Dark Souls III

Čtenářská recenze

Recenze a hodnocení mohou přidávat jen přihlášení uživatelé.

Klasika, ktorá nesklame

31. 5. 2017 v 09:57 - Autor: Elexorr 0

Hodnocení čtenáře 10/10

Keďže som v minulosti takto amatérsky recenzoval aj DS a DS2, pripájam do tretice aj recenziu tretieho dielu série vrátane DLC Ashes of Ariandel a The Ringed City. Prvýkrát som DS3 prešiel ako bojovník, šľahnutý mágiou len okrajovo (Heal, Homeward a všelijaké praktické kúzla, ktoré využije aj hromotĺk). Tentoraz hrám ako mág, pričom sa snažím využívať všetky druhy mágie (miracles, sorcery aj pyromancy) a je to obrovská zábava.

Ale poďme k hre. Neustále omieľané mantry o božskej obtiažnosti a motivačnej frustrácii ma už vážne nudia. Skúsený hráč v hre nebude zďaleka zomierať tak často, ako sa to všade uvádza. Kľúčom je prispôsobiť sa systému hry, taktizovať a najmä zapojiť MOZOG. V žiadnom prípade nepovažujem DS3 za vhodný vstup do série pre začiatočníka. Každá séria sa začína 1. dielom, takže pre začiatočníka bude najlepším vstupom práve jednotka (prípadne Demon's Souls). Hra má totiž hlboký príbeh a ten sa začína jednotkou.

DS3 je vyváženým mixom predchádzajúcich dielov a Demon's Souls. Z každého má niečo a vyzerá to tak, že vychytal len to dobré. Striedanie "ľudskej" a "zombíckej" podoby je už tradíciou, má to veľký vplyv na herné mechaniky (najmä pre multiplayer). Na navodenie "ľudskej" podoby tentokrát slúžia Embery, uhlíky (analógia Humanity a Human Effigy), ktoré treba ako vždy šetriť na boje s bossmi. Ďalej tradičný Estus Flask, tentokrát aj modrý na manu, všelijaké podporné vecičky na jedenie a dočasné boostovanie postavy, či vybavenia, záplava zbraní, zbrojí, štítov, kúziel, prsteňov, kľúčov, skrátka je tu všetko, na čo je hráč zvyknutý, a všetky notorické predmety z predchádzajúcich dielov sa tu dajú nájsť tiež. Tvorcovia (opäť na čele s Miyazakim) teda šli na istotu, nevymýšľali nič nové tam, kde to nebolo treba, a nemenili veci, ktoré fungovali výborne. Za to im patrí chvála.

Hra oproti predchodcom výrazne pokročila v grafickom spracovaní. Nie je to špička, ale vďaka tvorivosti a umeleckej nadanosti dizajnérov je hráč často ohromený malebnými scenériami a prepracovanosťou detailov prostredia. Oproti jednotke je to generačná zmena. Na hru podobného typu ideálny engine a efekty. Nie je to však o grafike a to je dobré. Kvôli DS3 rozhodne netreba kupovať celý nový PC (ja som dokúpil iba novú grafickú kartu, lebo mám asi 5 ročný PC).

Na druhej strane sa autori vyhrali s pohybmi, motion capturingom, pretože každá zbraň má obsiahly moveset, ktorý hráč môže a nemusí využiť. A niekedy sú to skutočne šokujúce pohyby, ktoré hráč uvidí v akcii až pri PVP na súperoch. Skutočne lahôdka.

Ako som už spomenul, recenzenti a povrchní hráči o DS hovoria ako o “hardcore rubačke”, ktorá je postavená na prehnanej obtiažnosti. Je to podľa mňa blud. Málokedy sa spomína prepracovaný príbeh (veď komu sa chce čítať dialógy v angličtine a popisy predmetov, ktoré ho vyskladajú ako mozaiku), multiplayer a covenanty (esenciálna zložka hry, ktorá jej dodáva extrémne výraznú znovuhrateľnosť), questy (nie sú ale zadané blbuvzdorným štýlom ako v iných RPG - “choď a zabi”) a ďalšie opomínané prvky, ktoré tvorcovia do hry implementovali, ale nechvália sa nimi, lebo dobré sa chváli samo. Nebudem ich tu rozoberať dopodrobna - kto sa do hry ponorí a venuje jej čas, bude odmenený úžasným svetom a takmer neobmedzenými možnosťami, ako precítiť jeho atmosféru a užiť si ho. Snáď len k multiplayeru: originálny koncept prelínajúcich sa svetov tu nie je samoúčelný. Napr. Lords of the Fallen, ktorý DS okopíroval, multiplayer vôbec neobsahuje a je to cítiť - z hry sa stáva vypelichané torzo, repetitívne utrpenie s predimenzovanými bossmi, ktorí sú obtiažni len preto, lebo majú jednoducho extrémne veľa HP. DS3 sa hrá výborne aj offline, ako single player, ale podľa mňa je to len 20% zážitku, pretože skutočnou šťavou je hra v partii. Mimochodom, ak človek využíva pomoc iných hráčov, obtiažnosť značne klesá, pričom zábava ide prudko hore. Chce to ale trochu snahy, nie povrchný prístup: stiahnem si crack, zapnem hru, pribehnem k prvému bossovi rambo štýlom, ten ma odstrelí na jednu ranu, takže vyhlásim, že hra je nehrateľný odpad a primitívna rubačka.

