Mafia 2 - preview (1.část)
zdroj: tisková zpráva

Mafia 2 - preview (1.část)

2. 4. 2009 0:00 | Preview | autor: Redakce Games.cz |

Padesátá léta v USA, to byla doba bezbřehého optimismu. Do práce chodili v ideální společnosti jen muži. Ale výraz "pracovat" může být někdy velice vágní...

Autor: Ještěr
Publikováno: 2.dubna 2009


Čtyřicátá a padesátá léta v USA, to byla doba bezbřehého optimismu na rozhraní dvou válek – té druhé a té studené. Doba Hitchcocka, Elvise nebo Marilyn Monroe. Dekáda, kdy do práce chodili v ideální společnosti jen muži. A jak nám letos předvede Mafia 2, výraz "pracovat" může být někdy velice vágní...
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Má to sice s největší pravděpodobností stejně mrzký význam jako zakoopávat nepohodlnou mrtvolu před žvanivými svědky, ale zopakujme si základní abecedu – pryč je hospodářská krize, pryč je prohibice. Příběh staršího bratříčka nás (nepočítám-li pár zpravidla utajovaných easter-eggů pro dušičky do hry totálně zblázněné) pro účely Mafie 2 nezajímá. Žádné propojení v podobě vzpomínek, žádná pokrevní příbuznost mezi hlavními hrdiny-taliány, nic, ani ťuk. Rozdělovníkem je v případě obou her válka, na jejímž konci drsná mafiánská povídačka začíná a táhne se až do roku 1953. Po tento čas se má prostředí kolem vás měnit, ale nakonec to nebude dynamicky, jak se dříve avizovalo.

"Padesátá léta USA jsou už sama o sobě velice zajímavým obdobím. Styl, hudba a vzhled této doby je skutečně ojedinělý a skvěle posloužil pro jeden z našich cílů a to nastavit nové měřítko v porovnávání grafiky," svěřil se zahraničním novinářům své pocity původní mozek ambiciózního projektu, Dan "Hellboy" Vávra, a zašel ještě dál: "Tato doba je o něčem jiném, lidé začínají prodávat drogy a podobné věci. Už to nebylo o prohibici, všechno se bralo více seriózně."

 V poušti je spousta děr a v nich je zakopána spousta problémů
2K Czech se již v  prapočátku projektu rozhodli naplno využít nejsilnější stránku týmu, která má tkvět ve schopnosti vyprávět silný a poutavý příběh s vysoce věrohodnými postavami. Tato vize zřejmě velmi záhy přerostla v lokální dogma, kolem kterého se točí vše "podřadné", charaktery počínaje a misemi konče. Když se tématiky průměrně znalý člověk ohlédne, brzy mu dojde, že masovou oblibu na kost špatných gangsterů odstartovaly především Coppolovy, De Palmovy a Scorseseho snímky. Jeho Goodfellas (česky Mafiáni, v části filmu brilantně zobrazující totožnou epochu) prý Mafii 2 velice ovlivnili. Už první díl byl hodně filmový a není tedy od věci přistupovat k pokračování se stejným metrem. Více než dvě hodiny cutscén (tedy více, než má leckerý gangsterský epos) přímo v enginu, s mimořádně propracovaným detailem, toho budou doufejme důkazem. Tvůrci si dokonce přizvali odborníka – Italoameričana – přes dobový slang takových gaunerů.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
dosud nepublikované obrázky ve vysokém rozlišení

Mimořádný důraz na filmový nádech ovšem autorům nezabraňuje nechat namlsaného hráče tu a tam nenápadně šťouchnout do příběhu a poupravit trochu nabraný směr. Taktéž o vedlejší (nepříběhové) mise nebudete ochuzeni. Takové melouchy budou označeny na mapě a kápnou z nich tu nějaké speciální krámy, tu zase trocha nezbytných peněz. Hra je přitom udělána tak, že vedlejší mise nebude kriticky nutné plnit, leč pomohou vám na různých místech. Nebo vám naopak podělají status u vlastní familie, pokud se rozhodnete trochu zariskovat a "chcát proti větru".

