Dojmy z hraní: Unravel je nevlastní bráška českého Kukyho
zdroj: tisková zpráva

Dojmy z hraní: Unravel je nevlastní bráška českého Kukyho

23. 6. 2015 20:00 | Dojmy z hraní | autor: Miloš Bohoněk |

Je to konspirační teorie, ale nemůžu ji vyhnat z hlavy. Jako by si v Electronic Arts řekli, že už sakra musejí něco udělat s tou svou špatnou reputací. A tak se vydali hledat nějaké studio, které udělá roztomilou hru, aby v EA mohli říct: „Vidíte? My vážně nejsme zlí!“. I našli studio Coldwood Interactive a přibarvili historku jednoho z tvůrců Martina Sahlina o tom, jak během dovolené bez počítače vymyslel a vyrobil hlavní postavičku Unravel. Pak EA Sahlina postavili na pódium během své E3 konference, kde jeho nervózně rozklepané ruce vzbudily minimálně stejnou vlnu sympatií, jako hra samotná. Geniální marketingový tah. Ať už je ale příběh vzniku Unravel jakýkoli (upřímně řečeno, nejspíš je přesně takový, jak jej zástupci EA podali a já tady jen úsměvně konspiruji) dal vzniknout jednomu z hezkých překvapení letošní E3. Něco tak roztomilého byste od Electronic Arts zkrátka nečekali.

Kuky se vrací 

Kdyby se našel někdo schopný (třeba Amanita Design) a udělal hru podle krásného filmu Jana Svěráka Kuky se vrací, výsledek by pravděpodobně připomínal Unravel. Jen se podívejte na červené protagonisty z Kukyho a z Unravel, vždyť by mohlo jít o nevlastní bráchy! Škoda, že nikdo z Čech tehdy nechytil šanci za pačesy, ale pozdě bycha honit. Unravel nám to dost možná vynahradí. 

Unravel je pohádková plošinovka, přičemž její hrdina, vytvořený z drátu a klubka červené vlny, je jediným fantasy prvkem, na který jsem během hraní E3 dema narazil. Švédští autoři z Coldwood Interactive si nelámali hlavu, hru „jednoduše“ zasadili k sobě domů a příběh vás provede skrz realistické lesy, louky i kousky lidské civilizace.

Zní to prostě, ale výsledný dojem je opakem prostoty – v záplavě fantasy hopsaček s fantasy kreaturami všeho druhu působí reálné kulisy Unravel náramně svěže a familiárně. Je to krásná hra s takřka fotorealistickým pozadím.

Vypadá výjimečně, hraje se tradičně 

„Hra může být více než jen zábavou, může být něčím víc a může hráče obohatit,“ dojímá se Jákob Marklund, technický ředitel z Coldwood, během své přednášky na E3 stánku EA. Yarnie, jak se malý červený hrdina Unravel jmenuje, je upletený z vlny a při své pouti ze sebe konstantně odmotává vlákno, které symbolizuje vztah mezi osamělou babičkou a její odloučenou rodinou. Yarnie je vlastně „vyslancem“ staré ženy a je jen na vás, jestli se rodinné pouto obnoví.

Na Yarnieho čeká během pouti řada překážek, které ale průměrné zdatný hráč logických plošinovek zná. Když jsem dorazil k propasti a potřeboval se dostat na druhou stranu, napustil jsem ji vodou a na hladině naházel příhodně se válející jablka opodál, čímž vznikl most. Když jsem potřeboval vyskočit výše, položil jsem na jednu stranu zohýbané SPZky šutr, tím jsem zastavil houpání a získal odrazový stupínek vzhůru. Celkem klasika, alespoň ve zhruba čtvrthodinové demoverzi.

zdroj: YouTube.com

Přesto Unravel třímá jeden potenciálně velký triumf. Yarnie se nikdy nepohybuje stoprocentně svobodně, vždy je přivázán k vlněnému vláknu, které se z něj odmotává jako z klubka. Vlákno má navíc celou řadu využití. Může posloužit jako vystřelovací (tarzanovská) liána nebo jako trampolína, to když vlnu přivážete na dvou místech vedle sebe.

Zajímavé navíc je, že Yarnie využíváním vlákna, ze kterého je vyrobený, hubne a vlnu musí pravidelně doplňovat z kousků rozházených po úrovních. Jakmile se totiž celý odmotá, zůstane z něj jenom drátek a nemůže pokračovat dál. Špagát za zadkem je sice omezující, ovšem má i své výhody – ať už zapadnete kamkoli, kdykoli můžete po laně vyšplhat zpět. Koncept je to celkově pěkný a je jen na vývojářích, zda vymyslí dostatek zábavných způsobů, jak vlnu využít.

Když jsem se před Martinem Sahlinem zmínil o našem filmovém Kukym, nevěděl, která bije. Vycítil však oslí můstek a zdůraznil svou mantru, že by se tvůrci her nikdy neměli snažit slepě imitovat film. Naopak by měli těžit z toho, co jim hry jako médium umožňují. S tím nelze než souhlasit a jsem rád, že se z Unravel rýsuje nejen překrásná podívaná, ale zejména zábavná plošinovka.

Nejnovější články