Dojmy z hraní: Star Trek Bridge Crew, Robinson, Farpoint a další VR hry
zdroj: tisková zpráva

Dojmy z hraní: Star Trek Bridge Crew, Robinson, Farpoint a další VR hry

11. 7. 2016 20:00 | Hardware | autor: Daniel Kremser |

Jedním z nejvýraznějších trendů letošní E3 byla bezesporu virtuální realita. Blíží se totiž vydání VR řešení od Sony a dle velikosti stánku Oculus Rift či Razeru se zdá, že se do VR firmy konečně naplno obuly. Ostatně i otvírák celé E3 ve formě oznámení Bethesda VR lecco předznamenal, když i mě, jako skeptika vůči technologii virtuální reality, jistým způsobem namlsal. O to větší ale nakonec bylo zklamání, které letos VR helmy a hry pro ně zanechaly. Může za to nejenom fakt, že z Resident Evil 7 a Farpoint bylo řadě lidí špatně, ale v prvé řadě obecná absence kvalitního herního obsahu pro VR.

Zklamání z Playstation VR 

Sluší se poznamenat, že jsem se na E3 tváří tvář s virtuální realitou potkal vůbec poprvé. Navíc mi celé to bláznovství, kdy prakticky každý měl na výstavě svou vlastní VR hru, nebo dokonce VR levné brýle, přitažené za vlasy. Přesto, nebo spíš právě proto, jsem ale neřekl „ne“, když se naskytla možnost si PlayStation VR vyzkoušet - právě v technologii od Sony totiž vidím vzhledem k ceně ostatních zařízení jistou spásu virtuální reality, pokud jde o její úspěch v rámci mainstreamu.

O to více jsem ale nakonec odcházel zklamaný – hlavně kvůli hrám. Hardware jako takový naopak zanechal veskrze pozitivní dojmy. Jak kvalita materiálu, tak i pocit z celkového designu a hlavně obrazu byl dobrý. Obavy o kvalitu použité technologie, která by vykoupila vůči konkurenci podezřele nízkou cenu, se tak nepotvrdily. Jen lidé s brýlemi budou mít s užíváním Playstation VR jisté problémy, protože jsem nebyl zdaleka jediný, kdo se kvůli dioptrickým brýlím místy potýkal s ostrostí obrazu kvůli správnému přiléhání zařízení na oči. Nejde ale o potíž, která by měla Playstation VR zlomit vaz. Vzhledem k vlídné cenovce skutečně nelze vidět v samotných brýlích problém. Na rozdíl od některých kolegů se mi také z her nedělalo zle, což dávali za vinu právě horší ostrosti obrazu.

zdroj: Archiv

Ať už je ale zařízení samotné kvalitní, či nikoli, po investici bezmála 10 tisíc asi všichni očekávají plnohodnotný herní zážitek. V tomto ohledu ale i PS VR přináší spíše zklamání. Tahákem pro letošní rok měla být first-person akce Farpoint, ale bohužel tomu tak není i navzdory nové násadě pro Playstation Move, usnadňující míření a střílení, nebo skutečně solidní grafice, která poráží konkurenci rozdílem třídy. 

Farpoint však nefunguje po herní stránce a kombinace podivně se chovající kamery a chození, spolu s naprosto tuctovou náplní ve stylu staré automatovky s plastovými pistolemi, zrovna nenadchne. Celou dobu jsem se nemohl zbavit pocitu, že nebýt rozpačité VR nadstavby, jde o tu nejbrakovější střílečku pod sluncem.

zdroj: Archiv

Třeba Robinson od Cryteku vítězí na plné čáře, ba co víc, budí nadšení. Povedená audiovizuální forma a téměř nulové ambice překonat hranice zážitku, který je akorát tak na kochání, nakonec zapříčinil, že se Cryteku podařilo vytvořit ideální produkt pro virtuální realitu. Jen jeho herní element a potenciál je trošku diskutabilní. Téměř si tady totiž nezahrajete a jde hlavně o na novou úroveň povýšený film, což nemusí být nutně špatně, ale je třeba to ještě před nákupem mít na paměti. Celkově mě, minimálně nabídka od Sony, nepřesvědčila o tom, že má virtuální realita ve většině projektů vůbec nějaké opodstatnění. Proklamované lepší vtažení do děje neobstojí tváří v tvář cenovce, srovnatelné s kompletně novou konzolí.

Zároveň je ale třeba upozornit, že veskrze pozitivně přijímanou hru Batman: Arkham VR jsem nehrál - to samé platí i o všemi kritizovaném Resident Evil 7. Nechci tedy vynášet žádný absolutní soud - třeba právě procházka po sídle Bruce Wayna vytrhne Playstation VR obsahový trn z paty, popřípadě se o to postará Ubisoft, který svou VR nabídkou letos příjemně překvapil. 

zdroj: Archiv

Francouzské překvapení 

Ubisoft letos stál na úplně druhé straně barikády než Sony - namísto grafiky a prvního dojmu se zaměřil na skutečné herní mechanismy. Eagle Flight se tak dá považovat za skutečnou bezchybně fungující hru. Stylizovaná grafika je překvapivě působivá a celý koncept ptačích radovánek jako jeden z mála projektů využívá potenciál technologie. Žel nejde o žádnou pecku, která by hardware prodávala po milionech, a přestože jsem se u zvláštního mixu ptačích závodů a vybíjené bavil, k investici v řádu desetitisíců mě určitě nepřesvědčil ani Eagle Flight, ani simulátor Star Treku.

