zavřít

7 Divů světa: Duel - recenze deskové hry

Android PlayStation 4 PC MAC Xbox One Linux

- Recenze autor: Alladjex Komentáře: 0

I přes brnění a tuniku cítil žhnoucí touhu, sálající ze zad Kleopatry. Vycházející slunce vzrušeně prostupovalo římskými kohortami. Kamennými pohledy na ně shlíží pyramidy a … Rhodský kolos? Dobře, přebal karetní hry 7 Divů: Duel možná není historicky ani zeměpisně věrný, ale je bezpochyby krásný. V obchodě ho lze těžko minout bez povšimnutí. Téma sedmi velkolepých staveb se v deskových hrách objevuje se stejnou pravidelností jako v jiných kulturních doménách. Jen těžko by se nějaká hra mohla řadit do série civilizačních her, pokud by nešlo postavit Egyptské pyramidy v Gize, Visuté zahrady Semiramidiny či už zmiňovanou ostrovní sochu.

Francouzská vlna 

Už v roce 2010 si zvolila 7 Divů (v originále 7 Wonders) jako svůj název karetní hra, která upoutala hráče v několika směrech. Fantastické ilustrace na kartách, předznamenávající nastupující vlnu francouzských firem a her, vyznačujících se precizním a současně poetickým výtvarným zpracováním. Zajímavý systém draftování karet, který v té době dobře znali fanoušci sběratelských her typu Magic the Gathering, ale v deskových a karetních hrách se neobjevoval tak často. Možnost hrát až v sedmi hráčích, aniž by to mělo negativní dopad na herní dobu, protože všichni hráči hrají současně.

Přestože je teoreticky možné hrát 7 Divů ve dvou hráčích, málokdo sáhl po této variantě, která je uměle naroubovaná na mechanizmy hry určené pro více hráčů. V plné české lokalizaci ale loni vyšla verze s názvem 7 Divů: Duel, která situaci napravila.

Čistá dvojkovka se nese přesně v relacích svého předchůdce. Těšit se lze z ilustrovaných karet a celkově kvalitního zpracování. Zdánlivě dlouhá pravidla klamou tělem. Spíše řidší text prokládá dostatek ilustračních obrázků, které zjednodušují pochopení herních situací a mechanizmů. Téměř polovina stránek se věnuje efektům konkrétních žetonů pokroku, divů či symbolů na kartách. Většinu z toho si stačí přečíst, až když se konkrétní karty a žetony dostanou do hry. Veteráni ošlehaní partiemi buclatějšího draftovacího bratříčka lusknou prsty a ponoří se rovnou do hry, protože základní princip práce se surovinami a způsob stavění budov je stále stejný.

7 divu

Věkovití architekti

Do svého protivníka se zakousnete v průběhu tří věků. Každé období si sebou nese sadu karet, z nichž se vždy tři vyřazují. Prvek nejistoty a náhody je malý, ale dostatečně významný na to, aby hra byla v dalších a dalších sehrávkách napínavá. Budovy na kartách se vyloží do pyramidy s jednotlivými patry, střídavě vyloženými lícem nahoru a dolu.

Hráč si vybere z vyložených karet a provede s ní jednu ze tří možných aktivit. První a nejčastější je výstavba. Není-li stavba zdarma – zabrání lesa již tak notně zuboženým poddaným – je nutné za ni zaplatit. Někdy zabere finanční injekce, ale častěji je potřeba mít k dispozici potřebné zdroje dřeva, kámen, cihly, papyrus a sklo. Využít je ovšem možné i špinavých triků za pomoci tzv. řetězu. Některé budovy obsahují symbol, který umožní jinou stavbu pořídit za pět prstů. Divadlo zajistí bezplatné získání sochy, která na oplátku nezištně obstará výstavbu zahrad. Kdo by tušil, co takové sochy dokáží! Ať už si ale hráč dopomůže k budově jakkoliv, umístí si ji před sebe do svého teritoria.

Další možností je zaplatit náklady na výstavbu divu a zvolenou kartu pod něj zasunout. Odměna se nese ve finančním duchu a má podobu mincí, bodů na konci hry, ošklivého účinku na soupeře nebo možnosti hrát okamžitě další tah.

7 divu

Alternativa pro chudé ubožáky je kartu trapně odhodit a vzít si za ni mince. Ale ne! I tento tah je součástí aktivních pokusů zvítězit. Žluté stavby ve vlastním impériu zvyšují příjem za odhozenou kartu a zejména ve třetí epoše může mít skartace zajímavý přínos.