 Stát se gangsterem bylo pro mě víc než stát se prezidentem Spojených států
Příběh Mafia 2 sleduje život Vita Scaletty, nepříliš pracovitého bohéma, který místo užitečné práce spořádaného daňového poplatníka dumá nad tím, jak se prokousat do ráje, aniž by se nadřel. Na příkladu vlastního otce viděl, že tvrdá práce – chraň nás před ní Bůh – nikam nevede. Naštěstí se narodil na správném místě a ve správném čase. Dokonce má i správné (tedy taliánské) příjmení. Paralela s Mafií 1 a X filmy je myslím jasná.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Když Vito Scaletta přijíždí v zimě 45. roku vlakem do Empire City, přijíždí navázat na někdejší chudý život. Různě po nádraží si lenivě pokuřují dělníci denní směny. Před pár lety Vita chytila a propleskla spravedlivá ruka zákona – malá krádež, říkalo se. Soudce mu nabídl vězení nebo službu v armádě. A protože je Vito fajnovka k pohledání, zvolil si raději výlet do Evropy. Na Vita také někdo čeká. Joe Barbaro přijel na nádraží, aby svého kumpána vyzvedl. Oba sní o jediné věci a oba vidí jen jednu možnost, jak se vydrápat nahoru. Joe je na této ošidné pouti evidentně dál než Vito. Má už auto a to čeká před nádražím. Obstaral si také pár informátorů, i když zatím samé krysy z ulice. "Pěkný auťák," diví se Vito. Joe se zaculí: "Jo, to dostaneš, jakmile začneš podnikat."

Vito se chvíli protlouká jako poslíček a menší kriminálník, který pro mechanika Mika Bruskyho krade auta nebo pro zloděje Henryho Tomasina (zdá se, že prezence tohoto človíčka nebude omezena jen na prvopočátek hry) dělá sem tam nějaký ten malý kšeftík. A tak se pomalu dostává k "La Cosa Nostra" – americké Mafii, postupuje na žebříčku a stává se přidruženým, pak pěšákem a nakonec mafiánem se vším všudy. To když si vyfénovaný hezounek zaslouží respekt rozvážného mafiánského bosse Lucy Gurina (v onom památném traileru ten s knírkem nad šťavnatým stejkem – mj. utrousí cosi o "lidských zvířatech"). Sympatický seznam doposud nějakým způsobem poodhalených gaunerů si můžete prostudovat na Sparkově fanstránce.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Ačkoli by za sebe dali pazouru do ohně, nejsou Vito (jehož očima prolétnete celou hrou) a Joe (který by podle všeho neměl být jen výplňovým materiálem, "aby hlavní hrdina někoho měl") ani náhodou ze stejného těsta. Naopak mají zatraceně blízko ke dvojce "týpků od hazardu" ze Scorseseho Casina – Vito víc než co jiného takto utíká před chudobou. Naopak Joea pekelně bere Tommy Gun, honičky v žihadlech a všechno to vzrůšo s gangsteřinou spojené.

 To bylo naposledy, kdy obyčejný kluci jako my dostali do rukou něco tak cennýho
Hra samotná nakrájí celek do tří velkých aktů (opět se budeme pohybovat v čase) a osmnácti misí. Jak se dá předvídat, první akt zachytí úpornou snahu Vita a Joeho dostat se do hledáčku mafiánských rodin na ten správný konec seznamu. Druhý rozvine vztahy tří ve městě operujících rodin (Falcones, Clementes, Vinci). Třetí akt – nyní již z pohledu "velmi vážené" persóny - by měl být logickým vyvrcholením příběhu na základě hráčových voleb. Na každý pád, vše vyřčené v tomto odstavci se momentálně ještě ladí a nemusí to ve Zvětšit zdroj: tisková zpráva finálne zcela přesně odpovídat.

Nikdy se z vás sice nestane Don (to je samo o sobě nesmysl, neb se potenciální Donové neválejí jen tak po ulicích), avšak budete mít prsty bezpečně v každé významnější lumpárně. Pašování kontrabandu, vydírání, "náhodné návštěvy starých přátel", škádlení rivalských rodin a následné pouliční výměny názorů, vykrádačky bank, zakopávání mrtvol, nájemné vraždy, přestřelky s ostatními mafiány, irští gangsteři - to všechno se tu ukáže. "V rámci hry uděláte jedno důležité rozhodnutí," naznačil Vávra, který je spoluautorem celého scénáře dvojky. Ať tak nebo tak, prostřední část děje bude chaos, protože se mezi rodinami rozpoutá válka – a brzy se bojuje až na krev.

