Age of Mythology: Extended Edition - recenze
4/10
zdroj: tisková zpráva

Age of Mythology: Extended Edition - recenze

19. 5. 2014 20:00 | Recenze | autor: Miloš Bohoněk |

Lag. Málokdy lze hru vystihnout jedním jediným slovem, ale zrovna v případě Age of Mythology: Extended Edition není co řešit. Neodehrál jsem v ní jediný plynulý multiplayerový zápas. Sek-sek-sek. Po čase se z toho stal už takový předválečný rituál. Do chatu někdo napíše „lag?“, ostatní přikývnou, smutně konstatují, že jde o běžnou věc a se zaťatými zuby rozjedou budování svých impérií. Tahle předělávka nefunguje dobře, ale přeci jen mluvíme o jedné z nejlepších realtime strategií vůbec…

Na žalostném stavu „renovovaného“ Age of Mythology nejvíce fascinuje fakt, že kráčí v identicky blátivých šlépějích loňského Age of Empires II HD. Remake nejpopulárnějšího dílu Age of Empires, který dodnes ovládá nejednu LAN party, se v multiplayeru nevysvětlitelně trhal i měsíce po vydání a taktéž stál velký peníz. Tvůrci AoM se drží „osvědčeného“ modelu trhaného multiplayeru, ale za svou pochybnou práci si účtují ještě více.

Age of Mythology: Extended Edition momentálně stojí 28 eur (bezmála osm stovek) a přes vysokou cenovku nepřidává vůbec žádný nový obsah. Vskutku „rozšířená edice“. Jedná se pouze o kompilaci všeho, co pro dvanáct let (!) starou hru oficiálně vyšlo, obohacenou o podporu Steamu, širokoúhlé rozlišení, podporu moderních strojů, multiplayerové ligy i žebříčky a sotva rozpoznatelná grafická vylepšení. Když už nic jiného, za takovou cenovku by člověk čekal aspoň bezproblémově fungující kus softwaru, leč opak je pravdou. Klobouk dolů, taková ukázka vývojářského diletantství a koneckonců i hulvátství se jen tak nevidí.

Age of RTS

Nejsmutnější na tom všem je, že Age of Mythology je jinak báječná hra. O remake strategie z prostředí starověkých pověstí se zajímají především fanoušci původní verze, ale pokud jste do jejích tajů nikdy nepronikli, vězte, že Ensemble Studios (R.I.P.) vycházeli při vývoji AoM na základech série Age of Empires. I dnes jde o kousek, který by šlo s klidným svědomím doporučit, jen kdyby byl levnější a frčel online.

Naprosto zásadní roli hraje sběr surovin, trénink desítek pracovníků (Atlanťané prominou), správa základny, výzkum nových technologií a postupování z prvního do čtvrtého věku. Age of Mythology je svižnější než první dva díly Age of Empires, ale až na výjimky se v ní už nedočkáte raných útoků tři čtyři minuty od startovního gongu (tzv. rushování). Oponenti se průběžně oťukávají, přitom celou dobu budují armádu a na rozhodující zteč může dojít klidně po několika hodinách hraní.

Důraz na akci se logicky odráží v menších možnostech pro vyznavače defenzivní hry. Je tu snad někdo, kdo v původních „ejdžích“ nikdy nestavěl řady hradeb prokládaných obrannými věžemi? Želví taktika jako vyšitá. Díky menším rozměrům budov (jmenovitě věží) sice v AoM lze nastrkat více staveb vedle sebe, ale o jejich zničení se teď postarají i kdejaké živé jednotky, nikoli jen obléhací stroje.

Každá strana totiž disponuje plejádou mytických jednotek, které rozšiřují klasický trojúhelník kamen-nůžky-papír o čtvrtý cíp. Jejich soupiska závisí na tom, jaké hlavní božstvo uctíváte a pro jakého dílčího boha se rozhodnete při přechodu z věku do věku. V závislosti na uctívání toho kterého individua na obláčku také obdržíte jednorázovou nadpřirozenou schopnost, která třeba vyvolá zlatý důl, léčivou fontánku, bleskovou bouři nebo nesmírně zrádný podzemní průchod na druhý konec mapy.

Hrdinové ztraceného věku

To už jsme ale utekli od mytických jednotek a čtyřcípého trojúhelníku. Vedle pěšáků, střelců a jezdců musíte obstarávat ještě hrdiny, kteří jsou efektivní právě proti mytickým potvorám. Je z čeho vybírat. Minotaurové, mantichory, obři, medusy, draci, hydry, zlatá prasata, mumie a další. Zvláštní poplácání po zádech zasluhují krakeni, kteří jedním objetím stáhnou pod vodní hladinu celou loď. A pokud v takové lodi váš oponent zrovna veze šik vojáků… čirá slast!

AoM se od AoE výrazně liší i v nabídce civilizací. Zatímco v AoE II si člověk vybírá z několika desítek středověkých národů a každý má jen několik málo specifik, v Age of Mythology: Extended Edition jsou civilizace pouze čtyři a drasticky se liší. Třeba čtvrtý typ suroviny, tj. božskou přízeň (kamení zde už nehledejte), akumuluje každá frakce jinak. Řekové se jednoduše modlí, Egypťané staví monumenty, Seveřané bojují a Atlanťané z datadisku The Titans budují městská centra.

