Mass Effect: Andromeda

Čtenářské recenze

Napsat recenzi nebo přidat hodnocení.

• Nezalekl jsem se haterů a hru jsem si zakoupil. Po cca 50h hry jsem v 1/2 a hra je naprosto super. Po grafické stránce je hra pěkná, hlavně planety. + soubojové systémy + super atmosféra, pěkné ingame videa + délka hry + příběh + vývoj postavy, build stromy + velký arsenál zbraní atd... působí to trochu nepřehledně ale každý s IQ nad 75 pochopí velice ryhle - nelíbí se mi zpracování lítání po soustavě, zbytečně zdlouhavá ale už to opravili patchem.   Hrál jsem všechny díly Mass Effect a tenhle mě baví nejvíce. celá recenze

Hodnocení čtenáře 10/10

• Každý díl ME jsem hrál xkrát. Jsem opravdu ten největší fanoušek série co znám. Jenže tohle bylo zklamání. Nejenom, že jsem musel hru hrát kvůli bugu napodruhé, protože se mi v jedné z misí prostě poškodil save, ale ještě jsem dostal velký otevřený svět plný nudných side questů, bugů, pouze dvou druhů nepřátel, bugů, nezajímavého příběhu a zmínil jsem již bugy? Ve výsledku je to Mass Effect, takže své kouzlo jistě má, ale pro mě to bylo zklamání a pouze nadprůměrná sci-fi střílečka. celá recenze

