Čtenářská recenze

Recenze a hodnocení mohou přidávat jen přihlášení uživatelé.

Já bych se tak rád bál

16. 7. 2018 v 19:44 - Autor: MyiTh 0

Hodnocení čtenáře 8/10

"What's the first thing you remember?"

Jednoho krásného dne si tak sedím a přemýšlím, jaký dobrý skutek bych dnes mohl udělat, aby byl svět lepší. Tak jsem se rozhodl, že tu skotskou zaplatím a půjdu domů si něco dobrého zahrát. Jelikož můj lap – ťop zažil vydání Minecraft a nechtěl jsem znova zažít zklamání z nově – nainstalované hry, kdy vám FPS nevyskočí nad hodnotu průměrné inteligence Českého politika (přibližně 15), tak jsem se rozhodl sáhnout po něčem starším, ale o to kvalitnějším. Volba padla na první díl série Dead Space, který ale po dvou hodinách hraní a strachu (ano, hrozně moc se bojím a prakticky pořád) jsem vypnul a řekl si, že to bude chtít něco, u čeho vydržím i pozdě v noci bez noční lampičky. Pak mě to trklo asi jako sekera do krku, vždyť já si můžu zahrát F.E.A.R.

[Pro případ, že se opravdu čtete tuto recenzi tak vás musím varovat, není to typická recenze, je to moje recenze o hře, kterou prostě zbožňuji, jsem těžce zaujat, trochu ji nenávidím, ale vždy se k ní vrátím.]

„He deserved to die. They all deserve to die."

Od prvního spuštění vám hudba nastíní pocit, že je někdo, někde (myslím vás) absolutně v prdeli. Jelikož jsem postižen tak po deseti minutách nastavování grafických nastavení si nastavím ultra max. (cítím se jako v sedmém nebi), vyberu si nejtěžší obtížnost a vrhám se do hlubin psychoteroru. První minuty intra se obcházejí bez dlouhých proslovů a s podmanivým hudebním podmazem vás připraví na první kroky. U některých her běžíte dopředu a snažíte se dostat co nejdál a co nejdřív (zdravím Borderlands), protože prostě víte, že někde za sedmero horami a sedmero řekami dostanete sedm levelů a sedmkrát lepší vybavení. Ve FEAR (nech se mi to už psát s tečkami) ale přecházím každou lokaci důkladně a snažím se najít boostery, zvyšující jak život, tak slow-mo.

"Stay out of my way!"

PANEBOŽE SLOW-MO. Už v starém Max Payne jsem to prostě zbožňoval ale tady … tady je to žena vašich snů držící gamepad a hrající vaší oblíbenou hru s vámi (nahoře bez). Pistolka v každé ruce, plný bar, zmáčknutí jedné klávesy a najednou hra vytvoří dokonalou symfonii, z které vás vytrhne jenom skončení slow-mo módu a zjištění, že jste přišli málem o kejhák, mačkali vyléčení lékárničkou jako smyslů zbaveni a snažili se zabít ty poslední dva. Ano, čte správně a už i předtím jste četli správně. Zde máte životy, žádnou pomalou regeneraci. Sice můžete nosit až 10 lékárniček, ale věřte my, stačí jedna špatná přestřelka a najednou budete nasuchu. To co by vám stačilo v jiné hře na půlku batalionu, tak tady to v špatném provedení je skupina pěti a jeden brzo skončený slow-mo. O lékárničky a o brnění budete přicházet, zvykněte si na to. Nedělejte z toho ukládací a nahrávací festival, přijedete o kus zážitku, zkuste to hrát bez F5 a F9, oplatí se to. Z toho jsem se dostal k nepřátelům.

"Kill them! Kill them all!"

