Čtenářská recenze

Recenze a hodnocení mohou přidávat jen přihlášení uživatelé.

Zabiják ze zkumavky

10. 11. 2016 v 18:50 - Autor: Vydrysek Isnotdead 0

Hodnocení čtenáře 7/10

Verdikt

Hitman přežil obrodu. Plastiku. I rekonstrukci. Je více moderní, méně hardcore. Co to z namená pro kvalitu hry, posuďte sami. V lecčem se podobá Blood Money. Některé kvalitní prvky z minulých dílů však nevyužil. Je technicky dokonalejší a uživatelsky přívětivější. Fanoušci by nemuseli být zklamáni. Nováčci se budou bavit. V simulaci nájemného vraha nepřekonal své předchůdce.

Ve hře Hitman 2016 se hráč opět ujme holohlavého nájemného zabijáka s čárovým kódem na zátylku. Několik nezávislých kontraktů spojuje nový příběh, který autoři pojali jako seriál. Ostatně tato hra je prý pouze první sérií o sedmi epizodách. V nich se diváci podívají na začátek pracovního vztahu mezi klonem-zabijákem na volné noze a agenturou ICA, která zpracovává objednávky vražd. S agentem 47 se hráč podívá na všemožná místa na zeměkouli. Na místech smrtících zásahů se hráč snaží využít slepých míst a slabin bezpečnostního systému. Slouží mu k tomu rafinovanost, proradnost, převleky, zbraně všeho druhu a zabijácký výcvik. Je na hráči, zda zvolí plížení, maskování či agresivnější přístup. Profesionál volí tichý a nenápadný chirurgický řez.

Čtenářskou recenzi píše fanoušek série. Autor hraje hru na PC s myší a klávesnicí. Často využívá nebo vychází ze srovnání s minulými díly.

Pozitiva

Vizuálně působí nový hitman uklidňujícím dojmem – alespoň na mě. Tento díl dává přednost nepřekombinované grafice bez zbytečného přeblurování, špíny a kovových lesků na všem možném, jak to dělal předchozí díl Absolution. To neznamená, že by se autoři vzdali post-process efektů. Jen je umírnili, aby vše vypadalo uceleněji. Hudba se povedla na výbornou – pomáhá atmosféře, vhodně reaguje na dění na obrazovce a dovede napnout nervy i rozproudit krev ve správných chvílích.

Na misích se podíváte na zajímavá místa, která mají svého vlastního ducha a jsou stylově vybavena. Farma obsazená patrioticko extrémistickou militantní skupinou žoldáků, Marocké tržiště s koberci a kořením, Pařížská přehlídka extravagantní módy nebo malebné přímořské městečko s mafiánským sídlem, kde se potajnu kutí biologická zbraň atd. Určitě si alespoň pár míst oblíbíte, ať už kvůli náladě, tématu nebo lidem, kteří se po lokacích poflakují. Oproti předchozímu Absolution se mise NEskládají z malých levelů, které vytvářely lineární koridor. Jak tvrdily reklamní slogany: zpět jsou velké, otevřené mapy z Blood Money. Ale doba pokročila, takže velké znamená větší a hlavně zalidněnější než v Blood Money. V některých okamžicích mi připadlo, že to autoři se zalidňováním přehání. Fakt si můžou bohatí a nebezpeční lidé dovolit platit tolik bodyguardů? Není těch hotelových uklízeček a uklízečů víc než pokojů?

Někdo vyjadřoval obavy z mladého zjevu agenta 47. Víte co? Dá se to přežít. Mladší hitman je hbytější, akrobatičtější. Připomíná agenty bez minulosti nebo nové 007čky. O příběhu se rozepisovat nebudu, protože jsem ho moc nepobral. Jelikož pojednává o začátku spolupráce 47čky a ICA, měl by být zařazen chronologicky někam na začátek osudů všech známých hrdinů z Hitman universa. Tím se odůvodňuje mladistvý vzhled protagonisty. Avšak v jedné z misí se hovoří v minulém čase o událostech, během kterých by měl být 47čka už starší. A video sekvence mezi misemi jsou… typicky seriálové. Neznámí lidé dělají věci z neznámých důvodů, jiní neznámové to důležitě komentují jako něco „never before.“

Z čeho mám velkou radost je ironie a ostrovtip, kterým série disponovala vždy. Nalézt se dají i vtípky a odkazy na minulé díly. To dokáže zahřát u srdce.

Mapy jsou designované s pílí a oplývají velikou znovuhratelností. Protože, jak je v sérii dobrým zvykem a klíčovým prvkem zábavnosti, mise lze plnit mnoha způsoby. Některé jsou takové, jaká je vaše kreativita. Střelba ze zálohy, fyzický útok, nášlapná mina na záchodě… Několik jiných pro Vás autoři předpřipravili. Otrávení nápoje, shození lustru, smrtící úraz elektrickým proudem, uvolněné kotvení rámů… Některé jsou komické i bizarní. K předpřipraveným způsobům eliminace se váží challenges, za jejichž splnění dostáváte body. Body Vám umožňují využívat nové zbraně, vybavení aj. Výborná je možnost začít misi v utajení na předsunuté pozici v převlekem. Mnoho nápadů, jak cíl zbavit života, se skládá z několika následných kroků a překážek, které Vám brání v jejich realizaci. Typicky někde někdo stojí a čumí někam, kam se Vám to vůbec nehodí. Nebo abyste něco sabotovali, musíte sehnat hasák/šroubovák, který zrovna nikde nevidíte.

