Post Mortem CZ - recenze a návod 1.díl
zdroj: tisková zpráva

Post Mortem CZ - recenze a návod 1.díl

12. 4. 2003 0:00 | Návod | autor: Redakce Games.cz |

Čtvrt roku po anglickém originálu u nás nyní vychází detektivní adventura Post Mortem v češtině, která je předmětem této recenze sloučené s 1.dílem návodu o dobývání do pokoje, kde došlo k rituální vraždě.

Autor: Nukem
Publikováno: 12.dubna 2003


Obrázek zdroj: tisková zpráva Vzpomenete si, co jste dělali den před Silvestrem loňského roku? Stáli v potravinách frontu u pokladny, tlačíce před sebou dva vozíky plné jídla a pití? Nebo už jste snad počali otvírat první láhve? Možná se našli i tací, kteří se nenechali svést blížícím se koncem roku a s ním spojenými oslavami, nýbrž zasedli ke svým milovaným počítačům a počali surfovat na internetových vlnách. Ti si pak mohli všimnout, že i v tento den se u nás objevila nová recenze, tentokrát na zajímavou detektivní adventuru Post Mortem od Microids.

Krátce připomenu, že jste v ní mohli přijmout roli Američana žijícího v Paříži, Gustava MacPhersona, nepříliš úspěšného malíře, ale celkem zdatného detektiva. Ten ale své schopnosti vidí opačně a tak jen díky současné, nepříliš dobré, finanční situaci odkládá paletu a štětec a přijímá nabídku na vyšetřování značně bizardního zločinu. V době vydání recenze šlo ještě o anglickou verzi, avšak už tehdy se pracovalo na jejím počeštění, kterého se ujal náš kolega Petr Ticháček z Bonuswebu (ten tam hru i recenzoval - pozn.ed.).

A neuběhly ani 4 měsíce a na pulty domácích obchodů se díky Ceneze začátkem dubna dostala hra Post Mortem v češtině. Už bych se asi trapně opakoval, kdybych začal popisovat, jaký význam má lokalizace pro většinu hráčů. Konečně, nad tímto tématem jsem se zamýšlel třeba v článku věnovaném české verzi Fallout Tactics.

 Kompletní lokalizace?
Obrázek zdroj: tisková zpráva Takže velmi stručně o tom, jak se lokalizace Post Mortem povedla. V prvé řadě se nenechte zmást trošku zavádějící nálepkou „kompletní lokalizace“, neboť jsou to jen texty, které byly převedeny do češtiny. Hlasy postav zůstaly v původní anglické podobě. S obdobnou nepřesností jsme se setkali i u zmíněného Falloutu, ale tam bylo anglicky mluvených dialogů jako šafránu a důležitá videa, u nichž nešlo zapnout titulky, byla rovněž transformována do našeho rodného jazyka.

Ve hře Post Mortem je ovšem mluveného slova daleko více, takže, spíše než o kompletní, se jedná tak o 70% lokalizaci, přičteme-li k titulkům i překlady různých dokumentů, předmětů a ovládacích prvků. Pochopitelně, nekritizuji samotný způsob lokalizace. Nevadí mi filmy s titulky, nebude mi tedy vadit ani hra v původním znění. To jen to označení trochu kalí vodu. Jak potom označovat hru s českým dabingem? Kompletně kompletní lokalizace? Super kompletní lokalizace?

 Další český kousek
Celkově se jedná o dobře zvládnutý překlad, který si, i vzhledem k množství dialogů a textů vůbec, zaslouží uznání. Pomohl jinak dobrou a netradiční adventuru přiblížit naší hráčské veřejnosti. Kdybych měl hru recenzovat až nyní, z českého překladu, dost možná by dostala ještě o 5 % navíc, právě díky „domácímu prostředí“. No a abych nebyl podezříván z reklamy, tak snad ještě nějakou chybičku. Když se vám v programech usídlí složka hry Post Mortem, najdete tam odkaz na stránku výrobce Microids a také odkaz na domovskou stránku hry, ten je ale pojmenovaný „Stránka hry Syberia“ :-) Asi restík z předchozího herního klenotu od Cenegy, adventury Syberia, která podlehla lokalizaci ve stejném rozsahu jako Post Mortem. Ale dost už hnidopišství :-)

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Nakonec se ještě zmíním o nedávno vydaném patchi, který opravuje některé chyby, projevující se především padáním hry. Zdá se, že česká verze s tímto patchem chodí, ale zda je účinná, to jsem ověřit nemohl, neboť jsem mezi výčtem chyb nenašel jedinou, se kterou bych měl problémy. Hlavní chyba, padání hry po přepnutí do operačního systému a pak zpět do hry, však ošetřena nebyla.

