BioShock - dojmy z dema
zdroj: tisková zpráva

BioShock - dojmy z dema

14. 8. 2007 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Vrátili jsme se živi, zdrávi a jen mírně navlhlí z města Rapture vybudovaného smetánkou pod oceánem. Aneb prošli jsme xboxové demo a můžeme svědomitě prohlásit – tahle hra bude stát za to!

Autor: Jiří Sládek
Publikováno: 14.srpna 2007
První české dojmy z dema zdroj: tisková zpráva Verze hry: X360/demo/ang.
Doba hraní: 1 den
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Retro sci-fi Bioshock je bezesporu jednou z nejočekávanějších – ne-li zcela nejočekávanější – hrou tohoto roku. Zatímco pécéčkáři si musí ještě chvíli počkat, majitelé Xboxu 360 už mohou od pondělního rána pomocí služby Xbox Live zdarma stáhnout (info) a poté vyzkoušet demo, které zprostředkovává úvodní úsek hry. Jaká je?

Idylka? Vůbec ne
Píše se rok 1960. Hlavní hrdina cestuje na palubě zaoceánského letadla a přežije – zdá se jako jediný – jeho havárii. Po krátkém zmatku a pádu letadla se ocitá uprostřed oceánu, mezi hořícími troskami. Filmový úvod trvá opravdu jen pár vteřin, pak jste již hlavní hybnou silou děje přímo vy. Proplavete mezi zbytky letadla zachvácenými plameny a vyšplháte na schodiště k budově čnící nad hladinou. Je to divná náhoda, ztroskotat uprostřed oceánu, pár metrů od něčeho jako… maják?

Zvědavost vám určitě nedovolí, abyste před vstupem do budovy dlouho otáleli. Brzy se ocitnete se u výtahu, který vás odváží dolů; a přitom se dozvídáte střípky informací o tajemném místě, na kterém jste se právě ocitli. Rapture, ráj na Zemi. Nebo spíš na dně oceánu. Město plné zázraků vědy a techniky, domov nejlepších umělců, inženýrů, sportovců; zkrátka domov elity. Alespoň tak je podmořské místo líčeno v uvítacím snímku, který si můžete prohlédnout během cesty dolů. Brzy ale pochopíte, že skutečnost je poněkud jiná....

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Namísto uvítacího výboru plného krásných a inteligentních lidí, mávajících jak na prvního máje, je totiž prvním tvorem, kterého uvidíte, podivné monstrum, které si na vás brousí zuby – a nebo spíš háky, jež má místo rukou. Bizardní zrůda přesně vystihuje výsměšnou proměnu, kterou město prošlo; něco se ošklivě zvrtlo a celá podmořská říše je plná groteskních karikatur lidí, kteří vás chtějí zabít a získat váš genetický materiál.

Co, proč a jak se přihodilo?
To budete zjišťovat postupně. Během dema se sice fyzicky nepotkáte s žádnou přátelskou bytostí, ale přeci jen si užijete kontaktu s někým rozumným; pomocí rádia budete komunikovat s Atlasem, chlapíkem, který – jak se alespoň zdá – vám chce pomoci. Najdete také pásek s hlasovým záznamem a v samém závěru demoverze na vás pak prostřednictvím projekce promluví Ryan, zakladatel města.

Hodně akce
Demo potvrzuje, že Bioshock je především akční hrou. RPG prvky v něm v podstatě nenajdeme. Posun žánru od stařičkého (ale skvělého) System Shock II, který je označován za jakéhosi ideového předchůdce, mě osobně trochu připomíná evoluci v sérii Deus Ex, od prvního dílu, kde ještě bylo možné klasickým RPG způsobem získávat zkušenosti a rozdělovat bodíky do různých dovedností, k dílu druhému, ve kterém se hlavní hrdina zdokonaloval jen pomocí implantátů.

Zde je to dosti podobné. Postupem času nacházíte plazmidy - zdokonalovací injekce, které pomocí genetických úprav vylepší vaše tělo, leckdy způsobem připomínajícím kouzla z fantasy her. V demu jsme si vyzkoušeli ohnivou kouli a elektrický výboj, který kromě veselého přiškvaření nepřítele přijde vhod také pro vyzkratování automatického otevírání dveří.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Použití speciální dovednosti je přitom snadné – pomocí levého akčního tlačítka na gamepadu. Pomocí pravého pak použijete zbraň. Dá se samozřejmě předpokládat, že v PC verzi budou tyto dvě základní bojové akce podobně navoleny na levé a pravé myšítko. Zbraně přijdou ke slovu často, a i když nábojů nebyla v demoverzi zrovna přehršel, nešlo ani o totální nouzi. A i když dojde střelivo, můžete se spolehnout na svůj pádný hasák, kterým se ozbrojíte v prvních minutách hry.

KDY BUDE PC DEMO?
PR manažerka Elizabeth Tobey z Take 2 uvedla, že původně chtěli vypustit X360 a PC dema souběžně, ale zdržely je komplikace s ovladači grafických karet a optimalizace hry, aby vypadala skvěle na široké škále osobních počítačů.

