Battlefield 3

Čtenářské recenze

Napsat recenzi nebo přidat hodnocení.

• K sérii Battlefield jsem se dostal teprve nedávno, kdy jsem se nechal zlákat na free to play model Battlefieldu play4free. Hru jsem si prakticky od začátku zamiloval pro její čistotu, chytlavost a vyváženost. Na bitevním poli jsem strávil desítky hodin a nebýt pravidelného padání a především posledního updatu, který přidal několik trapných featur, dovolil nesmyslné boostování a jiné čertoviny, byl bych tam pravděpodobně ještě teď. Rozhodl jsem se tedy zainvestovat a za peníze, co zbyly z Vánoc, jsem domu přitáhl modrou krabiču s vojákem na obalu. S pocitem tutovky jsem netrpělivě čekal, až se hra nainstaluje (což trvá dost dlouho) a navíc stáhne 3 GB patch. Konečně bylo vše hotovo a já se pustil do hraní. ...Kamera, akce, Hollywood... Od začátku mi bylo jasné, že s Battlefieldem to bude právě multiplayer, kde strávím většinu času. Nicméně jsem do online vřavy nechtěl vpadnout nepřipraven, a tak jsem s očekáváním načetl kampaň. Od toho okamžiku započalo moje utrpení. Hra na sestavě s procesorem core i5 2500k a GTX 560ti HAWK šlapala na ultra detaily na vcelku hezkých 40+ fps, čili až doposud jsem byl relativně spokojen. Na zapnutí AA je při fullHD rozlišení 1GB vRAM už málo, ale zubaté hrany jsem překvapivě nespatřil. To co však následovalo mně zkazilo náladu dokonale. Skript show jak z béčkového filmu, dementní, skutečně dementní inteligence, tunel. Časté vlny nabíhajících nepřátel stále dokola, šednoucí obrazovka, pokud zaběhnete za roh - vojáku, vrať se do bitvy - , neustále výbuchy, pomóc. Tu jste efektně pod palbou ze všech stran, zalehnete, zamíříte a v tu ránu se pohybujete závratnou rychlostí do strany, protože vás parťák z nějakého důvodu nedokáže překročit a vesele vás odkopává s sebou bůh ví kam. Tu vám dá velitel rozkaz, tu jste vyvoleni k použití RPG, tu máte zjistit, kam vede kabel - pánové z DICE zkrátka chtěli, abyste se necítili osamotě, ale jako plnohodnotní členové týmu. A do těch se prosím nekope, a už vůbec, když zrovna míří. Během hodinky, kterou jsem v kampani vydržel, se mi tento incident přihodil několikrát! Pohár mé trpělivosti přetekl v momentě, kdy jsem měl vylézt na nadjezd, tam bez krytu jako na střelnici doběhnout do prostředka, popadnout kuloment a postřílet davy nabíhajících nepřátel. Možná, že kdybych snížil obtížnost, tak bych neměl problémy. Ale odolat palbě pěti nepřátel bez možnosti se krýt, s dementními parťáky za zády, co sami nezastřelí nic... Ehm, haló? Hrajeme stále Battlefield, nebo Rambo resurrection? Aby mě někdo nutil podstupovat sebevražednou misi, když mohu vklidu postupovat opatrně, krýt se a s 350 náboji sejmenout zlosyny hezky čistě, po svém, to prosím ne. Když už se musím prodírat tunelem, chci alespoň v něm svobodu. A ta tu není. Jen banda dementů, co se nazývá vaším týmem. Děkuji, nechci. Zda se kampaň někde dál zlepší, to vám prozradit nemůžu, protože nervy mám od narození jen jedny a ty si musím šetřit. ...Na, tu máš hřiště, jdi a hraj si... Po fiasku s kampaní jsem dychtivě klikl na multiplayer a doufal, že teď, teď už bude vše jen dobré. Po nemilém překvapení, že je k dispozici jen 8 map (BF play4free jich nabídne 6 a to zcela zdarma), jsem se připojil k vřavě na Kaspické hranici, největší a nejvíce propagované mapě (pozn. menu hry v browseru napadlo koho? Eliminovat z povrchu zemského prosím). Tu