Přes tuto ohnilou kozí lávku se přeneseme k barvám, kterými budou vyhrávat architektonické skvosty vaší domény. Zmíněné žluté karty mají různé efekty, které nějak souvisí s financemi a decentně s body na konci hry. Jde třeba o levnější nákup surovin či okamžitou finanční dotaci. Modré karty vrhají bledé světlo luny na kulturou osvíceného panovníka. Snadno lze upadnout do tenat velkého množství bodů získaných na konci hry. Hnědé a šedé jsou dělnická třída, která produkuje zdroje a suroviny pro výstavbu. Věda se pak oděla do zelené a válka příznačně do červené.

7 divu

Vítězství kluzké jako úhoř

Pozorný čtenář už odhalil, jak neobratně balancuji kolem sdělení, co je cílem hry. Dobře, vyhrát. Ale jak toho dosáhnout? Možnosti jsou tři. Skrze pilný sběr červených konstrukcí je možné dospět k vojenskému vítězství. Podobně je možné před rozebráním karet třetího věku hru ukončit pokořením protihráče v oblasti vědy. Prostředkem jsou zelené karty. Podaří-li se nasbírat šest ze sedmi vědeckých symbolů, upadne nepřátelská civilizace okamžitě a bez milosti v zapomnění.

Proklestí-li si oba hráči cestu výzkumnými a militaristickými nástrahami protivníka až k závěrečnému bodování, pak do hry vstoupí čísla ovinutá vavřínovou ratolestí. Nudně řečeno body. Kdo jich má víc zvítězil. Významný podíl na skóre mohou mít fialové budovy cechů, které se zjeví až v posledním třetím věku. Interagují s ostatními barvami a například Cech obchodníků věnuje majiteli bod za každou žlutou kartu.

7 divu

První krůčky s tvrdými nárazy 

V prvních partiích je snadné podcenit vojenské operace soupeře. Síla všech karet s jednotlivými věky vzrůstá. V poslední etapě stavebního maratonu je většinou obtížné hasit horkou situaci na počítadle boje.

Výzkum může být podobně zákeřný. Přímý užitek má během hry pouze získání dvou stejných symbolů na zelených kartách, které přináší získání žetonů pokroku. Nicméně, když se podaří soupeři obstarat čtveřici nebo pětici různých vědeckých symbolů, vytváří silný tlak na způsob braní karet ve třetím věku. Jde o situaci, ve které rozhodně nechcete být.

Do střídavého braní karet během hry zasahují především divy se svými dvojtahy. Je to jeden z mála prostředků, jak soupeři zabránit uzmout zásadní kartu, kterou svým vlastním tahem odkryjete. Je tedy důležité posoudit, zda je lepší postavit divy rychle kvůli bodům a možnosti vybudovat všechny čtyři, nebo si je nechat v rezervě do třetího období hry pro jejich případný efekt.

Není velké množství her, které by skloubily jednoduchá pravidla, krátkou herní dobu (v tomto případě půl hodinky) a vysokou znovuhratelnost. V dalších a dalších hrách se odhalují jemná zákoutí strategie, kterou lze v obraně i útoku na oponenta nasadit. K 7 Divů: Duel můžete přistoupit s lehkým srdcem a radostí v duchu. Nemusíte za každou cenu honit vítězství, abyste si hru užili. Na druhou stranu taktičtěji založení hráči si určitě najdou své v kombinování, počítání a hře na pravděpodobnost. Pravidla jsou dostatečně jednoduchá a přístupná i rodince po svátečním obědě. Kovaní deskoherní psychopati si je dají jako dezert po kávě.

7 divu

Nejedna deskoherní značka zaprodala své jméno nekonečným variacím, reedicím a bezskrupulóznímu dojení popularity. Duel ale do této temné síně slávy nepatří. Antoine Bauza vytvořil respektu hodného sourozence. Spolu se starším bratříčkem tvoří dvojici, která se vzájemně doplňuje, poznáte, že jsou příbuzní, ale každý má své kvality, které je nutné ocenit.

Tagy: desková hra

Zdroje: vlastní

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PS4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Wii, 3DS, DS, PS Vita, iPhone a iPad. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Call of Duty, World of Warcraft, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield nebo FIFA.

Hledáme nové členy týmu, pokud umíš programovat, pojď mezi nás. Více informací.