Momentálně se PC demo BioShocku nachází ve fázi finálního testování a schvalování. Veškeré osazenstvo Take 2 i Irrational Games dělá, co může, aby ho stihli vypustit ještě před 21. srpnem, kdy uvedou na americký trh plnou verzi hry (ta s českými titulky má - jak jsme byli aktuálně ujištěni Cenegou Czech - vyjít ještě v srpnu).

Obírání mrtvol
Svůj arzenál, jakož i další předměty, si budete postupem času doplňovat. Leccos se válí jen tak na stole nebo na zemi, užitečné věci najdete i v bednách či po prohledání mrtvol. Kromě zbraní a střeliva do něj budete sbírat také lékárničky, látku zvanou Eve (energie, kterou spotřebováváte použitím speciálních schopností) a peníze; a můžete si také třeba zakouřit (doplní energii, ubere zdraví). Účel peněz demoverze neodhaluje, s jedinou výjimkou, kterou je koupení úspěchu při hackování robotů.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Hackování robotů v roce 1960?
Ale ano, jak už jsme naznačili, jde o sci-fi se vším všudy. Setkáte se tak s různými mechanickými strážci, a některé z nich se můžete pokusit ovládnout. Když se do hackování pustíte ručně, je celý proces prezentován jako samostatná logická hříčka. V ní musíte včas složit potrubí pro speciální kapalinu pohánějící robota; hra trochu připomíná legendární logickou záležitost Pipeman. Pokud se vám akce zdaří, robot vás považuje za spojence a pomůže vám v boji.

Ve hře byste se neměli ztratit. Nápomocna vám je přehledná mapa, můžete si zapnout i šipku ukazující k cíli vašeho aktuálního úkolu. Docela fajn je i zápisník s úkoly, nalezenými záznamy a dalšími informacemi, třeba údaji o různých místech či předmětech a plazmidech.

Chytne a nepustí
Nejsilnější stránkou je podle mého názoru hutná atmosféra. Pokud bych si dříve nepřečetl spoustu informací a nevěděl, o co jde, byl bych asi úplně ohromen překvapivým a originálním herním světem, který pro nás autoři připravili. Ale i přes mnoho načtených stránek informací mne hra výborně vtáhla do děje; herní lokace jsou dost temné, leckde svítí jen nouzové osvětlení… a představte si, že jdete prosklenou chodbou mezi jednotlivými částmi města, když tu do této skleněné tuby narazí kus letadla, které se s vámi zřítilo – do chodby se začne valit voda a vy prcháte, vodní příval se valí kolem vás.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii (thx Xboxyde)

Nebo první setkání s „little sister“ a „big daddy“: jste svědky toho, jak malá holčička s obří injekcí vysává z mrtvoly drahocennou genetickou látku Adam – tedy látku, na které jsou obyvatelé Rapture závislí. Tu se k děvčátku přiblíží zdegenerovaný mutant a zaútočí. Než si uvědomí svoji chybu, holčička zakřičí a objeví se velký taťka, obří bojový robot, který útočníka umlátí k smrti o prosklenou zeď.

VYŠŠÍ OBTÍŽNOST
Jak v demu ihned zpřístupnit Hard mód?

Postupujte podle pokynů v tomto anglicky psaném dokumentu.

Brutální záležitost
Tahle hra není pro děti, to už vám asi došlo. Pochmurnou atmosféru doplňují morbidní scény a bizarní nepřátelé, a dá se říci, že hra žánrově balancuje na pomezí sci-fi a hororu. Konec konců podobně jako System Shock – zdá se, že autoři se v této kategorii vyžívají. V Bioshocku je ovšem více akce, a také se v prvních fázích zdá poměrně lineární hrou. Ano, podle všech dostupných informací i podle traileru bude moci hlavní hrdina vyvádět všelijaké skopičiny, třeba blbnout s telekinezí, ale postup jako takový pravděpodobně přílišnou volbu nenabídne. Ale možná se pletu.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Bioshock vypadá na první pohled úchvatně. Oldschool hráči, kteří čekali pokračování System Shocku, budou trochu zklamáni, nicméně všichni ostatní mohou jásat. Hra sice nenabízí žádné RPG prvky, v něž asi někteří doufali, zato je parádní střílečkou s chytlavým příběhem, hutnou atmosférou a hodně originálním herním prostředím. A to by dost možná mohlo stačit na nejlepší hru roku. Konečný verdikt ale budeme moci vynést až po vyzkoušení plné verze koncem srpna.



nahrávky z hraní X360 dema

Stáhněte si: Video, Trailery...

Související články: Rozhovor a dojmy ze Score, Dojmy z GC, Novinky...



Jiří Sládek
autor je manažerem magazínů www.showbizz.cz, Bleskově a dalších služeb portálu Centrum.cz


 
 
Jiří Sládek

Nejnovější články