jsem si oblíbil ze všech nejvíc a je vidět, že si autoři dali skutečně záležet. Je rozlehlá, překrásná a nabízí možnosti pro všechny třídy, ale o tom za chvíli. Pro nováčky připomenu, že můžete hrát buď jako reccon, medic, assault nebo mechanik. Novinkou je v sérii autoheal, který je překvapivě spíš pozitivní inovací, než negativní. Značnou dobu trvá, než se vám životy začnou doplňovat a tak nemusíte mít strach, že bude protivník během přestřelky léčit. Na druhou stranu po vzájemném střetu nemusíte běhat po mapě jako blázni a vyřvávat na lesy "MEDIC!!!". Stačí se někam zašít a po minutce hurá zpátky do bitvy. Jinak jsou herní mechanismy při starém, přesně tak, jak je máte rádi. Za užitečnou práci na bojišti vyděláváte body, říkejme jim klidně zkušenosti, a ty slouží k povyšování na další hodnost a zároveň k odemykání nových hraček a vylepšení pro ty stávající. Jednou za čas se vám zpřístupní zbraň zcela nová, takže se je vždy na co těšit. V DICE se namáhali s vytvářením balistického modelu. Simulaci tu nečekejte, ale kulky alespoň létají po křivce a ne přímce. Zároveň se neopakuje situace z BF play4free - tedy pokud chcete s M24 trefit nepřítele na 100 metrů, nemusíte mířit 3 metry nad něj. Zcela novou dimenzi dostávají zvuky. Ty jsou velice věrohodně zpracovány a navíc i rozmístěny do prostoru. Vždy víte, odkud který výbuch přichází a jak daleko od vás asi zazněl. Ráj pro uši. A také pro oči. Nebudu vám nalhávat, že je grafika absolutní špičkou. To bohužel není, ale přesto se na hru krásně dívá. Technické zpracování bylo propagováno již dopředu a autoři se nás snažili udivit krásnými scenériemi a věrohodným nasvícením. Jak se jim to povedlo? Vcelku dobře. Modely jsou hezké, nasvícení přirozené, textury na multiplatformní hru až v podezřele vysokém rozlišení, zkrátka téměř idylka. Co však zamrzí je celková rozmazanost obrazu. Neustále mám pocit, že nehraji v nativním rozlišení, i když je opak pravdou. Stromy jen pár metrů od vás mají mázlé, spíš zamlžené, koruny a celkově se do dálky rozostřuje obraz. Ptám se proč? Tady není co schovávat, ta hra vypadá opravdu hezky! Některé mapy, například Operace Firestorm, by jistě zasloužily hezkčí textury, které lemují bojiště (neboli území za hranicí mapy, kam smějí jen stíhačky), protože jsou víceméně odporné. Zpracování je však jako celek velmi dobré a nadávat na něj by bylé téměř rouhání. ...Jako doma? Ano i ne... Ačkoliv se na první pohled zdá vše stejné, jako dřív, opak je polopravdou. První opravdu velké zklamání online části u mě nastalo ve chvíli, kdy jsem nastoupil do vrtulníhu. Bože, jak já jsem ten prostředek miloval, ten výborný arkádový model a tu neplechu, co jsem s ním vždy natropil. Hned po roztočení vrtule jsem se odlepil od země závratnou rychlostí (fíha) a jako blesk si to namířil vpřed. A vůbec jsem z toho neměl radost. Chopper reaguje jako splašená koza, kterou se snažíte kočírovat za rohy. Cuká sebou a jde za ukazatelem myši jako splašená. Stroj nemá žádnou hmotnost a ochotně se vrhá, kam ho nasměruji. Veškerá radost je fuč, už nejsem pilot vrtulníku, ale pilot krabice od bot, kterou někdo vytvaroval jako helikoptéru a donutil ji dělat vruuum.. S letadly je to velmi podobné a útěchu naleznete pouze na zemi. Vozidla se chovají vcelku fajn a dá se s nimi vyblbnout dosytosti. Že grafika nemá vliv na hratelnost, což je obvyklá poučka "moudrých" hráčů, tady