Autor: Adam Černý Publikováno: 7.října 2008 |
Pamatujete The Incredible Machine (dále pouze IM)? Ano, mám na mysli onu pekelně těžkou logickou hru, kde bylo hlavním cílem sestrojit nějaký příšerný stroj, jenž poté např. dopravil míček do koše anebo zapálil určitý počet svíček. Tak přesně na tomto principu funguje i LittleBigPlanet. Ovšem máme 21. století, takže je vše mnohem komplikovanější a vedle pouhých tvarů se na řadu dostávají i vlastnosti materiálů, tři dimenze a tři Newtonovy pohybové zákony. Prvním velkým rozdílem mezi LBP oproti IM je to, že každý hráč má svoji vlastní postavičku (tzv. sack boye, anebo sack girl). Jedná se v podstatě o hráčům profil, jenž není ani tak reprezentován nějakým jménem, ale spíše vzhledem. Vtip je v tom, že je v nabídce více jak sto tisíc kombinací, jak svoji postavičku upravit, takže se zaprvé nestane, že by dva lidé měli stejné avatary, a zadruhé takové možnosti dávají každému uživateli prostor pro realizaci sebe sama. Možná si říkáte, že není nic úžasného na tom, piplat se hodiny s vlastním avatarem, avšak jak si chcete oblíbit hru, když k ní nemáte citový vztah? TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek
Musíme si pomáhat Na Games Convention jsem měl možnost vyzkoušet si co-op mód s pro mne neznámým francouzským reportérem. Jednalo se o poměrně velkou úroveň, kde nešlo pouze o zápolení dvou postaviček o nejlepší čas, ale museli jsme si vzájemně pomáhat. Francouz mi například podržel jeden konec lana, abych se mohl zhoupnout přes průrvu či jsme se museli vypořádat s tím, jak dostat fluff tím, že něco roztrhneme. Nebylo to nesplnitelné, neboť váš avatar je schopen uchopit předmět a různě ho přemisťovat a posouvat. Samozřejmě se bere v úvahu hmotnost předmětu a jeho tvar, takže se nestane, že si bez okolků žonglujete s budovou. Díky posunování vším možným a možnosti pohybování se je LBP více než vhodným kandidátem pro tvorbu různých logických rébusů, což ostatně poznáte ihned, jak si zahrajete některý s předpřipravených levelů. Slabinou singleplayeru však bude to, že hra vám tak musí představit takové logické hádanky, které vyřeší člověk sám, tedy jen za pomoci síly sack boye. Nemá to prostě takový náboj, kdežto když spolupracujete s více hráči. V online hře LBP poznáte ihned v jiném světle, poněvadž se např. všichni musíte opřít o padací most, abyste se dostali dál apod. Jistě nemusím zmiňovat, jak návykové to je. Je možné i „zemřít“, ovšem během momentu jste zpět díky četným tzv. reborn pointům. Bůh, tedy alespoň se to tvrdí v nějaké knize, stvořil svět za sedm dní. Vy to v LBP stihnete za pár hodin. Dle mého názoru nejzajímavější možnost LBP, a to vytváření svých vlastních levelů, je soudě dle novinářské prezentace úžasná v tom, že cokoliv, co vytvoříte, můžete ihned sdílet s ostatními uživateli. Během betatestu se vytvořila databáze tisíců kvalitních hratelných úrovní, takže se nebudete nikdy nudit, tedy samozřejmě pokud vás nebude nudit samotné LBP. Za přízvisko bůh se opravdu nebudete muset stydět, neboť se vám do rukou dostanou natolik komplexní nástroje, že s nimi budete moci vytvořit jakýkoliv tvar a to z jakéhokoliv materiálu, přičemž budete schopni vytvořit nejenom objekty statické, ale i různé stroje. Je to sice komplikovanější a dá to více práce, ale jak jsem se přesvědčil na Games Convention, vypadá to úchvatně. Architektem matrixu Vytváření objektů v LBP by se dalo přirovnat k parametrickému modelování v