Ghost Recon - první dojmy
zdroj: tisková zpráva

Ghost Recon - první dojmy

10. 11. 2001 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Na motivy bestsellerů Toma Clancyho vzniklo již několik úspěšných filmů a her. Podle dema vypadá Ghost Recon ze všech nejlépe a možná máme před očima přemožitele Counter-Strike nebo Flashpointu.

Autor: Dreb
Publikováno: 10.listopadu 2001


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Na motivy bestsellerů Toma Clancyho vzniklo již několik úspěšných filmů a her. Ghost Recon zatím vypadá ze všech nejlépe a možná máme před očima přemožitele Counter-Strike nebo Operation Flashpoint.

Hra Ghost Recon na motivy novel Toma Clancyho mě začala zajímat od té doby, co se objevila první sada obrázků. Krajina na nich totiž vypadala naprosto neuvěřitelně a s grafikou v Delta Force: Land Warrior, kteroužto jsem v době, kdy jsme prvně obrázky z Ghost Recon spatřil, zrovna hrál, se vůbec nedala srovnávat. Říkal jsem si, že něco takového se vůbec nemůže vůbec hýbat. Den se dnem a měsíc s měsícem se sešli a máme tu hratelné demo, které snad ještě o trochu předčilo mé očekávaní. I když ne ve všem, ale po pořádku.

 Úžasná grafika
Dříve než jsem si hru poprvé spustil, jsem dle zvyku nastavil grafiku na 1280*1204 a detaily na maximum bez LOD (level of detail). Ihned po spuštění jsem užasl. Něco tak přesvědčivého jsme tu myslím zatím ještě neměli. Lesy v Operation Flashpoint vypadaly sice dost reálně, ale jednotlivé stromy na tom byly již hůře. Stromy, které určitě vidíte na některém z okolních obrázků, jsou tady naprosto geniální. A zkuste si ještě představit, jak se jim větve s listy pohupují do větru a představe si z těchto stromů složený celý les! Až mrazí v zádech.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Jakmile ze mě opadlo prvotní nadšení, pokusil jsem se rozhlédnout a potvrdily se moje dřívější obavy, že se hra s takhle promakanou krajinou nebude hýbat a půjde spíše o rychle přesouvané diapozitivy (sestava Thunderbird 1.2 MHz, 512 RAM a GeForce 2 MX 400). Vrátil jsem se tedy do menu s volbami, grafiku stáhnul na 1024*768 a aplikoval LOD. Jaké bylo mé překvapení, když jsem se vrátil zpět do hry a vše se při prakticky nezměněné kvalitě grafiky hýbalo naprosto plynule, si dokáže představit jen někdo, komu se něco podobného již někdy stalo. Popravdě, takovou plynulost jsem po změně dvou položek neočekával ani v těch nejbouřlivějších představách (hra se naprosto plynule hýbe i na sestavě Celeron 600 Mhz, 128 RAM a GeForce 2 MX 400). Toliko tedy k náročnosti na hardware a teď se již pojďme podívat na to, co všechno nám demo na Ghost Recon nabízí.

 Vojáci, výbava, zkušenosti
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Dříve než jsem se dostal do samotné hry, musel jsem si vybrat, kdo půjde misi v demu (eliminace nepřátelského stanoviště uvnitř ruin hradu s cílem zničit radiostanici a několik dalších cílů) splnit. Vojáky lze rozdělit do několika skupin a na výběr je ostřelovač, demoliční specialista, kulometčík a univerzál s granátometem. To jsou ale jen specializace a vždy záleží na konkrétním vojákovi, jak je dobrý. Každý totiž disponuje jakousi zjednodušenou statistikou (zbraně, plížení, odolnost a vůdcovstí - vše půjde časem v plné verzi zlepšovat) a políčkem, kam se mu ukládají získané medaile. Každá postava je tedy zcela individuální. Před začátkem mise je ještě možné každému vojákovi zvlášť doladit výzbroj a potom se již může jít na věc.

Vraťme se ještě ke grafice. Už jsme si sice popsali výborně vyobrazené stromy, ale je toho ještě dost, co stojí za zmínku. Tak například vojáci - a to jak vaši, tak i nepřátelští, jsou zpracováni do nejmenších detailů a pokud jste dostatečně blízko, můžete dokonce vidět, jak pomrkávají. Autoři také prokázali více než dobrý cit pro detaily a tak jsou uniformy všech naprosto parádní. Navíc pokud voják nese odstřelovačku, má v rukou její výborně udělaný model, pokud má M4, vidíte M4 a pokud M4 s namontovaným granátometem, vidíte M4 s namontovaným granátometem :) Ale nejen zbraně a vojáci jsou takto promakaní. Výborná je i okolní grafika, budovy, rozvaliny, prostě všechno. Jednu připomínku bych ale měl. Pokud totiž vlezete do nějakého baráku, jednotlivé textury při pohybu místy jako by nedoléhají a vidíte skrze ně. Doufejme ale, že je to jen nemoc dema.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Stejně důležité jako jsou detailně propracované textury postav, je i to, jak se pohybují. Sebelepší model se totiž nebude hráčům líbit, pokud se bude pohybovat nemotorně a nepřirozeně. Lidé v RedStormu tohle naštěstí vědí a podle toho také motion-capturing vypadá. Dvěma slovy - velmi povedený. Ať vojáci stojí, běž9, jsou přikrčeni nebo se plazí či signalizují ostatním, vypadají jako vojáci v reálu.

