Nezávislý rozcestník – RPG vede k možnému osvícení
zdroj: tisková zpráva

Nezávislý rozcestník – RPG vede k možnému osvícení

5. 8. 2012 17:00 | Téma | autor: Marek Král |

Na Rozcestníku vystřelily nové směry, a nezávislí vandrovci se tak mají zase kde toulat. Zjistíte, co je to RPG ne-epických rozměrů. Možná se zamilujete do dívky s fialovými vlasy ráže: „Videoherní hrdinové, rozstřílím vás na cucky!“ Vandrovci, navštívíte i dalekou a dávnou Indii, ačkoliv osvícení si z cesty nejspíš neodnesete. A tak se raději ještě vypravte do známých fantastických koutů, jež po čase mohou zavonět stejně silně jako tenkrát v Baldurově bráně. Šťastnou cestu!

Unepic (Francisco Téllez de Meneses)

Díky dopisu od našeho čtenáře Vojty Skovajsy vím dvě věci: 1) stále nezvládám upozorňovat na všechno skvělé, co se mihne elektronickými vodami, poněvadž 2) výtečná Unepic se dočkala, coby jedna z mála nezávislých her, českého překladu. Poděkujme Vojtovi a představme si obojí. Vojtěch Skovajsa, řečený Lancelot, kontaktoval tvůrce hry z Barcelony, Francisca Télleze, zdali by nemohl hru počeštit. Nezávislí tvůrci vycházejí povětšinou velmi vstříc takovýmto nápadům, takže se Skovajsa schoval do sklepa a o chlebu a o vodě dělal dva měsíce na překladu. Hrdě mi pak oznámil, že od verze 1.0.28 bude čeština nedílnou součástí hry. Chvalme bohy a tvořivé duchy!

Pokud jste Unepic doposud nehráli, určitě to napravte. Ačkoliv není ze stejnorozměrného pohledu jako takový Nox (Westwood Studios, 2000), v leckterých směrech se obě hry stýkají. Hlavní hrdina Daniel paří s kámošema „Dračák“, když v tom musí urychleně na malou. Sotva doběhne na záchod, aby se vodivě spojil s keramickou mísou, zhasne na toaletě světlo. Když žárovka znovu nahodí, ocitá se Daniel ve fantastickém světě dvourozměrného hradu Harnakon, kde se pro rány daleko nechodí.

Pravda – být daleko větší pamětník, tak v Unepic zcela nepochybně rozeznám Knightmare II: The Maze of Galious (Konami, 1987). Jenomže nejsem, a tak... Vystihnout Unepic jedním slovem? Castlevania. Hrad Harnakon je obří tak, že hráči nabízí přes dvě stě místností, stovku chladných zbraní, na sedmdesát kouzel a spoustu dalších speciálních předmětů, jež se dají sbírat a krást. Do cesty se staví zástupy krvežíznivých monster, ale i rozumných bytostí, s nimiž se dá prohodit pár vlídných slov. Unepic je dobrodružství meče a magie, jaké potěší snad všechny fanoušky žánru.

I přes odmítnutí GOG.com, tak ze strany Valve, že hra se pro Steam „nehodí“, se dá Unepic pořídit přímo z autorských stránek nebo z Desury či z GamersGate – za ceny víc než příznivé. Pokud se i po zhlédnutí videa trošičku bojíte, osahejte si demo, jež je zcela zdarma. Tahle hra je totiž kultovní už teď.

zdroj: Archiv

Bleed (Bootdisk Revolution)

U Castlevanie (svým způsobem) ještě chvíli zůstanem'. Ian Campbell z Toronta si taky plní sen a tvoří jeden celistvý svět, v němž budeme pobíhat zleva-doprava a kosit všechno, co se jen pohne. Bleed však oproti Unepic upozaďuje RPG mechaniky, aby tak vynikla čistokrevná akce plná běsu, sekání, střílení a zpomaleného času.

Herní zápletka je prostá: Wryn, dívka s fialovými vlasy, se jednoho dne rozhodne stát nejlepší videoherní postavou všech dob. Má na to samo sebou nárok – pokud se jí podaří vymlátit nejoblíbenější postavy videoherního světa. Scott Pilgrim videoher? Možná. Ale i bez příměru k čemukoliv se je na co těšit!