 Návod mnoha tváří
Teď už ale přejděme k hlavní náplni tohoto článku, kterou je první část třídílného návodu. Kdo o hře Post Mortem už něco slyšel, nebo ji hrál či hraje, pak už ví, že se vyznačuje jednou zvláštností, kterou, oproti jiným hrám, tvůrci od Microids dovedli značně daleko. Během hraní totiž častokrát narazíte na situaci, kdy se musíte rozhodnout pro jeden z více nabízených postupů. A nejsou to jen košaté dialogy, skrz které vede často více cest bez možnosti návratu. Dokonce i samotný konec hry je do jisté míry závislý na tom, jak jste si při pátrání vedli.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva O to více bylo složité sepsat návod na tuto hru tak, aby byl alespoň trochu srozumitelný. Aby se držel jedné z mnoha cest, kterou je možné příběh dokončit, ale zároveň vždy upozornil na možné alternativy, odklony od zvolené linie a rovněž na místa, kde se určité cesty zase setkávají. Rovněž v místech, kde, v závislosti na předchozím postupu, např. leží či naopak chybí nějaký předmět, jsem se snažil vysvětlit proč tam není a kde jej tedy hledat jinde. Často to znamenalo, že jsem popsal určitý úsek hry, pak se vrátil na místo rozcestí a postupoval zase jinou cestou. To vše, abych si ověřil, zda alternativní postup vede tam, kam jsem předpokládal, či třeba jen proto, abych na konci típnul jeden obrázek něčeho, co tam jindy není.

Situaci navíc ztěžovala nemožnost rychle odklikat dialogy, nebo je jakýmkoliv způsobem přerušit. Vždy jsem musel procházet celé rozhovory a znovu a znovu si vyposlechnout obě strany. Jen málokdy se dá dialog ukončit dřív, než po několika větách. Předem se omlouvám, pokud jsem se sám do popisu zamotal, nebo pokud budou některé formulace třeba méně srozumitelné. Jinak se píše návod na lineární hru a jinak na tolikrát větvenou. Rovněž jsem otevřený vůči připomínkám, nápadům či oznámení o chybách v diskusním fóru pod článkem. Nyní vám tedy přeji hodně zábavy, málo zákysů a když nějaký přijde, ať vám návod rychle pomůže.

 Zasvěceni do příběhu
Obrázek zdroj: tisková zpráva Již úvodní rozhovor s půvabnou, ale tajemnou Shophií Blake vám poskytne první možnost volby. Buď její nabídku přijmete a budete ihned seznámeni s pozadím případu (obrázek), nebo ji slušně odmítnete s tím, že vás nic jiného než malování nezajímá. Sophie vám pak věnuje svoji navštívenku a odejde. Ale protože jste si hru nekoupili, abyste ji měli za pět minut hotovou, rozhodnete se, že Sophii přece jenom zavoláte. Na zdi Gusova ateliéru, jeden krok od dveří dozadu, visí telefon. Dříve než zavoláte Sophii, můžete poslat do vašeho bývalého zaměstnání telegram, zda na Sophii něco nemají. Nutné to ovšem není.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Před odchodem na schůzku si s sebou vezměte skicák, který leží na stole v zadní místnosti ateliéru (obrázek) a fotoaparát, jenž je schován ve skříni vpravo od stolu v téže místnosti. Pravým tlačítkem myši vyvolejte menu a klikněte na ikonu mapy. Vyberte restauraci Chez Alexandre. Pomocí mapy se takto rychle můžete přesouvat prakticky odkudkoliv kamkoliv. Recepčního se zeptejte na Sophii, ten vás dovede ke stolu. Sophii vyzpovídejte, dostane se vám stejných informací, jaké by vám sdělila, kdybyste jí přijali už v ateliéru.

 Vše začíná v hotelu Oprhée
V mapě zvolte hotel Orphée, který sem právě přibyl. V přízemí hotelu najdete pouze dvě osoby. Recepčního (ředitele) a barmana v hotelovém baru naproti recepci. Je celkem jedno, s kým začnete, takže dejme tomu, že s barmanem. Tady už se nabízí mnohem více možností, jak vést rozhovor, nicméně všechny se točí kolem několika málo informací, týkajících se onoho osudného večera. Je tedy celkem jedno, jakou cestou se vydáte, i když v jednom případě vám barman podá popis jistého podezřelého muže. S popisy onoho muže se sice můžete setkat ještě jinde, ale každý bude obsahovat nějakou jedinečnou informaci.

