Zmíněný archivář se na NeoGAFu vyskytuje pod přezdívkou Stumpokapow a ke své tabulce poznamenává: „Prakticky žádná z kickstarterových her bez ohledu na rozpočet a výsledné kvality nevyšla včas. Pro mne je datum vydání jen měřítkem toho, jak dokáží vývojáři odhadnout rozsah hry, a zda jsou vůbec příčetní. Pokud si někdo řekne o 20 tisíc dolarů, aby zaplatil desetičlenný tým na rok, nemáte vůbec jistotu, že hra vyjde. … Většina her, včetně těch, které dělají zkušení lidé z branže, prostě vyjde se zpožděním.“
Podle Stumpokapowa (a musím s ním souhlasit) je dalším, často důležitějším, měřítkem forma a pravidelnost komunikace vývojářů s podporovateli. Právě poznámky k tomu, jak vývojáři komunikují o svém chystaném a většinou zpožděném produktu pak ve výsledné tabulce mají možná to nejdůležitější místo. A řekl bych, že i nejzábavnější.
Některé poznámky jsou úsměvné, samozřejmě asi jen v případě, že jste na daný projekt nedali peníze. Kupříkladu u Forsaken Fortress je jen suchá citace „Vývoj je těžký,“ což je velmi často se opakující věta, která zdůvodňuje zpoždění či rovnou zrušení projektu. Pobaví i proces (ne)komunikace tvůrců průšvihu The Stomping Land: „Vývojář zmizel, hra zmizela ze seznamu, vývojář se objevil a zase zmizel.“ Poznamenám jen, že hra se na Steamu stále nachází, ale Valve už její prodej stopla.
Pročítání seznamu je zkrátka zábava, byť v některých případech sebemrskačská. Píšu to jako člověk, co podpořil minimálně jeden projekt, který nedopadl dobře. A po třech letech bych už také rád viděl u Legends of Eisenwald jiný nápis než "early access".
Seznam je ale užitečný především jako zdroj informací o celkovém vývoji herních kickstarterů. Potěšující je, že většina herních kickstarterů nakonec tvůrci dotlačí do konce, i když s nemalými problémy a klidně i nevalnou kvalitou výsledných her. Člověk by jen občas řekl, že mohl být tvůrce seznamu na některé projekty přísnější a naopak. Kupříkladu Godus je hodně daleko za sliby z Kickstarteru, a rozseknutý Broken Age také není ukázkovým příkladem správně pojatého post-kickstarterového vývoje.
Přehledný seznam každopádně dobře ukazuje, že zejména nezkušení vývojáři (a Peter Molyneux) často přecení své síly a složitost herního vývoje. Nerealistické představy ohledně rychlosti práce je však shodná pro všechny herní projekty na Kickstarteru, což je v zásadě hlavní sdělení v seznamu obsažených informací.
Na závěr lze rovněž dodat, že Stumpokapow svůj dokument neustále rozšiřuje, takže třeba data za červenec 2014 do něj doplní v průběhu března.
zdroj: Archiv