Ian Campbell nám totiž slibuje, že se máme připravit na neskutečně ustřílenou jízdu plnou všemožných potvor. Zaujala mě poznámka, že Wryn bude moct za nekonečné akce plynule přepínat mezi zbraněmi, stejně jako nebude chybět možnost zbraně kombinovat do zdrcujících komb; kdo si bude chtít hrát na Johna Prestona s jeho gun katy – nebude problém. Bleed má dorazit koncem světa letošního roku na Xbox Live Indie Games.

zdroj: Archiv

Vikram Vetal (Vril Interactive)

Na další půvabně vypadající plošinovce dělají pro změnu chlapci z exotického Ashoknagaru ve střední Indii. Bohužel pro nás – informace o hře prakticky neexistují a ani sami vývojáři nám to nijak neulehčují. Stačí se podívat na oficiální stránky Vril Interactive a zažijete si internetové peklo. Stránky jsou natolik „okultní“, že pěkně zahřejí i notebooky z lepších rodin, o krkolomném proklikání se k „nulovým“ informacím ani nemluvě. Co vlastně tedy o hře víme?

Vril Interactive pravděpodobně zpracovávají látku legendárního udždžainského panovníka jménem Vikramāditya a upíra Vetaly. Vikramāditya pronásleduje Vetalu, jenž mu po dopadení odvypráví záhadný příběh, aby na konci panovníkovi položil záludnou otázku. Vikramāditya se zamýšlí a pak odpoví... správně, čímž dopustí, že mu Vetala uprchne. Legendární panovník ho opět pronásleduje, opět polapí, opět si vyslechne jiný příběh a opět správně zodpoví, aby Vetalu opětovně naháněl a opětovně nechával proklouznout – až do posledního příběhu, na nějž nakonec Vikramāditya nezná odpověď.

Pominu-li případný druhý rozměr v podobě výstavby herního děje na základě sanskrtské literatury a filozofie, zůstává tak druhý rozměr v herních mechanizmech. Hrdina Vikram se dokáže ohánět mečem, skákat po plošinkách a stejně jako Ryu Hayabusa se umí přilepit i ke zdi. Kdypak zažijeme legendu o Vikramādityovi, je ve hvězdách. Vikram Vetal by nicméně měla vyjít jak na PC, tak na současné konzole. Nechme se tedy překvapit.

zdroj: Archiv

Ortus (Elvidian Entertainment)

Je málo nezávislých flashových RPG, na něž se doopravdy těším. (Zdravím české kluky z BeerDeer s projektem Nyrthos!) O to víc pak potěší zmínka o dalším nadějném kusu. Ortus vyvíjejí potomci vězňů/bachařů (Austrálie) z nezávislého studia Elvidian Entertainment; máme tedy co do činění s ostřílenými hochy. Seskupení Elvidian, respektive Jazza Studios je už nějaký ten pátek zavedené na portálech Newgrounds.com a Armor Games, takže pokud milujete tamní Flash, možná jste se s nimi již setkali.

Ortus se však zcela vymyká tamní dosavadní tvorbě – jak do obsahu, tak do velikosti. Nepůjde o hříčku na pár minut, budeme mít totiž co dělat, abychom to za 50 hodin dohráli! Chlapci se nám nebojí připomínat sérii Baldur's Gate, stejně jako modernější RPG tituly. Máme si prý představit „to nejlepší z nejlepších RPG pohromadě v jedné hře“ a dostaneme Ortus. Ačkoliv jejich tvůrčí smělost bezpochyby přestřelila zdravou míru drzosti, milerád jim to odpustím – skutečně nadšených a zapálených lidí do her je velká vzácnost, navíc her takhle ambiciózních!

Mám-li srovnávat, čí „Flash“ je hezčí, jestli ten od kluků z Nyrthosu, nebo ten ze světa Ortus, je to hned na první pohled snad každému jasné. (A to jsou oba tvůrčí týmy zhruba stejně „veliké“.) Nemůžu však říct, že by hře Ortus chyběl osobitý styl. Stejně tak je třeba vzít v potaz, že hra nevychází zítra. Rovněž cílí spíš na příběh a spoustu možných konců, jež půjdou ruku v ruce s naším počínáním v herním světě. Osobně se mi moc líbí jejich strom dovedností, jenž se neopičí od ostatních, ale přichází s vlastní filozofií. Nebudeme si totiž muset vybírat jednu z několika cest a do ní strkat bodíky, abychom si nakonec odemkli „nejvyšší stupeň pekelného mága“. Nikoliv – pokud si budeme přát po nocích louskat almanachy pekelných mágů a přes den v ulicích okrádat poctivé obchodníky – žádný problém. RPG systém nám dovolí si postupně uhníst takového hrdinu, jakého sami chceme a jakého podle nenadálých okolností potřebujeme.