Nepřátelé nejsou hloupý, pokud vás nevidí tak o vás neví. Zabijte jednoho a už po vás půjdou, dokud vás nenajdou. Mluví o vaší pozici, snaží se vás různě obejít, komunikují mezi sebou. Pokud vystřílíte většinu skupiny, zavolají posily pomocí fónie, skvělé, úžasné, nutí vás to poslouchat jejich rozhovory, hrát to trošku takticky. Nejsou tupý, nebudou se vám hnát pod mušku, počkají si na vás. Jak mi zaplesalo srdce, když jsem viděl nepřítele, jak porazil skříň a měl z ní provizorní úkryt. Přistupte na tento fakt a budete se skvěle bavit. Pravdou je, že se jedná o více méně koridorovou střílečku, ale s několika cestami. Sem tam narazíte na větší prostory, ale nejedná se o velikou slávu, pochopte, tohle není Far Cry, nebo Crysis. K tomu prostředí dále směruje fakt, že kam nemáte jít, tam vás tvůrci nepustí. I když můžete skákat tak něco prostě nepřeskočíte. Na druhou stranu se zde nachází žebříky, které se snaží vyvolat pocit více úrovňového level dizajnu. Snaží, moc jim to nejde, ale stejně vždy platí pravidlo, že higher ground je prostě taktická výhoda, tak pamatujte. Jo, pokud najednou narazíte na opravdu slušný stash zbraní, lékárniček, granátů a brnění, tak za rohem čekejte skvadru, co vám chce pomočit hrob.

"They tried to bury their sins, but instead planted the seeds of their doom.“

Co jsem to? … Žebříky … Á sakra… Už jsem vzpomínal, že se opravdu bojím u her, filmů, horor porna i čehokoliv co mi to připomíná? Tak tady jsem během prvního hraní zažil pár lekacích momentů, co se na mně podepsali během celé doby hraní. Bál jsem se žebříků, že jakmile vylezu tak tam na mě „něco bafne“, bál jsem se temných zákoutí, když jsem neměl nabitou baterku a bál jsem se o to víc, když se v rádiu ozvali zvuky jak z opuštěné stodoly plné rezavého nářadí s v pozadí puštěným rádiem, které přeskakuje a chrčí. Nesnáším ty zvuky (rozuměj, že je to fakt dobrý), ani ten tlukot srdce ve hře a pak ten můj. Hustou atmosféru doplňují různé efekty „nadpřirozena“. Padající kusy zdiva, prasknutí žárovky, zahlédnutí mrtvého kolegy, nechte se překvapit. Poslouchejte telefony, které vám velice malinko přiblíží, o co se tady vlastně jedná. Časem jsem se přistihl, že si pustím záznamník, najdu nejbližší roh a sleduji okolí, čekajíc, že se něco stane. Sledujte nápisy na zdech a všímejte si okolí. Taková místnost celá od krve a zbytků toho co kdysi byl člověk s cedulí „Please, keep this room clear“ vás prostě musí uhranout.

„Hmmm, she smells nice. She told me so many things."

Když se podíváte kloudně na všechny interiéry, exteriéry, postavy a charaktery tak zjistíte jednu věc, ta grafika ve hrách zašla už hodně daleko. Na druhou stranu nám ukazuje i tak stará hra, že základní fyzika bohatě stačí. Vidět vojáčka se houpat s kůlem v hlavě přibitém o zeď vás potěší. Když omylem bouchnete o stolu, shodíte pár desek, leknete se a vypustíte půlku zásobníku do nejbližšího monitoru, vykouzlí se vám úsměv na tváři. Nemyslete si ale, že se jedná o opravdovou fyziku. Nevezmete několik krabic, nenaskládáte je na kupu a nevyskáčete po nich, kam chcete (ach jo, zlatý Half-Life 2).

"Where are you taking him?!"

Tak, já si myslím, že by to mohlo stačit, co vy na to? Taková ochutnávka. Nešlo mi tu o to popsat všechno, co najdete ve hře, ani rozebrat každý detail. Chtěl jsem jenom a pouze vám přiblížit můj rychlý pohled na hru, která už pomalu ale jistě zapadá prachem a časem. Pokud jste ji hráli tak doufám, že jste si alespoň trochu zavzpomínali, a když tak si porovnali vaše zážitky s těmi mými. Pokud jste se nikdy nedostali k tomuto nebroušenému klenotu, zkuste to, možná vás mile překvapí. J

„There is something in the water …“

Hodnocení uživatelů

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PlayStation 4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Nintendo Siwtch, 3DS, DS, PS Vita, Android a iOS. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i pravidelné testy a novinky z oblasti hardwaru, podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Kingdom Come: Deliverance, Red Dead Redemption, Call of Duty, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield, nebo FIFA.