Valve: „Každá hra nepotřebuje multiplayer“
zdroj: tisková zpráva

Valve: „Každá hra nepotřebuje multiplayer“

10. 11. 2010 12:25 | Téma | autor: Aleš Smutný |

Někdo si možná řekne: „Tohle, že prohlašuje Valve? Vždyť jeden z největších úspěchů poslední doby je Left 4 Dead! Vždyť podporují stále úspěšnou Team Fortress 2!“. To je bezesporu pravda, jenže Valve stojí i za úspěšnými projekty, které jsou jasně ukotveny v singleplayerové části a sází spíše na kvalitní a propracovaný příběh, což je případ třeba takového Portalu. Project Manager Erik Johnson se o potenciálu ryze singleplayerového zážitku více rozpovídal a nastínil potenciál her, které nemají ambice vstoupit na pole hry více hráčů.

„Vkrádá se zajímavá otázka, v kolika projektech najdeme produkty už jen ryze singleplayerové, a jak dlouho se udrží. Hráči totiž chtějí sdílet zážitky ze hry a to co nejvíc. Jenže to neznamená, že každá hra musí mít multiplayer. Pokud chcete ukojit onu potřebu pro sdílení zážitků, stačí, aby hráči byli schopni komunikovat v daných sekvencích a navzájem si radit a povídat.“ Dle Johnsona nemusí hned dojít ke kompetitivní oddělené sekci hry. A na jeho slovech je bezesporu mnoho pravdy.

Stačí jedna věta, z níž můžeme dále rozvíjet nápady a myšlenky. „Pořád si myslím, že analýzy, které říkají, že každý produkt potřebuje kompetitivní multiplayer a nebo rovnou MMO, jsou chybné. Pořád je zde dost lidí, kteří si chtějí hru užít bez tohoto prvku, a nemyslím, že se to bude měnit“.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Trend implementovat multiplayer do většiny her je v poslední době více než zřejmý. Podívejme se třeba na takový Assassin's Creed. Ten zprvu vypadal jako ten typ hry, který nepůjde do multiplayeru jakkoliv převést. Nicméně Brotherhood i tak představí hru více hráčů, ač velmi odlišnou od přirozeného stylu hry. U některých her multiplayer takřka přebírá majoritní dojem ze hry - třeba série Call of Duty, která pro mnohé funguje jako velký multiplayer, pro nějž jsou kratičké mise z hry pro jednoho hráče spíše doplňkem. Anebo StarCraft II, kde mnozí rovnou skočili do multiplayerových klání a kampaň vynechali pro její logistickou odlišnost.

A přesto můžeme jasně vidět, že se bez multiplayeru obejdeme. Podívejme se třeba na Mass Effect. Případně další hru ze stáje BioWare, Dragon Age. Ano, princip RPG k tomu tak trochu vybízí, ale poukažme na vynikající hardcore RPG Demon Souls. Zde se hra pro jednoho hráče velmi specificky mísí s online světem, kde jste většinou na vše sami a přesto skrze duchy jiných hráčů sdílíte zážitky – tedy princip na nějž Johnson poukazuje. Rozhodně bychom jej měli v této myšlence podpořit, protože vize herního světa, který musí být nutně propojený s ostatními hráči, je tak trochu děsivá.

Neustálé výzvy k soupeření mohou být otravné. Ostatně i Fable III nabádá k soutěživosti, kdy vám v příběhu předhazuje výkony vašich přátel, aniž byste se o to hru prosili. Zachovejme tedy silné a intenzivní zážitky, které si budeme užívat my sami, bez nutné účasti davu. Fenomén sociálních sítí v současnosti představuje gigantickou bublinu a zdá se, že proniká i do herní sféry. Všichni se musí podělit s každým a pokud možno soupeřit. Ale není občas příjemné mít příběh jen sám / sama pro sebe?

Nejnovější články