Battlefield 3

Čtenářská recenze

Recenze a hodnocení mohou přidávat jen přihlášení uživatelé.

Battlefield znovu, a přece jinak

31. 12. 2011 v 01:06 - Autor: Radioaktivni_surikata 0

Hodnocení čtenáře 6/10

K sérii Battlefield jsem se dostal teprve nedávno, kdy jsem se nechal zlákat na free to play model Battlefieldu play4free. Hru jsem si prakticky od začátku zamiloval pro její čistotu, chytlavost a vyváženost. Na bitevním poli jsem strávil desítky hodin a nebýt pravidelného padání a především posledního updatu, který přidal několik trapných featur, dovolil nesmyslné boostování a jiné čertoviny, byl bych tam pravděpodobně ještě teď. Rozhodl jsem se tedy zainvestovat a za peníze, co zbyly z Vánoc, jsem domu přitáhl modrou krabiču s vojákem na obalu. S pocitem tutovky jsem netrpělivě čekal, až se hra nainstaluje (což trvá dost dlouho) a navíc stáhne 3 GB patch. Konečně bylo vše hotovo a já se pustil do hraní.

...Kamera, akce, Hollywood...
Od začátku mi bylo jasné, že s Battlefieldem to bude právě multiplayer, kde strávím většinu času. Nicméně jsem do online vřavy nechtěl vpadnout nepřipraven, a tak jsem s očekáváním načetl kampaň. Od toho okamžiku započalo moje utrpení. Hra na sestavě s procesorem core i5 2500k a GTX 560ti HAWK šlapala na ultra detaily na vcelku hezkých 40+ fps, čili až doposud jsem byl relativně spokojen. Na zapnutí AA je při fullHD rozlišení 1GB vRAM už málo, ale zubaté hrany jsem překvapivě nespatřil. To co však následovalo mně zkazilo náladu dokonale. Skript show jak z béčkového filmu, dementní, skutečně dementní inteligence, tunel. Časté vlny nabíhajících nepřátel stále dokola, šednoucí obrazovka, pokud zaběhnete za roh - vojáku, vrať se do bitvy - , neustále výbuchy, pomóc. Tu jste efektně pod palbou ze všech stran, zalehnete, zamíříte a v tu ránu se pohybujete závratnou rychlostí do strany, protože vás parťák z nějakého důvodu nedokáže překročit a vesele vás odkopává s sebou bůh ví kam. Tu vám dá velitel rozkaz, tu jste vyvoleni k použití RPG, tu máte zjistit, kam vede kabel - pánové z DICE zkrátka chtěli, abyste se necítili osamotě, ale jako plnohodnotní členové týmu. A do těch se prosím nekope, a už vůbec, když zrovna míří. Během hodinky, kterou jsem v kampani vydržel, se mi tento incident přihodil několikrát! Pohár mé trpělivosti přetekl v momentě, kdy jsem měl vylézt na nadjezd, tam bez krytu jako na střelnici doběhnout do prostředka, popadnout kuloment a postřílet davy nabíhajících nepřátel. Možná, že kdybych snížil obtížnost, tak bych neměl problémy. Ale odolat palbě pěti nepřátel bez možnosti se krýt, s dementními parťáky za zády, co sami nezastřelí nic... Ehm, haló? Hrajeme stále Battlefield, nebo Rambo resurrection? Aby mě někdo nutil podstupovat sebevražednou misi, když mohu vklidu postupovat opatrně, krýt se a s 350 náboji sejmenout zlosyny hezky čistě, po svém, to prosím ne. Když už se musím prodírat tunelem, chci alespoň v něm svobodu. A ta tu není. Jen banda dementů, co se nazývá vaším týmem. Děkuji, nechci. Zda se kampaň někde dál zlepší, to vám prozradit nemůžu, protože nervy mám od narození jen jedny a ty si musím šetřit.

...Na, tu máš hřiště, jdi a hraj si...
Po fiasku s kampaní jsem dychtivě klikl na multiplayer a doufal, že teď, teď už bude vše jen dobré. Po nemilém překvapení, že je k dispozici jen 8 map (BF play4free jich nabídne 6 a to zcela zdarma), jsem se připojil k vřavě na Kaspické hranici, největší a nejvíce propagované mapě (pozn. menu hry v browseru napadlo koho? Eliminovat z povrchu zemského prosím). Tu jsem si oblíbil ze všech nejvíc a je vidět, že si autoři dali skutečně záležet. Je rozlehlá, překrásná a nabízí možnosti pro všechny třídy, ale o tom za chvíli.

