zavřít

Pyre

Čtenářská recenze

Recenze a hodnocení mohou přidávat jen přihlášení uživatelé.

Osvobození v ohni

18. 4. 2018 v 16:56 - Autor: fallanga 0

Hodnocení čtenáře 8/10

Vy! Vy co to právě čtete! Vy všichni jste vinni. Jste vinni čtenářskou gramotností a tímto vás odsuzuji k doživotí ve vyhnanství. Zpátky do našeho krásného Commonwealthu se už nikdy nepodíváte. Tento rozsudek je nevratný. Ledaže...

Doživotí ve vyhnanství

Takhle nějak začíná hra Pyre. Vy, tělesně ne moc statný jedinec, jste odsouzen k doživotí ve vyhnanství. Váš prohřešek? Schopnost číst. Vaše vlastní země vás vyhnala pryč, do Downside, místa plného strastí a nebezpečí. Kdyby nebylo tří cizinců, kteří se vás ujmuli, zemřeli byste. Co chtějí cizinci na oplátku? Vaši schopnost číst.

Zjistíte, že ve skutečnosti je cesta ven. Pomocí posvátných rituálů, které vyžadují triumvirát hráčů a jednoho Readera (což jste vy). Vy a vaši tři noví přátelé se tedy vydáváte na cestu za svobodou.

Tři budou činit jako jeden

Hra vám velmi rychle představí vaše společníky a průběh dalších přibližně deseti hodin. Zkráceně, cestujete po mapě, občas se rozhodnete kam jít, proti komu hrát, občas pokecáte se společníky a hlavně, se účastníte rituálů.

Ty probíhají jako sportovní hra. Máte tým o třech lidech, Pyre, představující váš život a Orb, sloužící jako míč. Vaším úkolem je dostat Orb do nepřátelského Pyre a zabránit protivníkům dostat ho naopak k vám.

Každý z vašich hráčů má jiné vlastnosti a jiné schopnosti. Všichni ovšem dokáží sprintovat (což vyčerpává staminu), vyhýbat se nepřátelským útokům a vrhat auru. Aura je kruh okolo vaší postavy, který slouží jako vaše zbraň. Když se váš protivník dotkne vaší aury, je na chvíli "vyloučen" ze hry. Auru můžete také vrhat a útočit tak na dálku.

A háček celého rituálu? Aura zmizí, když vezmete Orb. Musíte být tedy extrémně opatrní. Každý hrdina se taky ovládá trochu jinak, musíte si tedy přihrávat Orb mezi sebou, všichni tři musí fungovat jako jeden. Případně, všichni dva musí fungovat jako jeden, protože poté co skočíte do nepřátelského ohně, tak bude onen hráč vyloučen.

Stopy RPG

Rituálů se účastní vždy 3 hráči. Vždy si budete moct vybrat z několika vašich společníků, každý má samozřejmě své výhody i nevýhody. Gilman je rychlý hráč, ale jeho aura je minimální, Ti'Zo umí létat a explodovat, ale po vyčerpání staminy je extrémně pomalý, Bertrude umí střílet auru ve velkém rozpětí, ale rychle se vyčerpá.

Po každém rituálu získají vaši hráči zkušenosti, za které jim potom koupíte nějaké schopnosti, a ti, kteří nehráli, získají inspiraci, díky které získají zkušenosti rychleji. Kromě toho si své společníky můžete vylepšit jedním talismanem, který jim přidá nějakou výhodu.

Kromě způsobu, jak se dostat na svobodu, jsou vaši společníci i vaši dobří přátelé, občas s nimi můžete rozmlouvat a zjistit o nich více, což vám pomůže si k nim vytvořit nějaký vztah, který, kromě role emocionální, hraje i roli v rozhodování o tom, kterého společníka osvobodíte. Protože, ano, své společníky osvobodíte, kolik a koho, to je jenom na vás. Záleží na tom, jak si povedete v rituálech, na tom, koho budete v rituálech využívat a na tom, jestli raději pošlete domů svého oblíbence, nebo si ho necháte u sebe, protože je fakt skvělý hráč a bez něj budou zápasy mnohem těžší. Bude vás tedy provázet konflikt mezi logikou a emocemi.

Starý Supergiant v novém kabátku

Nyní už víte, jak vypadá hra, ještě jsem ovšem nezmínil to, co spojuje Pyre s předchozími počiny Supergiant Games. Těch pojítek je několik. Za prvé, je to nádherný vizuál a ozvučení. Vypíchl bych skladbu "Never to Return". Většinu skladeb si samozřejmě můžete pustit ve vašem vagónu, který slouží jako vaše základna.

Další pojítko, upravení obtížnosti. Kromě základních tří obtížností si můžete obtížnost zvýšit ještě přímo ve hře, pomocí souhvězdí, které dají vašim protivníkům výhodu, vám naopak budou rychleji levelovat postavy. Zde bych vytkl jednu věc, a to, že tentokrát tohle "umělé" navýšení obtížnosti nefunguje. Odměna v podobě více zkušeností není adekvátní, protože ta hra je po aktivaci souhvězdí fakt obtížná, de facto nemožná. Po aktivaci všech souhvězdí, jsem sice leveloval mnohem rychleji, ale úrovně jsou omezeny na číslo 5 a navíc jsem potom nevyhrál ani jeden zápas. Hru jsem si musel snížit na nejlehčí obtížnost, abych to s aktivovanými souhvězdími dával. Na nejtěžší obtížnost bez souhvězdí byla hra adekvátně těžká. Většinou jsem vyhrál, ale dalo mi to zabrat, občas jsem ale dostal na zadek.

Posledním pojítkem je celková atmosféra hry, kterou je těžké popsat, ale kdo hrál Bastion nebo Transistor, tak ví, co má očekávat.

Verdikt

+ Postavy

+ Soundtrack

+ Zábavná hratelnost

- Nepovedený systém souhvězdí

Pyre je třetí hrou z dílny Supergiant Games a jde to poznat. Od okamžiku, kdy hru zapnete, až do konce, máte pocit, že jste to už hráli. Přestože je to něco naprosto jiného, tak to působí stejně precisně, jako jejich předchozí počiny. Má to pár chybek, nedokonalý systém souhvězdí je tou nejvýraznější. Každému navíc nemusí sednou tenhle podivný hybrid sportovního a strategického RPG. Jedná se o největší hru od skvělého studia, dle mého názoru je ovšem nejslabší, pořád ale stojí za to.

Hodnocení uživatelů

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PlayStation 4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Nintendo Siwtch, 3DS, DS, PS Vita, Android a iOS. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i pravidelné testy a novinky z oblasti hardwaru, podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Kingdom Come: Deliverance, Red Dead Redemption, Call of Duty, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield, nebo FIFA.