Hodnocení čtenáře 7/10

• Mass Effect Andromeda - Recenze

Windows
    29. 3. 2017 v 20:03 - Autor: jamar28 0

Dostat za úkol vývoj pokračování takové legendy, jakou bezpochyby Mass Effect je, musí provázet rozporuplné pocity. Na jednu stranu ohromná čest, na stranu druhou nepříjemně velká odpovědnost a tlak. Co když to bude fiasko? Co když nás fandové budou vláčet za to, že jsme poškodili jméno jejich oblíbené značky? Nu, nechtěl bych být v kůži vývojářů. Nakonec jim to trvalo 5 let a výsledek je...minimálně rozpačitý. Méně je někdy více Začněme od nejhoršího. Největším problémem Andromedy je to, že si vývojáři ukousli příliš velké sousto. Možná jste před vydáním zaslechli, jak se chlubili, že ve hře bude 1200 NPC. A stejně tak se chlubili obrovským množstvím lokací, rozsáhlým otevřeným světem a nepřebernými možnostmi, jak v něm trávit čas. To samo o sobě zní skvěle, ale teorie je jedna věc. V praxi to bohužel mělo za následek to, že kvantita zvítězila nad kvalitou. Andromeda je jednoduše odfláknutá téměř ve všech směrech. Planety skutečně vypadají vizuálně nádherně, bohužel jen velmi málo lokací na jednotlivých planetách nějak uvízne v paměti. Místo aby se vývojáři soustředili na několik míst, kterým by věnovali čas a péči, dali přednost zaplnění planet stále stejným balastem. Takže všude je nějaká nepřátelská základna, všude jsou nějaké ruiny a všude jsou nějaké trosky. Kolonie na tom bývají dost podobně, většinou jde o soustavu několika krabic, které se marně snaží tvářit, že jsou fungujícím městem (třeba tak, že jednou za čas přiletí raketoplán, chvilku se jen tak vznáší nad přistávací plochou a pak zase odletí, aniž by jeho cesta dávala sebemenší smysl). Stejný osud se bohužel nevyhnul ani postavám a questům. Je sice hezké, že můžeme mluvit s 1200 NPC, ale k čemu to je, když většina z nich nemá nic moc zajímavého, co by řekla? Zachraňují to propracovanější hlavní postavy a občasná narážka na staré Mass Effecty (potkáte např. různé příbuzné a kamarády postav z trilogie), která nostalgické hráče zahřeje u srdce. I to, že po prvních pár hodinách hraní vám deník přetéká desítkami questů by bylo fajn, pokud by ty questy stály za to. Bohužel až příliš často quest spočívá v tom, že ho v rozhovoru přijmete, oskenujete 2-3 věci, znovu s někým plácnete dvě nezajímavé věty a je po všem. V horším případě ho přijmete, musíte letět na úplně jinou planetu (což je nesmírně zdlouhavé, viz níže), tam na určeném místě zmáčknete "E" a zas letíte zpátky. Vývojáři by ale zjevně neměli problém odvést dobrou práci. Ve hře se pořád najdou lokace, postavy i questy, které člověka zaujmou, několikrát se mi stalo, že jsem se zastavil a několik desítek vteřin si nefalšovaně vychutnával to, co vidím. Povedené jsou třeba i rozhovory parťáků při jízdě v Nomadu, i tady se člověk sem tam zasekne, poslouchá a skvěle se baví. Problém tedy není v tom, že by v Bioware neměli šikovné zaměstnance, ale že jim buď nandali příliš mnoho práce, nebo jim nedali dostatek času. Je tu ještě možnost, že by jim opravdu vedení řeklo něco jako: "Hele, tady máte prachy a ať je tam co nejvíc postav, co nejvíc míst a co nejvíc questů, jasný? Je nám úplně jedno, jak to bude vypadat, ale hlavně ať může PR oddělení machrovat, jak rozsáhlá hra to je!", ale upřímně doufám, že tak hrozné rozhodnutí nepadlo. Aby nedošlo k omylu - já bych opravdu nikoho nekritizoval za to, že udělá rozsáhlou hru, ale vadí mi, když mám pocit, že je to na úkor kvality. Vůbec by mi nevadilo narazit za každým rohem na nepřátelskou základnu, kdyby byla každá něčím zajímavá. Vůbec by mi nevadilo trávit desítky hodin v rozhovorech s NPC, pokud by měly co říct. Nevadilo by mi ani to, kdybych občas narazil na nudný quest/postavu/lokaci, pokud bych se mohl spolehnout na to, že je to výjimka a ne pravidlo. Tohle už jsem někdy viděl Rámcově se hlavní zápletka povedla. Jako v prvním Dragon Age i v Andromedě na vás jako na úplného nováčka najednou spadne povinnost spojená s obrovskou zodpovědností. Pathfinder totiž zdaleka není jen pouhopouhý průzkumník, musí planety nejen hledat a zkoumat, ale starat se i o to, aby vůbec byly obyvatelné a v jeho kůži vás čekají i politická rozhodnutí. Nelze si také nevšimnout, že v celé Andromedě hraje nezastupitelnou roli mládí - není to jen dvaadvacetiletý hlavní hrdina, kterému do klína spadnou úplně nové povinnosti kvůli smrti někoho staršího a zkušenějšího. Stejný osud potká ve hře množství dalších postav. To se logicky nějak projevuje, zde tedy hledejme původ některé kritiky, která označuje Andromedu za příliš infantilní. Ano, je pravda, že Ryder(ová) postrádá respekt, zkušenosti a profesionální charizma Sheparda. Ale není pravda, že by celá hra byla infantilní. Občas se nějaký takový moment sice vyskytne, ale většinu času máte kontrolu nad tím, jak se zachováte, takže pokud chcete za každou cenu odpovídat vtipně, hra vám to umožní, ale stejně tak vám umožní jednat vcelku logicky a profesionálně.  