rozhodně neplatí. Zatímco v BF play4free spočíval veškerý kumšt v tom, jak protivníka co nejrychleji zabít, v BF 3 si ho musíte nejprve najít. K dispozici jsou různé druhy maskáčů a v barevné džungli není prča někoho objevit. Sniper si vesele vysedává ve stínu pod stromem, mezi dvěma kameny a pokud nejste opatrní, vidíte ho až v náhledu po smrti. Což mě přivádí k tankům. Do těch si nově zkušení hráči mohou nainstalovat termovizi a veškeré maskování je v pr... V praxi tak platí, že ležíte ukrytí v keři, číháte a z 300 metrů vás sejme blbec v tanku, protože vás zkrátka vidí ať jste zašití sebelíp. A klidně se k vám prostřílí skrz zeď. Pokud není v dosahu technik a nebo nemáte nohy rychlejší než kulomet, odříkejte si otčenáš a přemýšlejte, kam se respawnujete, abyste na něj znovu nenarazili. Tohle je možná reálná featura, ale na bojiští nasírá mraky lidí a proto člověk hry nehraje. Již nakousnutá destrukce je znamenitá, doslova můžete změnit tvář celé mapy. To se takhle respawnujete do lesa a najednou koukáte, že stojít ne louce a je na vás odevšud vidět. Byl les, přišel tank, není les. Efekty explozí mi ale přijdou příliš přemrštěné, až moc na efekt. Pokud stojíte 10 metrů od tanku, míříte a on vystřelí z kanónu, nastane doslova menší zemětřesení a vy můžete mířit znovu. Co se týče gameplaye, budete si muset zvykat. Některé změny jsou k lepšímu, jiné čistě proto, aby vás štvaly. Celkově vzato se bavím méně, než u verze zdarma. Nepřátele jsou těžko vidět a pokud doufáte v mapku, kde vám recconi vyznačují pozice nepřátel, rovnou na ni zapomeňte. Ta je stupidní, nepřehledá a i po zvětšení zachycuje sotva pár metrů kolem vás. Na mapě, kterou přeběhnete sotva za 5 minut. Nic míň než dílo ďáblovo. ...Brouk? Další? Celé tornádo brouků?... Zmínit ještě musím velmi častou nefuknčnost hry na kartách od nVidií. Ať je chyba na jedné či druhé straně, že po dvou měsících stále není opraven výskyt artefaktů na větších mapách, to je čistý výsměch. Obzvlášť na Kaspické hranici se objevují trojúehlníkové artefakty. Nejdřív jen pár, chvíli blikají a hned nato máte vprostřed mapy tornádo z rozsypaných modelů. Pokud vydržíte dál, dočkáte se ukonční ovladače či zaseknutí kamery. Problém to není ojedinělý, spíš velmi běžný a babské rady typu "hraj hru na nejnižší detaily, vypni AA, změň počet předrenderovaných snímků" fungují asi jako vývar z netopýřího ucha na žaludeční vředy. Voltáž i teploty na kartě jsou v pořádku. Poslední verze ovladačů, která problém údajně řeší, ho prosím neřeší. Už 3 dny ji bez výsledků zkouším. Hra zkrátka velmi často nefunguje a dokud s tím něco nVidia nebo DICE neudělají, bude tu hodně naštvaných zákazníků. ...Proč 6? Protože bagr... Číselné hodnocení bych rád vynechal, jenže to nelze. Nesnažte se ho, prosím, napasovat na svůj názor. Odráží čistě můj subjektivní pocit. No a abych to závěrem nějak shrnul. Battlefield 3 je dobře vypadající hrou, co hezky zní. Ubohost kampaně zachraňuje multiplayer, ani ten se však nevyhnul některým chybám. Pokud nezainvestujete dalších cca 350 Kč do DLC, výčet map je směšný. Počítejte, že se vám hra tedy o nějaký ten peníz prodraží, ve výsledku však zabaví na dlouho, protože má i po několika desítkách hodin stále co nabídnout. 6+ celá recenze

Hodnocení čtenáře 6/10

• Battlefield 3 - Multiplayer

Windows
    7. 11. 2011 v 18:05 - Autor: rancor1223 0