Barmanovi tedy řekněte, že hledáte své přátele. Až se vás optá, které myslíte, řekněte, že Whyteovi. Barman vám sdělí, že jsou mrtví, vy na to, že to již víte. Dále se ptejte na nějaké stopy. Barman vás odkáže na policii a vy mu na oplátku sdělte, že policii pomáháte tím, že se snažíte být o krok napřed. Pak se ptejte, kdo vede vyšetřování a co proti vyšetřovateli barman má. Pak jej požádejte o popis podezřelého. Před odchodem si kupte láhev červeného vína a vraťte se k recepci.

 Potíže s recepčním
Obrázek zdroj: tisková zpráva Ještě než si začnete povídat s recepčním, dejte se vpravo, směrem ke schodům do patra a zkuste na ně kliknout. Gus odmítne jít nahoru s tím, že buď budete muset vymyslet nějakou fintu nebo recepčního přemluvit, aby vás nahoru dovedl. Vlevo od schodů leží na polstrované lavici deník „Le Paris“ (obrázek), ten si vezměte. Předchozí řádky ovšem nejsou povinné, záleží na následujícím rozhovoru s recepčním. Ovšem tím, že je splníte, rozhodně nic nezkazíte.

Rozhovor s recepčním je ještě košatější než rozhovor s barmanem, ale především má mnohem větší vliv na další události. Ve většině případů se s vámi recepční dříve či později rozloučí, ve třech případech se navíc dozvíte popis podezřelé osoby. Ten je ale zaznamenán v jeho svědecké výpovědi, ke které se dostanete později, takže není nutné jej z recepčního zvlášť páčit. Avšak jen dvě cesty, skrz rozhovory, vedou k tomu, že vás recepční osobně dovede do pokoje 505, který sousedí s pokojem 507, kde došlo k oněm tragickým událostem.

 Nejrychlejší cesta do pokoje 507
Chcete-li tedy již nyní získat přístup k hotelovým pokojům, řekněte recepčnímu, že jste zástupce Univerzální americké pojišťovny, konkrétně že zastupujete bohatou Američanku, která se hodlá v hotelu ubytovat. Pak jej požádejte, zda byste pokoj 507 nemohl zkontrolovat. Ten je ale ještě stále zapečetěn policií, takže vás recepční dovede do vedlejšího pokoje 505. Nyní je třeba se dostat do pokoje 507. Vyjděte z pokoje na chodbu a klikněte směrem ke schodům do přízemí. Odchytí vás madam Loiseau. Při rozhovoru s ní můžete, i nemusíte, získat pomůcku k proniknutí do pokoje 507. Máte-li o ní zájem, tedy o pomůcku, ne o madam ;-), pak se po navázání rozhovoru nejprve podivte, odkud ví, že jste detektiv. Pak přiznejte, že jste také tak trochu jasnovidec a dále, že vás rovněž pronásledují cizí vraždy. Potom se jí optejte, zda by nekoupila nějaké vaše obrazy a rozlučte se.

Obrázek zdroj: tisková zpráva V inventáři vám přibyl magický talisman, který vám madam Loiseau dala. Vraťte se do pokoje 505. Zde zamiřte ke dveřím vlevo od krbu (obrázek). Prozkoumejte spodek dveří a podstrčte pod nimi noviny. Potom prozkoumejte zámek dveří, kde talismanem vystrčte klíč z druhé strany zámku. Vytáhněte noviny a odemkněte dveře. Pokud se vám ovšem talisman získat nepodařilo, tedy že jste madam Loiseau nenabídli své obrazy, ale zvolili druhou možnost v dialogu, nic se neděje.

Klíč můžete vystrčit i jinak, ovšem bude to až za poněkud delší dobu, viz kapitola „Zpátky v Gustavově kůži“ ve 2.části návodu. Do té doby se držte rad v následujících kapitolách, které ostatně platí i v případě, že už jste pokoj 507 navštívili. Nicméně, zatím není nijak důležité pokoj prohledávat a je vhodnější nechat si to na později.

 Tajemství pokoje 507
Každopádně, co byste v pokoji našli už nyní? Předně v levém spodním rohu krbu zásnubní prsten (obrázek). Před postelí seberte střepy z rozbité skleněné nádoby (obrázek). Nyní tam ještě neleží klíček, který tam bude až časem nebo se dá najít v apartmá Eatonových, kam se vydáme později. Nakonec se ještě můžete podívat do koupelny a prozkoumat barvu na vlasy v umyvadle.