Horší už je, že poslední Mass Effect vykrádá sám sebe. To, co vytvořili, není nový příběh. Prostě vzali celou trilogii, zmuchlali ji do jednoho klubka a z toho pak upletli svetr, ke kterému přilepili pár nových flitrů, aby se neřeklo. Přesto jsem po celou dobu průchodu hrou měl velmi často pocit, že tohle už jsem přece kdysi viděl. Asi jako když sledujete film, který jste viděli v dětství a zapomněli na něj. Tohle by samo o sobě až tak nevadilo. Koneckonců ani starý Mass Effect nemá originální zápletku bez jakéhokoliv klišé. Horší je, že Andromeda má problém i s tím svůj příběh vyprávět. Režie cut scén je místy vyloženě otřesná a kdyby šlo o herce, člověk by si myslel, že se dívá na živý přenos, ve kterém herci zapomněli, co se má vlastně v dané scéně dít, a tak začali nervózně improvizovat. Někdy se dokonce stane, že výraz herců dokonce vůbec neodpovídá emocím, které má v tu chvíli postava prožívat. Potenciálně epických scén by se našlo relativně dost, bohužel často trpí stejným neduhem - buď je jejich potenciál nevyužitý, nebo působí směšně (např. naprosto přestřelené používání biotických schopností). Některé se povedly, žádná se ovšem nedokázala ani zdaleka vyrovnat těm, na které vzpomínám z trilogie (a že jich je dost).  Orgie na bojišti Konečně se dostávám k části, ve které Andromedě nemůžu vytknout téměř nic, a to je boj. Díky jetpacku se už neodehrává jen v horizontále, což odemyká spoustu nových taktických možností. Vybírat můžete z desítek bojových, technických a biotických schopností (výběr nově není omezený třídami) a můžete i libovolně přepínat mezi 4 profily, což v praxi umožňuje obrovskou flexibilitu a provádění účinných bojových komb (spojení více schopností s ničivým plošným účinkem). Přidejte k tomu hromadu různých zbraní, vylepšení, zbrojí a craftění a máte vpravdě ráj pro všechny militantně založené jedince. Doopravdy se člověk ovšem vyřádí až v multiplayeru, který se od 3. dílu v podstatě nezměnil, což je na něm úplně nejlepší. Horší je to s umělou inteligencí jak protivníků, tak parťáků. Ti občas neposlouchají vaše příkazy nebo se nechávají velice záhy zabít. Kvůli pro mě nepochopitelnému odejmutí možnosti zastavit v boji čas a udělit příkazy bývá týmová práce dost komplikovaná. Není možné si s parťáky naplánovat komba a pořádně řídit jejich pohyb. Protivníci téměř netaktizují a chovají se nahodile. Zatímco někdy absurdně vyrazí čelně na vás a nechají se zabít, jindy vás zaženou polomrtvého do kouta a - běží se schovat místo toho, aby vás dorazili. V den vydání se dokonce protivníci nebyli schopni ani vyrovnat s existencí odstřelovacích pušek, takže když jste do nich z větší vzdálenosti stříleli, vůbec nereagovali a jeden po druhém padali jako hrušky. V poslední době jsem ale tento problém už nezaznamenal, takže byl pravděpodobně opraven. I přes mizernou AI je boj a věci s ním spojené bezpochyby nejpovedenější částí Andromedy a kdyby byl stejně kvalitní i zbytek, máme tu minimálně devítkovou hru.  Technický stav a ostatní O animacích v Andromedě se toho napsalo už tolik, že mě vážně nenapadá, co bych k nim dodal. Tak snad to jen potvrdím - ano, je to bída, postavy občas vypadají jako z hororu, mívají prkenné výrazy, asarijkám hromadně napíchali botox do rtů, animace úst bývají nerealistické a občas dokonce ani neodpovídají tomu, co postava říká. Je to podprůměrně odvedená práce, o tom nemůže být pochyb.   Během hry jsem narazil i na desítky větších či menších bugů, jako například zasekávání postavy po doskoku, nemožnost zapnout skener, postavy splývající s prostředím a dokonce i postavy "naklonované". Některé věci jsou pak prapodivně navržené. Nejkřiklavějším příkladem je galaktická mapa. Ta vypadá podobně jako v předchozích dílech, ale když chcete doletět z planety A na planetu B, kamera se nejdřív přiblíží k planetě A, pak se zase oddálí, nasměruje se zhruba k planetě B, pomalu k ní obloukem doletí, zabere její povrch, následně se zastaví, zase oddálí a až pak je možné na planetě B přistát nebo ji oskenovat. A to celé trvá pár desítek vteřin. Pravděpodobně to mělo vypadat efektně a párkrát i vypadá, jenže systémů jsou ve hře desítky a v každém z nich bývá okolo 6 objektů. Na některá místa se navíc opakovaně vracíte, takže se z toho brzy stane nesmírně otravná funkce.  Závěr Ač by se mohlo zdát, že jsem nenechal na Andromedě nit suchou, pravdou je, že hra mě ve výsledku baví a její koupě nelituji. I přese všechny nedostatky je to dobrá hra, která dokáže přikovat k židli a nenechat člověka spát až do brzkých ranních hodin. Průzkum nádherných planet zabaví na mnoho hodin a už teď vím, že jen v multiplayeru strávím další desítky a desítky hodin. Ale to v tomto případě nestačí. Největší slabinou Andromedy je tak paradoxně její největší přednost - značka Mass Effect. Další díl legendy se prostě nemůže ubránit srovnávání s předchůdci a obrovskému očekávání. Od áčkové hry také člověk nečeká dětské nemoci, jaká Andromeda předvedla. Přesto si troufnu říct, že se s tím vývojáři poprali nakonec vcelku uspokojivě (s odřenýma ušima), vytvořili dobrou hru a pokud si vezmou ze svých mnohých chyb ponaučení, další díl Andromedy se dočká mnohem lepšího přijetí.  celá recenze

