Valve zpřísňuje pravidla pro vydávání early access titulů na Steamu
zdroj: tisková zpráva

Valve zpřísňuje pravidla pro vydávání early access titulů na Steamu

21. 11. 2014 12:50 | Téma | autor: Adam Homola |

Early access může být, stejně jako Greenlight, kontroverzní. Na spoustu zajímavých projektů připadá několik průšvihů či přímo zneužití služeb ze strany vývojářů, což odhalilo slabé stránky obou dvou projektů. Valve proto už dříve zpřísnila (či spíše konkretizovala) pravidla užití Greenlightu a ke stejnému kroku se nyní odhodlala v případě early access, kde má jakýkoli problém mnohem závažnější dopad. Zatímco na Greenlightu hráči platí "jenom" svou podporou, v early access už nakupují za peníze. A ono rozhodně není příjemné, když za hru zaplatíte pár desítek euro, jen aby pak vývojáři projekt buď odpískali nebo nedodali co slíbili. Právě tomu se nová pravidla early access snaží zabránit.

Ideálním příkladem nesprávného užití early access ze strany vývojářů Spacebase DF-9 od Double Fine. Docela hezky vypadající vesmírná strategie se v early accessu nesetkala s úspěchem a tvůrci se jednoduše rozhodli, že na základě slabých prodejů s vývojem skončí. Mají na to pochopitelně svaté právo, ovšem pak se nejde divit zklamaným a naštvaným zákazníkům, kteří do rozpracovaného projektu investovali své peníze. Spacebase DF-9 je pouze jedním z řady příkladů, byť viditelným a veřejně asi nejvíce propíraným. Hlavně je ale názornou ukázkou, že na early access, stejně jako na Kickstarteru, záruky hledat nelze.

Valve si to uvědomuje, ale z pomocí přísnějších a jasnějších pravidel chce riziko na straně hráče co nejvíce omezit, jak informuje Patrick Klepek na Giant Bomb. Nesprávné užití early access modelu Valve pochopitelně trápí - když se někdo spálí u jednoho špatného projektu, je příště opatrnější a do dalšího už možná neinvestuje. I proto Valve jasně definuje, jakým způsobem by měli tvůrci early access využívat: sloužit by měl především jako nástroj, s jehož pomocí mohou vývojáři přizvat k vývoji hráče, co mohou podobu a vývoj hry svými názory ovlivnit.

Hráči pak do takového projektu vstupují s vědomím, že se na něm bude dále pracovat a bude se měnit, což musí brát vývojáři v potaz a náležitě a jasně informovat své zákazníky o možných rizicích a nástrahách. Apel na větší transparentnost je ze strany Valve velký, když tlačí na studia, aby všechny důležité informace uváděly nejen na Steamu, ale také na jiných stránkách, kde prodávají Steam klíče. Například na vlastním webu nebo na Humble Bundle.

DayZ (standalone) zdroj: tisková zpráva DayZ je v early access už dlouho a plná verze hry je pořád daleko...

Podstatná část nových pravidel se týká slibů, často planých. Valve vývojářům "zakazuje" prodej early access titulů na základě informací o tom, jak by hra teprve měla vypadat: "Nechtějte, aby zákazníci sázeli na budoucnost hry. Zákazníci by měli kupovat hru na základě aktuální stavu, nikoliv na základě slibů, které mohou, ale nemusí být realizovány," stojí v pravidlech. Jde o problém spousty her, které jdou do early access se skvělým nápadem, který ale aktuální verze neobsahuje, nebo jen v naprosto minimalistické podobě.

Vedle nových pravidel Valve zveřejnila i sadu doporučení, podle kterých by se vývojáři měli řídit. Například by se podle Valve neměli vývojáři pouštět do early access v případě, kdy hodlají vývoj platit výhradně z peněz za prodej early access verze (právě tuhle chyba pohřbila Spacebase DF-9). Jestliže nemá tvůrce peníze na další vývoj, měli by vyzkoušet jiné formy financování a nespoléhat se na prodeje.

Rušení či pozastavování vývoje kvůli tomu, že studiu z prodejů early access verze neteče na firemní účet dostatek peněz, není praktika, která by se Valve (či zákazníkům) líbila. Stejně tak by tvůrci neměli zatajovat hráčům zásadní technické informace, například o tom, že nová verze hry může zničit uložené pozice z verze předchozí. Hráči by měli mít jasnou představu o aktuálním stavu hry i o tom, co je v budoucnu čeká. I tyhle informace je podle Valve dobré uvádět nejen na Steamu, ale i na jiných stránkách, kde jsou Steam klíče v prodeji.

Kingdom Come: Deliverance zdroj: tisková zpráva
Je z pohledu Valve Kingdom Come: Deliverance regulérní alfa, nebo jen tech demo?

Early accessu by se vývojáři měli vyhnout i v případě, kdy nemohou lidem nabídnout hratelnou hru. Jestliže se vývoj hry nachází ve fázi prototypu, konceptu či technického dema, měli tvůrci by zapracovat na herních prvcích a hru na early access umístit až půjde o ukázku ze skutečné hry. Pro otestování konceptu či tech dema Valve doporučuje rozeslat hru fanouškům nebo najmout interní testery, ale neprodávat ji na Steamu.

Stejné pravidlo platí i v opačném případě - early access neslouží pro hotové hry. Early access není vhodný pro již hotové hry, u kterých je pouze potřeba vychytat bugy. Early access by měl sloužit k tomu, aby hráči mohli do vývoje promluvit a ovlivnit podobu hry, což se u hotové, jen zabugované hry spíše nestane.

Bude zajímavé sledovat, jakým způsobem hodlá Valve sledovat stav všech early access titulů, kterých je na Steamu požehnaně. Stejně tak bude zajímavé sledovat, jak chce Valve koncepty či tech dema posuzovat. Byla by například alfa verze Kingdom Come: Deliverance (hra v early access na Steamu není, aby nedošlo k omylu) podle Valve jen tech demo, nebo už by spadala do kategorie "regulérní alfa verze"? Těžko říct, jak přesně má Valve nastavená měřítka...

Nejnovější články