Kingsglaive: Final Fantasy XV se opírá o skvělou akci a tragického hrdinu
zdroj: Vlastní foto autora

Kingsglaive: Final Fantasy XV se opírá o skvělou akci a tragického hrdinu

23. 12. 2016 14:15 | Téma | autor: Aleš Smutný |

Před vydáním Final Fantasy XV jste dostali možnost nahlédnout do světa hry skrze dvojici jiných médií – celovečerního CGI filmu Kingsglaive a kratičkého anime seriálu Brotherhood. Kingsglaive dokonce vyšel i oficiálně v české distribuci na Blu-ray, a pokud jste si kladli otázku, zda před hraním FFXV potřebujete film i anime vidět, případně, zda stojí se na ně dívat i s odstupem, máme pro vás odpověď.

Kingsglaive: Final Fantasy XV je opulentní film, který vám dá vzpomenout na zoufale prodělečný, ale rozhodně ne špatný snímek Final Fantasy: The Spirits Within, který režíroval Sakaguči. Animace je opravdu povedená, a i když postavám občas z očí uncanny valley efekt vystřelí, je to další velký krok směrem k využití CGI v celovečerních filmech (kdyby vám jako důkaz nestačila implementace v Rogue One).

Děj se odehrává lehce před začátkem hry, respektive se s ním částečně překrývá. Hlavním hrdinou je Nyx Ulric, člen speciálních jednotek Kingsglaive, které využívá království Lucis proti stále drtivější ofenzivě agresivního souseda z Niflheimu.

Kingsglaive využívá magický potenciál krále Regise, který de facto sám drží ochrannou bariéru nad hlavním městem Insomnia, takže zvládá třeba teleportační útoky, jako Noctis ve hře. Jenže král slábne, a když přijde nabídka ke smíru od Niflheimu, kývne na ni. Podmínky jsou dvě. Lucis se vzdá území mimo Insomnie a Noctis (hlavní hrdina hry) si vezme princeznu Lunafreyu z dávno dobytého království Tenebrae.

zdroj: Archiv

Právě v téhle fázi snímek nejvíce klopýtá, protože navzdory všemu nedokáže dostatečně vysvětlit klíčové body příběhu. Trochu matoucím dojmem působí, že ve světě Eos najdete spoustu referencí na náš reálný svět - bez dalšího vysvětlení. Mnohem důležitější je ale nedostatečné vysvětlení původu Kingsglaive. Jde většinou o uprchlíky z válkou zdevastované oblasti oblasti Galhad, která je za ochrannou magickou zdí. Scénář bohužel nezvládá moc dobře vysvětlit situaci kolem Galhadu a celé války mimo Insomnii, i když jde o jeden z klíčových motivů snímku.

Když se v půlce snímku objeví prvek, z kterého se vyklube skoro nejdůležitější věc v celé zápletce, jen zmateně nechápete, proč o něm doposud nepadlo ani slovo. V těchto momentech je jasné, že režisér filmu Takeši Nozue chtěl odvyprávět během dvouhodinové stopáže filmu příliš mnoho věcí - vztah Regise a Lunafreyi, potažmo celou zápletku kolem Tenebrae, chtěl představit hlavní nepřátele z Niflheimu, vysvětlit, kdo jsou Kingsglaive, ale především na nich vystavět celou zápletku.

Zatímco u Nyxe se daří jeho osobnost solidně propracovat, ostatní jsou na tom hůř. S obratnější režií a prací se scénářem by byly některé dějové zvraty pochopitelnější a méně násilné. Nozue prostě žongluje s příliš mnoha motivy, a některé z nich nedokáže podat tak, jak by si zasloužily.

zdroj: Archiv

Výše uvedené problémy ale z Kingsglaive nedělají špatný film. Bez hry by asi příliš nefungoval, na to má příliš otevřený konec, což je logické, protože vše dokončíte jako hráči ve hře. Alespoň částečné uzavření ale přeci jen nabídne, takže nemáte pocit, že jste viděli první díl seriálu. Akce je bombastická, a jestli vás něco nabije touhou vyzkoušet si soubojový systém v FFXV, budou to právě bitevní scény z Kingsglaive. Do půlky působí snímek dost roztříštěným dojmem, ale když dosáhne poloviny, a jednotlivá témata se začnou sbíhat, vše nabere příjemně přímočarý spád. Nejde o film, na který budete vzpomínat ještě pár let, ale rozhodně se u něj nebudete nudit.

Velkým plusem je i dabing - uslyšíte Seana Beana jako krále Regise, Lenu Heady jako Lunafreyu a Aarona Paula, jehož hlas jsem prostě v Nyxovi nemohl poznat. Vyjekání Jesseho Pinkmana z Breaking Bad je pryč a Nyxův hlas skvěle sedne k postavě. Po audiovizuální stránce není filmu co vytknout a musím říct, že i český překlad se s tradičními nástrahami přenosu fantaskních termínů popasoval se ctí. Překladatel věděl, kdy něco převést do češtiny, a kdy raději nechat původní anglický výraz.

Největší problém s Kingsglaive spočívá v tom, že styl filmu silně koliduje se stylem začátku hry. Dokoukáte temný, tragický snímek, dostanete chuť naskočit do jeho příběhu a… čeká vás čtveřice kamarádů na výletě autem. Že události filmu hra reflektuje až po mnoha a mnoha hodinách, je nesmírně frustrující. Vlastně je lepší si film pustit až ve chvíli, kdy ve hře poznáte, že teď ustupuje roadmovie a přichází opravdu boj o budoucnost.

zdroj: Archiv

Pokud vám ale ústřední čtveřice hrdinů opravdu nesedla, může vám výrazně pomoci druhé jmenované dílko – Brotherhood: Final Fantasy XV. Jde o pět krátkých (10 - 15 minut na epizodu) anime, která se věnují Noctovi a trojici jeho společníků. Ano, i otravnému Promptovi, který s Brotherhood trochu získává na hloubce.

Popravdě, pro první hodiny hry je k prokreslení postav důležitější Brotherhood než Kingsglaive. Vysvětlí celkem dost z Noctovy minulosti, nastíní jeho vztah s otcem, a stejně tak se věnuje tomu, jak se dal dohromady se svými společníky. Maximálně čtvrthodinové epizody logicky nestihnou mnoho, ale pro první chvíle ve hře zvládnou divy.

Jelikož je Brotherhood zadarmo k zhlédnutí na oficiálním Youtube kanále (viz první díl), myslím, že s jeho cca hodinkou stopáže může každý zájemce o Final Fantasy XV hodně ulehčit svůj vstup do děje. Tím spíš, pokud zrovna viděl Kingsglaive, a místo rozhořčené cesty za pomstou tlačí auto a poslouchá Promptovo žvanění…

Nejnovější články