Čtenářská recenze

Recenze a hodnocení mohou přidávat jen přihlášení uživatelé.

Westernovské post-apo

6. 8. 2017 v 20:40 - Autor: fallanga 0

Hodnocení čtenáře 8/10

Svět se rozpadl. Kalamita všechno vzala. A jediná šance, jak dát všechno do pořádku je opravit létající pevnost Bastion. A kdo jiný by ji měl opravit, než vy?

Kid, Gasfellas, Pincushions a skvělý vypravěč

Ujímáte se role Kida, který se jednoho dne probudil uprostřed rozpadlého světa. Světa, který pohltila Kalamita. Co je vlastně Kalamita a co se stalo, se budete dozvídat pomocí charismatického vypravěče, který komentuje váš postup. Vypravěč komentuje naprosto vše. Komentuje co děláte, komentuje jak se vám daří při soubojích a dokonce komentuje i všechny dialogy. Vyprávění funguje velmi dobře, hlavně díky hlubokému a příjemnému hlasu vypravěče.

Celý příběh je vyprávěn zpětně. Vypravěč tedy ví, co se stalo, ale neřekne vám to. Celý příběh odhaluje postupně. Naopak, všechny fiktivní názvy na vás hází bez jakéhokoliv kontextu, což působí trošičku bizarně. Když drsným hlasem pojmenovává nepřátele názvy jako Gasfella, Scumbag nebo Pincushion, tak to zní trošičku absurdně. Nemohu si odpustit přirovnání k epizodě Ricka a Mortyho, kde ukazovali, jak se vyrábí Plumbus (všichni se na to podívejte).

Ale co se tedy vlastně stalo? Po chvíli hraní si začnete skládat malé kousky příběhu dohromady a odhalíte, co je vlastně Kalamita, proč je nyní svět roztroušen na malé ostrůvky plující vesmírem a proč je Bastion tak důležitý.

Polorozpadlé útočiště

Vaším úkolem je obnovit Bastion, který je jedinou nadějí na záchranu světa. Bastion je vaše útočiště. Trávíte tam čas mimo mise, mluvíte s několika postavami, které na svých cestách potkáte, vybíráte si tam další mise a stavíte nové budovy.

Z Bastionu můžete chodit na dva typy misí. Tréninkové mise, které vás naučí zacházet s novými zbraněmi, a pokud se vám bude dařit, tak dostanete odměnu, anebo příběhové mise. Každá příběhová mise se odehrává na rozpadajícím se kusu skály, který byl předtím městečkem, pevností, džunglí, atd...

Na misích na vás bude útočit místní fauna a flóra nebo bojovníci z dálného východu, který skončil ještě hůře, než vaše domovské město. Budete se proti nim bránit dvěma zbraněmi, štítem a jednou speciální schopností. Zbraně si odemykáte, jak postupujete příběhem. S každou zbraní se hraje trošičku jinak (přirovnal bych to třeba k Victor Vran) a zbraní je dostatek, takže si každý vybere styl, který mu sedí. Můžete mít těžké kladivo a rychlý Repeater, plamenomet a mačetu, kopí a bazuku, atd... Má oblíbená kombinace bylo rychlé kopí s velkým dosahem a luk, který se sice dlouho natahuje, ale dává celkem rány. V předposlední misi jsem luk vyměnil za bazuku, kterou jsem si vylepšil tak, že na dálku byla nepřekonatelná.

Ano, zbraně si můžete vylepšovat. Stačí najít surovinu na vylepšení, postavit na Bastionu kovárnu a mít dostatek měny. Zbraně se dají vylepšit až pětkrát a při každém vylepšení si můžete vybrat ze dvou efektů. Jsou tam nudné vylepšení jako zvýšení poškození nebo rychlosti nabíjení (pouze u střelných zbraní), ale i zábavnější vylepšení, jako přidání jedu, zdvojnásobení projektilů, atd... Můžete si se zbraněmi tedy pěkně vyhrát.

Zde ale úprava herní postavy nekončí. Zmínil jsem speciální skilly, které jsou často velmi ničivé (granáty, automatické odrážení poškození), ale vyžadují lahvičky, které jsou na misích celkem vzácné. Kromě toho si můžete i aktivovat elixíry. Po získání nové úrovně se vám odemkne místo pro jeden elixír (maximální úroveň je 10). Elixíry vám přidávají pasivní schopnosti (více léčivých lahviček, magnet, který přitahuje vypadlou měnu, atd...).

