Na letošních cenách IGF uspělo sci-fi dobrodružství Outer Wilds a This War of Mine
zdroj: GDC

Na letošních cenách IGF uspělo sci-fi dobrodružství Outer Wilds a This War of Mine

7. 3. 2015 18:30 | Téma | autor: Ladislav Loukota |

Rok se s rokem sešel a Independent Games Festival, pořádaný při GDC, již po sedmnácté odměnil nejzajímavější počiny skutečně nezávislých (a náležitě artových) vývojářů. Středečním večerním ceremoniálem provázel Tim Schafer a Nathan Vella. Hned dvě ceny získala kosmická explorační záležitost Outer Wilds, fanoušky originálních her ale mohou zajmout i další, mediálně málo exponované hry. Jejich přehled i s videi a odkazy najdete v našem článku.

Seumas McNally Grand Prize - Outer Wilds (Team Outer Wilds)
Další nominovaní: 80 Days, Invisible, Inc., Metamorphabet, The Talos Principle, This War of Mine

Oproti loňskému roku, kdy zvítězil dobře známý simulátor celníka v diktatuře Papers, Please, si letošní hlavní cenu IGF odneslo méně známé explorační sci-fi Outer Wilds (homepage). Ten je cosi jako z pohledu první osoby hraný Kerbal Space Program zaměřený více na pocit z objevování a méně na plánování vícedílného nosiče a transorbitálních trajektorií. Hra se tak pyšní poletováním po náležitě zmenšených planetkách tak trochu na způsob Malého prince. Namísto metafory různých aspektů lidstva se však Outer Wilds zaměřuje primárně na popis dramatického vývoje fiktivní, zmenšeného sluneční soustavy, než po dvaceti minutách každého sezení vybuchne zdejší slunce, a proces se opakuje.

OW_Poster_2 zdroj: ModDb

Kde v Kerbalu start rakety zabere dlouhé minuty budování a plánování, Outer Wilds funguje skoro jako komiksový simulátor základů letů do vesmíru, a může se tak mnohem více soustředit na dobrodružné poletování po planetách a prozkoumávání zdejších rébusů. Hra je přitom sice ve vývoji už řadu let, Scott Manley ostatně nahrál půlhodinové video z hraní už před více než rokem a půl, stále je však v alfa fázi vývoje. Ocenění na IGF proto není bez kritiků. Na druhou stranu, Outer Wilds začínal jako prostý studentský projekt, a tyto obvykle postupují hlemýždím tempem.

zdroj: Archiv

Nejlepší vizuální zpracování - Metamorphabet (Patrick Smith of Vectorpark)
Další nominovaní: Donut County, else Heart.Break(), Lumino City, Memory of a Broken Dimension, Oquonie

Mezi áčkováými hrami obvykle cenu za nejlepší vizuální zpracování dostává titul s maximálně fotorealistickou 3D grafikou, optimálně vypadající tak dobře, že vedle něho závistí bledne i Matrix. O to více potěší udělení IGF ceny za nejlepší vizuál iOS edukačnímu titulu Metamorphabet (homepage), který si dal za cíl představit jednotlivá písmenka abecedy jako sérií měnících se rébusů.

Hráč jednoduše prochází po jednotlivých znacích, přičemž jeho dotyky v každém z nich rozehrají různé animace za doprovodu audio komentáře. Právě barvitá představivost a bezešvé rozanimování abecedy je ovšem spolu s absencí rušivého interface klíčem k atraktivitě aplikace. Nelze přehlédnout, že Metamorphabet je nejčastěji zmiňována v souvislosti s výukou (před)školáčků – recenzent The Verge hru ostatně předvedl v článku nazvaném "Tohle je první hra, kterou pustím své dceři". Vývojář Patric Smith ze studia Vectorpark ale doufá, že grafická stylizace jeho díla dokáže zabavit i dospělejší uživatele.

zdroj: Archiv

Nejlepší design - Outer Wilds (Team Outer Wilds)
Další nominovaní: 80 DAYS, FRAMED, Invisible, Inc., Killer Queen, The Talos Principle

Nebudeme plýtvat slovy, protože Outer Wilds jsme si už jednou probrali, níže však můžete jako náplast najít alespoň Manleyho video z hraní.

Nejlepší zvuk - Ephemerid: A Musical Adventure (SuperChop Games)
Další nominovaní: Phonopath, Shovel Knight, The Sailor's Dream, The Vanishing of Ethan Carter, Thumper

Hudební hra s jepicí v hlavní roli – tohle byl dopředu zaručený recept na úspěch milovníků jinakosti z IGF. Ephemerid: A Musical Adventure (Steam homepage) sebe sama popisuje jako "rockovou pohádku o papírové jepici", v níž musíte z kratičkého života hmyzích protagonistů vytěžit maximum, a to s pomocí síly hudby!