Hodnocení čtenáře 6/10

• Jedním z největších problémů recenzí v herním průmyslu je fakt, že se namísto recenzí lidé setkají spíše s názory pisálků než objektivní kritikou hry. Inu, pojďme něco takového zkusit.  Co jste čekali?  Jestli dřívější ukázky ze hry v něčem nelhaly tak ve skutečnosti, že hra vypadá nádherně. Nemalý obdiv vzbudí už první planeta a celkově flóra a prostředí planet vypadá překrásně. Malinko pokulhávají interiéry, které by si zasloužily mnohem lepší textury, ale i přesto je Andromeda vizuálně uspokojivé dílo. Vlastně audiovizuálně, protože i zvuky stojí za to. Není však všechno zlato, co se třpytí, a co by to bez takovéto klišé hlášky bylo za recenzi, že? Jestli nežijete v jeskyni (druhá), tak vám neuniklo, že Andromeda "malinko" (chápej trochu více) pokulhává v animacích. A to jak obličejů, tak celkově postav. Běhají jak neohrabané a tváří se mnohdy groteskně a hloupě. U některých postav potom nesedne ani dabing, protože například Krogané nám trošičku zženštili. Ta tam je onen hrubý hlas Wrexe.  Boj a umělá inteligence Namísto pobíhání v úzkých koridorech o pár metrech na šířku jsou teď boje mnohem akčnější, protože vás v pohybu prakticky nic neomezuje a můžete zaútočit odevšud, kde je nějaký kryt. Tedy, můžete zaútočit i bez krytí, ale v Průvodci po galaxii se to nedoporučuje (třetí). Krytí je nyní automatické. Pokud máte přichystanou zbraň ke střelbě, tak se Ryderová (protože kdo se stovky hodin má dívat na chlapský zadek?!) přilepí ke kdejakému kameni nebo bedně. Jestli je to změna vítaná, nebo naopak už je na individuálním názoru každého z vás. Vím, že vám recenze dnes říkají, co si máte myslet, tak mě neukamenujte (čtvrtá) za to, že tak nečiním.  S boji samozřejmě souvisí umělá inteligence a to je opravdu průšvih. Nepřátelé se snaží za každou cenu dostat nejblíže k vám a kryjí se většinou tak, abyste je i přesto mohli trefit a nejlépe rovnou do hlavy. Vaši kolegové potom namísto krytu běhají po bojišti jako na drogách (nic proti nim, každého věc) a pokud se namísto střelby na bojiště pozorně zadíváte, tak budete jen nevěřícně kroutit hlavou. Nezapomeňte se zadívat a kroutit hlavou.  Obrovské planety Otevřený svět Andromedy je opravdu obrovský a v porovnání s rozlehlostí planet se lokace v DA: Inquisition jeví opravdu zanedbatelné. K přepravě mezi základnami a body zájmu vám bude sloužit vozítko, které vás dostane prakticky kamkoliv. Díky spodním tryskám dokáže i malinko poskočit, takže se nebojte. Vidíte to, poskočit. Zmínil jsem, že jako osoba máte na zbroji jetpack a můžete si taky poskočit, kam se vám zamane? Nezmínil, že? Nutno říci, že poskočit si můžete i vy jako postava a to díky jetpacku připevněným na vaší zbroji. Planety ještě skýtají různé minerály a suroviny, které potřebujete natěžit pro výrobu zbraní a další ptákovin. Nechybí ani rozmanitá fauna, ovšem chápu, že se i zde jako u Inquisition najde spoustu veganů, kteří budou mít se zabíjením zvířat problém.  Optimalizace Na internetu se teď nachází spoustu příspěvků o tom, jak je hra špatně optimalizovaná. Ale taky spoustu komentářů z druhé strany, takže vám asi nezbude, než hru nainstalovat a uvidíte sami. Můžu říci, že ji hraji na GeForce 960 4GB, 8GB RAM a i5-4690 3,5GHz na vysoké detaily naprosto bez problému a to jsem si pořádně nepohrál s nastavením. Myslím, že si to někde vytáhnu i na ultra.  Příběh  Jako vždy se našlo spoustu lidí, co křičí, jak jsou úkoly prosté a příběh chudý. Že prý se pořád jen opakují mise najdi, zabij, přines a promluv si. Já vám nevím, ale vy jste v nějaké hře snad někdy viděli něco jiného? Vy snad v životě děláte něco jiného? I hloupý úkol přines může být podán naprosto skvěle. Kolik skvělých filmů stojí na hloupé zápletce? Například unesená dcera nebo zabitý pes, že ano. V zásadě jde o to, jak moc se vžijete do své role. A ještě o to, co jste čekali. Jako nový Hledač máte za úkol nalézt pro posádku dvaceti tisíc lidí vhodné světy k životu. Samozřejmě nejde nic podle plánu a vy musíte vyřešit všemožné problémy. To jsem vám toho řekl, že? A tak to má být. Nechci tu vyvolávat tzv. ČSFD-efekt, který nastává tehdy, když se ještě před shlédnutím filmu (zahráním hry) pouze na základě hodnocení ostatních rozhodnete, zdali se vám film (hra) bude líbit. Mimochodem to mám zaregistrované jako obchodní a ochrannou značku, takže to nesmíte nikde použít.  Verdikt Trial hry můžete v Originu koupit za pár babek a k tomu dostanete na měsíc spoustu dalších skvělých her, ať už je to Battlefield 4, Inquisition, This War Of Mine, Fifa nebo Need for Speed, takže doporučuji malou investici a za těch deset hodin, co budete mít k dispozici, si názor určitě zvládnete udělat sami. Samozřejmě byste tak měli činit pokaždé a u všeho. Ale, hej! Pohodlnosti bránit nechci a není se za co stydět.  celá recenze

Hodnocení čtenáře 8/10

Hodnocení uživatelů