Pokud jste k AoM nikdy nepřičichli nebo od vaší poslední seance uplynuly už roky, určitě omrkněte těch několik krátkých instruktážních videí v menu hry, která bleskově představí specifika jednotlivých civilizací. Detailnější rozbory božských sil či jednotek pak najdete všude možně na internetu, ostatně bavíme se o 12 let studované hře, kterou fanouškovská základna už stihla prokouknout skrz naskrz. Neaktuálnosti internetových mouder se bát nemusíte, autoři remaku nikterak nezasahovali do pravidel a rozložení sil zůstalo zachované.

Staré řecké báje a pověsti ožívají

Age of Mythology je hlavně o multiplayeru a jeho neuspokojivé fungování je hlavním důvodem pro nízkou známku. Nesmíme však zapomínat, že AoM se pyšní i skvělou singleplayerovou kampaní, která po rychlé záplatě funguje už bezproblémově (chvíli po vydání zlobily některé klíčové jednotky).

V digitálním balení najdete hlavně kampaň Fall of the Trident, která sleduje pouť atlantského admirála Arkanta. Arkantos se zprvu zabývá běžnými pirátskými nájezdy, jen aby jej osud postupně zavedl do trojské války, podsvětí, starověkého Egypta, Skandinávie a nakonec před trojzubec zrádného kyklopa Gargarensise.

Dnes už se podobné RTS kampaně takřka nevidí a i přes určitou zastaralost jsem se do Arkantova tažení znovu pustil s chutí. Celkově 32 misí zabere několik desítek hodin, šikovně představí všechny civilizace a nabídne rozličné úkoly, které se netočí jen kolem prostého vyhlazování.

Na Arkantovo dobrodružství pak volně navazuje atlantská kampaň jeho syna Kastora z povedeného datadisku The Titans. Ten se zaměřil na mytické jednotky, a jak již název napovídá, přidal i tzv. titány. Pro vyvolání obří jednotky musíte nejprve vybudovat portál, čímž na sebe okamžitě upozorníte, a i když titána přivedete mezi živé, funguje tak trochu jako chodící div světa a nepřátelé jej vždy vidí na mapě. Překvapivé útoky s ním tedy nespácháte, drtivé však ano.

zdroj: Archiv

No, a pokud by vám i to bylo málo, čeká tu ještě krátká trpasličí kampaň Golden Gift. Age of Mythology: Extended Edition je zkrátka robustní titul, ale za to vděčíme původním tvůrcům, nikoli autorům remaku. Něco málo sice přidali, ale hodně toho také rozbili a je namístě připomenout, že už v původní verzi se dalo rozlišení „roztáhnout“ jednoduchou úpravou .exe souboru (za aom.exe stačí dopsat xres=1920 yres=1080). Jen to dělalo menší neplechu s uživatelským rozhraním.

V původním Age of Mythology jsem po dokončení kampaně trávil spoustu času v řadových zápasech proti AI, protože mě multiplayer zprvu děsil. Tzv. random mapy jsou samozřejmě i v remaku, díky jejich off-line pojetí fungují bezproblémově a slouží jako dobrý trénink.

Vyberete si z bezmála třiceti map a dvanácti hlavních bohů, zvolíte velikost herní plochy, upravíte nepřátelskou frakci co do civilizace i (ne)agresivity, a v neposlední řadě nadiktujete herní mód. Kromě toho tradičního, kde začínáte od píky v prvním věku, můžete prubnout třeba deathmatch, v němž hráči startují se zdánlivě nevyčerpatelnou hromadou zásob. Prostě rychlá zábava.

Jádro pudla

Abychom to shrnuli, máme tu špičkovou realtime strategii s bohatým obsahem pro jednoho hráče a zoufale nefunkčním multiplayerem, za kterou si tvůrci účtují cenu nové PC hry. Jenže Age of Mythology bez multiplayeru je jako Bob bez Bobka. Užijete si s ním slušnou porci zábavy, ale o to hlavní přijdete.

Fakt, že multiplayer není komfortně hratelný, nezachrání ani různá příjemná cingrlátka na něj navěšená. Nová liga a žebříčky? Prima. Možnost přehrávat zápasy a koukat oponentovi pod pokličku? Velice užitečné. Integrace Twitch přímo do menu hry? Také potěší. A radost dělá i podpora modů skrze Steam Workshop, ukládání do cloudu nebo přítomnost editoru a LAN. Ale já osobně chci především hrát plynulý online multiplayer, což ale v Age of Mythology: Extended Edition momentálně nejde.

Před dvanácti lety běželo vše v pořádku i na pomaloučkém připojení, dnes jsme dostali festival lagování a chyba rozhodně není na straně hráčů. Dokud noví vývojáři neodstraní problémy, kvůli kterým Extended Edition jede jako po děravé okresce a občas v té díře rovnou zůstane pět vteřin viset, je vysoká cenovka absolutně neobhajitelná. Age of Mythology si takové zacházení nezaslouží a my také ne.

Verdikt:

Tvůrcům se povedl vskutku husarský kousek. Vzali výtečnou strategii, rozbili její nejdůležitější část a výsledek prodávají za nekřesťanskou cenu. Učebnicový příklad, jak nedělat předělávky starých her. Velké zklamání.

Nejnovější články