Že by z projektu mohlo sejít? Nemyslím si – na Kickstarteru se chlapcům podařilo nastřádat pěkných 21 740 dolarů (448 692 korun), takže by si utrhli pěknou ostudu a pravděpodobně i zničili své jméno. Přejme si tedy, ať všechno jde, jak má, a kdo ví: třeba se na nás doopravdy chystá nejlepší nezávislé RPG světa.

Co se všechno odehrálo, zatímco jste hráli

  • Na podzim letošního roku budeme moct přes Kickstarter posílat své peníze i hipsterům z Velké Británie.
  • Česká nezávislá adventura Kulivočko je coby první kapitola nově k dostání zcela zdarma.
  • A zcela nezávisle: těžkej profík Trent Reznor se bude podílet na hudbě ke Call of Duty: Black Ops II.
  • Irčan z Heidelbergu Michael Fassbender filmovým asasínem? Realita či jen vlhký sen mnoha žen?
  • Nezávislí veteráni z DoubleBear chystají taktické RPG Dead State se strategickými prvky z prostředí zombie apokalypsy.
  • Pokud stejně jako mnozí jiní hráči nechápete, proč třeba takový výše uvedený Unepic ještě není na Steamu, poněvadž byl výběrovou komisí Valve zamítnut, možná tomu přeci jen zabliká zelená – Valve totiž na Steamu koncem srpna spustí takzvaný Greenlight, díky němuž si budeme moct zmíněný Unepic na Steamu teoreticky odhlasovat.
  • Jak asi dopadne filmový Deus Ex: Human Revolution?
  • Minecraft spojuje svět jednoho hráče se světy ostatních hráčů.
  • Pochlubte se, kdo se byl 12. července v budově TechSquare podívat na nezávislý snímek o nezávislých hrách Indie Game: The Movie?
  • Fotky z války v článku redakčního fotografa-horolezce Pavla Dobrovského.
  • Arkádové kOlé!čko Martina Bacha se roztáčí s prvním titulem – legendou mezi legendami, a to šmejdem z vesmíru Space Invaders (1978).
  • Dopadne filmový God of War jako antická tragédie?
  • Nad vyvíjenou androidí konzolí OUYA zavládla v naší redakci přirozená skepse. Ale ta by mohla zavládnout nad všemi kickstarterovými projekty, do nichž vidí akorát sami tvůrci; což se však takhle ostře neděje. Já osobně ke konzoli OUYA přistupuji s větší důvěrou a odvolávám se při tom na pozitivní ohlas nezávislých tvůrců. Je-li to ale přece jen kickstarterová obdoba našeho „Českého snu“, pravda beztak vyjde najevo, a pro Kickstarter... to bude taky vlastně dobře. Téma OUYA se u nás propíralo ještě ve dvou podcastech: jednou s Faridem a podruhé s Drdou.
  • Trojlístek nezávislých individuí Blomquist-Gray-Gabler roztápí malé peklo.
  • „Čtyři dny do vydání & kdo je Markus Arvidsson“ čteme z oficiálních stránek švédských nezávislých studií, stojících za vizuálně magickou „plošinovkou“ Unmechanical.
  • Pokud vám minule náhodou uletěl vesmírný díl Rozcestníku, nechte se k němu přeteleportovat pouhopouhým stiskem slova Šeprd.
  • Máte i vy nějaké nezávislé tipy? Jakékoliv: nedávno zakoupené indie hry, jež byste chtěli doporučit, nebo naopak tituly, od kterých byste rádi čtenáře odradili, nově objevené stránky „zapadlých“ nezávislých tvůrců, tipy na videoherně-filmový / hudební / divadelní / prostě umělecký underground, cokoliv? Pak se je nestyďte napsat do diskuze. Prozraďte rovněž, jakou hru budete v nejbližší době hrát a na jakou další se těšíte?

    Nejnovější články