Pro nováčky připomenu, že můžete hrát buď jako reccon, medic, assault nebo mechanik. Novinkou je v sérii autoheal, který je překvapivě spíš pozitivní inovací, než negativní. Značnou dobu trvá, než se vám životy začnou doplňovat a tak nemusíte mít strach, že bude protivník během přestřelky léčit. Na druhou stranu po vzájemném střetu nemusíte běhat po mapě jako blázni a vyřvávat na lesy "MEDIC!!!". Stačí se někam zašít a po minutce hurá zpátky do bitvy. Jinak jsou herní mechanismy při starém, přesně tak, jak je máte rádi.

Za užitečnou práci na bojišti vyděláváte body, říkejme jim klidně zkušenosti, a ty slouží k povyšování na další hodnost a zároveň k odemykání nových hraček a vylepšení pro ty stávající. Jednou za čas se vám zpřístupní zbraň zcela nová, takže se je vždy na co těšit. V DICE se namáhali s vytvářením balistického modelu. Simulaci tu nečekejte, ale kulky alespoň létají po křivce a ne přímce. Zároveň se neopakuje situace z BF play4free - tedy pokud chcete s M24 trefit nepřítele na 100 metrů, nemusíte mířit 3 metry nad něj.

Zcela novou dimenzi dostávají zvuky. Ty jsou velice věrohodně zpracovány a navíc i rozmístěny do prostoru. Vždy víte, odkud který výbuch přichází a jak daleko od vás asi zazněl. Ráj pro uši. A také pro oči. Nebudu vám nalhávat, že je grafika absolutní špičkou. To bohužel není, ale přesto se na hru krásně dívá. Technické zpracování bylo propagováno již dopředu a autoři se nás snažili udivit krásnými scenériemi a věrohodným nasvícením. Jak se jim to povedlo? Vcelku dobře. Modely jsou hezké, nasvícení přirozené, textury na multiplatformní hru až v podezřele vysokém rozlišení, zkrátka téměř idylka. Co však zamrzí je celková rozmazanost obrazu. Neustále mám pocit, že nehraji v nativním rozlišení, i když je opak pravdou. Stromy jen pár metrů od vás mají mázlé, spíš zamlžené, koruny a celkově se do dálky rozostřuje obraz. Ptám se proč? Tady není co schovávat, ta hra vypadá opravdu hezky! Některé mapy, například Operace Firestorm, by jistě zasloužily hezkčí textury, které lemují bojiště (neboli území za hranicí mapy, kam smějí jen stíhačky), protože jsou víceméně odporné. Zpracování je však jako celek velmi dobré a nadávat na něj by bylé téměř rouhání.

...Jako doma? Ano i ne...
Ačkoliv se na první pohled zdá vše stejné, jako dřív, opak je polopravdou. První opravdu velké zklamání online části u mě nastalo ve chvíli, kdy jsem nastoupil do vrtulníhu. Bože, jak já jsem ten prostředek miloval, ten výborný arkádový model a tu neplechu, co jsem s ním vždy natropil. Hned po roztočení vrtule jsem se odlepil od země závratnou rychlostí (fíha) a jako blesk si to namířil vpřed. A vůbec jsem z toho neměl radost. Chopper reaguje jako splašená koza, kterou se snažíte kočírovat za rohy. Cuká sebou a jde za ukazatelem myši jako splašená. Stroj nemá žádnou hmotnost a ochotně se vrhá, kam ho nasměruji. Veškerá radost je fuč, už nejsem pilot vrtulníku, ale pilot krabice od bot, kterou někdo vytvaroval jako helikoptéru a donutil ji dělat vruuum.. S letadly je to velmi podobné a útěchu naleznete pouze na zemi. Vozidla se chovají vcelku fajn a dá se s nimi vyblbnout dosytosti.