Jádrem úspěchu hry je především kvalitní původní soudtrack mixující v sobě rockovou složku s kapkou klasiky, což byl ruku v ruce s "intuitivní hratelností" dle IGF hlavní důvod pro udělení ocenění. Titul oproti některým jiným oceněným můžete stahovat i na Steamu, ve verzi bez soundtracku je k dispozici prakticky za hubičku.

zdroj: Archiv

Nejlepší vyprávění - 80 Days (inkle)
Další nominovaní: Coming Out Simulator 2014, Ice-Bound: A Novel of Reconfiguration, PRY, This War of Mine, Three Fourths Home

Mobilní hraní v zóně "pravých her" stále platí za podceňovaný segment trhu, dalším z mnoha příkladů, že v něm však stále lze najít naprosté perly, je mobilní "willyfoggovka" 80 Days (homepage), vítěz IGF pro nejlepší narativ. Titul už zmínil Martin ve své GDC reportáží o interaktivních narativech, jejíž pointou byly možnosti her, u nichž si hráči pro velkou množinu variací vyberou jenom jednu z mnoha možných dějových linií.

Právě pro nepřebernou škálu možností, doprovázených spíše textem a ilustračními obrázky, které hráč musí činit ve snaze objet svět za 80 dnů, se titul z vyprávěcích her porotě IGF zalíbil nejvíce. "S novým obsahem k objevení a stovkami možností nabící zdejší hratelnost interaktivní příběh, která nezná konkurenci," tleská projektu zpráva IGF.

zdroj: Archiv

Cena Nuovo - Tetrageddon Games (Nathalie Lawhead)
Další nominovaní: BECOME A GREAT ARTIST IN JUST 10 SECONDS, Bounden, Desert Golfing, Elegy for a Dead World, how do you Do It?, Plug & Play, Rooftop Cop, Tetrageddon Games

Abstraktně pojmenovaná cena Nuovo je udílena abstraktním, nekonvenčním titulům, u nichž na exklamace „WTF!“ dochází řádově častěji než u běžnějších her. Letos ji obdržela Nathalie Lawhead za svůj projekt parodující digitální distribuci jménem Tetrageddon Games. Tahle sbírka her o sobě tvrdí, že chce být Monty Pythonem herního světa, utahujíc si z digitálního života a her obecně. "Tetrageddon necílí na nic menšího než naplnění vaší touhy hrát, tvořit, adaptovat se, kopírovat, vkládat a stavět na tom." 

tetra2 zdroj: ModDb

Kdo si však rozklikne web, popřípadě flashovou aplikaci Tetrageddon Games, najde tu celou řadu "casual her" zanesených do rádoby rozhraní připomínajícího fungování prakticky každé digitální distribuce. Pokud si některou z hru nakonec rozklinete, ve skutečnosti objeví tituly s obskurností na úrovni Cactusovy tvorby. Ta třeba Spacecom, který popisuje trampoty "elitní jednotky adminů" bojujících v kyberprostoru vytvořeném americkou vládou poté, co "komunisti vyhráli jadernou válku."

Drtivá většina následného "hraní" se však sestává z neinteraktivních cutscén bičujících epiku až ad absurdum, přičemž ultrakrutý vojenský žargon se tu roztáčí do takových otáček, že by se i Taz divil. Nakonec vám titul konečně na okamžik předá kontrolu nad ovládáním té nejprimitivnější arkády v historii, kterou navíc (zřejmě) nejde vyhrát. Spásný game over se naštěstí objeví velmi brzy. 

Tetrageddon je v pravém smyslu parodií, ačkoliv mnohé uživatele ve vztahu k projektu jistě napadnou odlišná, podstatně jadrnější označení. Metabonusy si projekt zřejmě připsal i za svou nestabilní povahu, v dané kategorii jde však o záměrný prvek, nikoliv bug. Mně samotnému tahle browserovka hned dvakrát shodila prohlížeč...

tetra3 zdroj: GDC

Nejlepší studentská hra - Close Your (Goodbye World Games - University of Southern California)
Další nominovaní: a•part•ment, Downwell, Even the Stars, Gemini, Interloper, Rooftop Cop, Stellar Smooch

Po experimentech veskrze formální povahy ocenil IGF i pokus s netradičním užití hardwarových periferií. Studentský projekt Close Your (homepage) využívá webkamery snímající mrkání hráče k interakci se hrou – pokaždé, když hráč mrkne, hra se přepne na další plánovanou scénu. Zápletka popisuje ústřižky z celého průběhu života generického „obyčejného člověka“, život ústřední postavy Close Your tedy ubíhá doslova v mžiku oka.

Titul má sice velmi spartánský vizuál, zaměření na rozdmýchání hráčských emocí ale podtrhuje důraz na prokreslené 2D obličeje. Co je podstatné, nepotřebuje žádné komplexnější hardwarové výstřelky. Hlavní designér John Billingsley měl nápad na podobný projekt už delší dobu, zvažovalo se například i využití Kinectu, až společné úsilí týmu University of Southern California využívající softwarové řešení napasovatelné na obyčejnou webkameru.

zdroj: Archiv

Cena publika - This War of Mine (11 bit studios)

Notně tradičnější je pak na IGF obvyklá cena publika. Loni ji získala komediální metahra The Stanley Parable, letos pak simulátor přežití civilistů chycených ve válečné zóně This War of Mine. Ani k němu zřejmě není nutno nic dodávat, kdo by si hru chtěl oživit, může směřovat na naší recenzi nebo rovnou k pořízení na Steamu (aktuálně ve slevě).

Nejnovější články