Fanoušci legendárního seriálu se určitě během konference Ubisoftu na chvíli zasnili a návrat původních herců i naprosto stylového retra náležitě oplakali. Ještě aby ne, když i Bridge Crew nabízí kvalitní zábavu. Znovu se však nemohu vyhnout spíše označení „zážitek“, které tak nějak sedělo na prakticky cokoli, co se během E3 na VR objevilo.

zdroj: Archiv

Bridge Crew vybočuje pouze poctivostí, s jakou zpracovává ikonickou látku, a kvalitou provedení. Opět ale nejde o nic převratného. Sednout si za stůl a na chvíli se octnout na můstku Enterprise bylo rozhodně zábavnou zkušeností, ale poměrně minimalistické pojetí celého projektu a ne zrovna mnoho herních možností z toho dělá zábavu na jedno odpoledne, popřípadě hodně, ale skutečně hodně povedené technologické demo.

Celkově ale VR tituly od Ubisoftu dokázaly daleko více vtáhnout a měl jsem pocit, že oproti titulům od Sony jde o skutečné hry, nikoli jen lehce interaktivnější Jurský Park. Stále však chybí třeba variace Assassin's Creed pro VR po vzoru již zmiňovaného Batmana, nebo jiný velký titul, který by celou technologii prodával. Just Dance ve verzi pro VR je zábavou hlavně pro nehráče, kteří mají možnost sledovat skutečně divoké taneční kreace. 

zdroj: Archiv

Razer VR 

Závěrem E3 jsem se dostal také na stánek společnosti Razer, která do Los Angeles přivezla nejen novou verzi brýlí pro virtuální realitu vlastní výroby, ale i pár experimentálních hraček včetně rukavice s haptickou odezvou. Jako technologická firma, zaměřující se hlavně na periferie, samozřejmě Razer nepředstavoval hry - těch pár technologických dem na způsob jednoduchých skákaček či kopírka Wipeoutu ani nestojí za řeč. Zelenočerný stánek byl zkrátka o technologiích, poměrně dobrých a překvapivě bezproblémově fungujících technologiích.

Open Source VR, jak Razer své brýle nazývá, nijak nevybočuje použitým rozlišením a dalšími tabulkovými údaji z průměru, naopak v mnoha ohledech překonávají i Playstation VR. Subjektivní pocit z hraní je prakticky totožný. Razer na to jde ale přeci jen trošku jinak a vedle kompletně otevřeného ekosystému nabízí především proprietární řešení pro nositele dioptrických brýlí. Až do 4 dioptrií lze korigovat oční vady přímo na zařízení, aniž by nositel musel mít brýle na očích. OSVR tak oproti Playstation VR sedí daleko lépe na hlavě a zvládá hráče daleko více vtáhnout do děje.

V případě OSVR ale zkrátka chybí hry a vedle podpory Steam VR titulů se zatím nezdá, že by si firma byla schopna zaplatit vlastní VR pecku. Jde ale o zajímavou alternativu například HTC Vive, navíc za podobné peníze jako právě brýle od Sony. Razer navíc překvapivě nabízí perfektní kvalitu, co se technologického řešení týče - rozhodně neplatí, že by šlo o něco podřadného. Zároveň však nelze očekávat, že by mělo OSVR uchvátit masy. Jde spíše o alternativu a zajímavý technologický experiment.

zdroj: Archiv

Možná za rok 

Chodbám výstaviště během letošní E3 panovala atmosféra mírného nadšení z VR, když vzduchem létaly proklamace o tom, že se konečně objevily tak dlouho očekávané hry. Jak jste však asi poznali, tohle nadšení zcela nesdílím. Sony ani Ubisoft nedokázaly přesvědčit, že vědí, co s technologií virtuální reality dělat. Přestože samotný hardware fungoval dobře, není na něm zatím co pořádného hrát. Všechny prezentované tituly fungují jako solidní technologická dema, ale zařízení za 10 a více tisíc bych si kvůli nim určitě nekoupil.

Ano, jde o sympatickou technologii s ohromným potenciálem, ale tím to zatím končí. Možnosti technologie totiž žádný z vydavatelů ani letos nevyužil a nemohu se ubránit dojmu, že tato VR generace je pořád ještě ve stádiu technologických dem a prototypů, nikoli dotažených produktů pro koncového uživatele. Snad se to změní příští rok, kdy se třeba dočkáme VR novinek od Bethesdy a Sony přiveze plnohodnotnou a propracovanou hru, na které utracené peníze budou vidět více než na Farpoint. VR na E3 bylo pro vývojáře či fajnšmekry, nikoli pro masy a hráče, kteří se hodně rozmýšlí, kdy dají patnáct stovek za hru, a kdy ne.

Nejnovější články