 Strategická a plánovací část
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Sice se původně soudilo, že v Ghost Recon bude strategická a plánovací část zcela vynechána, ale není tomu úplně tak. Akorát došlo plánování misí značného zjednodušení a nedělá se již před misí, ale při ní. Kdykoliv během hry si totiž můžete vyvolat strategickou mapu, na které můžete každému ze tří týmů zadat waipointy a to, jestli má při zjištění nepřítele střílet nebo ne. Jednotlivé skupiny se potom při hře ovládají pomocí klávesových zkratek 1-9 (1-3 volí jednotlivé skupiny, 4-9 zadává příkazy jako všichni stát, útok, útok za každou cenu atd.). Je sice pravda, že demo se dá při troše snahy dohrát jen s jedním jediným vojákem, ale správné naplánování hru vždy patřičně ulehčí. I zde totiž platí, že jeden chybný krok či jedno vystrčení hlavy může znamenat smrt.

Každá zbraň má určitý stupeň přiblížení, který de facto simuluje zamíření. Při pohybu se navíc zaměřovací kříž značně roztáhne a trefit něco v běhu je prakticky nemožné. Když se například pokusíte vběhnout za roh a rozstřílet nepřítele, nemáte prakticky šanci, protože bude mít rozhozené zaměřování. Více než kde jinde tedy přichází na řadu vyklánění zpoza rohů, kdy zůstává zaměřovací nerozhozen a navíc nepřátelé na vyklonění prakticky nemají čas reagovat.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Pár dojmů z hraní
Nevím proč, ale zdálo se mi, že pokud je nepřítel v demu za sklem, vůbec nereaguje, co a jak hlasitě děláte přímo před ním. Jako by vás neviděl. Teroristé v barácích se tedy přes skla dají likvidovat velmi jednoduše (mimochodem - efekt tříštění skla do pavouka a jeho následné vypadnutí je dost cool). Bohužel kromě skla se jiné materiály v demu (to už se pravděpodobně nespraví) prostřelit nedají. I když si stoupnete s těžkým kulometem před dveře a vysypete do nich celý nábojový pás, nepřítel a vše ostatní za nimi zůstane nepoškozeno. Když je hra po všech stránkách realistická, čekal bych, že autoři zapracují i na tomto, ale bohužel.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pokud jste hráli nějakou jinou hru od RedStormu, určitě vám nebude ovládání vojáků cizí. Jakákoliv akce, ať již jde o výměnu zásobníku, otvírání dveří či umísťování výbušnin, nějakou dobu trvá. Ze začátku vás to možná bude rušit a budete to považovat za zbytečnou ztrátu času, ale v Ghost Recon není opravdu kam spěchat. Jak jsem již řekl, stačí jeden neopatrný a zbytečně riskantní pohyb a je po vás. I na nejjednodušší obtížnost mají nepřátelé dost dobrou mušku a na vaše zaměření jim stačí vteřinka.

Zvuková kulisa dema je na dostatečně vysoké úrovni. Jednotlivé zbraně mají realisticky zpracované „štěkání“, zvuky při pohybu se liší podle podloží, po kterém kráčíte. A nepřátelé mezi sebou nerušeně konverzují - samozřejmě pokud neztropíte hned kravál, to jsou už slyšet jen úsečné povely :-)

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Multiplayer
Demo na Ghost Recon umožňuje zahrát si buď pře síť až s šestnácti dalšími lidmi anebo se stejným počtem hráčů přes internet přes speciální službu ubi.com. Na výběr je několik modů, avšak ne úplně všechny, které bude podporovat plná hra. Některé, jako například Hamburger Hill, by se v jediné mapě, která je v demu, hrály dost špatně.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jak to tak v multiplayeru bývá, je zábava ještě větší, protože se již nemusíte starat o více vojáků, ale můžete se plně věnovat hře jen za jednoho. Dost dobře si dokážu představit, že jakmile hra vyjde, vznikne mnoho specializovaných klanů, které budou své virtuální brigády prohánět po virtuálních bojištích a soupeřit tam s ostatními. Možné je i to, že stávající klany z Counter-Strike najdou v Ghost Recon zalíbení a přejdou na něj. O tom ale nejspíš až v recenzi plné verze, která v ČR vyjde v prosinci.

Stáhněte si: Demo (77 MB), Video (15 MB), Trailer (3 MB)

 
Dreb
připravil: jd


 
 

Nejnovější články