Nioh

Čtenářská recenze

Recenze a hodnocení mohou přidávat jen přihlášení uživatelé.

Nioh - dobrý start

25. 2. 2017 v 14:46 - Autor: Malleth 0

Hodnocení čtenáře 7/10

Stejně jako ostatní klony Souls her, i Nioh pomáhá odkrýt co všechno stojí za úspěchem jejich vzoru a jestli bych si měl odnést z Nioh jednu věc, tak to, že obsah je stejně důležitý jako samotná gameplay. Cílovka souls her by se dala rozdělit na dvě skupiny. Jedna jsou exploreři, kteří chtějí dobrodružství v nebezpečným a zajímavým světě a druhá jsou harcovníci, kteří vyžadují obsáhlou, těžkou hru v který utopí desítky hodin.

Team Ninja se odjakživa soustřeďuje na skupinu číslo 2 ale z nějakého důvodu se rozhodli u Nioh použít framework z Dark Souls, který je dělaný hlavně pro ty exploráře, čímž vnikla sice dobrá, ale dost zvláštní a nesourodá hra, při jejímž hraní sem měl neustále pocit prázdnoty.

Nenajdete tu totiž zajímavý, propojený, interně konzistentní svět, ani hluboký lore, epické výhledy, interakce s NPC a jejich příběhy, či v podstatě cokoli, co by vzbuzovalo nějaké emoce kromě frustrace a pocitu zadostiučinění. Jediné, čím Nioh udrží vaší pozornost jsou souboje a snaha neztratit se v celkem komplexních úrovních a jménech postav v cutscénách.

Ano, vývojáři přidali cutscénami vyprávěný příběh, ten tu má ovšem zhruba stejný význam jako v pornu (vím že je to otřepané přirovnání ale tady sedí). V péčku ovšem příběh plynule přejde do akce, zatímco Nioh vás po filmečku obvykle hodí do mapy. Navíc cutscény občas nesedí s tím co se děje v hře. Například v jedné potkáte ninja-ženu, která před vámi uteče, protože se nebaví s ožraly a hned jak filmeček skončí, zadá vám misi. Cutscény díky povedeným modelům postav a jejich animacím alespoň pěkně vypadají ale nefugují tu ani jako motivace ani jako lepidlo, které by z celé hry udělali jednotné dobrodružství.

Nioh se totiž odehrává ve zcela oddělených misích, které jsou často rozsáhlé, spletité a celkem dobře nadesignované. Neustále kosíte nepřátele, odemykáte zkratky a na konci vás obvykle čeká boss. Tohle je zkrátka ověřená formule, tady navíc celé flow pomáhá celkem častý výskyt nepřátel, kteří se po smrti už nerespawnují. Několik levelů je navíc postavených kolem konkrétního gimmicku (myšleno v dobrém) jako například odsávání jedovaté mlhy z místnosti abyste pak našli její zdroj a ten zničili.

Kvůli zachování stabilních 60fps (za což patří velká pochvala) jsou ale všechny mise buď ve tmě, nebo v mlze, což nepomáhá rozmanitosti ani orientaci, kterou tu dost komplikuje i fakt že hromadu času budete trávit v inventáři.

Našli jste pěknou zbroj, která vám sedne a chcete ji nějaký čas nosit!? Smůla, protože je velká šance, že se tak jednou či dvakrát znovu převlíknete než skončí mise. Loot se tu totiž válí jak odpadky na každém kroku. Je tu možnost u kováře přenést level či vzhled itemu z jednoho na druhý, ale pokud byste to dělali po každé misi, přijdete na mizinu a možná i o rozum. Někdy zkrátka míň znamená víc.

Hlavním lákadlem Nioh jsou ovšem souboje. Ty svou metodičností staví na souls hrách, jsou ovšem rychlejší, komplexnější a vyžadují od vás daleko víc, než jen pozornost a opatrnost. Autoři přinesli také několik zásadních změn jako je zrušení backstabů a přidání staminy nepřátelům. Pokud nepříteli či hráči stamina zcela dojde, je otevřený pro ničivou dorážku, což vede k rozmanitým strategiím k vítěztví. Například uskakovat kombům než se nepřítel vyčerpá, či ve správný moment použít speciální útoky ubírající staminu místo zdraví. Když k tomu pak připočtete tři bojové styly, pro každou z pěti zbraní, jakýsi active reload systém (z Gears of War) na rychlejší dobíjení staminy, a možnost učení se nových technik jako různé countery či chyty, dostanete systém, který vás zabaví na dlouhé hodiny.

Alespoň než se dostaví největší problém hry, což je streotyp způsobený neustále opakujícím se repertoárem nepřátel. Pokud vás baví zabíjet borce s krumpáčem, základní kostlivce, rudé démony, a další typy představené v prvních hodinách, jedině dobře, protože to budete dělat celou hru.

Opakováním stále stejných nepřátel netrpí jen souboje ale i celá kampaň. V souls hrách mají lokace dané téma, nepřátelé jsou navržení a umístění, tak aby tam zapadali, například “borce s krumpáčem” uvidíte jen v dolech. Díky tomu působí svět uvěřitelně, jste zvědaví se co bude v další misi ale hlavně máte neustále pocit že se někam posunujete.

Nioh v průběhu hry sice představí pár nových a celkem pěkně navržených nepřátel, ale zdaleka nejčastěji budete stejně potkávat ty už zmiňované evergreeny.

Když už nic jiného mohli alespoň zvýšit počet těch lidských. S nima jsou souboje zdaleka nejzábavnější, protože jsou nejvíc fér a fungují na ně všechny techniky narozdíl od démonů.

Na závěr bych řekl že Nioh je opravdu obrovská, nesmírně těžká až skoro nepřátelská hra, obzvlášť zdejší četné Bossfighty naplno otestují vaší trpělivost a i když má hra dost problémů (včetně krize identity), jakmile se dostanete do správné flow, kdy metodicky, čistíte úroveň, otvíráte zkratky, tancujete mezi nepřáteli, counterujete a přepínáte mezi styly on-the-fly jako páni, dokáže Nioh neskutečně vtáhnout, jen narozdíl od Miyazakiho her nebudu mít nějaký čas chuť rozjet novou postavu.

7/10

Hodnocení uživatelů