"Jedním z mých životních cílů vždycky bylo vytvořit umělou inteligenci, která bude na úrovni člověka. Po úspěchu Space Engineers jsem se do toho mohl konečně vrhnout naplno. V lednu minulého roku jsme založili nový tým jen pro vývoj AI. Dnes čítá AI tým patnáct počítačových vědců a inženýrů a máme v plánu expanzi minimálně na 30 lidí. Také zvažujeme otevření kanceláří napříč Evropou, abychom mohli oslovit talentované lidi, kteří se nemohou přestěhovat do Prahy," napsal Rosa v blogpostu.
Co pak s takovou umělou inteligencí? Mezi dlouhodobé cíle patří například eliminace nemocí, prodloužení lidského života, zlepšení lidské inteligence i těla, cestování do vesmíru, těžba asteroidů, odhalení přírodních zákonů, které jsou příliš komplexní pro lidskou mysl, a tuna dalších věcí. Řeč je samozřejmě o umělé inteligenci obecně, nikoliv exkluzivně o projektu Marka Rosy, ale ten by mohl, pokud všechno dopadne dobře, k podobným cílům teoreticky přispět.
Dlouhodobých cílů možná začnou Rosa a spol. dosahovat až za více než dekádu. Vedle nich mají také krátkodobé cíle, mezi které patří například vydání Brain Simulatoru pro navrhování virtuálních mozků včetně aplikací, nábor dalších lidí, propagace projektu a aktivní hledání případů, kde by šla AI využít i komerčně. S realizací těchto plánů začnou tvůrci brzy - v rámci tří, maximálně dvanácti měsíců. Vývojáři navíc nejdou na trh s holýma rukama. Už teď mají například formu umělé inteligence, která se umí sama naučit hrát Pong.
Další krok je pak jasný - posunout inteligenci kupředu, aby se mohla učit hrát složitější hry. Hrami to ale jen začíná. Marek Rosa to myslí s umělou inteligencí smrtelně vážně: důkazem budiž 10 milionů dolarů, které do projektu investoval z vlastní kapsy. V dohledné době ale bude řešit akvizici rizikového kapitálu a trochu jiný typ crowdfundingu, v jehož rámci by se stali backeři spolupodílníky ve firmě. Nic z toho ale není vyloženě urgentní. Masivní úspěch Space Engineers a Medieval Engineers zajistil vývojářům očividně dostatek finančních prostředků. A samotné hry? Bát se o ně nemusíme, Rosa je do jejich vývoje zapálen i nadále.
"Nic z toho nebude mít negativní vliv na vývoj našich her. Naše vývojářské týmy mají už teď víc peněz než by mohly utratit za x let a odvádí skvělou práci, i když já pracuji částečně na hrách a částečně na AI. Teď se zrovna soustředím trochu víc na AI, ale to se bude čas od času měnit. Pořád mám ve hrách stanovené cíle, kterých chci dosáhnout, a například vím, že se za půl roku vrátím s přípravami některých velmi specifických nových nápadů. Tvorbu her miluju a nezabrání mi v tom ani roboti :)," žertuje Rosa na webu.
Jako důkaz pokračujícího vývoje svých her na stránkách vyjmenoval několik nadcházejících věcí, na které se mohou fanoušci Space Engineers a Medieval Engineers těšit. Do obou her přibude umělá inteligence, kampaň, scénáře a nový síťový kód. Do Medieval Engineers chystají tvůrci multiplayer i zvířata a do Space Engineers zase planety, což má být prý obrovský update. A to samozřejmě není všechno, plánují i další, doposud neoznámené, věci.
Umělá inteligence, na které pracuje Rosa a jeho tým, není jediný projekt podobného charakteru na celé Zemi. Nedávno jsme psali o umělé inteligenci Googlu která se sama učí hrát hry. Google je v tomhle obecně asi nejdál, protože na jeho straně stojí Ray Kurzweil s prakticky neomezeným rozpočtem, výpočetním výkonem, objemem dat a špičkovým týmem expertů. Google se navíc o umělou inteligenci zajímá dlouhodobě a velice aktivně. Není si tak vůbec těžké představit scénář, kdy by se mohla Rosova firma jednou ocitnout v hledáčku Googlu či jiného technologického giganta...