Tím se dostáváme k hratelnosti. Nemůžu si vynachválit bohatší možnosti odlákávání pozornosti. Střelba s tlumičem, házení mincí i jiných předmětů, vytopení koupelen, sabotování PC, zapínání a vypínání rádií i televizí nebo rovnou vyhazování elektrických jističů. Je toho spousta, ale i tak jsou ve hře místa, kdy budete přemýšlet, jak odlákat zrovna tohodle člověka. Agent 47 – jako perfektní stroj na zabíjení – se umí prát. Pokud Vás někdo nachytá jen s ptá*** v ruce, ještě je tu šance, že přežijete. A pokud se agentovi podaří připlížit se k někomu zezadu, může osobě ubrat kyslík natolik, až omdlí. Fanoušky série potěší i takový detail jako možnost i uspaným lidem lámat krk. Zbytečná brutalita, řeknete si, ale zkušení zabijáci vědí, že nemožnost fyzicky zabít někoho, koho jste „nedopatřením“ pouze uspali, dokázala být v předchozích dílech frustrující. Konečně autoři přidali i možnost převléci se za někoho, koho jste již uklidili do skříně či bedny. Tyto detaily řeší celou řadu nepříjemných omylů, které se Vám mohou v terénu přihodit. Vůbec je vidět, že si dal někdo velkou práci na tom, aby se hra dobře ovládala. Konečně si můžete vybrat z několika způsobů otevírání zamčených dveří – šperhák, páčidlo, klíč. V Absolution odzkoušené Blind In alias předstírání, že tu máte co dělat, funguje výborně i zde. Příjemná je i možnost vybrat si kudy mapu opustíte. Ne všechny úpravy ulehčují život zabijáka. Např. v dávných dílech jste mohli otrávit pouze nápoje, ze kterých pili vaše cíle, takže jste je při první příležitosti otrávili. Dnes můžete otrávit téměř každou petku, drink či koblížek a může se Vám stát, že začnou padat k zemi nevinní. Abyste ale mohli někam něco nepozorovaně sypat v zalidněných místnostech, musíte mít vhodný převlek. Jako v minulých dílech i dnes má hitman bohatý šatník. Agent 47 se prostě rád převléká. Různé převleky Vám zapůjčují různá privilegia: kam můžete vstoupit, kam byste vstupovat neměli, co můžete a nesmíte dělat, jestli můžete nosit zbraň. Převlek mohou prokouknout nadřízení a někteří další, kteří mají povědomí o zaměstnancích.

Z hlediska gameplaye toho jde mnoho nastavit, což je jedinný způsob jak hýbat s obtížností. Můžete si vybrat, zda chcete zobrazovat Opportunities, minimapu, minimapu s lidma/s označenými cíli, upozornění, značky nad hlavama NPC, ukazatek potencionálního odhalení ze strany přihlížejících aj.

Myšlenka exlusive targets je zajímavá. Contracts od jiných hráčů jsou koncepčně podobné jako v předchozím díle a dokáží zabavit. Poněkud obtěžující je DRM, které vyžaduje připojení k internetu. Dokáže zhodit hru. Bývají s ním tu a tam problémy. Dá se hrát i v offline režimu.

Negativa

Z obtížnosti mám trochu vrásky. Ve hře je jeden jediný stupeň obtížnosti. Počet ukládání a loadování není nějak omezen. Hra se často sama ukládá. Takže se Vám nestane, že byste se hodinku někam plížili a pak Vás zabili a konec, znovu. S autosejvem každých pár minut prakticky nikdy nic neriskujete. Prostě to zkoušíte. Pokus, omyl. Pokus, omyl. Pokus, výhra. Taky zamrzí, když nikomu z lidí, které potkáte, není divné, že si tu člen ostrahy pochoduje s pistolí s tlumičem a katanou/puškou/čímkoli na zádech, když všichni ostatní členové ostrahy mají jen modré samonabíjecí kompakty. Fanoušci to vědí nebo teď už tuší – zmizel kufřík. Taková ikonická a praktická věcička jako kufřík na pušky a jiné dlouhé zbraně je pryč. Pokud chcete nosit něco velkého, sežeňte si oblek ochranky, tečka. Kromě challenges jsou ve hře i opportunities. Ty se spustí ve chvíli, kdy něco odposlechnete. Hra Vás začne vizuálně i textem navádět na správné řešení. U složitějších způsobů eliminace se to i hodí. Pro většinu hry doporučuji tuto featuru vypnout. S ní je to opravdu jednoduché. Obecně, pokud jste v klidu a chováte se na veřejnosti slušně, obtížnost je nízká. Opakem jsou přestřelky. Ano, je v lidských silách zabít vše živé na mapě. Ale hra s tím nepočítá. Nikomu nebude divné, že se ztrácí personál, že bodyguardi chodí omrknou divné zvuky na WC a už je jich tam dvanáct. Když si najdete místečko s jediným vstupem, nepřátelé si budou poslušně chodit pro kulku mezi oči. Když se naopak střetnete na otevřeném poli, nepřítel hitmena zkosí jedna dvě – to je v pořádku. Co není v pořádku je to, že ochranka zvládne střílet z poloautomatické pistole stejně rychle jako by měla samopal.