Bossovia: v tomto aspekte trojka zaznamenala veľkolepý návrat k prvému dielu. Okrem humanoidných mutácií tu nájdeme aj všelijaké odporné kreatúry, veľké ako panelák, a tak to má byť. V tomto dvojka trochu zaostávala. Je dôležité podotknúť, že každý boss má svoje miesto v príbehu, najmä tí hlavní. Bližšie info o každej postave z hry sa dá nájsť na wiki. Pozor! Dark Souls Wiki nie je návod na hru! Kto chce, nájde si tam len tie informácie, ktoré mu hru obohatia a doplnia, avšak nepokazia ju spoilermi, či návodmi. Jej použitie je čisto dobrovoľné.

Stručne k obsahu hry: hráč sa snaží poraziť 4 lordov a dosadiť ich na tróny vo Firelink Shrine, na to dostane možnosť preniknúť k finálnemu bossovi a tak dokončiť hru. Nie je však koniec ako koniec - môžete ostať vo svete, ktorý ste práve dobyli a preskúmavať ho ďalej, alebo začať NG+, teda odznova celú hru, pričom hrdina vám zostane.

RPG systém a levelovanie sa v podstate nezmenilo. Hráč zbiera duše padlých protivníkov, za ktoré nakupuje všetok tovar v hre, ale tiež leveluje. Najvyšší možný level je prakticky neobmedzený, avšak každá ďalšia úroveň vyžaduje viac a viac duší. Opäť platí, že omnoho výraznejší vplyv na “silu” postavy má výbava - jej upgrade je kľúčový pre postup a výrazne uľahčuje hru, najmä v začiatkoch. Nájsť zbraň je jedna vec, treba ju však vedieť používať a upgradovať na najvyšší možný level.

Čo sa týka level designu a sveta, tretí diel série je značne maximalistický - úrovne sú obrovské a pompézne, takže v nich môžete bojovať aj s obrovskými drakmi. Úchvatné výhľady na krajinu sú samozrejmosťou.

Hru v poslednom roku doplnili 2 DLC: Ashes of Ariandel a The Ringed City. Platí pre ne všetko to, čo som uviedol vyššie, dopĺňajú však nové zbrane, zbroje, vybavenie, protivníkov a samozrejme aj niekoľko nových bossov. Chuťovka, ako má byť, avšak tentokrát už s vážne vysokou obtiažnosťou. Hra neodporúča navštíviť ich skôr, ako je hráč aspon na leveli 100. A je to pravda, môj bojovník s levelom cca 120 sa tam vážne zapotil. Veľa vecí opäť rieši multiplayer, avšak kto hľadá výzvu a skutočnú frustráciu, môže skúsiť sólo. Prajem pevné nervy.

Tvorcovia do hry implementovali PVP arénu, ktorá je dostupná, ak hráč vlastní aspoň jedno DLC. Prístup do arény je priamo z Firelink Shrine cez bonfire. Som z nej však trošku sklamaný, pretože pôsobí trochu prvoplánovo. Hráč sa prihlási a čaká, kým mu hra pridelí jedného, či viac protivníkov. Potom ich všetkých hodí do spoločnej lokácie a tam sa mlátia, kým nepomrú, bez straty dušičky. Myslím, že príťažlivejšie a organickejšie bola spracovaná aréna v jednotke, v DLC Artorias of the Abyss, prípadne v dvojke.

Omnoho viac sa mi páči coop multiplayer priamo v hre, prípadne hráčmi zvolené “neoficiálne” PVP arény, napr. za bonfirom Pontiff Sulyvahn, kde sa organizujú “undergroundové” turnaje na život a na smrť s rizikom, ako sa patrí. Vyžadujú však určitú etiketu a fair play - pravidlá sú nepísané a majú sa chlapsky dodržiavať (napr. nie je dovolené použiť Estus flask - bojuje sa “kto z koho” na jeden pokus).

Dark Souls 3 je viac než dôstojným nástupcom svojich predchodcov. Musí sa hrať srdcom, vyžaduje najmä koncentráciu a zmysel pre tvorivosť. Odmenou je neopakovateľná zábava a súboje, ktoré ostávajú v pamäti. Pre fanúšika série nutná povinnosť, začiatočníkom odporúčam - ako som už povedal na začiatku - začať jednotkou, ako sa sluší a patrí, nenechať sa odradiť a pristupovať k hre svedomite. Je to epos na niekoľko rokov hrania.

Hodnocení uživatelů