Jestli se jim to skutečně podaří uvidíme až po vydání, ale hráče chtějí ke kreativnímu postupu hrou “donutit” pomocí dvou hlavní faktorů - prvním je široká škála možností, které máte k dispozici, a druhým je přirozená, volná hratelnost.
“Dokonce i v misích musíme najít kontext pro to, aby je mohl hráč dokončit různými způsoby, namísto jednotvárného Rambo stylu. Lidé se snaží být velmi efektivní i při hraní. Baví je to, protože tak mohou hru dokončit rychle,” rozbírali vývojáři chování hráčů v páté epizodě Watch Dogs podcastu.
Jedním z nejdůležitějších prvků ovlivňujících vaši tvořivost je pochopitelně umělá inteligence postav. Ta dokáže být podle slov tvůrců hodně nebezpečná a spoustu času při vývoji strávili řešením různých typů chování a reakcí ve chvílích, kdy hráč není vysloveně přítomen u AI. Ve hře totiž můžete hackovat i na dálku a tak umělá inteligence musí nějak autenticky chovat, když hackujete něco v její blízkosti.
Vám v takovém případě sice nehrozí bezprostřední fyzické nebezpečí a nikdo vás nezačne mlátit obuškem po hlavě, ale stráže zpozorní a začnou své okolí prohledávat. Různých typů prohledávání okolí nebo stavů ostražitosti je ve hře dostatek na to, aby se vám to jen tak neokoukalo. Svoji roli v kreativitě a unikátnosti obsahu hraje také ona "organická," přirozená hratelnost.
Pomocí různých nástrojů můžete ovlivnit fungování velkého množství postav, aut nebo celého města. Tím dojde k narušení tradičních “klidových” rutin umělé inteligence a začnou vznikat nové situace, které zase můžete využít například pro svůj útěk vy. Bude velice zajímavé sledovat, jak se s tím tak velká a komplexní hra popere a jestli se to při prvním větším chaosu v květnu nerozsype jako domeček z karet.