Fallout 76 – dojmy z bety
zdroj: tisková zpráva

Fallout 76 – dojmy z bety

6. 11. 2018 18:00 | Dojmy z hraní | autor: Jan Slavík |

Když se zavedená značka vydá jiným směrem, než je publikum zvyklé, zřídkakdy se to setká s vlnou nadšení. Ať se nám to líbí, nebo ne, lidé jsou stvoření svázaná rutinou, zvykem, a sahání do zavedených pořádků nám zpravidla bývá proti srsti. Má to svůj důvod. Čas od času se sice odbočka povede, ale většinou nezbývá než hlásat cosi o ševcích a kopytech. Multiplayerový experiment Fallout 76 je, zdá se, zhruba někde na půl cesty mezi oběma krajními případy.

Ani ryba, ani rak

Ne, že by snad k předchozím Falloutům od Bethesdy nešlo mít výhrady, ale s trochou snahy bylo možné najít styčné plochy s původními tituly. Člověk mohl vývojářům připsat ke cti alespoň snahu o pokračování kultovního odkazu svým vlastním stylem. Přílišné lpění na minulosti ničemu neprospívá, nicméně pokud se řadíte mezi fanoušky mistrovských RPG od Interplay, respektive Black Isle, byli jste varováni. Tohle není Fallout ani omylem. Jmenuje se tak, zápěstí vám bude zdobit ikonický osobní počítač a lékárničkám se říká stimpaky, ale nic víc.

Paradoxně je však daleko lehčí určit, co Fallout 76 není, než popsat, co vlastně je. Snaží se totiž dělat docela hodně věcí najednou, ale žádnou dost dobře či zajímavě na to, aby se dala prohlásit za určující, stěžejní aspekt.

Naleznete zde celkem snesitelný survival, který funguje, ale není ničím výjimečný. Střílení, o němž lze říct, že ve hře prostě je. Namíříte, vypálíte, uberete zdraví. Pocitově to neurazí, ale ani nijak zvlášť nevzruší. Stavění základny s několika dobrými nápady, ale naprosto otřesným interfacem. Pak lehké MMO prvky, nepříliš dotažený boj mezi hráči, standardně zábavnou kooperaci a tradiční technické problémy.

Fallout 76 zdroj: tisková zpráva

Čistá střílečka?

Když tvůrci na prezentaci prohlásili, že v multiplayerovém titulu zachovají v jádru tahový systém VATS, vyvolalo to nejedno pozdvižené obočí. Aby vedle sebe mohlo fungovat realtimové střílení a tahové cílení, museli by se v Bethesdě vytasit se skutečně šalamounským řešením. Kdo však nějaké takové čekal, může se zase směle uklidnit, protože Fallout 76 sice opravdu VATS má, ale zdá se, že k ničemu.

Všechno totiž probíhá stoprocentně v reálném čase a VATS vám pouze umožní pálit po cíli bez míření, přičemž šance na zásah se počítá ze statistik, vzdálenosti a podobně. Každý útok stojí akční body, co mimo VATS fungují jako stamina pro rychlý běh a další úkony.

Jinak řečeno, kvůli hodům kostkami míjíte nepřítele deset metrů před sebou a ještě vás to stojí cennou surovinu, zatímco on vám přes ruční mířidla vystřelí mozek z hlavy. A pak může díky plné stamině odsprintovat do západu slunce. Parádní systém, jen co je pravda.

Bavíme se nicméně o betě a o odehraných zhruba patnácti hodinách. Dopustím-li se hned dvojí polemiky: zaprvé, Fallout 76 má jednoduchý, ale vcelku zajímavý systém perků. Hodnota statistiky ovlivňuje počet perkových karet, které si můžete nasadit. A karty spadající pod postřeh se dotýkají i VATS. Je tedy možné, že pokud si na to opravdu vytvoříte build a nasázíte do něj odpovídající množství bodů, začne i celý VATS být k něčemu.

Zadruhé, na konzolích by kvůli obtížnějšímu míření s gamepadem možná mohlo pro někoho jít o legitimní alternativu. Uvidíme. Faktem však zůstává, že v betě na počítači nebyl jediný důvod nestřílet ručně. Je to daleko rychlejší a nesrovnatelně účinnější.

zdroj: Archiv

Podivné duely

Přítomnost ostatních hráčů s sebou nese celou řadu specifických kladů i záporů. Tradiční silná atmosféra je tatam, obzvlášť když tvůrci cítili potřebu přidat do hry řadu „humorných“ oblečků. Asi to dneska letí, ale osobně musím říct, že apokalyptická pustina měla ve společnosti panáků navlečených jak klauni o něco menší říz, než si člověk pamatuje z minulosti.

Stejně tak moc nepomáhá fakt, že v okolí ostatních slyšíte jejich hlasovou komunikaci. Pravda, je výborně komické, když má někdo mikrofon nastavený na detekci hlasitosti, a tudíž se můžete uprostřed paběrkování v ruinách potěšit zvoláním „Dneska se o tebe postará mamka!“ od okolo probíhajícího tatíka, co si evidentně chtěl přes večer pořádně zahrát a ne se zdržovat s ratolestí (ne, nejedná se o smyšlený příběh), ale atmosféře to jednoduše láme vaz. Poslouchání ostatních jde alespoň díkybohu vypnout.

