Little Nightmares

Čtenářská recenze

Recenze a hodnocení mohou přidávat jen přihlášení uživatelé.

Malá Noční Můra

15. 5. 2017 v 20:20 - Autor: MickeyMutant 0

Hodnocení čtenáře 5/10

Little Nightmares by chtěly vyprávět příběh malého holčičího skřítka, který fantasticky zvrácenou říší nelidských oblud utíká za svobodou. Nebo pomstou. Možná. A cestou se taky možná v duchu Nietzscheho výroku o monstrech a propasti sám někam vyvine. Píšu „chtěly“, protože kde je vypravěč, tam musí existovat i ochotný posluchač. Ochota naslouchat ale v tomhle případě s každou další herní kapitolou mizí jako pára nad hrncem, až v ní nezbude ani kapka zájmu o skřítkův osud. Posluchač se totiž obvykle špatně soustředí, když mu vypravěč příběh koření okopáváním kotníků, házením klacků pod nohy a mlácením pánví po hlavě. Byť jen metaforicky.

Od prvního probuzení v drsném zátiší s čemodánem je jasné, že výtvarně půjde o jedinečnou jízdu. Pouť gigantickým komplexem skrytým za mlhou hustou tak, že by se dala krájet, a dost možná ještě dál, je vyšperkovaná množstvím vizuálně úžasných nápadů. Chodby, sklady, ložnice, knihovny, kuchyně, jídelny i ty ventilační roury, kterými skřítek / holčička uniká nástrahám pronásledovatelů, jsou plné předmětů, kterými můžete a budete manipulovat. Otvíráte a zavíráte dveře, šplháte po šuplících příborníků a komod, házíte kolem sebe hračky a houpete se na uzeninách visících ze stropu. Vypadá to báječně.

A právě v téhle větě je kámen úrazu – vypadá to báječně. Hru si totiž mnohem spíš užijete, pokud se podíváte na nějaké pěkné video, česky walkthrough, než když interaktivně zapojíte vlastní packy. Nejen, že mechaniky jsou zoufale stereotypní a neinvenční, ale hlavně se to příšerně ovládá. Bez legrace – hra obsahuje pár úseků, které mají potenciál dosáhnout úplné špičky vaší herní frustrace, ať už leží kdekoliv. Víte přesně, co máte dělat, víte přesně, jak to máte udělat, ale protože máte zlámané všechny herní ruce a nohy, máte smůlu.

Na vině je jak samotné ovládání, kdy místo logické a jinde běžné kontextuální akce musíte všechno poctivě namačkat, tak i kamera, která občas neumožňuje dobrý odhad perspektivy a je silně matoucí při pohybu širokým plánem. Nešvenkuje pevně s vaším avatarem, ale sem tam volně pluje prostorem ponechávajíc na vašem úsudku, zda šipka doprava bude zrovna v tomhle případě znamenat kýžený pohyb po nebezpečně úzkém trámu, nebo vás pošle plavmým skokem do propasti. K tomu se neustále zasekáváte za každou viditelnou i neviditelnou překážku s bonusem příslušné zdržující animace zdarma, takže i rutinní prchání před pronásledovateli se nese v duchu titulu „malá noční můra“. Palec nahoru za obsah ladící s názvem!

Popsané problémy jsou ve skutečnosti tím jediným, co určuje obtížnost. Plošinovkové srdce hry s méně kostrbatým prstokladem by bylo až dětsky primitivní a logické puzzly už nemohou být prostší. Dokážete si vybavit onen uspokojující pocit, kdy po usilovném přemýšlení přijdete věci na kloub a všechny indicie hádanky do sebe rázem ladně zapadnou? Tak si ho uchovejte ve vzpomínkách, Little Nightmares vám ho nenabídne. Kdyby ovládání fungovalo tak, jak se u dopilované hry sluší a patří, tak byste pět krátkých lineárních kapitol prosvištěli možná už za dvě hodiny. A to prý jsou na konzolích ještě ke všemu extrémně dlouhé nahrávací časy, takže za každou chybu pykáte mnohem krvavěji.

Hra tedy pořádně nefunguje jako plošinovka, nefunguje jako logické puzzle, nefunguje ani jako adventura. Co zbývá? Ano, horor. Little Nightmares navzdory názvu nefungují ani jako horor a tím se kruhem dostáváme na začátek. Po pátém opakování stejné pasáže totiž nemáte hrůzu z toho, co se děje na obrazovce, ale maximálně z toho, že to celé budete muset absolvovat po šesté. Autory budovaná empatie je v prachu, nejkrutější herní fatality vám přijdou až příliš mírné, roztomilou postavičku byste raději vlastnoručně s gustem rdousili na pokračování.

Verdikt

Obrovská škoda. Taková nádhera, a přitom se za ní skrývá tak hloupá hra. Little Nightmares jsou rozpůlené jako den a noc. Kouzelný, tajemný a fascinující svět někde na hranicích imaginace Tima Burtona a Jana Švankmajera je zaplněný tím nejhorším obsahem, co lze vymyslet. Jediné, co stojí za pozornost, je umělecká stránka.

+ obraz a zvuk

- špatné ovládání

- neinvenční mechaniky