Battlefield 3 - hra na kterou nás mnoho dlouho a netrpělivě čekalo, ale teď když je tady se zdá, že není přesně takový jak si ho lidé vysnili. Je pravda, že PR oddělení EA to trochu přepísklo a krátce po oznámení podávalo přinejmenším nepřesné informace. Jeden příklad za všechny: "Zničit půjde úplně vše". Sám jsem tomu na chvíli uvěřil, naštěstí jsem se z toho dlouho před vydáním také vzpamatoval. U každé budoucí recenze budu dělat malou tabulku informací (např. Obtížnost, Povolání, Nastavení grafiky,...), které by mohli některé čtenáře zajímat (alespoň to tak v diskusích pod recenzemi vypadá). Konfigurace PC: Intel C2D 3GHz, MSI GTS 250 (512MB), 4GB RAM, Win 7 Ultimate Nastavení detailů a FPS: Low - 30-40FPS Oblíbené třídy v MP: Sniper (75%), kulometčík (20%) Čas hraní MP (v době recenzování): cca 25 hodin Začneme tím čím začíná každý kdo si chce BF3 zahrát - instalací Originu. Pro někoho noční můra, pro někoho důvod proč říci BF3: "Ne!", pro mě jen další aplikace z mnoha. Pravdou je, že jediné co dělá je zdržování spouštění BF. Nic jiného. V EA vzali Steam, očesaliho o většinu funkcí, přebarvili a vpustili do světa. Jediné co tam vlastně můžete dělat je kupovat EA tituly a stahovat je stejně jako ze Steamu. Steam ale nepoužívám, mám radši krabičky, tudíž nevím jak je na tom s chybovostí nevím (předpokládám, že je minimální). Zde jsem ovšem na nic také nenarazil. Tak, Origin i BF3 máme nainstalované. Teď zapneme Battlelog. Pro někoho další z obrovských překážek a důvod k zamítnutí koupě. Mne naopak přijde nadmíru praktický. Nejenže funguje rychleji než kterékoli herní menu které jsem kdy viděl, ale zároveň poskytuje velmi podrobnou herní statistiku (chyběly mi jen grafy zlepšování mých výsledků za dobu hraní). Ve kterém menu si při načítání hry můžete prohlížet Games.cz :D? U většiny ostatních her se při shození hry na lištu načítání zastaví, nebo se rovnou celá hra sekne. Načítání mapy trvá poměrně dlouho (jak kdy... 20s-2 minuty), ale mohlo by to být ovlivněno slabou konfigurací mého PC. To ale vzhledem k možnosti prohlížet si web, nebo vlastní statistiky příliš nevadí. Možnosti hledání serverů jsou standartní, nechybí výbeěr módu, počtu hráčů, mapy a všecho ostatního na co jsou hráči BF zvyklí. Jediné co mi chybělo je možnost nechat vyhledat jen servery kde neběží rotace map (vysvětlím později). Před připojením na sever si ještě vybereme mapu. Těch je na výběr 9 a 4 další přibudou v DLC Back to Karkand. Já si oblíbil Damavand Peak, OPF Firestorm, Grand Bazaar a Siene Crossing (vše v Conquestu). Jsou dostatečně členité aby zde mohla být jak pěchota tak těžká technika a nikdo není nijak znevýhodněn. Naopak mapy Canals, Caspian Border a především Khaag Island nepovažuji za příliš povedené. Zvlášť na Khaag Island jsem si snad jedinkrát dobře nezahrál (všude samá technika proti které jsem za jakékoli jiné povolání než Engineer naprosto bezradný, ale zároveň jsem za Engineera bezradný proti vzdálenější pěchotě). Zbývají už jen mapy OPF Métro a Teheran Highway, které nejsou špatné, ale vzhledem ke své velikosti (malé) si na ně musíte zvyknout. U OPF Métro především proto, že uprostřed mapy (bod C) se vždy koná neskutečný masakr a pokud nevlastníte granátomet (který se k tomuto účelu až neuvěřitelně dobře hodí), tak si téměř si nezahrajete. Co mě ale poměrně zamrzelo je malé množství serverů kde není rotace map (a to málo je permanentně plné). To by trochu řešila