průniky na hájený břeh. Ale ouha, hned další misi mám přes tyto mosty útočit, ale nedostal jsem ani ženisty ani opravárenská auta, která jsem měl v misi minulé. Jak se zdá, s betatestem či jen logickým zamyšlením nad scénáři se autoři moc nenamáhali. Jako poslední zmíním problém hned s první misí za Izrael, kterou jsem celou splnil a přece nebyla úspěšná. Proč, na to jsem nepřišel.

Zvuky, multiplayer, editor
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ještě abych dostál všem náležitostem - po zvukové stránce nejde o žádný převrat, ale o klasický standard. Rozhodně pěkné jsou hlášky jednotek, namluvené v odpovídajících jazycích. Takže se setkáte s korejštinou, arabštinou, jidiš, angličtinou, ale i ruštinou a třeba čínštinou. Hra dále umožňuje klasický multiplayer několika hráčů a nepostrádá ani editor, i když na můj vkus poněkud komplikovaný a uživatelsky nepřítulný.

Stáhněte si: Demo, Přídavné multiplayerové mapy

Související články: Novinky, Sudden Strike II recenze, Blitzkrieg recenze

Matto
autorovi je 31 let a pracuje v soukromé vývojářské firmě jako softwarový inženýr; specializuje se na válečné strategie nejlépe s tématem druhé světové, ale nepohrdne ani pěkným simulátorem ze stejného prostředí

Matto

Hra je zasazena do jiného období než předchůdce Sudden Strike 2, což přináší několik zajímavých změn, ale bohužel i chyb a nedostatků. Nicméně i přesto nezbývá než konstatovat, že Cold War Conflicts má dobrou atmosféru, hraje se poměrně slušně a rozhodně bych neřekl, že jde o špatnou hru. Snad jen zmínit ono úsloví o nastavované kaši, nebo ještě lépe o nastavované staré kaši.