Oč Vitovi půjde, jakmile dosáhne na svůj vymodlený zlatý standard, nebylo zatím poodhaleno. I když výše citovaný autor nechtěl prozradit žádné další detaily, alespoň stroze dodal: "V podstatě je druhá část hry o tom, jak to Joe a Vito podělají." Je však pravděpodobné, že hra míní opět lavírovat někde mezi komplikovanou mafiánskou freskou a osobní rovinou jedince. A to hned s několika zakončeními. První díl byl takový černobílý, ukazoval ideály – obraz dokonalého gangstera. Ve dvojce bude všechno více ponuré, ale přesto nechybí černý humor ala Goodfellas. "První Mafia byla prostě takovým úklonem před starými gangsterskými filmy. Pokračování je založeno na realitě. Tihle gangsteři už zdaleka nejsou tak cool, jsou daleko blíže obyčejným lidem," komentoval tvůrce změny v pojetí.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Ve hře se budete muset tu více, tu méně řídit dle pozornosti policie. Pořádejte jen tak z rozmaru pouliční jatka a můžete sledovat první (negativní) změnu u toho parametru. V Mafii 2 také debutují penízky, které k vaším nohám přitečou především skrz vedlejší mise, kdy se oko na nebi nedívá kolik, kde a na kom si uzmete do vlastní kapsy. Zdá se, že si Vito na bouřlivý a rozhodně ne levný život parchanta nebezpečně snadno přivykne. Zato respekt měl původně platit za důležitý prvek (např. se plánovalo, že nebudete-li navenek vykazovat žádný respekt, mohla vás zabít i vaše rodina), ale nakonec ve hře respekt nebude.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva  My vítězíme, lid nemá šanci
Jedním z hromady menších cílů autorů je zařídit, aby se svět netočil násilně kolem Vita, ale bylo tomu přesně naopak. K řadovým obyvatelům Empire City je během vývoje podle předpokladů přistupováno s mimořádnou péčí, takže se budou víceméně chovat jako skuteční (opět nepřejetelní?) lidé. Dostanou milou šanci čile konverzovat, číst o vašich lumpárnách v tisku, otráveně přešlapovat na zastávkách, bafat, prostě se unyle šolichat životem nezávisle na vás. Ani šmírováním bulváru z Joeho staromládeneckého (tedy bordelářského) bytu je nepřistihnete nepřipravené.

Skrze okna výloh budete moci vidět dámy s jiskrou v očku, zkoušející hadříky podle poslední módy, následně za ně zaplatí a spokojeně se vytratí. Některé existence budou schopny i přehrabování se v bohatě se tvářící popelnici. Aby v ní obratem našli... odraz strážníkova ksichtu? Ne, tak tohle ve hře nebude. Ale nejen v závislosti na vašem chování bude hra počítat se dvěma základními režimy chování k vám v různých situacích – standardním a násilným. Prý se tu a tam ukáží i potulující se psi.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Bylo mi třináct a už jsem parkoval Cadillacy
Přímo palácový převrat nastane oproti Mafii 1 co se týče vloupaček do aut – kontroverznímu nápadu s "učením se" vykrádat bouráky postupně již odzvonilo. Auťák bude možno ukrást pomocí hrubé síly, vypáčením zámku (nepočítejte s tím, že budou kolemjdoucí, nedejbože chlupatí, dělat mrtvé brouky) nebo vyhozením původního řidiče z auta. Zde pro změnu počítejte s možným odporem pána či paní za volantem, neboť ne každý se nechá jen tak vyčvachtnout z žihadla za čtvrt melounu. V zásadě dostanete na výběr udělat tuhle prácičku trpělivě nebo naopak rychle – s rychlostí samozřejmě stoupne i riziko. Zlodějina může být dřina...