Inventoru. Prostě na hrací plochu plácnete např. krychli a tu poté dle vlastních myšlenek upravujete (velikost, vystřihování tvarů apod.), přičemž si ji po umístění můžete i různě obarvovat, a to jak přepřipravenými vzory, tak vlastními návrhy. Několika tahy tedy vznikne jakási potěmkinova vesnice, jež obstojně vytváří herní prostředí. Mimo to, na pozadí si umístíte jednu z dynamických scenérií, jež sice není důležitá pro samotný level, ovšem dotváří estetický dojem. Můžete si například postavit skate park a jako pozadí použít ulici s procházejícími lidmi, anebo pokud jste dobrodruh, vybudujete si vlastní westernové městečko, za nímž bude vyprahlá prérie s kutálejícími se chomáčky větví. Jak se profesionálně tvoří mapa do LBP, na to se můžete podívat třeba na této in-game ukázce. Poměrně šikovný chlapík v Lipsku během pár minut dokázal sestrojit i automobil, ovšem žádalo si to velkou dávku konstruktérské zručnosti. A to je možná největší slabina LBP. Svoboda prostě bolí. Lidé rádi poslouchají, ovšem ouvej, v této hře jste vy oním pánem tvorstva. Jediné zákony, jež vás omezují, jsou zákony fyzikální, tedy je brán zřetel na gravitační zrychlení, na hustotu materiálu či na jeho povrch. Uvažovali jste někdy, kolik srandy se dá užít se suchým zipem a sack boyem, kterého upletla vaše babička? A pokud jste spíše technický typ, co takhle vyzkoušet si domino efekt? Velký kus práce odvedli chlapíci z Media Molecule hlavně při modelování chování objektů, jakými jsou například deky či různé hadry. Díky velké výpočetní síle PS3 vidíte téměř autentické deformace pružných materiálů v reálném čase. Těžko říci, proč hráče natolik láká realita, když v ní ostatně sami žijí, ovšem osobně mne to zcela uzemnilo. Ani si nevzpomínám, kdy naposledy jsem s otevřenou pusou hleděl na obrazovku a měl pocit, že si mohu do onoho světa nul a jedniček jednoduše sáhnout. Kladné body jistě zasáhnout i hudební složku, která je místy až infantilní, nicméně pro ducha LBP jako stvořená. další obrázky v galerii Online funkce Sdílení obsahu by mělo být moderované: autor levelu svůj výtvor oznámkuje, což poté udělají i ostatní uživatelé. Pokud bude velký rozdíl mezi názorem hráčů a autora, bude level zaslán zpět k předělání. Na druhé straně, se svými přáteli můžete sdílet cokoliv, třeba i level s vyobrazením lidského reprodukčního cyklu. Publikování vašich děl tedy bude dvouúrovňové – pro širokou veřejnost, anebo pro známé. Materiál pro širší veřejnost bude kontrolovat i vtipně pojmenovaná Penispolice, jež bude dohlížet na to, aby se např. k dětem nedostaly levely s vymodelovanými penisy. Na vytváření je úžasné i to, že se se vším nemusíte patlat sami, ale opět, mohou vám pomáhat přátelé, což nejenže šetří čas, ale také to má blahodárný účinek na kvalitu mapy, poněvadž více hlav více ví. Pokud vám bude někdo pomáhat online (ale platí to i pro hraní samotné), mimo chatu se můžete domlouvat prostřednictvím hlasové komunikace, přičemž se proslíchá, že by postavičky měly mít zesynchronizované pohyby pusy s vaším hlasem. Na názorných in-game ukázkách ze hry je možno vidět, jak prospěšná je kooperace více sack boyů při vytváření vlastního levelu. Za povšimnutí stojí hlavně real-time testování mapy partnerem. Stáhněte si: Videa, Trailery.... Související články: Novinky... |
Adam Černý | |
autorovi je 18 let a studuje ve Žďáru nad Sázavou; předtím působil na GameZone; mimo sportovně zaměřených her se nevyhýbá žádnému žánru |