Že grafika nemá vliv na hratelnost, což je obvyklá poučka "moudrých" hráčů, tady rozhodně neplatí. Zatímco v BF play4free spočíval veškerý kumšt v tom, jak protivníka co nejrychleji zabít, v BF 3 si ho musíte nejprve najít. K dispozici jsou různé druhy maskáčů a v barevné džungli není prča někoho objevit. Sniper si vesele vysedává ve stínu pod stromem, mezi dvěma kameny a pokud nejste opatrní, vidíte ho až v náhledu po smrti. Což mě přivádí k tankům. Do těch si nově zkušení hráči mohou nainstalovat termovizi a veškeré maskování je v pr... V praxi tak platí, že ležíte ukrytí v keři, číháte a z 300 metrů vás sejme blbec v tanku, protože vás zkrátka vidí ať jste zašití sebelíp. A klidně se k vám prostřílí skrz zeď. Pokud není v dosahu technik a nebo nemáte nohy rychlejší než kulomet, odříkejte si otčenáš a přemýšlejte, kam se respawnujete, abyste na něj znovu nenarazili. Tohle je možná reálná featura, ale na bojiští nasírá mraky lidí a proto člověk hry nehraje. Již nakousnutá destrukce je znamenitá, doslova můžete změnit tvář celé mapy. To se takhle respawnujete do lesa a najednou koukáte, že stojít ne louce a je na vás odevšud vidět. Byl les, přišel tank, není les. Efekty explozí mi ale přijdou příliš přemrštěné, až moc na efekt. Pokud stojíte 10 metrů od tanku, míříte a on vystřelí z kanónu, nastane doslova menší zemětřesení a vy můžete mířit znovu.

Co se týče gameplaye, budete si muset zvykat. Některé změny jsou k lepšímu, jiné čistě proto, aby vás štvaly. Celkově vzato se bavím méně, než u verze zdarma. Nepřátele jsou těžko vidět a pokud doufáte v mapku, kde vám recconi vyznačují pozice nepřátel, rovnou na ni zapomeňte. Ta je stupidní, nepřehledá a i po zvětšení zachycuje sotva pár metrů kolem vás. Na mapě, kterou přeběhnete sotva za 5 minut. Nic míň než dílo ďáblovo.

...Brouk? Další? Celé tornádo brouků?...
Zmínit ještě musím velmi častou nefuknčnost hry na kartách od nVidií. Ať je chyba na jedné či druhé straně, že po dvou měsících stále není opraven výskyt artefaktů na větších mapách, to je čistý výsměch. Obzvlášť na Kaspické hranici se objevují trojúehlníkové artefakty. Nejdřív jen pár, chvíli blikají a hned nato máte vprostřed mapy tornádo z rozsypaných modelů. Pokud vydržíte dál, dočkáte se ukonční ovladače či zaseknutí kamery. Problém to není ojedinělý, spíš velmi běžný a babské rady typu "hraj hru na nejnižší detaily, vypni AA, změň počet předrenderovaných snímků" fungují asi jako vývar z netopýřího ucha na žaludeční vředy. Voltáž i teploty na kartě jsou v pořádku. Poslední verze ovladačů, která problém údajně řeší, ho prosím neřeší. Už 3 dny ji bez výsledků zkouším. Hra zkrátka velmi často nefunguje a dokud s tím něco nVidia nebo DICE neudělají, bude tu hodně naštvaných zákazníků.

...Proč 6? Protože bagr...
Číselné hodnocení bych rád vynechal, jenže to nelze. Nesnažte se ho, prosím, napasovat na svůj názor. Odráží čistě můj subjektivní pocit. No a abych to závěrem nějak shrnul. Battlefield 3 je dobře vypadající hrou, co hezky zní. Ubohost kampaně zachraňuje multiplayer, ani ten se však nevyhnul některým chybám. Pokud nezainvestujete dalších cca 350 Kč do DLC, výčet map je směšný. Počítejte, že se vám hra tedy o nějaký ten peníz prodraží, ve výsledku však zabaví na dlouho, protože má i po několika desítkách hodin stále co nabídnout.

6+

Hodnocení uživatelů

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PlayStation 4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Nintendo Siwtch, 3DS, DS, PS Vita, Android a iOS. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i pravidelné testy a novinky z oblasti hardwaru, podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Kingdom Come: Deliverance, Red Dead Redemption, Call of Duty, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield, nebo FIFA.