přítomnost front, ale ta zatím chybí (prý časem přibude). Teď když jsme se připojili na server jsme konečně ve hře si vybereme povolání a zbraň. Máme tady 4 povolání: Assault (Útočník/Medik), Engineer (Technik/Raketometčík), Support (Kulometčík) a Recon (Sniper/Průzkumník). Přičemž došlo pouze k přehození funkce Medika na třídu Útočníka a Kulometčík teď nosí munici (a minomet). Jak jsem tedy zmiňoval hned na začátku - mou oblíbenou třídou je Recon. Ano, ta všemi nenáviděná třída. Třída, kterou se tentokrát v DICE snažili znevýhodnit jak jen to šlo. Počínaje pouze přenosnými spottery nepřátel a odlesky zaměřovačů konče. Na druhou zmiňovanou věc si ale nemůžu stěžovat. Do těch odlesků se výborně střílí! Nejoblíbenější třídou je ale jednoznačně Assault. Nově tedy Medik. Této své schopnosti, ale bohužel využívají jen zřídka a na specifických místech (zpravidla tam kde je hustota padlých větší jak 3 na metr čtverečný). Skvělou věcí ale je, že když vás nějaký chytrák oživí přímo před kulometnou palbou a vy hned zase zemřete, nepočítá se to jako smrt. Já jsem za tuto třídu odmítl hrát (už v betě), protože jedinou kvalitní zbraní jsem shledal granátomet a tím se mi do lidí příčí střílet (stejně jako reketometem). Druhá nejoblíbenější třída, Engineer, se může chlubit raketometem. A to jak klasickým protitankovým, tak i protiletadlovým. Tady jsem nahrál snad hodinu, ale protože je to technicky jen jiná verze Assaulta, zavrhl jsem ho taky. Hraji s ním jen pokud používám techniku, kde se může hodit možnost opravování. A poslední, překvapivě nejméně oblíbenou (podle ankety na Battlelogu), třídou je Support. Taková palebná síla jakou kulometčík poskytuje se vždy hodí a jeho menší četnost (byť jak kdy a jak kde) mě celkem překvapuje. Co mě ale překvapilo ještě mnohem více byla možnost nést minomet. Mohlo by se zdát, že tím hráč dostává ultimátní zbraň, ale opak je pravdou. Na mapě Canals jsem si na zhruba 5 minut zalezl tak, aby mě bylo co nejtěžší najít a zároveň jsem měl dobré střelecké postavení a začal střílet. Za celou doby jsem nikoho (!) nezabil a dal jen několik asistencí. Z toho mi jasně vyplývá, že je lepší vzít si Claymore miny a házet je všude kudy jdu. Narozdíl od minometu alespoň zabijí na jednu ránu... Mimoto jsem za celou dobu střílení z minometu do něj nevhodil jediný náboj (nejdříve tam voják mával rukou jako, že nabíjí a pak už se neobtěžoval ani s tím; snad to opraví nadcházející patch). Když už jsme si zvolili třídu za kterou budeme hrát, chybí nám ještě zbraň. Pocit ze zbraní je skvělý. Hodně tomu pomáhají zvuky, které pomáhala nahrát tuším Švédská armáda. Já, z mě neznámého důvody, jsem si ale na útočné pušky (samopaly) nedokázal zvyknout. Dávám to za vinu jejich nepřesnosti (byť všichni ostatní tvrdí jak nejsou přesné) a zpětnému rázu. Kulomety (a vlastně všechny větší zbraně) mohou mít nově dvojnožku. Ta zvláště u kulometů jsou naprostou nezbytností, protože bez ní nic netrefíte. Lze sice používat Grip, ale oproti dvojnožce je to jen malá pomoc. Zbraně jdou ve velké míře upgradovat. Novinkou je nutnost odemykat si tyto upgrady na každou zbraň jednotlivě. Naštěstí bylo množství zabití nutné k odemčení nejdůležitějších upgradů sníženo zhruba na 50-60 (u sniperky za toho dostanete jak bipod tak 12x optiku a několik dalších nepotřebných věcí). Tak, konečně jsme ve hře. Ta už na první pohled vypadá skvěle (i na mé chabé