Hodnocení misí je taky zvláštní. Zmizely slovní nálepky jako profesionál, maniak, masový vrah… Zůstala jen výzva v podobě Silent assassin. Ze skromné tabulky nevyčtete kolikrát jste vystřelili, kolik nebožáků jste zpacifikovali apod. Hra tohle nehodnotí. Dostáváte nic neříkající číselné skóre a hvězdičky jako nějáká restaurace. Žádné novinové články jako v Blood Money. Jak už jsem psal, za challenge dostáváte body. Body odemykají zbraně, výbavu a startovní pozice. Body prostě máte, neutrácíte je. Ve hře postrádám finanční prvek. Nerozhodujete se, co si pořídit. Nemusíte nikoho podplácet. Není tu nechvalná proslulost. Nemůžete si upravovat zbraně, což je velká škoda. Onehdy mi hra oznámila, že jsem dostal krvavou mačetu, futuristickou bouchačku s hranatým tlumičen a startovní lokaci. Ale co já s tím? Startovní lokaci využijete, ale co ta mačeta a bouchačka? Pokud nemáte oblek ostrahy, znamenají velké zbraně velké problémy. A proč si brát na misi automatickou brokovnici? Když už máte převlek, jsou tu snadnější varianty jak misi splnit.

Hra má sedm misí. To jest osm map plus dvě jejich zmenšené noční varianty pro speciální vedlejší mise. I přes kouzlo znovuhratelnosti je to malé číslo. I když jsou lokace navrženy jako labyrinty, osm prostředí se okouká. Určitě rychleji než kdyby jich bylo dvanáct nebo patnáct.

Zamyšlení

Na závěr takový pocit. Nemůžu se zbavit dojmu, že nový Hitman je sportovní hra. Šílené? Vemte si, že do každé mise se vracíte několikrát a tím se je vlastně učíte nazpaměť. Stejně tak v předchozích dílech. Jenže v předchozích dílech jste se do misí vraceli kvůli lepšímu hodnocení nebo nové metodě, na kterou jste chtěli přijít, vymyslet ji. Dnes se pravděpodobně nevracíte kvůli hodnocení, protože to je ve formě abstraktního skóre a pěti-hvězdičkové škály. Spíše se vracíte, abyste splnili challenges. Taková „pochytej je všechny“ mánie. A nebo si odemkli výbavu, která se hodí v dalších misích, třeba hack na elektronický zámek. Nebo jen vyhrávali další zbraně, které při profesionálním postupu nevyužijete. A ta znalost mapy? Bylo by to ok, kdyby nové NPC nebyli tak osobité. Tímto trpělo i Absolution. Vyslechnete si něčí životní příběh, pak ho vezmete něčím po hlavě a dokončíte misi. Příště zvolíte jiný postup, ale vyslechnete si opět nascriptovaný a dobře zahraný životní příběh. Moment! Toho člověka jsem již zabil. A tak se z celého prostředí stane familiérní záležitost, kde všechny znáte.

I když jim rozlámete lebku pohrabáčem, je vše v pořádku, protože se zase brzo uvidíme a uslyšíme. O nic přeci nejde.

Ve starších dílech nešlo dosáhnou takových hereckých výkonů. Všichni vypadali a zněli stejně. Když jste zlikvidovali pokojského, nezlikvidovali jste člověka, co se zrovna teď dozvěděl, že nemá rakovinu prostaty! Prostě to byl pokojský, kteří byli na mapě tři. Stejní, anonymní. Při opětovném hraní jsem si představoval, že v kůži agenta 47 plním další zakázku v podobném hotelu. Vražda byla vraždou, protože jste pokaždé zabíjeli někoho jiného, protože osoby neměli osobnost. Toho, koho jste zabili, jste nemuseli podruhé potkat. Teď je mi skoro trapně ubližovat támhle Pepovi, protože má dobrý hadry, který se mi hodí. Tento ‚problém‘ by vyřešilo náhodné rozhazování rozhovorů a obličejů. Určitě nejsem zastáncem nepokroku.

Hodnocení uživatelů

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PlayStation 4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Nintendo Siwtch, 3DS, DS, PS Vita, Android a iOS. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i pravidelné testy a novinky z oblasti hardwaru, podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Kingdom Come: Deliverance, Red Dead Redemption, Call of Duty, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield, nebo FIFA.