Zmínil jsem, že maximální level je 10, což se může zdát málo, ale vy se budete horko těžko dostávat na úroveň 5. Můžete si navýšit získávání měny a zkušeností tím, že si ve svatyni (další z budov na Bastionu) aktivujete idoly. Idoly vám ovšem zvyšují nejen získávání měny a zkušeností, ale i obtížnost hry pomocí různých vlastností, které získají nepřátelé. Takový základní idol zvýší nepřátelům poškození a životy, další idoly automaticky odráží některé vaše údery, přidávají nepřátelům regeneraci, po smrti nepřátel z nich vyhodí granát a tak podobně (znova bych to přirovnal k Victor Vran). Idolů je 10 a když si aktivujete všechny, tak dostanete pekelnou hratelnost. Příběh se mi podařilo dohrát s osmi, další 2 jsem nenašel, ale nepovinné mise už jsou trošičku náročnější a tam radím si idoly raději vypnout.

Můžete si tedy upravit zbraně, vylepšit se pomocí elixírů, aktivovat idoly a vyrazit na výpravu, kde zmydlíte hromady nepřátel a několikrát spadnete z okraje mapy. To se vám bude stávat často, protože mapy jsou malinké a nemají zábrany, takže padat budete. Buď při úskoku, nebo protože vás nepřátelé strčí z mapy. Vy můžete nepřátele z mapy také vystrčit, ale rychlejší bude je uklikat k smrti. Zde bych zmínil mírný bug, kdy váš zaměřovač je trošičku posunut. U zbraní na blízko to moc nepoznáte, ale u střelných zbraní budete muset mířit mírně pod nepřítele.

Level design je obyčejný, ale na zábavnosti mu přidává fakt, že mapa je rozpadlá a složí se, až když se přiblížíte. Často tak budete prozkoumávat každý kousíček mapy, pro případ, že tam je nějaká vedlejší cestička. Postupné skládání map (a často také postupný rozpad mapy) přidává level designu na elegantnosti. Na platforming naštěstí narazíte až v poslední misi, kde bude ovšem zdrojem značné frustrace, protože ovládání při skákání je hodně nepřesné. Proto je fajn, že se ve hře vyskytuje pouze jednou.

Poslední mise je celkově špatně udělaná, dovolím si říci, že je to nejhorší mise ve hře. Nejenže je tam onen příšerný platforming, ale dostanete i zbraň, která zabíjí nepřátele na jednu ránu a navíc s ní nemůžete provádět kotouly. Příběhově je mise naopak velmi povedená a dočkáte se tam i jednoho ze dvou příběhových rozhodnutí.

I dig my hole you build a wall!

Příběhová rozhodnutí nejsou ta nejtěžší jaká jsem kdy viděl, nemají vlastně ani moc vliv, ale přesto jsou pěkně zpracovány. Každé z nich je smutné a konec celkově hraje na city. Je s podivem, jaký vtah si dokážete vytvořit k postavám, se kterými jste komunikovali pouze pomocí vypravěče.

Smutná a melancholická je vlastně celá hra. Má sice kouzelnou stylizaci, ale to westernovské zasazení tam je vidět a rozhodně se nejedná o šťastnou hru. Doporučuji si poslechnout píseň Build the Wall, která na vás dýchne tu správnou atmosféru (soundtrack je mimochodem perfektní). Hra má určitý filosofický podtext. Nejedná se o žádného Malého Prince, ale nějaký vyšší rozměr tam k nalezení je.

Silně atmosférický příběh sráží dolů fakt, že vám zabere asi 6 hodin. S aktivovanými idoly si pár hodin můžete přidat, protože s vyšší obtížností budete postupovat opatrněji a hra se trošičku natáhne. Ale přes 10 hodin se nedostanete. Což je trošku škoda, protože příběh by se dal velmi lehce protáhnout. Takhle působí lehce hekticky. Kid vlastně nemá čas na odpočinek, nemáte čas pořádně natáhnout tu atmosféru, protože pořád jenom mydlíte nepřátele.

Před verdiktem ještě krátká zmínka o technické stránce. Grafika je velmi jednoduchá, hra proto není náročná. Kromě posunutého zaměřovače jsem nenarazil na žádné bugy ani glitche a hra mi spadla pouze v závěrečných titulcích. Crash screen je mimochodem vtipně udělaná. Vyhodí vám tam chybovou hlášku na pěkně namalovaném pozadí a vyzve vás k pořízení screenshotu a řekne vám, kam ho poslat. Jelikož je to 6 let stará hra, tak už to nemá úplně cenu, ale v době vydání určitě šlo o velmi sympatické gesto.

Verdikt

+ Skvělý vypravěč

+ Westernovsky laděná atmosféra