Low detaily :D), až téměř fotorealisticky. Ale co bych vám k samotnému gameplayi řekl. Je pořád stejně specifický jako všechny Battlefieldy (opravdu se nepodobá COD). Hlavní zbraně jsou perfektně vybalancované. Všude se něco děje. S kvalitní repro soustavou nebo ještě lépe headsetem je to zážitek téměř jako ze skutečného boje! Na těch menších mapách je i bez použití jakéhokoli způsobu komunikace dosaženo úchvatné spolupráce všech hráčů. Všichni plní svou funkci. To samozřejmě neplatí na všech mapách a zvlášť na těch větších hraje každý spíše sám na sebe. Například na OPF Métro (v Rushi) nebo Siene Crossing (v CQ) je ale tato kooperace dobře vidět. Vyvážit by ale chtěly některé pistole, kdy jsou zpravidla málo účinné, či nepřesné a stejně tak i vzdušná technika, se kterou se poměrně špatně létá (zvlášť v letadlech je ovládání nepříjemně citlivé). Mnoho z vás si klepalo prstem na čelo, proč EA překládá hru jako Battlefield 3, střílečku kde nic takového jako čeština není potřeba a nepřeloží místo toho třeba Mass Effect 3. Proč ne Mass Effect 3 už jistě všichni víme (bylo tu o tom několik článků), ale mě samotnému vrtá hlavou proč BF3? A ještě k tomu nepříliš povedeně? Nevím kdo řídí překladatelský tým. Jestli dostávají příkazy odněkud shora nebo mají víceméně volnou ruku, ale za některé překlady by ode mne dostali pár facek. První věcí je překlad terminologie. To se přeci nedělá a když už to musí být tak to udělám tak aby to nějak vypadalo. Skvělým příkladem je slovo Spawn, ve hře překládán jako Vzkříšení. No kde to jsme? V Bibli? A pak tu máme ještě pár dalších perliček, jako například bonus Spasitele (v originále Savior). Opět Bible? A do třetice ještě: "Stuha za osobní obranu" - většinou mi stačí si přečíst název ocenění a okamžitě vím o co se jedná, tady jsem na to měl problém přijít i po přečtění popisu ("V jednom kole zabijte 7 nepřátel pomocí zbraní osobní obrany"). Zbraně osobní obrany? Paralyzéry a pepřáky? Překvapivě ne. No nakonec mi došlo, že se jedná o překlad PDW (Personal Defence Weapon, př. P90, MP7,...), ale překlad je to poněkud kostrbatý. Naštěstí se stačilo pohrabat v registrech. Problém byl pryč a angličtina zpět. Závěr: Pokud hledáte něco méně hektického a mnohem realističtějšího než COD, ale zároveň nechcete téměř simulátor (Red Orchestra 2), je Battlefield 3 jasná volba. Taková atmosféra boje se moc často nevidí! A vzhledem k rozmanitosti volby zaměření, si zde každý najde něco co ho bude bavit. 10/10 ale neudělím z prostého důvodu - MP hry jsou a vždy budou v určitých ohledech frustrující. Každý si zažil časy kdy mu to "prostě nešlo" a proto nemůžu dát (žádnému) MP plný počet bodů. P.S. V následujícím týdnu ještě čekejte recenzi singleplayeru a co-opu. P.P.S. Původně jsem chtěl čekat ještě na první patch, ale vzhledem k minimu chyb, které ve hře jsou (o žádných nevím), jsem recenzi napsal již teď. celá recenze

Hodnocení čtenáře 9/10

Hodnocení uživatelů

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PlayStation 4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Nintendo Siwtch, 3DS, DS, PS Vita, Android a iOS. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i pravidelné testy a novinky z oblasti hardwaru, podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Kingdom Come: Deliverance, Red Dead Redemption, Call of Duty, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield, nebo FIFA.