Další věc, kterou můžete v menu aktivovat, je takzvaný mírumilovný mód. Tím sami sobě znemožníte poškozovat ostatní hráče. Zdálo by se, že se podobná volba nabízí těm průzkumníkům, které konflikty s ostatními nelákají. Až na menší detail, že ať si zapnete cokoliv, ostatní vás stále můžou zabít. Což, ano, dává smyslu zhruba tolik co manuál k hodinkám z tržnice. Nešlo místo toho zapojit naprosto tradiční rozlišení PvE a PvP serverů, aby si prostě každý vybral, jak chce hrát?

Celý PvP systém vůbec bude ještě potřeba přeleštit, protože se rozhodně nejedná o jediný problém. Když jeden napadne druhého, způsobuje mu zhruba desetinu běžného zranění, dokud napadený neopětuje palbu. To ale v praxi znamená, že si hráč pod útokem může v klidu vybrat zbraň, zamířit a okamžitě zaútočit zpět za plné poškození, což velmi často rovnou rozhodne souboj. Jinak řečeno, iniciátor boje je automaticky v obrovské nevýhodě. Těžko říct, zda záměrně, či nikoliv... Ale co takhle třívteřinový odpočet po přijmutí souboje, po kterém může začít férový duel?

Ještě zvláštnější je systém, co přijde ke slovu, jakmile jeden z aktérů zahyne. Může se totiž rozhodnout pro pomstu. To ho pro jeho vraha skryje na mapě, a tudíž je dětsky snadné usmrtit původního útočníka ze zálohy. A jakmile k tomu dojde, vendetu zas může vyhlásit nový zemřelý. Není výjimkou, když se strhne divadlo vzájemného trucovitého mstění dvě hodiny v kuse, co absolutně nikam nevede. Každému, co jeho jest, ale tohle přímo škemrá o elegantnější řešení.

Fallout 76 zdroj: tisková zpráva

Pláně, skaliska, parta

Fallout 76 nenabízí jen protáčení panenek a brblání nad podivně nastavenými mechanikami. Možná to tak z dosavadních odstavců nevypadá, ale hra dokáže i poměrně dobře bavit. V první řadě musíte zkrátka akceptovat, že nehrajete Fallout, ale Borderlands 2 s trochou stavění. Jakmile tento fakt přijmete za svůj a hlavně, vydáte se do širého světa ve společnosti přátel, výsledek není k zahození.

Designovat světy v Bethesdě zkrátka umí. Ten místní hýří pestrostí, rozmanitou krajinou a velkým množstvím zajímavých lokací, co vybízí ke zvídavému průzkumu. Jakmile se proběháte dost, lákadla postupně slábnou, což jsem pozoroval už po nějakých pěti šesti hodinách sólového hraní, ale do role zachránce se staví společenský prvek.

Čelit přepadení nabroušenými mutanty za pokřikování po telefonu, chválit si navzájem zásahy, dávat či prodávat proviant, sdělovat si zážitky a společně sestupovat do hlubin radioaktivních jeskyní je parádní zážitek. Jenže to jde na druhou stranu říct v podstatě o čemkoliv, co nabízí multiplayer. Ano, hrát v partě je lepší než o samotě, ale stejně tak je větší zábava třeba mastit prší s přáteli někde v baru než si doma sólo vykládat sofistikovanou verzi pasiáns. Jinými slovy, můžou za to lidi, ne tak docela hra.

Fallout 76 zdroj: tisková zpráva

Záhrobní engine

Možná jste zaznamenali rozruch, jenž vyvolalo svázání herní fyziky s frameratem. Čím plynuleji vám hra běží, tím jste rychlejší, a jistě není potřeba rozepisovat, proč si podobná vlastnost vážně nerozumí s multiplayerovým titulem, který obsahuje souboje hráčů.

Tvůrci slibují nápravu, ale jak hluboko je tenhle problém zakořeněný v enginu, a tudíž jak moc je ho vůbec možné odstranit, vědí jedině oni sami. Na konzolích bude díky uzavřenému systému pravděpodobně všechno v pořádku, ale velmi bych se nakonec divil, kdyby i v opravené počítačové verzi nikdo nepřišel na to, jak toho zneužít.

I pokud od výše zmíněného odhlédneme, stále to bohužel nevypadá, že by bylo extra co chválit. Hra běžela ve stabilních 60fps ve 4K (i7700k + Titan X) a nasvícení scény sice horko těžko balancuje na hraně kýče, ale s trochou tolerance se na něj dívá vcelku pěkně.

Jenže to je všechno. Čas od času zahlédnete pohlednou scénu či lokaci, ale pak celkový dojem zase zadupou do bláta hranaté stromy, ohyzdná tráva, odpudivé textury v interiérech, nepříliš funkční hloubka ostrosti... Fallout 76 je zbrusu nová hra, ale ruku na srdce, vypadá, že už je pěkných pár let za zenitem.

Fallout 76 zdroj: tisková zpráva

Fallout 76 je za rohem. Tvůrci potvrdili day one patch, který v betě samozřejmě ještě nebyl, ale otázkou zůstává, kolik nedostatků se vůbec podaří v omezeném čase odstranit. Hra nabízí chvíle dobré zábavy, ale za to je potřeba děkovat hlavně sociální části.

Jinak se nezdá, že by byla něčím zvláštní. Že by si vůbec něčím krom svého jména zasloužila zvýšenou pozornost. Že to není jen sterilní produkt, tovární kus z linky. Možná bude všechno jinak, až se hráči dostanou k místní endgame a vývojáři tasí trumfy z rukávu. Snad tam nějaké mají, protože beta mě nepřesvědčila.

Nejnovější články