 Poprvé na policii
Nyní si popišme, řekněme, hlavní postup dobývání pokoje 507. Nejprve si skočte na policejní stanici. Strážníkovi můžete říci cokoliv, všechny cesty totiž vedou k žízni a strážníkově náklonnosti k vínu. Znovu promluvte na strážníka a nabídněte mu svoji láhev. Výměnou za víno se dostanete ke složce o případu. Tu si pročtěte, důležité jsou popisy podezřelého muže. Nakonec se můžete strážníka zeptat na inspektora Lebruna, doktora Kaufnera, či na jeho názor k případu. V mapě se vám objeví ústav, kde Kaufner pracuje. Můžete se za ním zastavit a prokonzultovat případ, nicméně nic podstatného se vlastně nedozvíte.

 Zpátky v hotelu
Obrázek zdroj: tisková zpráva Vraťte se do hotelu. Jestliže jste se dosud do pokojové části hotelu nedostali, bude v recepci na rudlíku stát dřevěná bedna. Přistupte k ní a kliknutím na přední stranu do ní vlezte. Pokud to Gus odmítne, musíte nejprve zkusit vyjít schody k pokojům. Až vás hotelový nosič vytáhne nahoru, klikněte směrem ke schodům, jako byste je chtěli sejít. Ve dveřích pokoje 506 se objeví madam Loiseau a pozve vás dál. S ní si promluvte o čem chcete, můžete i nemusíte od ní získat talisman, viz „Nejrychlejší cesta do pokej 507“ výše. Až rozhovor ukončíte, vyjděte na chodbu a prozkoumejte kliku dveří od pokoje 507 naproti. (obrázek) Zkuste jí otočit. Samozřejmě, že je zamčeno.

Sejděte tedy do přízemí a stavte se u barmana. Toho se optejte na podezřelého muže z inspektorovy zprávy, do kdy seděl v baru, kam šel a zda celou tu dobu byl sám. Barman vám prozradí, že se setkal s mladíkem jménem Théo Malet. Jde o hotelového portýra, který od muže dostal nějaké peníze. Důležitou informací je především to, kde jej najdete. Až rozhovor ukončíte, otevřete si mapu a klikněte na právě se zde objevivší Bistro Alambic.

 Premiéra v bistru Alambic
Až si popovídáte se zdejší… no, dívkou jménem Bérénice (Bébé), otočte se vlevo. Na nehybném pozadí uvidíte v zadní kóji sedět dvě postavy. Vydejte se k nim. Proklepněte Maleta, ale nic se od něj nedozvíte. Promluvte si tedy s Hulotem, který stojí hned vedle za barem. Pochlubte se mu, že máte případ a pak jej požádejte o malou pomoc s odemčením jednoho zámku (poznámka - tato možnost se v rozhovorech objeví jen v případě, že jste zkusili otočit klikou u pokoje 507 nebo Hellouinovy kanceláře, k té se ale dostanete za chvíli). Bude se zdráhat, tak ho přemluvte další nabídnutou větou.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Hulot souhlasí, pokud mu ale sami prokážete malou službičku. Musíte najít pět rozdílů mezi originálním obrazem a jeho kopií, přesněji pět detailů, které na kopii chybí. Pak se ještě můžete poptat na Maleta nebo rozhovor rovnou ukončit. V inventáři klikněte na obraz. Objeví se originál. Šipkami pod ním vyvoláte kopii. Pokud se vám nechce detaily hledat, označte je na kopii podle tohoto obrázku (obrázek). Promluvte na Hulota a řekněte mu, že jste hotovi. Dostanete sadu paklíčů.

Nyní máte opět na výběr mezi dvěma možnostmi. Buď paklíče použijete na odemčení pokoje 507 nebo si je necháte na později. Avšak okamžitým prohledáním pokoje ještě stále nedosáhnete významného postupu v příběhu, takže průnik dovnitř doporučuji ještě odložit.

O tom, co bude následovat, si povíme v druhé části návodu zhruba za týden, kdy odhalíme podezřelého muže, zahrajeme si s paklíči a zavítáme i do blázince...

Stáhněte si: Demo, Trailer, Intro video, Patch, Screenshoty, Cheaty
Související články: Recenze, Novinky, Syberia recenze

 
Nukem
připravil: jd


 
 

Nejnovější články