Sebelepší hardware je k ničemu, pokud na něj není software. No a když už si budete moci zapnout fyziku na své současné grafické kartě (od úterý 12.8. na sérii GeForce 8 a výše - info), asi by bylo vhodné podívat se na to, jak to vypadá s tím softwarem, s těmi hrami. Na stránkách NVIDIE již delší dobu visí přehled cca 80 titulů, většina z nich ještě pro AGEIA Physx, čili staršího data nebo ničím zvláštním nevybočující z řady. Ona podpora PhysX, dohodlá tehdy s vývojářskými studii ještě firmou AGEIA, než ji před půl rokem koupila NVIDIA, v nich je (byla) spíše symbolická, většinou bez reálného projevení se na herním zážitku. Až na pár speciálních (freeware) kousků typu CellFactor či Warmonger, šlo často jen o otravování uživatele s povinnou instalací speciálních ovladačů před spuštěním, např. u posledního dílu 3D adventury Sherlock Holmes.
Něco jiného by to však mělo být u chystaných "velkých" her, v jejichž případě se na implementaci pořádné fyziky domlouvá s vývojáři již samotná NVIDIA, k níž se všichni logicky staví mnohem vstřícněji díky jejímu majoritnímu podílu na tomto trhu. Zatím oficiálně oznámila plnohodnotnou podporu fyziky přes GPU NVIDIA PhysX u následujících připravovaných her:
- hororová FPS Cryostasis na ledoborci
- korejská obdoba Second Life s názvem Nurien
- čínská onlinová střílečka MKZ z blízké budoucnosti (Metal Knight Zero)
- americký fotbal Backbreaker (ano, bude i pro PC) od tvůrců Euphoria fyziky do GTA IV
- houpání na mechanické paži v Bionic Commando od Capcomu
- strategie Empire: Total War
- sci-fi týmová FPS Aliens: Colonial Marines
- kooperativní akce Borderlands ve stylu Šíleného Maxe
Abychom ale zbytečně nemalovali čerta na zeď. PhysX mají podle našich informací ČÁSTEČNĚ podporovat i některé hry s bližším datem vydání. Například fantasy RPG Sacred 2 nebo Brothers in Arms: Hell Highway (obě koncem září 2008). Fyzika počítaná přes NVIDIA GPU v nich bude, vedle vlastního zrychlení běhu hry, ovlivňovat především věci, které se nějakým způsobem týkají prostředí, explozí, efektů počasí a podobně (ale nečekejte nic extra převratného, to až u těch hlavních her ze seznamu výše).
Stejný přístup ostatně dříve použili i tvůrci přídavných map pro Unreal Tournament III, kde se objevuje fyzikálně zpracovaná bouře, úlomky, trosky, zničitelné neony a střelbou ovlivnitelné kapky deště (viz nedávné video). Zdaleka největší uplatnění PhysX fyziky získají v úterý majitelé GeForce 8/9/GTX v loňské PC verzi Ghost Recon: Advanced Warfighter 2 a to nejen na té jedné známé MP mapě (Ageia Island), nýbrž v průběhu celé singleplayerové hry (pouštní bouře apod., více o tom brzy).
Budoucnost PhysX leží na vývojářích her. Ti se budou muset rozhodnout, jestli do svých her implementovat fyziku, a když, jestli jí nechat zpracovávat pomocí grafické karty (PhysX) nebo procesoru (Intel Havok). GPU je na fyziku vhodnější, oproti CPU je mnohonásobně výkonnější (10x a více). Jenomže procesor musí mít ve svém PC naprosto všichni, nějakou GeForce 8 (a vyšší) stále nemá každý. Je fakt, že skoro 80 milionů GeForce karet má svojí značnou váhu, ale stejně vývojářům hrozí, že když neudělají fyziku pomocí CPU, polovina hráčů si jejich fyziku ani nezkusí.
Jak tedy již zaznělo: NVIDII prozatím chybí herní hit, co by vyšel ještě letos. Nicméně jak jsme se dozvěděli, mnoho dalších titulů s podporou PhysX má být ohlášeno v příštích měsících a budou mezi nimi i ty z kategorie nejočekávanějších - více v našem rozhovoru s NVIDIÍ příští týden.
SOUVISEJÍCÍ ĆlÁNKY:
NVIDIA kupuje Ageiu: evoluce herní fyziky - téma
Benchmarky PhysX fyziky na NVIDIA kartách
Unreal Tournament III s NVIDIA PhysX - video
PhysX softwarově i na GeForce 8
HW aktuality - AGEIA PhysX pro notebooky
Benchmark PhysX karty v mapě z Advanced Warfighter 2
Ukázka PhysX v Ghost Recon Advanced Warfighter 2