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Přísně dobově zpracovaných vozů slibují autoři kolem 60, což je nově upřesněné číslo. Orientují se podle svých originálů, jména budou mít smyšlená (špitá se, že z důvodu nevstřícného postoje relevantních automobilek typu Ford již během výroby Mafie 1) . Takže adieu, drahé Buicky, Cadillacy, Oldsmobily nebo snad Fordy. Z pod pokličky grafiků unikly modely Frigate (sportovní kabriolet) nebo Jefferson (limuzína s vinylovou střechou). K autům si také připočítejte větší kousky jako autobusy, vojenská vozidla, pickupy, trucky a samozřejmě pohřebáky, jenž mohou mít během vaší herní anabáze práce opravdu dosti zásadní roli. V autosalonech budou za nechutně velký peníz k mání speciály pro fajnšmekry, které vloupačkama na ulici nikdy neseženete. Pro případ, že by vám jej chtěli čmajznout hned na prvním parkovišti, si ve hře zaplatíte hlídače. Doufejte, že nebude tučně podmáznutý.

Na rozdíl od první Mafie se netřeba obávat pomalého kodrcání silnicí v muzejních kouscích, protože nemálo aut už mělo v roce 1940 hodně koní pod kapotou. Ve srovnání s předchůdcem se budou káry řídit daleko realističtěji, lépe zatáčet, ale i driftovat. Auta budou těžká, ale zároveň odpružená, takže s nimi lze kásně řezat klidně i přes chodník. "Jízda je stejně jako u předchozího dílu jednoduchá, ale nyní dostanete lepší pocit z váhy vozidla," tvrdí jeden z autorů. Ve hře v pohodě otevřete všechny dveře, včetně kufru (kam jinam byste cpali všechny ty mrtvé a polomrtvé ptáčky, kteří nechtěli zpívat?) a motoru. Nebo pohodlně aktivujete automatický omezovač rychlosti. Na palubovce uvidíte kilometrovník, míru poškození…

 Až plechový miláček popraská
Až maniakální smysl pro detail předvedli 2K Czech v demolici plechových mazlíčků. Pokud budete po Empire City "krosit jako prasata", automobil se vám doslova rozpadne pod zadkem. Engine hry dokáže vykouzlit poškrábání laku, promáčknutí plechu, odpadávání dílů či díry po kulkách - jedna rána do nádrže a můžete přemýšlet, kde jste nechali závěť. Mafián, loudající se po městě čtyřicítkou, vlekouce před sebou nárazník, bez dveří a krytu motoru (po otevření kapoty lze mimochodem spatřit běžící motor), by neměl být až takovou raritou.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky v galerii

Pokud se stalo něco politováníhodného a vaše auto chytlo, silou žáru postupně popraskají všechny čtyři pneumatiky a lak zčerná. Nakonec z auta zůstane jen ubohý kouřící vrak. Měli byste často jezdit do servisu, aby k takovým incidentům vůbec nedošlo. V dílně vám vůz opraví a umyjí od prachu, který se především mimo hlavní silnice vesele hromadí. Dále zde půjde auto po vzoru GTA přebarvit (a rozhodně ne jen tak z rozmaru) nebo dokonce vylepšit. Také bude možno vyměnit si poznávací značku, ocitla-li se vaše originální poznávačka "shodou okolností" na černé listině. Zato na náročné, ale po čertech dobré závodně-podvodnické mise ala "Velký závod" si protentokrát nechte raději zajít chuť.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Závěrem automobilového koutku nelze nezmínit autorádio. V Mafia 2 budou plně funkční rádia a stejně tak i autorádia, ve kterých nebude hrát jen muzika. DJové a zpravodajové budou třeba hlásit aktuální dění v Empire City. Hudba bude opět složena z licencované dobové hudby a studiem sloužených kousků. Není přece nad to, poslouchat v éteru svůj popis a popis svého auta při spanilé jízdě z divoké vloupačky, kdy vám desetidolarovky pod náporem větru vypadávají z auta… Dokončení v druhé části preview příští týden!

Zdroje: vlastní, Mafia.Czech-Games.net, Mafia2.Scorpions.cz, MafiaGame.cz, homepage, diskusní fóra, GameStar, Level, GamesRadar, GamesReactor, Cynamite a další zahraniční časopisy

Stáhněte si: Trailery...

Související články: Novinky, Mini-preivew, Mafia 1 recenze a pětidílný návod



Ještěr
autor (22) je psavcem na volné noze a vedoucím FOBGE, revival projektu pro Fallout 2, a dříve působil na fanstránce Vault šílené brahminy

 
 
Ještěr

Nejnovější články